Jump to content

NM i praktisk rifle


Recommended Posts

@Blackops

Det stemmer... da trenger vi bare seks til :D (Søren.. :? )

Jeg er ikke spesielt hårsår, men jeg syns alikevell at det er på sin plass å si ifra om dert jeg syns er unødig hets (Utover den godmodige ertingen) som jeg opplever innad i vårt lille miljø. Det er fler som leser disse trådene en det er som svarer, og det påvirker faktisk. Det er til dømes ikke sikkert at alle som leser her inne vet at vi er "på hils" i andre sammnenhenger.

 

Når det gjelder ditt standpunkt til Manuell er jeg jo fullstendig klar over det, og jeg er bare uenig med deg. Men det er en sak for forbundet å diskutere. Jeg syns ikke det er riktig at man skal gå på de skytterene som faktisk ønsker å skyte en legal og aprobert divisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det at det er umulig å få låne bane......

 

Sier du feks at du ønsker å arrangere en match og trenger bare bane bør ikke det være noe problem

Derimot ser jeg heller at du kan få problemer hvis man også forventer at klubben skal være med å arrangere...

Link to comment
Share on other sites

Internett / forum er litt vannskelig av og til.

Jeg vet faktisk ikke om siste innlegg er ment seriøst, eller som det skal oppfattes som hets. En slags undergraving av manuellskytteres seriøsitet eller "se dere gidder jo ikke" holdning.

For meg så er det i det minste et krav om en god bane, som gjør et stevne til en god opplevelse for skyttere, funksjonærer og arrangører. Det kan godt være primitivt, men det dett er ikke bare å finne et sted i skogen heller.

Men for all del, stiller noen med brukandes skog, så kan vi jo se på saka.

 

Jovist var det seriøst, og langt i fra hets.

De fleste stevnene her til lands foregår 90% i skauen, selv om noen av dem ligger i tilknyttning til en bane, hva er en "god bane" da? må det være tak over? Sjøutsikt? Resturant innenfor 100m?

Jeg var å skjøt et 2 gun stevne i villeste trønderskauen for noen uker siden, om taket hadde manglet på 2 stager, ville det fortsatt vært et helt ok level3 NM

 

Hvis man VIL lage et godt stevne så er det aldeles mulig for de fleste klubbene, igjen forutsatt at man VIL

 

Hvis det ikke er mere en 3 påmeldte i manuellklassene så er det vel rett og slett fordi det ikke er bare blackops92 og meg som synes at IPSC rifle er et feil sted å lufte gamle mausere.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det stevnet og den skogen du referer til på en godkjent skyte bane FN G1 (og stevnet riktig bra), Langt i fra villeste trønder skauen.

Igjen så understreker jeg at det er lov å mene at repter divisjonen i IPSC er tøys og tull av værste sort.

Men, der er ikke bra for skyttermiljøet eller skyttersaken for den del, om man tar den legitime meningen ut mot de som faktisk ønsker å konkurrere i den divisjonen - så lenge det er en approbert, legal og godkjent form for skyting.

Om an av en eller annen grunn, mener at NFPS skal droppe noen divisjoner, er det altså en sak for forbundet. Ikke noe man forvalter ved å snakke negativt om divisjonen og skyttere. Det gavner ingen.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er for mange divisjoner blitt i pistol også jeg da, snart er det jo en divisjon til hver skytter. Og hvert sitt NM.

 

Om banen er formeldt godkjent som permanent skyte bane eller ikke er helt uvesentlig når man holder et stevne. De stevnene jeg har hatt fingrene mine i har det alltid blitt søkt politiet om en "feltgodkjenning" en befaring og en annonse i avisen er det som kreves.

Det er ikke mange sivile baner i dette Kongerike som har en godkjenning som dekker areal nok til 10-14 stager.

 

Om jeg vil hevde at manuellklassene er uegnet til å skyte stager bygget for automatrifler med minimum 30 plugger i magasinet, så kan jeg ikke helt se at det river ned NFPS sin troverdighet, eller skyttersporten som sådan.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg vil hevde at manuellklassene er uegnet til å skyte stager bygget for automatrifler med minimum 30 plugger i magasinet, så kan jeg ikke helt se at det river ned NFPS sin troverdighet, eller skyttersporten som sådan.

Nå er jo reglementet tilpasset dette ved at Manuell divisjonene skyter 1 skudd i vær blink, i stedet for to. Erg0 maks 20 skudd på en stage.

 

Jeg har vel forsåvidt understreket flere ganger at det er helt legitimt å men at manuell divisjonene ikke har livets rett. Det jeg tydeligvis ikke lykkes helt med å få frem er at den måten det av til skrives om manuellskyttere og divisjonene, bli negativ og hetsende. Og det er ikke bra for skyttersporten eller NFPS.

 

For å vri spørsmålet - Hva er problemet med at noen skyttere syns det er gøy å skyte manuelt kontra semi auto?

