Jump to content

pumpehagle.


wildferret

Recommended Posts

Hei!

vurderer billig, men bra pumpehagle. Valget står mellom Remington 870 supermag.(en kompis har den og skryter av den.)

eller en mossberg 835 supermag.(ukjent med haglen, men veldig kjent haglemerke)

bruken for hagla er stortsett leirduer, men litt rype og rådyr en gang iblant.

Begge haglene koster rundt 4000kr.

 

Hvilken tror dere er best å gå for?

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i kameraten din...Hadde en 870 med supermagnum kammer og det er ei topp hagle til rådyr og lerdue jakt :wink:

 

Den er litt tung på rype men det går bra og drasse denne lange tunge tingen på fjellet.

 

Hadde min i 5 år og sendte noen tusen skudd gjennom den uten tull.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til 835, men jeg har en god del erfaring med bl.a. Mossberg 500 og 590, saavel som Remington 870. Mossberg lager helt greie hagler selv om selve pumpebevegelsen ikke er like glatt som en Remington 870. Sikringen er forskjellig, jeg synes Mossberg har en bedre loesning her, selv om Mossberg sikringen har en tendens til aa slites slik at hagla gaar i sikret etter hvert skudd. Til gjengjeld har Remington en bedre slide utloeser. Avtrekket er omtrent jevnbyrdige paa de haglene jeg har eid. Funksjon har vaert omtrent det samme ogsaa, dvs. naer perfekt. Puss og vedlikehold er like enkelt for begge.

 

Er det snakk om aa bytte deler eller modifisere vaapenet har du omtrent samme deletilgang for begge to, faa andre produsenter har i naerheten av det du finner for Mossberg og Remington.

 

Jeg synes det egentlig er hipp som happ hvilken hagle du velger selv om jeg nok ville satt en knapp paa 870en.

Link to comment
Share on other sites

Du gjør ingen feil i å kjøpen en Remington 870 super mag.

Har selv en som sikkert har gått over 10 000 skudd med leirdue ammo + noe jakt ammo (magnum/supermag) uten NOE tull. Har også enn Mossberg 500 som også er en god pumpe. er ening i at sikringen og fuksjonen fo å tømme ladd kammer er bedre på Mossbergen, men eg ville nok heller kjøpt en Remington 870 supermag.

 

Det viktigste er at du finner den haglen som passer "best" til deg, og kjøper den.

 

lykke til med kjøpet,

og velkommen i "pumpeklubben" :D:D:D

 

"Ingen ting en som en varm pumpehagle"

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Personlig så er eg litt skeptisk til 89 kammer og lerdueskyting. Spesielt om du tenker konkurranseskyting. Kan ikkje akkurat dokumentere dette, men den 19 mm overgangen frå hylse til løp tviler eg på gjer nokon god effekt for svermen.

Link to comment
Share on other sites

all haglen ligger jo innkapslet i plast helt til den har forlatt løpet uansett hvordan kammer du har. skjønner ikke helt hva du tenker på her.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så veit eg ikkje, men er skeptisk. Har ingenting å bygge det på anna enn magefølelsen. Husker å ha lese ein artikkel i Clay Shooter Magazine ein gong der de anbefalte å unngå magnumkammer (76 mm den gang) til leirduer. Men grunnen husker eg ikkje borstett frå at det var noko med overgangen der. Men her snakker me sjølvsagt om seriøs konkurranseskyting, dersom det var det trådstarter hadde i tankane.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir litt som BR skyting, alt som kan tenkes å lage "uro" i haglesvermen er med på å gjøre skuddbildet litt mer uryddig. Men jeg tviler på at det har noen praktisk verdi.

Det lille hoppet haglekoppen gjør fra hylsa til overgangskonusen er ikke stort, men kan jo være nok til at det blir litt uro i hagleladningen. Skal dette være av noe verdi å forske på så må alt annet være perfekt, som helt like hagl, perfekt løp uten noen dimensjonsforskjeller og helt perfekt choke osv.

Og selv da så er det så mange andre variable faktorer i det ladningen forlater løpet at det sikkert ikke er målbart.

