Jump to content

billig ammo 22lr


supercz

Recommended Posts

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg bruker CCI std i min Ruger 10/22 (nesten ny), og jeg har så langt ingen problemer med hverken mating eller utkast (dette gjelder både med og uten demper).

 

Forleden testet jeg ett nytt Ruger BX-25 magasin, og kan raportere at man fort blir kvitt mye amo med slike og en overivrig avtrekkerfinger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

CCI Standar har jeg pøst 1000 vis av gjennom min 10/22. Den har trykk nok til å operere mekaninsmen i motsetning til noen sub-sonic patrone jeg har prøvd. Og farta på den er ikke mer enn at den blir bortimot sub-sonic i heldemper systemet. Og billig. Sub-sonic patroner er noen ganger dyrere enn brennevin...

Link to comment
Share on other sites

XXL annonserer, i et innstikk i Aftenposten lørdag 21.april, en for meg ukjent type .22 L.R. ammo, med merkenavnet "TopShot", og merket "Competition". Det finnes ingen opplysninger om denne ammoen på kjedens nettsider ennå.

 

Eneste info om dette ammomerket finner jeg i en annonse fra Pedersens Vaabenlager, men da kun i kaliber .223, med helmantel.

Sportskjeden XXL oppgir en (tilbuds)pris på kr. 0,39 pr skudd, såvidt jeg forstår ved småkjøp.

Dette er sammenlignbart med prisen for CCI ved kassekjøp (5000).

 

På esken oppgis hastigheten til 326 m/s, altså litt under lydhastighet (antar data fra 50 cm løp) for en 40 gn blykule, som er en postiv opplysning mtp. patronenes egnethet til skiveskyting. Og kan være i samsvar med betegnelsen "competition".

 

Noen som kjenner til denne ammoen i .22 L.R.?

 

 

Edit: rettet en leif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ammoen er kommet hit via en storordre fra tyske Frankonia (til en ikke angitt pridusent), noe som også står på pakken.

50-skudds-esken ligner CCI-esken, bla. med den lille stoppefliken i enden av esken.

Fettet på kulene er litt mykere enn jeg har sett på CCI, kuleformen skiller seg ikke synlig ut fra CCI.

 

Bunnstempelet er litt uvanlig, "TSC", og søk i headstamp-databaser har ikke gitt noe svar hittil på hvilken fabrikk som bruker denne.

Link to comment
Share on other sites

Bunnstempelet er litt uvanlig, "TSC", og søk i headstamp-databaser har ikke gitt noe svar hittil på hvilken fabrikk som bruker denne.

Tar man kontakt med en stor ammo-fabrikk så får man vel akkurat det headstamp man vil bare man bestiller nok!

Mener å huske at man får valgfritt headstamp på Normahylser om man bestiller minimum 50 000 stk. (fikk det før ihvertfall :) )

Link to comment
Share on other sites

TSC stempelet står vel bare for Top Shot Competition.

 

Når et google søk gir null treff, så pleier det å skyldes en eller annen form for rebranding av eksisterende merke.

 

Det at de er merket med 1070 fps, nøyaktig det samme som cci standard, og har identiske esker og "hylseholdere" gir en pekepinn, men helt sikker blir man ikke før det er mer info ute.

Link to comment
Share on other sites

Fikk reklameblekka fra XXL på mandag, løp ned og kjøpte 2 esker a 50. Hjem og fyrte dem opp. Jeg har vesentlig brukt CCI standard (det har vel gått med ca 20 000 sist år) og jeg kan ikke merke noen forskjell mellom CCI og Top Shot i min Walther GSP, med unntak av at jeg synes "knallet" var en smule skarpere i Top Shot. (Kan være innbilling dog.) Så jeg løp ned til XXL igjen og kjøpte 5000. 39 øre pr skudd er noen øre under det jeg kan få CCI for nå,(43 øre når du kjøper 5000.) Hos XXL er det 39 øre om du kjøper 50 eller 5000.

