Jump to content

Beste Instinktive optikk for hurtigskyting på korte hold??


Dof99

Recommended Posts

Jeg har i alle år brukt Zeiss 1,5-6x42, tysk nr 1. Den har vært god med hensyn til å gi ro i siktebildet i stressede skuddsituasjoner.

Det er flere her på forumet med militær og sivil erfaing med hurtrigskyting på korte hold, i situasjoner hvor det ikke er tid til hverken feil eller rolig siktig, skuddet må gå i bevegelsen.

Jeg har selv sett på Aimpoint Micro T-1 og Kahles K 1-6x24 illuminated SM1 eller 2 Reticle, de har også tysk nr. 1 med lys, som jeg synes alle har gode kvaliteter.

 

Kikkerten skal sitte på en H&K 2000+ i 9,3x62.

 

Har dere noen gode råd anbefalinger å ta med på veien?

 

hilsen Dof99

Link to comment
Share on other sites

Trijicon accupoint er vel ideell til ditt bruk, den er kjapp på målsøk, og er laget for å kunne skyte med begge øyene åpne, da følger du målet lettere:

 

http://www.trijicon.com/na_en/products/product2.php?id=AccuPoint&mid=1-4x24

 

http://www.trijicon.com/na_en/company/unique_to_trijicon.php

 

Det er bla et godt valg av kikkert innen prektisk rifle, og blir vel kun slått av kikkerter til 3 ganger prisen.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig to alternativer. Enten en ren rødpunkt, eller et kikkertsikte som går helt ned til 1, altså ikke 1,2 eller 1,25 e.l.

 

I praktisk rifle er 1 til etellerannet optikk så godt som enerådende, men om du kun skal skyte på korte hold kan det jo klare seg med bare et rødpunktsikte.

 

Ellers støtter jeg anbefalingen av Trijicon 1-4x24, av alle de jeg har sett gjennom er det mitt førstevalg så lenge man ikke har råd til Swarovski Z6i.

Bruker Trijiconen selv på praktiskbørsa og er veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

For min del er jeg ekstremt godt fornøyd med Aimpoint Microen, jeg har brukt/har/hatt Aimpoint M2, M3 og M4, men Microen er det noe spesielt med. Har fundert på å kjøpe en 2MOA utgave av arten, etter å ha hatt både 2 og 4 MOAene side ved side...

Link to comment
Share on other sites

Har en Aimpoint 9000L til Saueren min, den bruker jeg på løshundjakta, og skal bruke den på drivjakt, et meget raskt og presis sikte som jeg alldri vil kvitte meg med.

 

Bare fokuser på målet så sitter den røde prikken der du skal treffe. Betinger skyting med begge øyne åpne, for de av dere som har vært i Militære er det samme teknikk som nærstridsskytingen

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert åpne sikter, regner med børsa di har det? Uslåelig på korte hold med kort tid tilgjengelig. Begge øyne åpen, som ei hagle.

Til kikkerten anbefaler jeg en Leupold QR. Kjapt å ta av/på, beholder treffpunktet.

Hans

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til alle for flott engasjement og gode råd basert på svært relevante erfaringer.

 

I søkingen etter kvikkest optikk så hadde jeg helt glemt de åpne siktene, godt poeng og de er gode på HKen!

 

Videre så skal jeg for sett på Trijicon anbefalingen og satt denne opp mot Micro, den som har størst "Dot/ Trekant"/ gir det roligste bildet i oppkastet kommer på vildsvinbørsa.

 

Tusen takk til alle igjen!

Hilsen Dof99

Link to comment
Share on other sites

[quote name="slemmo"

Trijicon 1-4x24' date=' av alle de jeg har sett gjennom er det mitt førstevalg så lenge man ikke har råd til Swarovski Z6i.

Bruker Trijiconen selv på praktiskbørsa og er veldig fornøyd.[/quote]

 

Eg er i tenkeboksen om en Trijicon 1-4x24 med QR montasje på min AR ( og kansje på jaktrifla, da eg har picatiny på den også)

Hva mener dere er den beste fargen på retikkelet (triangel) grønn, gul eller rød ??

Noen som kjenner til Trijicon sin montasje ?? http://www.trijicon.com/na_en/products/ ... ?pid=TR126

Link to comment
Share on other sites

http://jaktfall.no/produkt/sightron-opt ... 1-7x24ir4a

 

Beste kikkerten jeg har prøvd. Skutt opp til 983 meter med denne kikkerten og den fungerer eksemplarisk på korte hold. Har 6 år med Aimpoint og åpne sikter i forsvaret. Muligheten for 7 ganger x er flott så lenge 1x fungerer så bra som den gjør her. Perfekt kortholdskikkert med muligheten for lange hold, det var grunnen til at det ble denne og jeg angrer virkelig ikke.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Mulig denne er god, men hva skal man med lyspunkt som bare egner seg i skumring i en slik kikkert? ikke tror jeg den har 84m synsfelt på 1x heller. Det er nok 84ft på 110y, som betyr 28m på 100m. Ikke har den konstant øyeavstand heller.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe en slik.

 

 

Sightrons nye sikte for raske og krevende skuddsituasjoner med hele 7 x Zoom.

Siktet har samtidig forstørrelse opp til 7 ganger, noe som også gjør det egnet for lengre hold.

 

Sightron har valgt en unik løsning for tussvær og skumringsituasjoner:

Valgfri lysprikk i rød eller grønn versjon,selvfølgelig nedjusterbar til rett styrke avhengig av ytre lysforhold.

Lysprikken egner seg IKKE som lysprikk i dagslys, men der har de jo utviklet 7xZoom i kombinasjon med tysk retikkel nr.4. EN kombinasjon vi har testet selv og via andre, og det er en dødelig kombinasjon.

