Jump to content

8x56 som allroundsikte?


ko-stens

Recommended Posts

Grubleriene mine om kikkertsikter kjenner ingen ende...

 

Det jeg lurer på nå er om et 8x56 sikte passer til å brukes som et slags allroundsikte. Jeg tenker på noe nytt til .222'en min som jeg bruker til fortrinnsvis revejakt og toppjakt. Skulle det falle seg slik at jeg får mulighet til å felle et rådyr eller en bever, sier jeg ikke nei takk til det heller. Med andre ord, en allround småviltrifle. Har en .308 som kan brukes til rådyr, slik at jeg ikke er avhengig av småtten til alt jeg skal sikte på. .222'en er alltid med meg i riflesekken når jeg er på jakt med hagle, for øvrig.

 

Regner selvsagt med at en 8x56 er et veldig bra skumringssikte, men hvordan duger den til noe annet? Tenker på en S&B eller Zeiss Diatal. Vet det står en på Finn.no nå, men det finnes jo høvelige sikter som feks Zeiss Classic og Docter Classic i 3-12x56 til salgs i blant. De egner seg sikkert bedre som rene allroundsikter med gode skumringsegenskaper enn en fast 8x56, men jeg merker mer og mer at jeg sjelden vrir på forstørrelsen på de variable jeg har likevel, slik at behovet for variabelt sikte i praksis ikke er der.

 

Vil anta at en fast tysker i 8x56 er hakket bedre enn en variabel tysker i samme prisklasse når det gjelder skumring. Om det er merkbart for mine nærsynte glugger er vel en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke en .222 en all round-rifle, så hvis du begrenser bruksområdet til all jakt det geværet er brukbart til, og utelukkende skyting på stillestående vilt, altså ikke rådyr i drev, synes jeg det er et godt valg. 8x56 er noe man får kjøpt gunstig brukt.

 

Nå kunne du jo også vurdert 7x50 og 6x42 også, men de er skjeldnere på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss 8x56 som jeg bruker mye til jakt. Den blir brukt til rype/hare, gås og sel. Men til elg er den ikke god, det blir for mye forstørrelse på trange plasser. Jeg liker kikkerten fordi den er lyssterk har kraftig retikkel og er lett. Jeg har montert en kulekompensator på topptårnet for gåsa, hvor man kan risikere lange skudd.

 

Hvis jeg skulle skaffet meg en slik kikkert i dag, hadde jeg valgt 7x50 med lys. Lys var ikke vanlig da jeg kjøpte min. I tillegg synes jeg objektiv på 56mm på ei nett jaktrifle er noe unødvendig stort. Jeg har heller ikke øyne lengre som klarer å utnytte alt lyset kikkerten er i stand til å sammle, det var nok bedre før.

 

Til den jakten jeg bruker kikkerten til kunne jeg også hatt en 10x42 allround, hvis skumringsegenskaper ikke er viktig.

Link to comment
Share on other sites

Synes trådstarters tanker og ideer om et fast allroundsikte av god kvalitet er god. Men til ei lett lita rifle i 223 blir 56 mm for stort syns jeg. En europeisk fast 6x42 er mer passe, til nød en 7x50, om du ikke absolutt må ha de aller beste skumringsegenskapene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt fast 8x56 i mange år til allroundrifla i .308. Til en nett rifle i .222 ville jeg ofret litt av skumringen som flere andre her og gått for mindre, lavere montert sikte.

 

Mitt valg til .222:

Fast: 6x42 (Meopta 6x42 med 4Aretikkel, 4.495,- på sidene til Nygård)

Variabel: 3-12x50, (meopta ZD 3-12x50 Tactic m/tårn og lys, 9.720,- hos Nygård) Det finnes sikkert billigere

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker så mye for gode innspill. :)

 

Holdt på å ringe på den på Finn.no (og som er her på kammeret), og kjøpe om den ikke allerede er solgt, men så tittet jeg litt på hjemmesiden til S&B. 38,5 cm!!! Dæven så digert beist å ha på en liten Brno Fox... :shock:

 

Så da står jeg over denne gangen! Spørs om ikke frøken Fox kanskje skal få låne Zeiss Classicen i 2,5-10x50 fra .308'en i stedet. Stor nok den og egentlig, men den er tross alt noe mindre, og optisk er den god nok til det meste.

 

8x56 er sikkert fint til hjortejakt i skumringen på .308'en, men den egner seg mindre til trange poster og raske skudd vil jeg tro. Så da får en heller se på en 3-12x56 til den (noe jeg egentlig har gjort en stund, ref. tidligere tråder), men jeg fikk en Zeiss Victory (eller rettere sagt, det en slik koster) i baksmell på skatten, så da får en vente til den er betalt først! :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok mene at en 8x56 er litt i overkant av et "all round" sikte.

