Jump to content

Fra rusthaug til elgvelter


madmag

Recommended Posts

Skal få tatt en del bilder når den skrus sammen ;).

En ting jeg er veldig spent på, og egentlig bare har sjangset på at blir bra, er kombinasjonen lav forstørrelse + stor lyddemper. Hvor mye av synsfeltet blir dekket av demperen? :P . Noen som har noenlunde samme oppsettet som vet hvor mye "plass" demperen krever av synsfeltet på 1x?

Link to comment
Share on other sites

Da er rakkelværket skrudd sammen. 8) . Så da må jeg vel ta livet med ro en ukes tid før jeg får testet den på banen igjen.

 

Div bilder under sammenskruings-prosessen :)

 

DSCF0453.jpg

 

Avtekksbøylen fikk seg en lett frisering før lakking den og :)

DSCF0458.jpg

DSCF0455.jpg

DSCF0461.jpg

DSCF0462.jpg

DSCF0464.jpg

DSCF0465.jpg

DSCF0466.jpg

 

Å så til slutt "kroningen" av "værket" 8)

DSCF0468.jpg

DSCF0473.jpg

DSCF0470.jpg

 

Må vel si meg fornøyd med utseende på bøsja :D . Det ble stort sett som jeg har sett for meg.

For å være litt kritisk. Så ble vel ikke balansen i våpenet helt optimal. Ble en smule fortung kan man si :P . Å synsfeltet ble som forventet betydelig redusert av demperen på lav forstørrelse. Må opp på 4x før den er borte. Ved 1x ser jeg klart og tydelig hele demperen i kikkerten :P . Mellom 2x og 3x er det helt ok, bare en skygge i bunn av synsfeltet. På den annen side så er jeg ikke av den mest kresne sorten, så litt redusert synsfelt på de trange postene og en smule fremtung oppsats skal jeg fint klare å jakte med. Gleder meg til testings neste helg 8)

Link to comment
Share on other sites

Ble bra dette. Kan di si litt mer om kikkerten? Jeg vurderer selv en slik VX-6 1-6x24 til drillingen. Hvordan opplever du kvaliteten på optikken og kikkerten generelt? Har du fire-dot duplex eller fire-dot circle retikkel på din? Hva er synsfeltet på 100m? Ser specen sier 74,3m men kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Oi, Oi!! :shock::shock: Dette ble nyyydelig!! :D Hvem skulle tro at den slitne traveren på side en skulle bli til dette smekre og småfrekke smykket!?!? :D:D

Gratulerer med vel utført arbeid, og ei strøøøøken børse!!!

Den bli spennende å høre hvordan hun oppfører seg på banen :D Blir "madmag lille sorte" dette! :mrgreen::mrgreen:

Takk for at du gadd å dele dette med oss så langt, med masse bilder og greier!

Det er en fryd å følge med!

 

Lykke til videre med "Den lille sorte"! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Artig prosjekt :D

 

Når det gjelder sikte, så har jo Nikon sin African, 1-4x 20 med #4 retikkel.

Kikket litt på den på XXL, og den vil absolutt være en god kandidat til ren dagjakt på storvilt.

Det jeg sliter litt med når det gjelder Leupold er at øyeavstanden varierer alt etter hvilken forstørrelse en benytter.

Hos Nikon er denne konstant på 4" / 10 cm

 

http://www.nikonhunting.com/products/ri ... man_4/8446

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Wikingen! "madmag`s lille sorte" ja hehe. Likte det kallenavnet :). Prøver så godt jeg kan å få med så mye bilder som mulig :wink: .

 

Så har jeg fått en del henvendelser angående kikkerten. Tenkte derfor å skrive en liten midlertidig annmeldelse. Er ikke mye jeg har tafset på den enda, og husk at jeg hverken heter Jørun Lien eller har voldsom stor erfaring med våpen og kikkerter. Har en zeiss diavari 2,5-10x50 på sakoen min som jeg har brukt hele min rifleskytende jakt karriere. Denne kikkerten er jeg hvertfall meget godt fornøyd med.

 

Så over til Leopolden. Førsteinntrykket sier meg hvertfall at det er en solid kikkert og etter min smak en pen en også. Rettikkelet er et groft duplex rettikkel med justerbart rødpunkt. Noe jeg er sikker på blir meget bra kombinasjon på Ælgjakta. Retikkelet er heller ikke medforstørrende. Det vil jeg tru er en fordel på ett slikt sikte.