 

Det sier vi deg, la deg overraske av den briljant skarpe optikken med svært lite forvrengning!

 

 

Forstørrelse: 1-7x

Zoom: 7x

Objektivdiameter: 24

Øyeavstand: 9.9/12.2 cm

Retikkel: IR4A (Opplyst rød/grønn dot)

Synsfelt: 84/12meter

Lengde: 32cm

Tube Diameter: 30mm

Vekt: 565 gram

Finish Matt sort

Tårn: Lukkede

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke synsfeltet som et problem med denne kikkerten. Det er den variable øyeavstanden, og det etter min mening tullete, å ha lys til skumring, i en ren dagslyskikkert.

 

Jeg hadde mye heller kjøpt et sikte uten opplyst retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Trijicon accupoint er vel ideell til ditt bruk, den er kjapp på målsøk, og er laget for å kunne skyte med begge øyene åpne, da følger du målet lettere:

 

http://www.trijicon.com/na_en/products/product2.php?id=AccuPoint&mid=1-4x24

 

http://www.trijicon.com/na_en/company/unique_to_trijicon.php

 

Det er bla et godt valg av kikkert innen prektisk rifle, og blir vel kun slått av kikkerter til 3 ganger prisen.

 

 

 

TR24_reticle_popup.jpg

Henger meg på denne til hurtigskyting. prøvde 1-4x24 sikte, likte retikkelet meget godt

Link to comment
Share on other sites

jeg forstår at du amatør ikke kommer til å kjøpe en lik kikkert til min, men det er jo ikke veldig nyttig for trådstarter? Kom med et forslag som du støtter så han får noe nyttig ut av dine innlegg :) For øvrig støtter jeg også trijicon tanken. Meget kjappe kikkerter!!

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikkje eg prøvd sightronkikkerten, men når det står svart på kvitt at denne ikkje har godt nok opplyst retikkel til dagslys, er vel det eit teikn på at denne kikkerten ikkje eignar seg til hurtigskyting.

Støttar innlegget til amatør.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt nok dagslys er det nok moder natur som står for :lol: Lyset i prikken i midten er ikke ment for bruk i dagslys, da man har Tysk nr4 til dette bruk. Trådstarter har ikke skrevet rødpunkt som krav i sin første post, derfor anbefaler jeg fortsatt denne jeg. Jeg vil verken avskrive eller anbefale ting jeg ikke har prøvd. Håper ikke trådstarter blir irritert over disse innleggene angående en spesifikk kikkert, men jeg blir litt oppgitt over de som leser seg til info og rådgir ut fra det. Det kan vel tråstarter gjøre selv, det er vel derfor han ønsker info i denne tråden. Jeg mener ikke at denne kikkerten er det råeste i verden fordi jeg har den selv, men derimot at den er et godt alternativ for pengene. Jeg har prøvd, eid og solgt Aimpointer (2 og 4 MOA prikk, både Micro, 9000 og CompM2 og 4) flere S&B 1,5-6, en Zeiss Classic Diavari 1,5-6 og flere varianter fra EoTech. Har også prøvd en Trijicon 1-4 og denne er meget god til raske skudd. Litt mindre god på litt lengre hold synes jeg. Jeg er mest fornøyd med SIII 1-7. Øyeavstand er ikke et problem da jeg skyter med GRS stokk som er godt innstilt og kaster den opp som en hagle (krever trening) jeg får samme avstand hver gang og skuddene sitter der de skal fra 50 til 500. Dette er fakta og ikke synsing :) Men om den fungerer for andre, det skal da ikke jeg sitte å mene noe om :) Prøv selv!

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

jeg forstår at du amatør ikke kommer til å kjøpe en lik kikkert til min, men det er jo ikke veldig nyttig for trådstarter?
Hva man ikke skal kjøpe er også informasjon, så om trådstarter får noe ut av det, må han vurdere selv.

 

Kom med et forslag som du støtter så han får noe nyttig ut av dine innlegg :)
Mitt valg er kikkertsikter som starter på 1x (1,1x) med lyspunktretikkel til bruk i dagslys. Det er mange merker som er bra nok. Det er for lite kriterier til å hevde hva som er best. Hvis kriteriet er bare skudd på korte hold, er kanskje kollimatorsikter bedre. Hvis man ikke greier å skyte med begge øynene åpne, er åpne kollimatorsikter best, men disse er kanskje mer følsomme for regn, spesielt en dråpe på lyskilden forstyrrer mye. Hollografiske sikter synes jeg er for store og klumpete, men de fungerer de også (Eotech). Hollografiske sikter har den fordelen at de kan vise et slags retikkel, og ikke bare et punkt.

 

Grunnen til at jeg alltid velger kikkertsikte, er at de er mer fleksible, siden de kan skrues opp til 4x eller mer, og at synsfeltet er noe helt annet enn i et lukket kollimatorsikte. (aimpoint etc). Når det gjelder valg av kikkertsikte, vil de siktene som har størst utgangspupille på 1x, være best til de hurtige skuddene. Her er ikke Swarovski Z6 best. Men problemet med mindre utgangspupille er mindre om stokken passer ordentlig.

 

Det viktigste for hurtig skudd er nettopp at stokken passer, så om stokken bare passer til de åpne siktene, er nok de åpne siktene best. Og de åpne siktene blir heller ikke påvirket av regnvær.

 

Meopta bruker begrepet kollimator om sine åpne rødpunktsikter. Teknisk er dette den mest korrekte betegnelsen, så derfor foretrekker jeg å bruke den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...