Jump to content

Tips til Villreinjakta


Blaser_308

Recommended Posts

I år bærer det til fjells igjen. Andre året som villreinjeger, og jeg kjenner jeg gleder meg som en unge :D

 

Noen som kan gi noen tips til hvordan man bør gå frem, uten å gjøre de største nybegynner feilene :mrgreen: .

 

Postering

Hvordan bruke vinden etc etc

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har et tips som jeg skulle ønske flere ville ta til seg. IKKE løp etter flokken. Det er alltid en eller annen som tror han egentlig er en gjeterhund som går og driver flokken foran seg. Sabla irriterende for folk som bruker vinden og terrenget og vil jakte på en måte som stresser dyra minst mulig. Gå heller langt inn i terrenget, langt nok til at du passerer yttergrensa for jegerne som ligger i flokk i campingleirene på P-plassene. Da kan du være heldig og få anledning til å jakte på dyr som ikke er stresset. Det er da du får de flotte opplevelsene. Du er selvsagt allerede klar over at rein trekker mot vinden. Vit også at de gjerne flykter medvinds et godt stykke når de blir skremt. Da kan du og dine eventuelle jaktkamerater utnytte dene oppførselen for å felle flere dyr.

Hvis du havner i en situasjon der en eller flere jegere går etter flokken, er det en mulighet å tenke på dem som jaktbikkjer, og prøve og forutse hvor reinen vil gå for å trekke unna forfølgerne. Det er alltid litt innfult artig å felle dyr som andre driver og løper etter.

Husk at bekker og elver tar lukta av deg og trekker den med vannføringen.

Når du har løsnet skudd: Ikke sprett opp om et troll av bakken, bli heller liggende rolig så du ikke skremmer dyra unødig.Da kan andre jegere også få en sjanse.

 

Skitt jakt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste tips er å sette av god tid til jakta. Bruk de dagene du har til rådighet. Hold deg laaaangt unna de områdene som blir opplyst om på en eller annen informasjonstelefon om reinens posisjon.

 

Reinsjakt kan være en fantastisk naturopplevelse eller det kan bli bare sorgen. Er det mye jegere i et område har det lett for å bli bare sorgen. Har selv sittet på Vesle Elgsjøtangen i Oppdal og observert 1000 rein komme trekkende fra Risberget. De dyrene ble skyflet hit og dit i timesvis av en bøling med jegere og det smalt godt over 20 skudd den stunden jeg satt der. Det er ikke noe stas å se på. Likeså har jeg observert jegere langs veien opp til "Kjerringa" i Folldal. Det er helt vanvittig hva folk får seg til å gjøre for å få has på reinsbiffen. Dette er med på å ødelegge jaktopplevelsen fullstendig for min egen del.

 

Et lite eksempel: Kjørte forbi "Kjerringa" litt uti jakta for noen år siden. Dyrene skulle visst være sør for Steinhøa og på trekk mot Oppdal. Det var sykt mye biler og jegerne gikk i kø innover. Jeg kjørte noen kilometer lenger inn i dalen og gikk en laaaaang runde på nordsiden av Steinhøa. Gikk på en flokk på 350 dyr og hadde de helt alene. Skjøt en fin småbukk, bar den ut og vinket pent til de jegerne som fortsatt satt i bilen ved "Kjerringa" og ventet på dyr. Dagen etter gjorde jeg nesten samme runden og skjøt simle og kalv fra en liten flokk. Hilste pent på jegerhopen som satt i bil eller sto med kikkerten på taket når jeg kjørte ut igjen.

 

Derfor anbefaler jeg på det sterkeste å søke andre områder enn akkurat der "hovedtyngden" av reinen står. Ingenting er som å ha noen rein helt for seg selv og ha all verdens av tid på rolige dyr. Det er reinsjakt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at jaktlykken er størst når jeg setter meg ned på en fin plass og lar dyra komme til meg, isteden for å traske rundt og lete etter dem. Det er en tålmodighetsprøve og jeg har ofte tenkt at her kan jeg bli sittende til det gror mose på meg før det kommer noe... men så plutselig er de der som ut av ingenting. Du ser nok mer dyr når du går rundt, men sjansen for gode skuddmuligheter er så mye større når du sitter rolig enn på dyr du støkker. Husk at dyra stort sett oppdager deg i bevegelse før du oppdager dem. Midt på dagen er det ok å bevege på seg hvis det begyner å krible i beina, for da ligger dyra stille og fordøyer maten. Min taktikk er å gjøre det motsatte av dyrene - jeg sitter når de går, og går når de ligger. Når ettermiddagen nærmer seg setter du deg ned på den fineste plassen du finner med riktig vind, terreng og godt utsyn for kikkerten. Gjerne også litt nærere hytta eller teltet enn morgenposten :winke1: . Jobben starter når du tar ut tomhylsa av kammeret, og kvelden kan bli lang hvis du har lykken med deg kl 18:55. Taktikk er det nok like mange syn på som det villreinjegere, og det siste vet du garantert fra før hvis du allerede har felt rein.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har et tips som jeg skulle ønske flere ville ta til seg. IKKE løp etter flokken. Det er alltid en eller annen som tror han egentlig er en gjeterhund som går og driver flokken foran seg. Sabla irriterende for folk som bruker vinden og terrenget og vil jakte på en måte som stresser dyra minst mulig. Gå heller langt inn i terrenget, langt nok til at du passerer yttergrensa for jegerne som ligger i flokk i campingleirene på P-plassene. Da kan du være heldig og få anledning til å jakte på dyr som ikke er stresset. Det er da du får de flotte opplevelsene. Du er selvsagt allerede klar over at rein trekker mot vinden. Vit også at de gjerne flykter medvinds et godt stykke når de blir skremt. Da kan du og dine eventuelle jaktkamerater utnytte dene oppførselen for å felle flere dyr.

