Jump to content

billig ammo 22lr


supercz

Recommended Posts

  • Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

TopShot Competition er kanskje ett "brand name" ifm serien som går på History Channel?

Står i XXL-brosjyren at ammoen er laget i USA.

 

http://shop.history.com/?v=history_show ... RF-2103327" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Uansett, denne serien er ganske populær i USA, med 1.5 til 2 millioner seere. Går på fjerde sesongen.

Har faktisk sett de tre første sesongene. Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har kjøpt inn 1000 skudd med Top Shot fra XXL. Kan ikke si at jeg er imponert akkurat. Virker som det er mye fett på kulene, og på min 10/22 griser de mye. Får mye feilfunksjonering med dem. Kjørte noen CCI Stinger etter en sekvens på 200 skudd med Top shot, og de funksjonerte helt feilfritt.

 

Hva er bra halv-auto ammo, i de lavere prisklasser?

Link to comment
Share on other sites

Ser at eg ikkje kjøper .22 LR ammo ofte og at prisen har steget bra siste årene, det er ikkje meir enn toppen 1.5 år sidan eg kjøpte Eley Biathlon skudd til 45 øre skuddet, 40 øre ved 500 pakning, og det er relativt betre enn elendige CCI skudd til nesten samme pris i dag... CCI er vel noko av det værre eg har kjørt gjennom gamle Brno`en min, kan sikkert har vore uheldig med den LOT`en når eg testa dei skudda, men subsonic som varierte frå sub til overlyd, samlinger på ein halv snusboks på 70 meter, gav meg ikkje akkurat tilfredsheit, så resten av den ammoen, den gjekk fort avgårde på "stangskyting" i rein forbannelse.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Helt OT:

 

"Blazing Saddles" er en uhyre fornøyelig parodi på en Westernfilm, og er litt av en kultfilm i noen kretser. Het noe sånt som "Ville, ville Vesten" i en håpløs norsk tittel. Anbefales varmt til de som ikke har sett den :lol: Kommer du over den på DVD så kjøp den!

 

Fortsatt helt OT - en klassiker, støtter anbefalingen veldig!

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt inn 1000 skudd med Top Shot fra XXL. Kan ikke si at jeg er imponert akkurat. Virker som det er mye fett på kulene, og på min 10/22 griser de mye. Får mye feilfunksjonering med dem. Kjørte noen CCI Stinger etter en sekvens på 200 skudd med Top shot, og de funksjonerte helt feilfritt.

 

Hva er bra halv-auto ammo, i de lavere prisklasser?

 

Det har skjedd noe rart med tråden her, hos meg hopper innleggene plutselig fra 30. april til 19. mai, og det har jo vært innlegg i mellomtiden.

 

Når det gjelder Top Shot skrev jeg at jeg har vel skutt bortimot 2000 av disse, det korrekte (jeg kjøpte 5100 tilsammen, og har 3500 igjen) er 1600. Alle, så nær som 25 skudd (se nedenfor 8) ) har gått gjennom min Walther GSP, og det har ikke vært en eneste klikk eller feilfunksjonering!! Nå er jo Waltheren kjent for å "spise alt", men dette tyder ikke på at Top Shot er dårlig ammo, jeg kan som tidligere sagt ikke merke forskjell til CCI standard. Når jeg testet Top Shot mente jeg at de kanskje hadde ett ørlite skarpere knall enn CCI, og kronograferingen til Freeride kan tyde på at de har en litt høyere utgangshastighet en CCI, men forskjellen er så liten at for meg har det ingen betydning.

 

Jeg kan ikke uttale meg om halvauto 22 kaliber rifle, jeg har ingen, men to vanlige boltrifler. Prøvde både CCI og Top Shot på 100 meter her om dagen. Børsa er skutt inn på 25 m, og har lyddemper. Uten noen skruing satt de samlet rett under i 3'er og 4'er ved sikting i senter, men ellers ingen forskjell på CCI og Top Shot.

Link to comment
Share on other sites

G Max i Stavanger selger CCI Standard for 0,29 pr. skudd. Kjøpte nettop en murstein ( 500) for kr. 290.