 

Om banen er formeldt godkjent som permanent skyte bane eller ikke er helt uvesentlig når man holder et stevne. De stevnene jeg har hatt fingrene mine i har det alltid blitt søkt politiet om en "feltgodkjenning" en befaring og en annonse i avisen er det som kreves.

Å si at det er uvesentlig er jeg ikke enig med deg, jeg vil tro at det er adskillig enklere å få til felt skyting / baner i forbindelse med eksisterende skyte anlegg, en bare mitt i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jo reglementet tilpasset dette ved at Manuell divisjonene skyter 1 skudd i vær blink, i stedet for to. Erg0 maks 20 skudd på en stage.

 

Det tror jeg de fleste som har interesse vet, og det endrer egentlig ingenting.

 

 

Jeg har vel forsåvidt understreket flere ganger at det er helt legitimt å men at manuell divisjonene ikke har livets rett. Det jeg tydeligvis ikke lykkes helt med å få frem er at den måten det av til skrives om manuellskyttere og divisjonene, bli negativ og hetsende. Og det er ikke bra for skyttersporten eller NFPS.

 

Kan ikke skjønne at det å si at, så lenge det ikke er deltagere nok i divisjonen i de siste årene til å kunne premieres, så er det tvilsomt om disse divisjonene bør bestå. Om man apsolutt må skyte med "Dødens, eller Livets Mausere" så kan man jo det alikevel.

 

 

 

FN G1 skrev:

Om banen er formeldt godkjent som permanent skyte bane eller ikke er helt uvesentlig når man holder et stevne. De stevnene jeg har hatt fingrene mine i har det alltid blitt søkt politiet om en "feltgodkjenning" en befaring og en annonse i avisen er det som kreves.

 

Å si at det er uvesentlig er jeg ikke enig med deg, jeg vil tro at det er adskillig enklere å få til felt skyting / baner i forbindelse med eksisterende skyte anlegg, en bare mitt i skogen.

 

Det er helt uvesentlig for godkjenningen om det er noe eksisterende skyteanlegg i nærheten, er mange NSF feltløyper i norske skoger, langholdsskytterne skyter på islagte vann osv.

Politiet MÅ godkjenne ommrådet for skyting om den ytre sikkerhet er ivaretatt, noe annet har de heller ikke noe med, så lenge man har en tilatelse av grunneier.

Om man i tillegg river i et par flasker drikkbar Cognac til grunneieren etter stevnet er over er det veldig gode sjangser for å gjenta morroa senere. Opprydding og generell oppførsel er heller ikke feil.

Har man først fått en godkjenning for et område er det gode muligheter for å slippe befaring neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme at den manuellklassen høres sabla spennende ut.

Vil en original Mauser funke, bare man har nok clips og eventuell clips/"magasin"-holderen type gammel tysk utrustning?

Mauser er det foretrukkne våpnet blant norske MAS / MAO skyttere, med klipsomladning. Dog har de fleste en liten kikkert / scout type påmontert) Vi er vel også stort sette enige om at ingen skal bruke stasj som gir uforholdsmessige fordeler, slik som 20 skudds boksen på Mauseren min. Derfor bytter jeg den gjerne med et normalt underbeslag for å skyte manuell om divisjonen blir åpnet på NM.

 

Ellers er jeg faktisk litt forbauset over hvor mye energi det brukes på å forklare hvor dumt manuell klassen er... Jeg forstår kanskje ikke hva problemet er?

Som nevnt tidligere er det av og til vanskelig å forstå hva debatanter egentlig mener, hvordan de prøver å fremstille en sak på et nettbasert forum. Så det er god grobunn for misforståelser osv. For min del handler det om at jeg ønsker å skyte i en NFPS / IPSC disiplin jeg syn det er gøy å skyte, det handler litt om at jeg har lyst til å rekrutere andre til denne formen også, og sist - i forhold til begrensningene i tilgang på halvauto rifler kunne bidra til at de som har lyst til å bli godkjente rifleskyttere får en divisjon å skyte i med manuelle våpen.

 

Jeg oppfatter noe av det som skrives om manuel som ganske surmaget (altså min subjektive oppfatning), og det bidrar ikke til at vi skyttere jobber sammen. Det er godt mulig det ikke er ment slik, men det er slik jeg og flere andre opfatter det, og da har vi en unødig utfordring. Siden jeg skrev det første innlegget i dag morgest, har jeg fått to PM vedrørerende bane og mulighet til å arrangere en level 2 manuell stevne, samt en telefon med støtte til det opprinnelige innleget.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi ikke noen tradisjon for å nekte folk å skyte divisjoner på grunn av lite deltakelse i Norden. Gothenburg Open hadde én deltager i Classic, men han fikk skyte. Om det er så voldsomt om å gjøre å skyte manuell kan vel folk gjøre det uansett? Eneste konsekvens er at man ikke skyter et NM, men om man kun skyter for gøy er det vel bare å kjøre på? :o)

Link to comment
Share on other sites

@Hassel; kjør et L2 manuell på banen vår så kommer det helt sikkert en del skyttere :D

 

Jeg kommer da med min eminente bane-sauer og diopter ihht. Dfs sitt reglemant, stort mer manuelt kan det vel ikke bli ? Lover i tillegg å ikke trene, da jeg fikk nok av Dfs skyting for 20 år siden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enklere med pistol, da det ikke er så ofte man vil skyte på over 100m...

