Jump to content

Fra rusthaug til elgvelter


madmag

Recommended Posts

Tenkte å legge ut en tråd om prosjektet mitt. Fikk nylig muligheten til å arve ett par gamle mausere. Fikk for meg at jeg skulle lage meg en "hjemmelaget" rifle for bruk på elgjakt. Har ingen erfaring med mekking på bøsjer fra før av så her kan alt skje. Våpenet jeg har brukt i alle år er en sako toppet med en seiss kikkert, som jeg bare har plukket ut av kofferten og jaktet med. Bøsja har upåklagelig presisjon, men hadde vært gøy å felle vilt med noe jeg har laget selv.

 

For de som er mauser fans og mener at det å sette ett bor i en 7.92 "tyskermauser" er en synd. Kan slutte å lese nå :wink: .

 

Eksemplaret som skal "slaktes" er en 7.92 fra 1938. Bøsja er i utgangspunktet ganske sliten, med mye rust utvendig på pipe og sprekt og ripete stokk. Løpet innvendig ser bra ut. Jeg fyra av noen skudd før jeg demonterte den og presisjonen på 100m med åpne sikter så greit ut.

 

DSC05275.jpg

DSC05280.jpg

DSC05289.jpg

 

Planer for mausern:

- Timney sporsman avtrekk og kvartsikkring bestilt fra midway

- Leupold standar hel skinne, 30mm ringer

- Har fått ny stokk i posten. Bell carlson medalist med alubedding. Svart.

- Sveise om hevarm

- Duracoate alt i sort

- Skal ha en kikkert med 1-4x eller evt 1-6x

- Montere demper

 

Har Planer om å gjøre det meste selv, bortsett fra montering av demper. Har fått det meste av deler samt litt verktøy. Har demontert stokk og fremre + bakre siktemidler, så det jeg står igjen med er låsekasse med løp. Måtte varme opp siktemiddlene en god del mer enn forventet for å få de av. De løsnet greit med en liten hammer og messingdor når loddetinnet smeltet.

Link to comment
Share on other sites

Stilig!

Er noe i den gata der jeg ser for meg :smile: . Er det en Bell & Carlson stokk på den? Hva slags demper har du? Har lust på en demper som slutter litt nærmere stokken :) Er vel hausken med forlenga bakkammer som er mest aktuel da. Selv om jeg syns prisen er litt stiv..

Link to comment
Share on other sites

Slik ser løpet ut når fremre siktemiddel er fjærnet. Ikke så pent med rust og loddetinn om hverandre. :)

IMG_1164.jpg

 

Sto opp sammen med fuglene i dag, så jeg fikk gjort litt før jobb. Trudde i utgangspunktet at mauseren skulle være "bolt on" i denne stokken, men hverken låsekasse, løp eller underbeslag passet. Ble derfor en del sliping og fresing i stokken i dag tidlig. Planen ble da å få beddet bøsja i ettermidag/kveld.

 

Her sliper jeg ut plass til løpet, med diverse runde emner.

 

IMG_0954.jpg

 

I og med at løpet er trappet, så slipte jeg med ca tre forskjellige diametere. Det viste seg at noen steder tok løpet i stokken ganske kraftig, mens andre steder var det store glipper. Noe som ikke er veldig pent. Satser på å fylle dette med lim. Sliper ut nokk materiale til å få et godt lag med lim hele veien.

 

DSC06655-Kopi.jpg

 

Måtte frese ut matreale i stokken rundt magasinbrønnen og rundt bolthullene til underbeslaget for å få dette inn. Freste ut en del i aluklossen bak rekylklakken da denne var for tykk.

 

Her er bøsja maskert, underbeslag satt inn og sprekker fylt med modell-leire.

 

DSC06667-Kopi.jpg

DSC06668-Kopi.jpg

 

Maskerte foran og under rekylklakken på låsekassa med en tynn maskeringstape.