 

Som svartepetter sier: 290/500 = 0,58

 

Top Shot hos XXL: 195/500 = 0,39

 

Litt OT: det er morsomt med om du skal dividere eller gange for å komme fram til riktig resultat. Kona og en vennine var nettopp en tur i Krakow, og zloty står i ca 1:2 i forhold til krona. De fant ut at de skulle ta ut tilsvarende 2000 norske kroner. Hvor mange zloty blir det?

 

Riktig svar er 1000 zloty, og ikke 4000 som de endte opp med!

 

Men handlingen ble jo bra da :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det blir no vel strengt tatt 58 øre pr skudd...

 

Lærern sleit med meg :oops:

 

Fremdeles en smule OT:

 

Du er vel ikke så ille som en elev jeg hadde en gang på grunnkurs byggfag; Han greidde ikke 2x3!

 

Jeg prøvde alt, til slutt la jeg opp 2 rader med 3 kronestykker i hver og sa: Her har du 3 kronestykker 2 ganger, hvor mange kronestykker har du da? Svaret? "Ikke stress meg!"

 

Faglig sett kalles dette dyskalkuli, og er kanskje verre en dysleksi, det er ikke like utforsket, og man har mindre grunnlag for å gjøre noe med det.

Link to comment
Share on other sites

Sandnes Arms har CCI standard til 37 øre ved kjøp av 10000 eller meir. Kanskje litt i overkant for ein person, men det går jo an å gå saman fleire om innkjøp.

 

Jeg prøver stort sett å få unna et VM-program hver dag, det er 70 skudd med prøveskudd. Da varer ikke 10 000 skudd et halvår en gang. Beklageligvis koster det skjorta å få ammo sendt fra Sandnes til Østlandet,

Link to comment
Share on other sites

Kronograferte 10 skudd med Topshot competition std. vo 40 grs i dag.

Blir egentlig litt få skudd for å få nok data til en mer korrekt måling men oppdaget allikevel noen ting.

Det er stor variasjon i hastighet på denne ammoen.

Laveste som ble målt var 321,4 m/s og høyeste ble målt til 336,0 m/s.

Alt i alt ga målingene et gjennomsnittsresultat på 330,73 m/s, 4 m/s mer enn oppgitt.

 

Den går uansett godt nok til skudd på ut til 200 meter men derfra er egenspredningen så stor at det blir bare gjetting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke si at de målingene som barerobert refererer berettiger å si at det er stor variasjon i hastigheten. Ut i fra gjennomsnittsfarten er avviket nedover 2,7%, og avviket oppover 1,8%. Avviket i gjennomsnittsfarten er +1,2%.

 

Hvis du husker på at hastigheten er avhengig av hvilket våpen du bruker, lengde på pipa, omgivelsetemperatur og luftrykk + et antall andre variabler vil jeg si at de resultatene barerobert kom fram til er gode, og i samsvar med oppgitte spesifikasjoner. Du snakker tross alt om det jeg har funnet er den billigste ammo på markedet i dag, og som vel i første omgang er beregnet til mengdetrening. Da er den etter min mening en ren innerblink! :D

 

Og, hva er eventuelt hensikten med å skyte med 22LR på avstander over 200 meter?

Link to comment
Share on other sites

Vi brukte CCI standard i skytterlaget for noen år siden, men de gikk så dårlig at vi kutta de ut, ikke vits å spekulere på om man skyter dårlig eller om ammoen har skylda.

men til "hyttebruk på tomme ølbokser" så duger den sikkert.

Var forøvrig høyere smell på de enn alle andre vi har brukt, bruker nå den SKS Standard fra abs shooting, den går høl i høl på 15m med DFS-sauer.

Link to comment
Share on other sites

Laveste som ble målt var 321,4 m/s og høyeste ble målt til 336,0 m/s.

OT, men jeg målte to esker Midas+ (100 skudd), laveste hastighet 313.7, høyeste 317,3m/s, mener veddemålet til barerobert skal kunne vinnes med nøye ammo-utvalg, ei presis rifle, og heldig valg av tidspunkt.

Mye .22LR ammo går forøvrig dårligere, lavere hastighet, mer hastighetsvariasjon(mye mer) og dårligere presisjon. Ammo som går godt i 15varmegrader kan ha totalt fravær av presisjon i -15°C.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir vel litt rått parti å teste/sammenligne midas+ med topshot?