 

Esken er faktisk merket Frankonia, og som det er sagt ovenfor her, de ligger på hjemmesiden til Frankonia (www.frankonia.de). De har tilbud på denne 22LR nå, Euro 2,07 for 50 stk hvis du kjøper 10 000. Det er litt billigere enn det XXL tar, men jaggu ikke så mye at det lønner seg å dra ned for å handle.

Link to comment
Share on other sites

Denne ammoen er på Frankonia sin hjemmeside. TopShot lager ammo i 22 LR (som nevnt), 9 mm Luger, 38 Spesial,

osv. TopShot lages også i dei vanlige riflekalibrene. Er det noen som vet om XXL fører dette merket

i f.eks. 9mm ?

 

Jeg har sett på tilbudene på http://www.frankonia.de" target="_blank i disse andre kalibrene, og det synes ikke som de er så veldig gunstige i forhold til andre merker. S&B og Magtech feks tilbys rimeligere enn Top Shot. Jeg antar derfor at det ikke er så attraktivt for XXL å ta inn Top Shot i 9 mm og 38.

 

Så litt på andre tilbud der, de har f.eks. tilbudt Wolf 9 mm for tilsvarende 73,5 øre pr stykk (ved kjøp av 1000 for 98 Euro) ! "Normalpris" er visst 88,5 øre. "Aberet" er at det er stålhylser og Berdan-hetter, men som en som kommenterte denne ammoen, i IPSC plukker man allikevel ikke tomhylser, det gjør vi vel heller ikke hos oss på felt. I hvert fall kan man vel neppe lade en 9mm selv for 88 øre!

 

Jaktdepoet har jo tilbudt Wolf ammo (f.eks. 7,62x39) for 2,50 (ved kjøp av 1000), men nettbutikken deres er jo nede så jeg kunne ikke sjekke om de har 9mm også. De står i hvert fall ikke i hovedkatalogen deres.

Link to comment
Share on other sites

 

.

 

Så litt på andre tilbud der, de har f.eks. tilbudt Wolf 9 mm for tilsvarende 73,5 øre pr stykk (ved kjøp av 1000 for 98 Euro) ! "Normalpris" er visst 88,5 øre. "Aberet" er at det er stålhylser og Berdan-hetter, men som en som kommenterte denne ammoen, i IPSC plukker man allikevel ikke tomhylser, det gjør vi vel heller ikke hos oss på felt. I hvert fall kan man vel neppe lade en 9mm selv for 88 øre!

 

.

 

Um... har du regnet riktig her? Frankonia tar over 200 euro for 1000 9mm wolf/tula...

Link to comment
Share on other sites

130grs. Messinghülse, Boxerzündung, Norma Präzisionsgeschosse. Pro Packung = 50 Patronen. Mehr

står det her: http://www.frankonia.de/6.5x55,+HPBT/TOPSHOT+Competition/Ansicht.html?Artikelnummer=156735

Det har vært folk i klubben som har brukt denne, det er topp ammo. Men det er ikke så rart - det er Norma 130gr Golden Target (VLD) i ei finere (og dyrere) eske enn skytterlagene får.

 

Om det er Norma som produserer de andre kaliberene er ikke godt å si.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om det er Norma som produserer de andre kaliberene er ikke godt å si.

Neppe. 9mm er "Made in Germany". Det står heller ikkje kven som har ladd 6,5x55, men at det er Norma kule. Det same er det i den dyraste 308, mens 8x57 har Sierra-kule. Dei har nok plukka produsent der det passar.

Link to comment
Share on other sites

Om det er Norma som produserer de andre kaliberene er ikke godt å si.

Om andre kalibre kan jeg ikke uttale meg, men når det gjelder .22 så er normas 1 -2 -3 serie vel produsert av RWS, tror jeg.

Ville forbause meg mye om TopShot .22 L.r. var laget av Norma (eller RWS).

 

Billig og brukbar (trenings)ammo i sentraltenningskalibrene importeres fra Russland og Kina. Begge land produserer også .22 L.r. ammo av "midlere" kvaliteter.