Hvis du havner i en situasjon der en eller flere jegere går etter flokken, er det en mulighet å tenke på dem som jaktbikkjer, og prøve og forutse hvor reinen vil gå for å trekke unna forfølgerne. Det er alltid litt innfult artig å felle dyr som andre driver og løper etter.

Husk at bekker og elver tar lukta av deg og trekker den med vannføringen.

Når du har løsnet skudd: Ikke sprett opp om et troll av bakken, bli heller liggende rolig så du ikke skremmer dyra unødig.Da kan andre jegere også få en sjanse.

 

Skitt jakt.

 

 

Dette synes jeg var utrulig gode råd :thumbup:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld off topic, og unnskyld meg Gaggball, men det var et jævla meningsløst spørsmål syns jeg :sarcasm:

 

Javel :shock:

Og hva i alle dager er galt med å spørre om han skal på kjøtt eller trofejakt?

Er da flere her inne som jakter på trofe, og ikke minst kjøtt. Ser ikke noe galt med noen av delene!

Link to comment
Share on other sites

Tips, overse slike troll som han siste her.

 

 

Anbefaler deg også å ta det med ro på jakta, bruk kikkert og beveg deg smart.

Å gå inn i områder som reinstelefonen opplyser har storflokker burde du unngå. Ta heller

en tur til områdene dyrene har vært, det er alltid dyr som slenger etter flokken. Da slipper

du de store mengdene av jegere, og kø-jakting.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld off topic, og unnskyld meg Gaggball, men det var et jævla meningsløst spørsmål syns jeg :sarcasm:

 

Javel :shock:

Og hva i alle dager er galt med å spørre om han skal på kjøtt eller trofejakt?

 

Det kan jo hende at unge jeger93 har fått med seg dine meninger om trofejakt fra tidligere tråder?

 

[Moderert! Slapp av nå!]

Link to comment
Share on other sites

Gaggball, et lite råd; Det er ingen ting i veien for å ta vare på trofeer etter ei vellykket jakt. Jeg har flere trofeer fra utlandet, og har kun smakt på kjøttet av de dyrene (de lokale har spist resten). Men dersom du legger igjen kjøttet og kun bærer ned trofeet har du tråkket over ei etisk grense som 99,9% av oss jegere har satt for oss selv.

 

Til trådstarter; Du har fått gode råd her, vil bare tilføye en par ting. Dersom du er ukjent i et område og ikke vet eller kan spørre om trekkrutene til reinen, prøv å lese terrenget. Reinen trekker ofte etter tanger eller rygger, gjerne etter såttåer (avsatser) i terrenget. Slike plasser er fine å postere på. Enda bedre er enden på lange vatn eller eider mellom to vatn. Sitt slik at du har oversikt over området du mener reinen kan komme fra. Ikke sitt så høyt at du synes mot himmelen. Bruk terrenget dersom du må forflytte deg, bekkedaler osv. Ikke gå oppe på ryggene dersom du har rein i nærheten. Stikk heller hodet opp en gang imellom for å få oversikt. Og pass på vinden....

Link to comment
Share on other sites

Folk velger forskjellig. Enkelte går til samme sted hver dag, trolig fordi de har hatt gode erfaringer og god oversikt derfra. Det er jo oversikt det dreier seg om, hvis du ikke kjenner trekkrutene i området. Men sett deg mot stein eller på en annen måte slik at du ikke blir synlig i profil. Reinen legger kjapt merke til alt som er nytt i terrenget. Som sagt tidligere, rein trekker motvinds og flykter medvinds. Følg med på hovedvinden. Sjekk værmeldingen. Rein snur ikke nesa og flyr etter ethvert vindpust, men ofte kan du i rolig vær se at reinen begynner å trekke i riktig retning (for dem) allerede før vinden setter inn.