 

Skulle mene det, ja. TopShot gir seg ikke ut for å være mer enn en rimelig treningspatron, selv om den har betegnelsen "competition".

Den er en ok patron til klubbtreningene i pistolklubber.

Til presisjonsskyting med .22 i Saueren er det få som bruker CCI eller tilsvarende, selv på stående skyting på 15 m.

Som andre har sagt, så er SK Standard ("øst"-tysk Lapua) ofte brukt i DFS .22 sammenheng. Eley Club (og Lapua Superclub) brukes også endel, har jeg sett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Superclub er lapua merket sk std +, så de skal være samme patroner med forskjellig trykk på eska, om jeg ikke husker feil

 

Både eley club, eley target/sport/std, lapua club, SK std, lapua superclub/SK std+, lapua og eleys dyrere patroner og normas serie er patroner som brukes mye i DFS.

Men mange rekrutteringsskyttere bruker også cci std/federal classic og geco 22lr (som alle ser ut som de samme patronene med forskjellig bokstav bakpå hylsa og forskjellig trykk på eska. Også topshot ser ut til å være"en av de")

 

forresten har jeg flere ganger skutt samlinger på 25mm på 100m med federal classic eller cci std på 100m, men det virker som de avogtil produserer plutselige "flyers" som man ikke ser selv og som man ikke får med de patronene jeg ramsa opp lengre opp i innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Hva er bra halv-auto ammo, i de lavere prisklasser?

Vet at eiere av "kresne" .22 halv-auto rifler har skrytt av at Remingtom Target (i gul 100-skudds plasteske) var løsningen på mateproblemene. Lite fett på de kulene. Og hylsene var nokså harde, og hadde relativt liten diameter (gikk lett i kammeret).

De patronene var ikke av de dyrenste for noen år siden, men vet ikke hva de koster nå.

Link to comment
Share on other sites

kan man ikke skille mellom klubb-kvanta og person-kvanta, pistolskyttere og rifleskyttere, mengdetrening og konkurranse?

blir liksom litt dumt å sammenligne 100 000 sk til 39øre, og å kunne kjøpe 50 og 50sk til 39 øre pr sk.

 

Nå har jeg bare skutt Fiochi sin Maxac og CCI Standard, og de gikk da nogenlunde likt for meg i pistol.

Her er det jo så mye tvetydige tilbakemeldinger at jeg hadde hatt like god nytte av å ikke lest. Får vel bare kjøpe noen pakker og teste ut selv.

Link to comment
Share on other sites

Her er det jo så mye tvetydige tilbakemeldinger at jeg hadde hatt like god nytte av å ikke lest. Får vel bare kjøpe noen pakker og teste ut selv.

Det er vel nettopp det mange her har prøvd å si: 22-rifler (og sikkert pistolar) er individ med ulike preferansar for kva slag ammo som går best. Men generelt er bildet (i alle fall for rifle) at sjansen for god presisjon aukar med aukande pris. Du har vel ikkje lang vegen til Berg Presisjon - der skulle det vera god sjanse for at du finn noko som går i våpenet ditt, og dei har til og med CCI std til 40 øre.

link: http://www.bergpresisjon.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Men mange rekrutteringsskyttere bruker også cci std/federal classic og geco 22lr (som alle ser ut som de samme patronene med forskjellig bokstav bakpå hylsa og forskjellig trykk på eska. Også topshot ser ut til å være"en av de")

 

Mulig det er samme patron, men Geco kamrer jeg helt uten problemer, mens med CCI Standard må jeg bruke så mye muskler at jeg forstyrrer stillinga. I en Sauer 200 seff :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi skal sammenligne topshot med geco vertfall, for topshot har en egenspredning på linje med hagla mi :)

Har en meget god lått fra geco nå, den går hull i hull på 100m.

Det samme tror jeg ikke er mulig med topshot, uansett lått.

Skutt med sauer 200

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi skal sammenligne topshot med geco vertfall....

Har en meget god lått fra geco nå, den går hull i hull på 100m.