DSC06664-Kopi.jpg

 

Her er pipen også maskert med en ekstra tjukk tape og er klar for liming :o

DSC06669.jpg

 

Får håpe youtube og google studiene mine om bedding er gode nok :roll: . Ellers ender det vel opp med at bøsja skyter rundt hjørner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da er løp og låsekasse limt fast i stokken :o .

 

Brukte ett meget sterkt strukturlim fra jobben som beddemasse. litt hobbyfarge ga limet en sort farge.

 

DSC06670-Kopi.jpg

DSC06673.jpg

 

Litt minkolje jeg hadde liggende til fjellstøvla ble slippmiddel :D. Hadde på ett generøst lag med dette over alt på løp, låsekasse, og underbeslag.

DSC06654.jpg

 

Stokken fylt godt med lim

DSC06676.jpg

DSC06678-Kopi.jpg

 

Løp og låsekasse satt i stokken. Tightet opp skruene og skrapet vekk lim som tøt ut etter hvert med en spatula.

DSC06679-Kopi.jpg

DSC06683-Kopi-Kopi-Kopi.jpg

DSC06681-Kopi-Kopi-Kopi.jpg

 

Ble ikke helt fornøyd med kanten på limet da dette så ut til å bli litt humpete. Men forhåpentligvis får jeg slipt til det værste :wink: . Nå er det bare å vente å se om jeg har limt fast løpet i stokken eller ikke :lol: . Og for å gjøre det litt spennende, så glemte jeg å ha på slipp-middel på boltene :o . Time vil show :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sto opp på mårningen i dag og følte meg som en åtte-åring på juleaften! Var en smule spent i det jeg skulle til å løsne skruene fra mauseren.

 

De var heldigvis ikke limt fast til tross mangel på slipp-middel. Bøsjen poppet også overaskende lett ut av stokken :D . Trengte bare litt lett overtaling.

 

DSC06685-Kopi-Kopi-Kopi.jpg

DSC06684-Kopi-Kopi-Kopi.jpg

 

DSC06690.jpg

DSC06688.jpg

 

Er ganske fornøyd med resultatet med tanke på at det er første forsøk på bedding. Ble ganske ujavn kant som forventet, men satser på å få pyntet en del på dette. Underbeslag og låsekasse smetter hvertfall lett inn i stokken og føles solid ut.

Link to comment
Share on other sites

Har beddet hele løpet for å få mindre klaring mellom pipe å stokk. Ser penere ut. Er ett par millimeter klaring mellom løp og stokk hele veien nå. Derfor jeg hadde på den tjukke tapen på løpet når jeg satt den ned i limet;).

Link to comment
Share on other sites

Litt om dagens progresjon:)

 

Har gnukket og kost litt med stokken, samt gitt den ett tynt lag med sort epoxy lakk.

 

Stokken etter lakkering. (Dårlig bilde)

IMG_0979.jpg

 

Slik ble den "bulkete" kanten etter pussing og lakkering

IMG_1167.jpg

IMG_1168.jpg

IMG_1169.jpg

 

Har også fått laget til verktøy for demontering av løp fra låsekasse

IMG_0983.jpg

Boret hull i en alukloss som matchet radien på låsekassa. Så saget jeg bort en bit slik at det ble en U form.

Boret hull på langs til boltene. Tok en ny kloss og saget ut plass til rekylklakken. Gjenget opp i denne klossen slik at jeg kunne skru begge delene sammen rundt låsekassen. Sveiset på ett rør i toppen.

 

Motholdet på løpet er en alublokk som jeg boret med den diameteren innerst på løpet. Derretter saget i to. Satte den rundt løpet i skrustikka.

IMG_0985.jpg

 

Gjorde grundig rent med aceton før jeg monterte opp verktøyet. Løpet løsnet greit :o

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg fått boret og gjenget låsekassa. Brukte en williams drill fixture og søylebor.

