Jump to content

Blaser K77 eller k71? (Med bilder)


Jan Aage

Recommended Posts

Har dessverre ingen bilder, men den har en montasje som er "hjemmemekka"! ikke ett vakkert skue akkurat. Snakka med eieren i dag og har etter noen mnders masing fått lov til å kjøpe den. Men vi må finne ut hva jeg skal betale ham. Bilder kommer når den er i hus :)

Link to comment
Share on other sites

Blaser K77 mener jeg kosta ca rundt kr. 25 000,-(std.utgave, uten montasjer) på midten av nittitallet, før K95 tok over. Veldig fint våpen som var klargjort for en type svingmontasje, etter min smak et finere våpen enn dagens K95

 

Hadde den vært i fin stand ville jeg tippet at den kunne være verdt ca. 10-12 000,-, men du bør trekke fra noe pga dårlig stand og litt uegnet kaliber for brekkvåpen. Rillepatron i dårlig vedlikeholdt våpen ville jeg i hvertfall sjekket utdragerfunksjonen nøye på.

Link to comment
Share on other sites

Blaser K77 mener jeg kosta ca rundt kr. 25 000,-(std.utgave, uten montasjer) på midten av nittitallet, før K95 tok over. Veldig fint våpen som var klargjort for en type svingmontasje, etter min smak et finere våpen enn dagens K95

 

Hadde den vært i fin stand ville jeg tippet at den kunne være verdt ca. 10-12 000,-, men du bør trekke fra noe pga dårlig stand og litt uegnet kaliber for brekkvåpen. Rillepatron i dårlig vedlikeholdt våpen ville jeg i hvertfall sjekket utdragerfunksjonen nøye på.

 

Ok, da begynner vi kanskje å nærme oss en virkelig markedspris? Utdrageren fungerte prikkfritt på de 20 skuddene jeg har skutt med rifla. Stemmer det virkelig at denne kosta så mye?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er ett annet låsesystem på k 95 kontra k 77.

 

I prinsippet ikke, Jaegerlås på begge. Løpene passer om hverandre, jeg har prøvd. Avtrekket er nytt på K95, + at K95 løpene har utfresing til Blasers sadelmontasje.

 

Disse våpenene er forøvrig meget like.

 

Våpenet avbildet lenger opp i tråden er en eldre K71, ikke samme lås.

 

En K77 i god stand går for mellom 12 - 16 000 i Tyskland, i standardutførelse uten kikkert.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

http://www.egun.de/market/item.php?id=1881251

 

En K71 avertert til €1600 med kikkert.

 

1881251_2_488f15289a9dd.jpg

 

 

Forresten hva vil du at den skal være verdt? Har på følelsen at du vil betale minst mulig, uten at du får dårlig samvittighet.

 

Med litt oppussing og en kikkert i avtagbar montasje, (hake eller sving) blir det en topp rådyrbukk- eller reinsdyrsbørse. Som Eirik Moen skrev i boka si: Brekkvåpen kan være vanedannende.

Link to comment
Share on other sites

:D Stemmer at jeg vil gi minst mulig, uten at jeg får dårlig samvittighet ja :D

Men i går betalte jeg den :wink:

Satte på en Kahles 3-9 x 42 gjorde jeg også :)

Og oppskytinga er unnagjort.

Skal legge ut bilder iløpet av helga, slik at dere får bedømme handelen min :D

Link to comment
Share on other sites

Nei nei nei! Stygg som nøkken. Ufattelig ekkel! Denne kan du da ikke være bekjent av å beholde! :shock: Nei alvorlig talt.

Men, som en god Kammerat kan jeg hjelpe deg ut av uføret. Jeg skal være et så stort menneske at jeg skal tilby meg å overta svineriet. Kan til og med bytte bort noe vakkert, slik at du har noe pent å se på. Bare av godhet og medmennesklighet. En Mauser M98 for eksempel, ja en vakker Krag kan du få med på kjøpet.

Sånn! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var og skjøt prøven i går. Og når jeg ser de to brytevåpnene jeg har med rifleløp ved siden av hverandre (Merkel K96 lux drilling og Chapuis dobbeltrifle) får jeg nesten tårer i øynene. Utrolig vakre våpen! Skulle gjerne hatt en kip også.

Da anbefaler iallefall jeg hylse med rand :( for jeg har plagdes med utrekkern på kippen. Jeg har ladet opp 10,1 grams lapua mega og moderat ladning :) Håper å kunne få det til å fungere med dette. Trenger jo ikke all denne farten for å ta livet av sekstagger`n på søndag :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, rand må det være! Har 6.5x57R i drillingen, og 9.3x74R i dobbeltrifla. Du, husker jeg leste om en kar som bygget om sin kombi i 6.5x55 til en randpatron. Lurer på om den het 6.5x55R, og var omformet fra 7x57R hyls? Tipper du finner info om det dersom du søker på nettet.

Lykke til på søndag! Jeg gleder meg så helt vannvittig infernalsk! Og fredag neste uke er jeg på jakt i Lithauen 4 dager etter bukk, villsvin og hjort. Ahhhh, livet er deilig!

Link to comment
Share on other sites

Ja, rand må det være! Har 6.5x57R i drillingen, og 9.3x74R i dobbeltrifla. Du, husker jeg leste om en kar som bygget om sin kombi i 6.5x55 til en randpatron. Lurer på om den het 6.5x55R, og var omformet fra 7x57R hyls? Tipper du finner info om det dersom du søker på nettet.

Lykke til på søndag! Jeg gleder meg så helt vannvittig infernalsk! Og fredag neste uke er jeg på jakt i Lithauen 4 dager etter bukk, villsvin og hjort. Ahhhh, livet er deilig!

Jeg har die sett og hylser for 6,5 x 65 R RWS liggende og en kompis som undersøker om brotsj i usa :)

Skitt jakt du også :) Hørtes ikke ille ut med lithauen :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel mulig du skal la en børsemaker se på utdrageren også. Men, hadde det vært meg hadde jeg lurt på om det er mye seig gammel olje og guffe som gjør den treg. Jeg hadde satt den natten over i en kopp med whitespirit, latt den tørke helt, og så oljet opp. Kan gjøre underverker. Men sef, det hjelper å presse hylsene også... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...