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt og spør hva dere garva villreinjegere gjør etter skuddet? Skal jakte rein for første gang i år og lurer på hva man gjør med slakteavfallet ? Hva er skikk og bruk? Er kjøttjeger og tenker på å reinskjere det meste av evenuelt skutt dyr på fjellet.. Skinn vom og beinrester hva er prasis???

Link to comment
Share on other sites

Etter skuddet ligger jeg dørgende i ro til flokken er ute av synshold :D

 

Jeg vommer alltid først. Syns det er greit å få det ut av dyret. Så flår jeg den ene siden, tar av bog, ytrefilet, indrefilet og lår i den rekkefølgen. Så vender jeg dyret over og gjør det samme der. Da gjenstår ryggrad, ribber og nakke. Jeg har en alltid med meg en liten sammenleggbar sag som jeg bruker til å dele ribbene ved ryggraden. Da blir ryggknoklene med på den ene delen. Ryggen fra siste ribbe og ned til halebeinet lar jeg ligge igjen. Så er det bare å skjære av nakken i nakkekota og ved øverse ribbe. Fiks ferdig :D

 

Snakker vi kalv tar jeg bare bøgene av slaktet og lar resten sitte sammen. Det blir plass i sekken :D

 

Det som ligger igjen i fjellet er vom, skinn, bakre del av ryggrad og bein fra kneleddet og ned. På store dyr er jeg litt mer selektiv på ribbene hvis det er mye som er skutt i filler. Da er jeg kanskje litt grov og lar det styggeste ligge igjen.

 

img_4256.jpg

Gleder meg til dette ja :!::!:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er stein lett tilgjengelig steiner jeg ned slakteavfallet for ikke å mate ravn og rev mer enn nødvendig. Jeg er ikke konsekvent på dette, men synes det er greit hvis jeg har god tid.

 

Jeg liker best å finskjære på kjøkkenbordet med plastduk på, så hvis ikke jeg er alt for langt fra bilen bærer jeg ut dyret i 5 biter. To lår, to boger og rygg/nakke i ett stykke. "vaksen bukk" må gå i to vendinger, men resten av familien går stort sett på en tur. Pass uansett på at du ikke kutter av bakre del av indrefileten når du skjærer av låret.

 

Ellers er Jervenduken med en teltplugg i hvert hjørne glimrende å slakte på i fjellet. Veier minimalt, er grei å ha med på tur uansett og det blir mye mindre grønnsaker på kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg knebeskyttere (Blackhawk fra miltrad.no) i fjor, med tre kneoperasjoner de to siste årene ble knærne mine veldig glad i disse når det ble en del krabbing og åling under reinsjakta. Selvsagt føler jeg meg som en superdust der jeg står i fjellheimen i "super-sniper-swat-tactical"-rekvistia, men så lenge jeg slipper vonde knær, så ser jeg mer enn gjerne ut som en idiot! Merket betydelig mindre slitasje på buksa også.

Link to comment
Share on other sites

Men dersom du legger igjen kjøttet og kun bærer ned trofeet har du tråkket over ei etisk grense som 99,9% av oss jegere har satt for oss selv.

Takk for et realt svar, i forhold til enkelte andre i tråden!

 

Mitt spørsmål er/var helt legitimt til trådstarter. Jeg har ikke nevnt et sted, eller spurt om han skulle gjøre det samme som meg i et tilfelle jeg tidligere har beskrevet på forumet!

Det er flere her inne som er trofejegere og som samtidig tar med seg kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

Etter skuddet ligger jeg dørgende i ro til flokken er ute av synshold :D

Mjaaa litt blandet efaring i så måte. Spørs hva en har fokus på........ etikk eller å ta vare på kjøttet, eller kanskje begge deler :?:

 

Om en ligger i ro........til reinsflokken er ute av synshold, kan det i noen tilfeller ta veldig lang tid. Kanskje en time. Da kan jeg garantere at dyret har eksplodert, vel og merke om det ikke er vomskutt. Et reinsdyr og ikke minst hjort eser voldsomt opp i løpet av få minutter. Virker nesten som disse dyra drikker øl midt i gjæringsprosessen, dere vet :roll: Ved siden av etikk har jeg personlig mye fokus på forsvarlig kjøttbehandling og det innebærer for meg å vomme ut kjappest mulig....helst innen 10 minutter etter at dyret er felt, ellers kan en få utfordinger en definitivt ikke hadde regnet med. Jeg er allergisk for vominnhold på slakt.