 

p_962368980_2.jpg

Denne jiggen viste seg å være for kort for å bore alle tre hullene på en gang. Måtte borre de fremste hullene først, løsne hele opplegget fra stikka og sette det inn på nytt. Da fikk jeg ikke noen god følelse på om det bakre hullet kom på rett linje med de to fremre. Så jeg monterte skinna og dreide en styringshylse til å ha ned i det bakre hullet i montasjen. Dette viste seg å fungere langt dårligere enn jeg så for meg :overrasket: . Det bakerste hullet ble selvfølgelig skjeft!!

 

IMG_0990.jpg

IMG_0991-1.jpg

 

Etter å ha gratulert meg selv med dagens idiot-pris, fant jeg fram tig apparatet og sveiset igjen hullet. Laget først en plugg av en sett skrue og satt i den før jeg sveiste. Etter litt pussing ble det slik

IMG_0993.jpg

IMG_0994-1.jpg

 

Så var det bare å finne nytt mot og prøve igjen. Denne gangen merket jeg bare hvor hullet skulle være ved å montere basen med de to fremre skruene. Satte ett kjørner merke og boret uten styring :shock: . Denne gangen ble det heldigvis bra :). Skulle nok hatt en annen jig.

 

Så torqet jeg på løpet med den hjemmelagede nøkkelen.

IMG_0984.jpg

 

Kom forøvrig en pakke i posten fra onkel amerika:)

IMG_0950.jpg

Leupold vx-6 1-6 med rød prikk :)

Link to comment
Share on other sites

Løp og låsekasse satt i stokken. Tightet opp skruene og skrapet vekk lim som tøt ut etter hvert med en spatula.

 

Litt for sent for deg, men man bør heller spenne kassa ned med kraftig strikk e.l. Drar man til for hard med skruer risikerer man at stokken settes i spenn, og da er litt av vitsen med bedding borte. Dette skjedde med en børse jeg beddet for en kamerat, trodde jeg hadde gjort en god jobb til den var inne hos børsemaker for en annen jobb :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er bøygen, og skruer kan gi overraskende stor kraft ved selv lett tiltrekking. Og det er ikke noe flex, så når limet flyter så mister man fort alt spenn.

 

Jeg sier ikke at det ikke går, men man må være klar over problemet. Og med tanke på hvor mye bedre strikk er ville jeg brukt det om jag hadde muligheten.

Link to comment
Share on other sites

Da var basen og ringer på plass. Synes det var litt lite med bare en skrue i bakkanten på basen, så her boret jeg opp og brukte en litt større m4 skrue. Hadde bare en skrue til ringer, så den måtte dreies ned og kappes. Ikke at jeg er noen ekspert på montasjer, men synes disse Leupold standard montasjene virker som veldig solide saker :D .

IMG_1196.jpg

IMG_1197.jpg

IMG_1201.jpg

 

Linet opp ringene med hjemmedreid verktøy :)

IMG_1154.jpg

IMG_1157.jpg

 

Sånn ble det seende ut med kikkert

IMG_1160.jpg

Brukte Level-level-level for å vatre opp trådkorset. Genialt enkelt for sånne som meg som ikke klarer å få det bra bare ved å sikte med øya :winke1:

IMG_1159.jpg

 

Det nye avtrekket er på plass og justert til 1,5kg. Timney sportsman

IMG_1206.jpg

 

Underbeslaget har også fått seg en liten overhaling. Glassblåste hele sulamitten:

IMG_1148.jpg

 

Satt inn låseskruene og sveiset igjen med tig apparatet

IMG_1149.jpg

IMG_1150.jpg

IMG_1151.jpg

Å etter litt gnukking

IMG_1152.jpg

IMG_1202.jpg

 

Fikk satt i en forlenga utløser til magasin plata. Denne virker ganske bra. Slipper å finne noe å stikke opp for å få ut bunnen :).