Rare greier. Jeg har hatt en lot Geco som definitivt ikke gikk hull i hull. Jeg har derimot hatt en lot cci std som samla 25mm @ 100m.

Link to comment
Share on other sites

Rare greier. Jeg har hatt en lot Geco som definitivt ikke gikk hull i hull. Jeg har derimot hatt en lot cci std som samla 25mm @ 100m.

Dei lotane eg har prøvd av både CCI std og CECO har alle hatt ganske god spredning...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Tror ikke vi skal sammenligne topshot med geco vertfall, for topshot har en egenspredning på linje med hagla mi :)

Har en meget god lått fra geco nå, den går hull i hull på 100m.

Det samme tror jeg ikke er mulig med topshot, uansett lått.

Skutt med sauer 200

 

Det er sånn de går i løpet ditt, har selv en 22 str der topshot går bedre enn cci (hull i hull) og en av ARene mine samler de også veldig godt.

Må huske på at våpen er som oss, er ikke alltid de liker å bli fora med den samme maten ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

2 loter cci std er ikke nødvendigvis det samme presisjonsmessig heller.

 

jeg har nå skutt opp 5000 topshot og par tusen cci std det siste halvannet året. Samme kuleform, samme hastighet, samme merking av lotnr(bokstav/tall kombinasjon stemplet utenpå pakka med samme sifferstr og samme sted), samme type pakning, ca samme presisjon osv.

 

For 5 år siden hadde jeg CCI std som gikk betydelig bedre enn topshot og cci std lotene jeg har brukt nylig. En kompis med en anna topshot lot hadde og tydelig bedre presisjon enn jeg hadde med min lot.

Link to comment
Share on other sites

Top Shot og CCI Blazer har samme specs og er veldig samsvarende på pris. Denne blir ikke solgt vanligvis i Europa.

 

CCI STD (CCI35) er Europa's mest solgte 22 patron og blir kun tilbudt i det Europeiske markedet. De er ikke så tjukke i hodet at de lager en OEM som kanibaliserer sin egen bestselgende vare.

 

Ganske god regel det nå noe er for godt til å være sant osv..............

Link to comment
Share on other sites

topshot og cci std har vel også samme specs.

Dessuten ligner ikke cci blazer kula på bildet på linken på den som er i topshot. Den kula som er i topshot er klin lik cci std kula. (den er klin lik flere av 22lr competition kulene til cci for så vidt, både pistol match og green tag patronene ser ut til å ha samme specs som cci std.)

 

http://www.cci-ammunition.com/products/competition.aspx

 

http://www.midwayusa.com/product/1301133745/cci-blazer-ammunition-22-long-rifle-40-grain-lead-round-nose

 

http://www.cci-ammunition.com/products/detail.aspx?use=1&loadNo=0032

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Anyways, hva finnes av billig 22lr ammo i dag?

I vinter og i fjor vinter har jeg handla noe geco rifle, har fått de for rundt 70 øre. Har skutt alle i 200str og av de 4-5 lotene jeg har prøvd har 1 vært relativt dårlig presisjonsmessig (det har et par kompiser og kunnet bekrefte), og de 3-4 andre lotene har hatt mer enn god nok presisjon til å skyte 350 på 15m med 200str (det er og bekreftet av andre) 
Så sånnsett kan det se ut til at geco til 70 øre er et ok kjøp. 

CCI std og topshot som er i samme prisområde samler iallefall ikke like bra i 200str på 15m i de fleste loter. 


På den andre sia koster sk std+ bare ca 1 kr pr stk og der går alle loter omtrent til 350.... 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 months later...
H.K. skrev (På 14.6.2012 den 7.06):

Dei lotane eg har prøvd av både CCI std og CECO har alle hatt ganske god spredning...

Mange år senere har jeg prøvd ganske mange loter av både cci std, geco og topshot.

Av cci std har jeg hatt 1 god lot og 4 dårlige.

Av topshot har jeg hatt 1 god og 2 dårlige loter.

Av geco rifle (som i 2011 ligna på cci std, som nå ligner på norma tac/2 og rws av utseende) har jeg hatt 2 dårlige loter(den som ligna på cci og en som ligner rws) og 3 gode loter.

Så i dag ville jeg valgt geco av de tre billigpatronene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...