Selv om det bruksmessig ville tjene hensikten, så ruver det unektelig en del.

 

Her er en S&B 8x56 på en Ruger No1 i 270 Win. som ikke er noen lettvekter akkurat.

Men til skumring og nattjakt på hjort var denne riggen ypperlig :D

 

Rifle1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare en halv vinter bak meg med en 8x56 Swarovski..å merker allerede nå,at 8 gange forstørrelse kan til tider være i meste laget under nattjakt. Så skulle jeg valgt en gang til,noe jeg kanske bli å gjøre,hadde jeg lett etter 6x50 hvist det finnes? Men i.f bruksanvisningen til min kikker,så var 8x50 til Swarovski kakken mer lyssterk. Endog sikkert så marginalt,at jeg sikkert ikke har sett forskjell. Så en 6x50 vil jeg tro ville vært den ultimate nattkikkert for mitt bruk. Grunn til at jeg ønsker 6 og ikke 8 gange forstørrelse er at jeg til tider må"lete"etter målet mitt et par ganger,å med det mister dyrebar tid. Sær? Ja,kanske..men det er min erfaring og menig.

Link to comment
Share on other sites

Så skulle jeg valgt en gang til,noe jeg kanske bli å gjøre,hadde jeg lett etter 6x50 hvist det finnes?
Det finnes ikke, fordi det ikke har særlig hensikt. Ingen mennesker har større pupille (inngangspupille) enn 7mm. Derfor trenger ikke kikkerten ha større utgangspupille enn det, så 6x42 har skumringsegenskaper nok.
Link to comment
Share on other sites

På salongrifla har jeg en gammel Leupold fast 6x42 med plex retikkel fra 1996.

Dette tilsvarte i sin tid samme glasskvalitet som Vari X III om jeg ikke husker feil.

Ikke noe supert nattsikte naturligvs, men det ble benyttet med stor suksess på flere rådyr, rev og gås på toppen av en Model Seven i 223 Win.

Det ble etterhvert pensjonert til salongrifla hvor det gjør en utmerket jobb.

 

M7722003.jpg

 

Leupold har ikke lenger dette siktet, men et tilsvarende i 6x36, noe som kanskje kunne være et greit sikte til ditt behov?

Fortsatt ikke noe nattsikte, men i brukbart lys tror jeg det kunne gjøre nytta på en utmerket måte

Våpen Søylen har priset det til 3833.- (Søylen har forresten fått opp nettsida si!!! )

Leupold har god teknisk kvalitet, god service og står for en støyt.

Link to comment
Share on other sites

Slike tråder skulle vært forbudt. :twisted: Havesyken here we go again :roll:

Har i det siste fått lysten på å prøve kikkerter med fast forstørrelse kontra variable..

Må vel kjøpe inn en 4x32, en 6x42, en 7x50 og en 8x56 for å dekke de fleste forhold samt investere i et belte med div kikkertkogger og en montasje der bytting mellom disse kikkertene går raskt og smertefritt uten treffpunktsforandringer..... :mrgreen::lol:

Fra spøk til side så frister det å prøve enten en 6x42 eller 7x50 på Cz'en. Faster kikkerter blir jo virkelig et kompromiss kontra variable kikkerter, men kan jo ikke ha det uprøvd heller hmm...

Bikker selv mest mot en 6x42 da dette må være mest allround til de fleste forhold sett forstørring, objektiv diamater og skummringsegenskaper satt opp mot hverandre og bruksområde (div småvilt fra toppjakt, til rev og rådyr).

En elgjeger jeg kjenner bruker kun faste kikkerter enten ala Zeiss Dialtal 4x32 eller 6x42 og er svært fornøyd med det. Han hevet øyebryna da da en annen på jaktlaget kjøpte inn en Trijicon 5-20x50 til å ha på elgvelter'n....Overkill?Kanskje, men hvis man skyter elg og hjot på 300 meters avstand+++ så er det kanskje ikke så rart at man vil ha litt forstørrelse.....

6x42?Eller skulle jeg kanskje gått for en 7x50?

Tja si det.......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Og hva ble det? Kom over denne tråden da jeg gjorde noen søk siden jeg også lurer på om ikke fast forstørrelse gir mye mer optikk for pengene hvis man ikke "må ha" variabel? Man kan jo stille seg spørsmålet: hvor mye zoomer man egentlig? Ser jo ut som om man fra samme fabrikat kan få to stk faste til samme prisen som en - og da kan man jo ha ulik objektivstørrelse. F.eks. 4x36 og 8x56...alt til sitt bruk. Har kikket på Karl Kaps sine - noen som kjenner de?