IMG_1204.jpg

 

Da er hevarmen neste project. Har laget en som jeg muligens kommer til å bruke. Dreide til ett "boltemne" av en stor gjengestang, Og tilpasset denne slik at jeg kunne sveise på en kule som stammer fra ett stag fra helikopter. Denne kulen er stein hard!. Forholdsvis stor og tung også, men jeg tenker at dette kan jeg alltids modifisere hvis jeg ikke blir fornøyd :) .

IMG_1073.jpg

IMG_1074.jpg

IMG_1076.jpg

Enkleste måten å pusse den ren var å sette den i drillen og slipe den på båndsliperen

IMG_1098.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er det som er bøygen, og skruer kan gi overraskende stor kraft ved selv lett tiltrekking. Og det er ikke noe flex, så når limet flyter så mister man fort alt spenn.

Jeg sier ikke at det ikke går, men man må være klar over problemet. Og med tanke på hvor mye bedre strikk er ville jeg brukt det om jag hadde muligheten.

 

Jeg har alltid benyttet strategisk plasserte brede strips/buntebånd av åpne/lukke-typen. Da får du tilnærmet samme moment/press over de områdene der du ønsker nettopp det.

Å benytte skruene er sjeldent noen god løsning som E. Meyer sier.

 

Dette blir skikkelig bra Madmag!! :D Hevarmen ble NICE!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er hevarmen steiket på og kvartsikkring montert :D . Har kjøpt en sveise jig for sluttstykker fra brownells. Men dette fikk jeg ikke noe dreisen på. Endte opp med å sette sluttstykket i skrustikka og holde hevarmen med en hånd. Nestet fast med migg sveiseren før jeg helsveiset med tiggen.

p_080016000_1.jpg

IMG_1127.jpg

IMG_1126.jpg

 

Etter litt gnukking med nålefiler ble det slik

IMG_1192.jpg

IMG_1191.jpg

IMG_1190.jpg

IMG_1186.jpg

IMG_1185.jpg

 

Ble ikke best plass opp mot kikkerten. Men finpussen gjenstår før lakking;)

IMG_1176.jpg

 

Sikkringen fikk det også ganske trangt :? . Her er den pusset ganske kraftigt på også. Ønsker meg trepunks skyvesikkring til jul 8) .

IMG_1177.jpg

 

Alt i alt er jeg ganske fornøyd selv om armen kanskje ble litt lang og kula litt stor å bælete :wink: . Men syns den var ganske god å ta ladegrep med. Er usikker på om jeg skal gi den en liten knekk utover og bakover, eller om jeg bare skal beholde den helt rett :?: . Blir nok en liten mod her etter jakta også ;).

 

Så nå er planen å få kommet meg ut å prøveskyte "bananbøsja". Helst i løpet av mårradagen. Hvis presisjonen er akseptabel, så bærer det rett til bøsjemaker for gjenging til lyddemper. Skulle gjerne gjort dette selv, men da trur jeg løpet blir kortere enn forskjeftet. :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en kjapp tur på jordet å skutt litt. Var en smule spent når første skudd skulle avfyres. Startet med å stille inn siktet etter beste evne ved å sikte gjennom løp og kikkert. Måtte gjøre dette to ganger da de to første skudda ikke traff skiva. Skiva jeg hadde var ganske bred, men ikke særlig høyere enn et a4 ark. Kanskje litt optimistisk til første innskytinga :D . Etter jeg siktet gjennom løpet for andre gang satt jeg ett skudd i en dressmann pose på 40m. Den ble det hull i. Justerte en del knepp. Så var jeg i skiva :D . Snittet så vidt bunnen. Hehe. Skrudde litt til så skøyt jeg en treskudd serie for å sjekke sammlinga.

 

Her er resultatet:)

IMG_1161.jpg

IMG_1207.jpg

28mm spredning på 100m med fabrikkladd Norma jaktmatch.