Når kan vi vente oss rimelig ammo derifra?

 

(Russisk Vostok .22 L.r.-ammo ble i perioder importert av bla. av Gresvig, men det er lenge siden.)

Link to comment
Share on other sites

 

.

 

Så litt på andre tilbud der, de har f.eks. tilbudt Wolf 9 mm for tilsvarende 73,5 øre pr stykk (ved kjøp av 1000 for 98 Euro) ! "Normalpris" er visst 88,5 øre. "Aberet" er at det er stålhylser og Berdan-hetter, men som en som kommenterte denne ammoen, i IPSC plukker man allikevel ikke tomhylser, det gjør vi vel heller ikke hos oss på felt. I hvert fall kan man vel neppe lade en 9mm selv for 88 øre!

 

.

 

Um... har du regnet riktig her? Frankonia tar over 200 euro for 1000 9mm wolf/tula...

 

Du har rett, du bør henges :oops: (Skal være reaksjonen til keiseren som ble grepet i en feil av en undersått, ingen sammenligning forøvrig :mrgreen: ) Jeg slo ikke opp på prisen på Wolf, som er 206 euro for 1000 stk, jeg tok det ut fra kommentarene (11 stk) der de refererte til "Sonderaktion 1000 Wolf 9mm für 98 euro". Der viste en også til "normalpris" på 118 euro for 1000. Med en eurokurs pr i dag på ca 7,50 regnet jeg riktig! (Skulle bare mangle, jeg har undervist i matte på videregående :lol: )

 

 

(Russisk Vostok .22 L.r.-ammo ble i perioder importert av bla. av Gresvig, men det er lenge siden.)

 

Jeg har fremdeles noen Vostok igjen, det kan være 30 år eller mer siden jeg kjøpte disse. De er umulige å kamre i min Walther GSP, grunnen er at kulediameter er ca 5,8 mm. De går imidlertid greit i en Anschutz salongrifle jeg har :D

Link to comment
Share on other sites

Fikk følgende info fra en bekjent som hadde kjøpt inn en hel kasse (brun kartongeske) på 5000 skudd til klubben, for bruk til 15 m innendørsskyting.

 

Utenpå den brune kartongesken sto å lese:

"AMMUNITION ACCESSORIES INC

CCI/SPEER OPERATIONS

LEWISTON

 

Made in USA"

Men dette gjelder vel bare kartongesken.

Likevel en indikasjon på at ammoen er produsert av CCI/SPEER, evt. av en underleverandør.

kan ikke merke noen forskjell mellom CCI og Top Shot i min Walther GSP,

Istmus kan ha rett i sine antagelser om denne ammoen.

 

(rettet opp en skriveleif)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi kan nok med stor sannsynlighet konkludere med at Top Shot er CCI Standard "in disguise". Jeg kjøpte en kartong (5000 stk) forrige uke, og fikk en kartong CCI Standard denne uken. Kartongene er de samme, det er bare den påklistrede etiketten som er forskjellig. Merkingen Speer/CCI etc er den samme på begge kartongene.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan nok med stor sannsynlighet konkludere med at Top Shot er CCI Standard "in disguise".

 

Det kan jeg med veldig stor grad av sikkerhet si er ukorrekte opplysninger. Til informasjon kommer alle CCI paperpack i samme kartongen.

 

Skulle forundre meg mye om dette ikke er CCI 0021(Blaser) med annen etikett.

Link to comment
Share on other sites

CCIs Blazer utgave har Vo på hele 1235 f/s (376 m/s) for en 40 grains blykule, som kvalifiserer til betagnelsen "high velocity".

CCI stadard (velocity) har Vo på 1070 f/s (326 m/s), det samme som for TopShot Competition (Frankonia).

Mener å huske fra tidligere at "høggern" kan ammunisjon....