 

Optikken er nok ikke av tysk kvalitet, men vil si den er veldig tett opp mot zeissen min. Så for meg på elgjakt trur jeg den er mer en god nok. Er veldig fornøyd med synsfeltet, men om det stemmer med de 74,3m som står i spessifikasjonene vet jeg ikke. Er en del bredere enn på zeissen ved samme forstørrelse.

 

Øyeavstanden skal være lik på forskjellig zoom i hennhold til spessifikasjonene. Men dette trur jeg er en sannhet med lett modifikasjon. Må nok noen millimeter nærmere ved høyeste forstørring kontra lav. Men dette er så godt som ubetydelig for min del. Synes kikkerten "faller" godt på plass ved hurtig anlegg uansett forstørring. Når det kommer til dassrullefekt, vil jeg påstå at det ikke forekommer.

 

Selve justeringen, eller klikka kunne godt vært litt "krispere". Men dette er heller ikke noe stort minus for min del. Knappen for å skru på lyset sitter sammen med justeringsskruene på venstre side. Noe jeg mener er penere enn de med justeringstårn bak på okkularet. Denne er bare å trykke inn en gang så er den på. For å justere styrken trykker man bare videre på knappen. For å skru den av holder man bare knappen inne noen sekunder.

 

Så til dommen av kikkerten så langt = Tipp topp tommel opp!! 8) .

(Den virkelige testen for min del blir jo når jeg og min "lille sorte" er ute å sniker etter elgen til høsten :winke1: ).

 

Ble jo reine avhandlinga det her, så for å avslutte med noe gøy, slenger jeg med ett par bilder :D

DSC07504.jpg

DSC07503.jpg

DSC07497.jpg

Tofoten er på kun for posseringen sin del :wink: . Blir nok ikke brukt i elgjakta. "Svarten" trenger ikke akkurat å bli enda mere fortung :twisted: .

Vekten på bøsja endte opp på 4,4kg komplett med demper. Det er ganske nøyaktig det samme som sakoen min veier uten demper. Kunne vel med fordel veid litt mindre, men målet var at den hvertfall ikke skulle veie mer enn sakoen :D . Å det holdt akkurat 8) .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da fikk jeg vært en tur på banen i dag:). Fikk blåst av ca 30 skudd. Er veldig fornøyd! Gammer`n gikk som en strek den. Veldig fornøyd med demping og rekyl. Er jo som å skyte med en snill 6,5x55 8) .

Skjøt en femmskudds serie etter innskyting med norma jaktmatch.

IMG_1301.jpg

Flua oppe til venstre er han som ligger bak bøsja sin skyld.

 

Skjøt også en treskuddserie med norma oryx 196grs.

IMG_1302.jpg

 

Hva samlingene på disse seriene er, vet jeg ikke. Men jeg vet at det er mer enn godt nok til at det er jeg som er skyldig dersom elgen ikke detter. Ikke "svarten" ;). Skal prøve å få tatt noen serier på papp i om ikke så lenge. Så blir det vel litt forskning på kuler & krutt.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. Etter inspeksjon av fabrikkhylsene jeg har skutt. Har jeg funnet ut at samtlige hylser får en ripe på bakparten. Burde kanskje startet en egen tråd om dette, men jeg prøver her først da det er dette våpenet det gjelder. Er det noen som vet hva som kan forårsake denne ripen? Er det vanlig? Trur ikke det er skitt eller sandkorn da jeg har gjort rent kammer og låsekassen godt.

 

Det er en enkelt ripe som måler ca 12mm lang og dukker opp ca kl 2 på hylsen.

 

Håper det synes godt nok på bildene.

 

DSC07529.jpg

DSC07526.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe slikt på hylsene mine, og jeg har heller ikke registrert det på andre krigere jeg har hatt. Må nok være en ørliten ujavnhet i kammeret ditt, siden stripen ser ut til å bli tydligere jo lengre bak på hylsa du kommer... Ren gjetning, men det skal ikke veldig mye til for å lage ei slik ripe. Har du befølt kammeret ditt med lillefingeren eller annen følsom utstikker på kroppen? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har vært å tafsa inni kammeret med lillefingeren. Kan ikke kjenne noen grader. Har til og med inspisert med boroskop, men det også uten resultat. I og med at ripen forekommer på øvre halvdel av hylsa, har jeg liten tro på at det er magasinet. Men skal ta en ekstra sjekk ;).