Det blir som det at due nr 9999 slipper igjennom haglesvermen pga at overgangskonusen forstyrret svermen, jeg hadde ikke bekymret meg.

Men klart, skal man elemenere alle unskyldninger for å bomme så er et kammer mest mulig tilpasset patronlengden det beste.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har en 870 superdupermagnum. Jeg bommer like godt med den, som med andre hagler jeg har prøvd. :mrgreen:

Neida. Det er solide bruksjern, om alltid funker, og skulle de nå gå i stykker, slipper man å ta opp huslån for å anskaffe en ny. Negativt med de er at de ikke akkurat er ultralette og du har bare en choke. Kan du leve med det, så løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Har sjølv ei 870 hagle som eg har brukt veldig mykje. Kanskje eg har skote noko slikt som 5000 skot med den. Den har og vore med på det meste. Leirdueskyting, rype, and og skarvejakt.

 

No i ettertid har eg begynt å leike med tanken på å kjøpe meg ein over / under i tillegg. Dette pga av ein enkel ting.

Stort sett så trenger eg kun eit skudd på rypejakta, men eit par gonger har eg hatt behov for nr 2 ( ja det skjer ) og da har eg kanskje vore litt vel ivrig og klart å pumpe inn igjen tomhylsa.

Dvs. ufullstendig ladegrep. Greit nok på skarvejakt, dei kjem det alltid fleire av, men utruleg kjedeleg på rypejakt. Det er litt lengre mellom fuglane der :)

 

Så det eg prøver å seie er at eg er veldig fornøygd med pumpa mi, den gjer aldri feil, men det gjer eg.

Så fort ein ikkje er 100% konsekvent i ladegrepet kan det blir tull..

Angrer ikkje på kjøpet i heile tatt, men ville kanskje kjøpt ei over under først

 

Litt OT, men håper det var litt matnyttig likevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok gått for Mossberg,

mest p.g.a at jeg er noe så skjeldent som en missfornøyd 870 (super magnum) eier. Etter 7år med forkiling av alt kraftigere enn leirdueskudd, fremre magasinlokk som stadig løsnet under bruk (=> løpet ble løst ifra låskassen), høy vekt og svært dårlig beskyttelse mot rust.. er det nå en befrielse å kunne bruke en annen hagle.

Men det er meg om det, de fleste er nok uenige og holder på 'stygg=solid' teorien når det gjelder 870'n.

Link to comment
Share on other sites

Etter 7år med forkiling av alt kraftigere enn leirdueskudd,

 

Dette problemet hadde jeg også med min 870 express. Det viste seg at det skyldtes at kammeret ikke var 100% blankpolert, slik at kraftige patroner utvider hylseveggen og kiler seg i kammeret (gjaldt spesielt billige patroner med tynne vegger). Dette løste seg ved at jeg etter mye irritasjon leverte løpet inn til en våpenhandler. Han sendte løpet til Remington, som utbedret feilen kostnadsfritt. Selv om hagla var over fem år gammel. Nå fungerer den suverent med alle typer ammo, fra den letteste leirdueammo til den kraftigste magnumpatron.

Link to comment
Share on other sites

Har 2 hagler fra før, ei S&S og ei O&U. Så 870'ne blir verktøy til skarvjakta osv på sjøen. Vil spare di andre haglene for sjø sprøyten :-)

Fruen i huset skal ha den ene 870'n. Så det blir noen runder på leirdue banen på søndag :-):-):-)

 

Noen som vet pris på løse choker?

Hvilken magasin forlenger er rett for 66 cm løp??

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har bestilt Remington 870 12/89 med syntetstokk og 66cm løp fra jakt og friluft i dag, til den nette pris av 2890,-.

Vurderte en stund 870 wingmaster i 12/89, til 5000,-, men jeg skal ha hagla som bruksvåpen, ikke pynt, og da blir wingmaster'n for blingbling, IMHO.

 

Venter til den nye våpenforskriften trår i kraft (enda er den jo bare vedtatt, i påvente av siste høringsrunde), før jeg kjøper 44cmløp til bruk på skogsfugl.

 

Kunne tenkt meg ekstra choker, men finner ikke noe på nett. noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...