Link to comment
Share on other sites

Og hva ble det?

 

Spørsmål til meg (er jo trådstarter her)? Siktet var solgt... Dessuten blir det for digert på børsa og for snevert synsfelt på de korteste holdene. Kunne vært et fint revesikte, og muligens toppjaktssikte, på .222'en, men i stedet for børse med kikkertsikte påmontert, blir det kikkertsikte påmontert børse... :shock:

 

Uansett går jeg for variabelt. Fortrinnsvis en Zeiss Victory 2,5-10x50 med lys, men får se hva som dukker opp til en pris fruen er fornøyd med. Har noen sikter "på hånda", så får se. Må få ræva i gir snart, før den opparbeidede kapitalen (har solgt et annet sikte pluss en salongrifle) blir borte i regninger, noe som skjedde i høst... Da får det blir hva det blir! Uansett. Alternativene jeg har plukket ut er alle gode sikter, og det er slettes ikke sikkert jeg merker noen forskjell fra det ene til det andre, i hvert fall ikke så lenge jeg ikke har alle i henda og sammenligner! Skal glane litt etter en test av slike sikter i et eldre Jakt-blad. Vet jeg har det et eller annet sted.

 

Disse alternativene har jeg pr i dag:

Zeiss Victory 2,5-10x50

Zeiss Victory 3-12x56

Zeiss Classic 3-12x56

Schmidt&Bender Zenith 2,5-10x56

Docter Classic 3-12x56

 

Venter på svar angående en Victory x50 med lys, så får en se! :)

 

Om jeg ville gått for fast forstørring, er det nok 7x50 som hadde vært mest aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid hatt sansen for fast forstørrelse og da det dukket opp en Swarovski Habicht Nova 8x56 til 2k på finn fikk 6.5'n "nytt" glass på toppen.

 

Har tittet endel igjennom den i skumring og er godt fornøyd så langt :)

 

Hadde tidligere en 3-9 kikkert som sto rimelig fast på maks forstørrelse, hvilket tilsier at en slik kikkert nok dekker mitt behov på den børsa.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare å løpe og kjøpe:

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=72108

 

Løpt og kjøpt! :mrgreen:

 

Så da legger jeg ballen rimelig død en stund, med tanke på alt mulig rart jeg har vurdert og grublet på. Dette må da jaggu holde greit til hjortejakt, og om mulig villsvinjakt etter hvert. Elgjakt kan det kanskje hende jeg blir med på en eller annen gang (mulighet i høst), men da går det jo an å låne Classic 2,5-10x50'en fra .222'en, som i stor spenning venter på å få kledd på seg ny topp (må bare få ringer på plass)

 

Må få skaffet meg 1" ringer til Sakoen og da.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare for oss å gratulere!

 

Jeg ville ha fulgt opprinnelig plan og satt den på .222-en. Perfekt til posteringsjakt i alle lysforhold etter rev, bever og bukk. Lett og liten nok til toppjakt.

 

Eneste grunnen til at jeg ikke kjøpte den selv, er at jeg ikke trenger en til. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk, takk! Klarte ikke la være når jeg hører så bra om den! Biiittelitt høy forstørrelse på kort hold, men det går an å prøve den til litt forskjellig og se.

 

Ja, grubler fælt på å få den på .222'en, for det er vel rimelig perfekt til denne. Dessuten trenger jeg ikke ny ringer da 50 mm objektiv passer på fra før.

 

Meeen, da må jeg fortsette med den andre Classicen en stund til på "hjorterifla"!

Link to comment
Share on other sites

Jaddah! Da sitter Diatal 7x50'en på den lille Fox'en! Ser strålende ut!

 

Liker retikkelet veldig bra. Det er opplyst 66, altså opplyst kryss og ikke prikk.

 

Pussig nok trenger jeg ikke skifte ringer heller, selv med Butler Creek på.

 

Men, det betyr faktisk at jeg har et sett med nye Leupold 30 mm mediumringer liggende, for jeg skulle jo ha på 2,5-10x50'en.

 

Men det blir luksusproblem. De blir liggende i tilefelle jeg bytter over til Sakoen i blant.

 

Takket være Amatør, ble det altså dette siktet i stedet for et variabelt. Visste ikke i utgangspunktet om jeg skulle le eller grine når det dukket opp ENDA et alternativ midt oppi all vinglinga mi. Men, dette ser perfekt ut! :D

 

Ellers ble jeg veldig fristet til å slå til på et Schmidt&Bender Zenith 2,5-10x56 på Finn.no til fem lapper og da, til Sakoen. Ikke veldig pent å se på, men så lenge optikken er strøken er det greit nok. Får vel klare meg med Classicen så lenge nå! Ellers blir husets høvding villsint... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...