 

Må si meg godt fornøyd med det. God nok presisjon for en gammal ælj-bøsje :winke1: .

Har vel ett håp om å få sammlet det litt med litt forsking på ammunitjon. Hvis det er noen her som har erfaring med gode kombinasjoner kuler & krutt til Mausere i 7.92, så tar jeg imot alle tips med takk :).

 

Neste stopp: Bøsjemaker for gjenging :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var løpet/låsekasse hentet hos børsjemaker litt over en uke etter lovet levering. Er meget fornøyd med gjengejobben :D . Men en missforståelse førte til at løpet som skulle vært 45cm (noe som er passe kort i utgangspunktet) endte opp på snaue 43cm :overrasket: . Hvor mye betydning dette har vet jeg ikke. Time vil show i guess :wink: .

 

Ble av den korte varianten :P

IMG_1222.jpg

 

Så nå må bare jeg glassblåse og duracoate hele sullamitten så begynner det å balle på seg 8) . Er meget spent på om det korte løpet og den nye kroningen vil påvirke presisjonen. Håper i positiv rettning :P

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre at effekten ikke blir betydelig påvirket :). Hva er kravet til lengde i sverige? Teller lengden med eller uten demper? Hvis de to centimeterene er avgjørende for om den er lovlig i sverige eller ikke, så er det litt irriterende ja :oops: .

Link to comment
Share on other sites

Sverige er vel 47cm, målt uten demper som i Norge. Kappet min 9,3x62 på 50cm med tanke på dette, da tåler den litt kappingen for nye gjenger, ny konti etc uten å bryte kravet. Tenk også på at det er meget vanskelig å få tillatelse til bruk av norsk uregistrert demper i Sverige. Det blir mye lyd av korte piper uten demper...

 

Har en 45cm 308w som ikke brukes i Sverige av samme grunn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da var "skabekelet" blåst. Neste på agendaen da blir lakkering :D .

 

IMG_1224.jpg

IMG_1225.jpg

 

Ble ganske grov overflate der hvor rusta var som værst. Kunne sikkert pusset og pyntet på dette, men duracoaten fyller vel litt av de små ujevnhetene :winke1: .

 

IMG_1226.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det humper å går fremover her. I dag har jeg fått duracoatet tyskeren.

Maskerte alle steder der jeg ikke vil ha maling, inkludert innvendig i låsekassen.

IMG_1235.jpg

 

Jeg pusset ikke noe mer på delene etter glassblåsingen. Regner med at overflaten ble passe grov etter blåsing :P .Gjorde grundig reint alle deler med aceton og blåste møysommelig over med luftpistol. Jeg brukte bare en airbrush fra biltema og denne fungerte overraskende bra :D . Det ble til slutt tre strøk.

Ganske fornøyd med resultatet for å være første forsøk :).

 

Her henger delene til tørk

IMG_1236.jpg

 

Duracoaten fylte ujevnheter dårlig. Så der hvor pipa var rustet som værst, synes strukturen ganske bra. Men det blir jo dekket av en alu-termos :P .

 

Ett par dårlige telefon bilder av finnishen. Skal ta litt bilder med ett ordentlig kamera når jeg får skrudd sammen våpenet.

IMG_1248-Kopi.jpg

IMG_1247.jpg

IMG_1244.jpg

IMG_1245-Kopi.jpg

 

Nå skal malinga få herde før "final-assebly" og prøveskyting 8) .

Link to comment
Share on other sites

Takker :). Ble ganske fornøyd.

Har lakket litt med vanlige sprøyter og ett par ganger med airbrush tidligere, men synes det var mye lettere å spraye duracoaten enn vanlig lakk. Hadde skrudd ned trykket en del for ikke å påføre for mye, slik at det skulle begynne å renne.

Må si jeg er veldig spent på holdbarheten og slitestyrken til dette stoffet. Har planer om litt røft bruk til høsten :twisted: . Hvis Bøsja presterer på banen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...