 

Må ikke glemme viltposer til å oppevare dyra i da, om en skal tilbringe noen dager i den norske fjellheimen. Viltposene kan også brukes til å slakte på, med litt forsiktighet. Et slakt fullt av flue-egg, er ikke noe vakkert skue og fører til mye ekstra-arbeid om en ikke har en dressert hakkespett i sidelomma på sekken.

Steine ned slaktet/kjøttet evt grave det ned i ei snøfonn, er heller ikke dumt, om slikt er tilgjengelig.

 

Poser/sekker fortinnsvis strie, laken eller gamle utgåtte putevar (nyvaskede og frie for snørr og busemenn) papirsekker og plastposer er "kjekt å ha" greier. Pakke kjøttet inn i laken, så papir, så strie og til slutt plastposer utenpå, garanterer for problemfri kjøttbæring ut av fjellheimen uten punktering av ryggesekk, og blod og griseri inni, blod på rygg og legger.

De av oss som har satt ryggsekken i skapet uten å gjøre den rein for guffe vet ganske mye om hvordan dette utvikler seg over ganske kort tid.

En gjør den tabba bare en gang :mrgreen:

 

Ikke stresse under slaktinga. Kan før til stygge kuttskader, med avbrudd i jakta og flybårent besøk på sykehus, som resultat.

 

Noe av jakta for meg er å kunne presentere fine slakt. Da må en roe ned. Ikke rive, slite og hakke spastisk i dyret. Ei heller dra det metervis gjennom lyng og kratt.

 

En liten historie til slutt:

En kompis er mye ute å reiser. Han har enkel livsfilosofi og enkle leveregeler. så som..... må ike glemme de fire P'ene sier han, som er:

- Penger

- Pass

- Prevensjon

- Pi......k om dere forstår :mrgreen: den trenger man forsåvidt ikke huske på. Den bare er der liksom.

 

Har lyst til å utvide denne leveregelen en lille smule, til en del av huskelista på reinsjakt og tilføre en femte P......nemlig:

- Penger

- Pass

- Prevensjon

- Pi....k (fyord)

- Patroner og bolten til rifla

 

Etter endt slakting er det lurt å ta et siste overblikk over området. Har en husket på å få med seg alt tro :?:

Mye rart som ligger igjen i fjellet og skogen for den del, etter oppjagede jegere.

Gjengangere er sluttstykket til rifla, patroner, kniver, håndkikkert, comradio, kopper, lommebok og nøkler.

Har hatt en del "æresrunder" selv etter gjenglemte dippeditter.

 

Ellers er det mange gode råd å vink i denne tråden.

Jeg lærer noe nytt stadig vekk :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter skuddet ligger jeg dørgende i ro til flokken er ute av synshold :D

Mjaaa litt blandet efaring i så måte. Spørs hva en har fokus på........ etikk eller å ta vare på kjøttet, eller kanskje begge deler :?:

 

Om en ligger i ro........til reinsflokken er ute av synshold, kan det i noen tilfeller ta veldig lang tid. Kanskje en time. Da kan jeg garantere at dyret har eksplodert vel og merke om det ikke er vomskutt. Et reinsdyr og ikke minst hjort eser voldsom opp i løpet av få minutter. Virker nesten som disse dyra drikker øl midt i gjæringsprosessen, dere vet :roll: Ved siden av etikk har jeg personlig mye fokus på forsvarlig kjøttbehandling og det innebærer for meg å vomme ut kjappest mulig....helst innen 10 minutter etter at dyret er felt, ellers kan en få utfordinger en definitivt ikke hadde regnet med. Jeg er allergisk for vominnhold på slakt.

 

Ja, selvfølgelig :lol: Skal man ligge å glane etter flokken over de syv blåner så kan det fort gå litt tid.

 

Men uansett mener jeg man bør ligge i ro til flokken har beveget seg et stykke unna. I de aller aller fleste situasjoner vil dyrene bevege seg avgårde etter et skudd. Og hvis man vet at det ligger flere jegere på flokken så er det på sin plass å vente den tiden man føler man kan vente.

 

Og hvis man må støkke flokken for å kunne ta vare på slaktet sitt så forstår jo en reinsjeger dette.

 

Poenget er i hvertfall at det ikke er nødvendig å fare opp å sette dyrene i fart så fort man har skutt og dyret ligger nede.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan løser dere fjellstyrenes krav om innraportering av slaktevekt?

Det varierer. I Knutshø har jeg sett både egenveiing og betjent veiing. I Fo1 i Forellhogna skal veiingen bevitnes og noteres. Er uansett egne veiestasjoner.

 

Jeg tenket mer på hva en gjør om en velger å delvis beine ut slaktet på fjellet; veier et lår og ganger med 6?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...