Jeg føler faktisk veldig ofte behov for å skyte på over 100m med pistol :forvirra:

Bortsett fra det tror jeg Hassel har rett i at det kan bli trangt. Jeg kom på at jeg faktisk var med å arrangerte et slik manueltstevne på den banen..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er blandt de som mener at det er for mye med 5 rifle divisjoner slik som i dag. (selv om en er prøve gren) og er ikke så veldig posetiv til manuelle divisjoner. Mener USA har en bedre variant med 3 divisjonener. De har Open, Standard/Limited og Tactical.

 

Det er ikke noen grunn til at man ikke kan ha noe liggende. Hva med:

Open - som i dag.

Standard - Tillate et rødpunkt sikte x1 f.eks.

Classic divisjon - Hvor man må skytte major og jern sikte og max 20 skudd i magasinet.

 

Fjern heller reglen om at det "må være" halv auto og tillatt alle actions. Si f.eks. som i dag at manuell behøver bare å skytte et skudd. Får de A så blir det regnnet som x2 A osv...

 

Men ja, det hadde vært kult å hatt en Winchester 94 eller Marlin 336 i 30-30 og skutt et stevne med det. Kunne jeg festet skudd på våpenet, slik som på hagle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du blander USPSA og IPSC når du snakker om USA her, det er do forskjellige organisasjoner, med nogenlunde, men ikke helt likt regelverk. Forøvrig er det vel bare fire rifle divisjoner i NFPS, Ikke fem (Mini rifle er ikke aprobert av forbundet eller myndigheten enn så lenge.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du blander USPSA og IPSC når du snakker om USA her, det er do forskjellige organisasjoner, med nogenlunde, men ikke helt likt regelverk. Forøvrig er det vel bare fire rifle divisjoner i NFPS, Ikke fem (Mini rifle er ikke aprobert av forbundet eller myndigheten enn så lenge.)[/quote

I ipsc er det 5 rifle øvelser! Ja, manuel 10 skyttes ikke i Norge, men det gjør jo omtrent ikke de to andre heller. Mini har to divisjoer og jeg tenkte ikke på dem

Men i Norge er det vel kun 4 en så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt, men våpnene blir uansett jo de samme som i MAS, bare med større magasin. DET er vel ennå ikke definert som en <>?

 

Men det har ikke noe med å erverve våpen heller. Før du kan søke på Manual 10, MÅ den grenen godkjennes av POD. Om forskjellen ikke er mer enn 10 skudd kontra 5, har ikke no å si. Forskjellen mellom Open og standard er jo ikke mer enn feks ett kikkertsiktet eller tofot. heller ikke en vesentlig endring

Link to comment
Share on other sites

APPENDIX D: Manual Action Standard 10 Division

1. Minimum Power Factor for Major 320

2. Minimum power factor for Minor 150

3. Maximum ammunition capacity (maximum to be loaded) 11 rounds (10 in magazine)

4. Restriction an action type Yes, Manual Action only

5. Optical/electronic sights permitted No

6. Compensators, sound and/or flash suppressors permitted Max length 65mm, factory fitted only

7. The use of bipods and similar permitted No

8. Vertical front grip permitted, max length 152mm (6 inches) from

the centerline of the barrel

Yes

 

 

Special condition:

9. This Division is under evaluation and, unless extended, it will expire on 31 December 2014.

 

Me like!

Men den bør vel godkjennes av POD før man søker børser til den, og man bør vel få på plass noen Manuell stevner før aprobering er en god tanke.... Men fin Leveraction klasse det der... :D

Link to comment
Share on other sites

Så lenge de fleste landene i verden (i hvertfall de store innen IPSC) fortsatt tillater Halv auto rifler så tviler jeg på at Manuel noen gang vil kunne bli stor.

Men dere som følger med mer enn meg på denne sporten i verden, har jeg ikke rett i antagelsen at manuel er veldig lite representert på alle store stevner?

 

Ved å kutte kravet til at det skal være halv auto så kunne manuel også konkurere og da har de landene i verden som ikke får ha HA løst sitt problem.

 

Har skrevet før: Se på 3Gun nation. 3 Gun er fremtiden, og IPSC vil dessverre ikke være med på det. Det er ikke noe problem å lage regler som faktisk både kan brukes som egene våpen grupper og som 2 / 3 gun.

 

NM i 2 Gun, ble det satt opp divisjoner på forhånd der, kan ikke si jeg så det i invitasjonen? Siden det var resultat liste for Standard og Open og ikke en resultat liste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...