Link to comment
Share on other sites

Helt OT:

 

"Blazing Saddles" er en uhyre fornøyelig parodi på en Westernfilm, og er litt av en kultfilm i noen kretser. Het noe sånt som "Ville, ville Vesten" i en håpløs norsk tittel. Anbefales varmt til de som ikke har sett den :lol: Kommer du over den på DVD så kjøp den!

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske fra tidligere at "høggern" kan ammunisjon....

Det kan han så absolutt! Og hadde forslaget om at TopShot er forkledd Blazer komme frå andre enn Sauer150 hadde eg nok protestert :evil: ... Han òg har rimeleg god oversikt, for å si det slik :winke1: ...

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig jeg tar feil, det har skjedd før og skjer sikkert igjen, men det var basert på ett par lange samtaler med en av de som styrer med slikt hos ATK som er grunnlaget. Sa ikke den var lik - OEM er laget etter spesifikasjoner som kunden ønsker, ikke nødvendigvis en ompakking av allerede eksisterende vare. Å ha oppi 0,3grs mindre krutt i en allerede eksisterende hylse og kule er jo ikke akkurat dramatiske endringer :winke1:

 

CCI standard(0035) er i tillegg CCI's desidert bestselgende varelinje i hele Europa med ett styggdigert kvanta årlig. Det er også med det som bakgrunn for dem helt bak mål å gjøre i buksa og lage en konkurrent til sin egen "gullvare"

 

For det tredje er Blazer en vare forbeholdt det amerikanske markedet akkurat som Standard er forbeholdt det Europeiske og det er naturlig å bruke den som utgangspunkt. Da kan de introdusere en "ny" vare som ikke konkurrere med deres allerede eksisterende varelinje og gjøre totalkaka større.

 

Om det er 40 grs LRN og 1080 f/s som er fasiten finner jeg forøvrig 4 stk til i CCI listen min som alle passer med den beskrivelsen.

Link to comment
Share on other sites

Da er der offisielt: "Blekka" fra XXL kom som vedlegg til avisen i dag, og der står det om Top Shot 22LR: Laget i USA av CCI......

 

Med samme spesifikasjoner som CCI Standard vil jeg si at det er CCI Standard, bare med andre "klær".

Link to comment
Share on other sites

Da er der offisielt: "Blekka" fra XXL kom som vedlegg til avisen i dag, og der står det om Top Shot 22LR: Laget i USA av CCI......

 

Med samme spesifikasjoner som CCI Standard vil jeg si at det er CCI Standard, bare med andre "klær".

 

At Top Shot 22 er laget av CCI er ingen hemmelighet. Står jo på eskene.

 

Kjernepunktet er, med samme spesifikasjoner - dvs samme kulevekt i samme hastighet. Ergo tilsvarende, ikke lik. Om de var like hvem ville da giddet å ta kostnaden med ny innpakning, nytt merke osv - når en ville/kunne fått bedre betalt for originalen i sin originale emballasje som uten reprokostander og egenemballering kunne kjøpes billigere og har en høyere markedspris???

Å ikke kunne drive butikk skal vi ikke beskylde hverken XXL eller Frankonia for, så om marginen kunne vært høyere ved å selge Standard ville de selvfølgelig gjort akkurat det.

 

Med din argumentasjonen kan jeg dra en tilsvarende :winke1:

 

Diverse 308 patroner. Alle ladet av Norma AB med 150 grs FMJ kule i samme hastighet.

Odin, NP Trainer, Golden Target og Jaktmatch - vi vet jo alle at dette er "samme" ammoen.

 

Verden vil bedras.....Hvorfor kjøpe originalen når kopiene er helt like, minst like bra og så mye billigere i tillegg..... (ironi)

 

TopShot er uansett ett knallkjøp. 0,39 for 22 ammo idag i små kvanta er en prisvinner.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har knipset noen av disse over en kronograf for å se hvor stabile de er på hastighet? Og skutt noen samlinger med dem på 50, 100 og kansje 150 meter? Jeg har selv kjøpt en liten dose av disse men rakk ikke gjøre noen test av dem før jeg ble forvist til Kong Neptun's rike :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...