 

Går "randen" på hylsen også helt inn i kammeret? For ripen går også over denne.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg skutt opp med mauseren, Det ble en sammenhengende klynge i bogen på bokken :). "Svarten" leverer så det holder 8) . Blir mer og mer glad i den jo mer jeg skyter.

 

En artig ting jeg fant ut i dag er at 196gr Oryx og 180gr Lapua Naturalis går helt likt i gammel-bøsja 8) . Begge to med veldig god presisjon på elektronikken hvertfall. Har ikke bestemt meg for hva som havner i kammeret til høsten. Har kun skutt elg med oryx fra før. Noen som har erfaringer med naturalis? Gode/dårlige?

 

Så da er det bare å skyte og kose seg frem til jakta starter og krysse fingrene for at jeg får sjansen til å felle en elg med den "Hjemmeproduserte" rifla :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I dag morges var jeg å svarten ute å speida etter bukken. Å etter kun ti minutter viste bukken seg :). Kanskje ikke så relevant med tanke på at tråden ligger under "børsjemaker og prosjekter". Men det er vel greit å vise at bøsja blir brukt til det den er laget for og ikke bare til å skyte papp :winke1: . Selv om det ikke er en elg som veltet akkurat :D .

 

Her er hvertfall bilde av første viltet felt med "svarten".

 

IMG_1424.jpg

IMG_1422.jpg

 

Skuddet satt der det skulle. Litt bak bogen. Å 180gr Lapua Naturalisen gjorde kort prosess. Bukken hadde vel en utrusning på 25m tenker jeg. Skjøt den på 35m ute i åkeren. Var heldigvis såpass kort korn at skuddet kunne slippes forsvarlig 8) .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da var elgjakta over for denne gang. Det har vært en knall jakt og jeg har vært så heldig å få felle elg med mauseren :).

 

Ble en kvie andre dagen på post.

IMG_1509.jpg

Ett skudd rett i front på 10-15m. 180gr Lapua Naturalis. Elgen løp 10m før den veltet.

 

Å siste dagen en pen 13 takker i los 8) .

IMG_1517.jpg

Tre skudd. Første rett i front. Andre skuddet midt på nakken fra siden (Løpende). Siste skuddet bak øret. (Første skuddet var dødelig)

 

Totalt sett en meget bra start for mauseren 8) . Å jeg er meget fornøyd med bøsja så langt :D .

Neste på ønskelista er Magasin og tre punkts sikring.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Da var det dags for en liten uppdatering. Kanskje ikke av den voldsomt spennende sorten, men alikevel. I løpet av fjorårsets sessong, ble jeg ikke helt busse med kvartsikkringen som jeg har på mauseren. Så etter ett koselig besøk innom en liten butikk i sørumsand hadde jeg plutselig handlet en Voere oppspenner. Første inntrykket er at dette er Kvalitet. Eneste jeg ikke helt fikk taket på var hvorfor det er tre justerings muttere på tennstempelet. Måtte vel holdt med to. En til justering og en til låsing. I instalasjonsprosedyra som fulgte med er det bare ilustrert en mutter til justering. Noen som har gjort dette som har erfaring å dele? Stemmer det at Tennstempelet skal stikke ut av sluttstykket med 1,39-1,65mm? Jeg justerte til 1,5mm.

 

 

Dette fulgte med:

IMG_2083_zps9434b4c6.jpg

Nytt å gammelt:

IMG_2086_zpsf2de1e35.jpg

 

Montert:

IMG_2088_zpsdf267842.jpg

IMG_2089_zpsc44d7217.jpg

IMG_2090_zps7ec3bb09.jpg

IMG_2091_zpscf0cbada.jpg

IMG_2090_zps7ec3bb09.jpg

 

Blir spennende å Teste ut på banen å i skogen :)

Link to comment
Share on other sites

Har vært på banen å testa nå. Veldig fornøyd så langt. Når "proppen" er ute er ikke tennstempelet spent å man får ikke skutt. Så er det bare å trykke inn proppen, så er våpenet klart til skudd. For å spenne ned er det en knapp på siden man trykker inn for å slippe proppen tilbake. Det forblir oppspent når man tar ladegrep. Skal se om jeg får laget fn filmsnutt av operasjonen ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...