Jump to content

Politiets oppbevaring av våpen ??


Ole Brum

Recommended Posts

Ser i Finansavisen 4.april i år ( Papirutgaven ) at en 19åring ble dømt til 450 timer samfunnstjeneste etter i november 2008 å ha knust en glassrute hos KRIPOS for deretter å ta seg inn i lokalene og stjele 15-20 bærbare PC'er div datautstyr samt et haglegevær og tre rifler! Slik det står i avisen var våpnene oppbevart i et våpenskap. Jeg trodde faktisk at våpenskap skulle være slik konstruert at man behøvde ganske tungt verktøy for å åpne dem!? Eller har politiet egne regler som tillater dem å bruke skap laget av papp?? :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Uff da, siden vi stiller ordensmakta i tvilsomt lys er det vel bare et spørsmål før denne blir stengt... :lol:

Men visst hele sannheten at de bevarer våpen innafor knusbare glassruter er dette litt vagt kansje, men når ting forsvinner på den måten slipper de vel litt lettere unna enn vi da.

Men på den andre side så var vel ikke dette så uvanligt hos menigmann før kravet om våpenskap kom, knuste en ruta på soverommet så var det vel fritt frem.

Link to comment
Share on other sites

I gamle dager måtte vi oppbevare våpnene med vital del adskilt om de ikke stod i et våpenskap. Vil si at det var hardere for tyvene å få med seg hele, funksjonelle våpen den gang. Først finne hagla/rifla i klesskapet, så finne skoesken med den vitale delen i kjøkkenskapet.

Link to comment
Share on other sites

En som planlegger innbrudd for å stjele våpen har sikkert med seg "riktig" verktøy for å åpne skapet så raskt som mulig, men selv med vinkelsliper skal det jo ta "noe tid" å åpne et slik skap. Og har man planlagt å stjele våpen bør man ikke få 60 dager varetekt + 450 timer sammfunnstjeneste, som samlestraff for dette og ymse annet i tillegg. Synes nå jeg da.

 

Ut fra straffenivået synes det meg som om at dette var en guttunge som knuste ei rute i et vilkårlig kontorbygg og tok seg inn "på lykke og fromme"! Da burde han nok ikke ha vært i stand til å åpne dette skapet? Hvis det var et våpenskap han åpnet......? Selvsagt mulig at nøkkel til skapet lå i ei skuff i skrivebordet, men ....................????

 

Tenk tanke på hva som ville ha rammet deg hvis det samme skjedde hjemme hos deg.

Hvis skapet ikke var godkjent?

Hvis det ikke var låst?

Hvis nøkkel lå tilgjengelig?

 

Finnes det NOEN som tror dette ikke ville ha ført til reaksjoner fra politi/påtalemakt og med konsekvens at det ble lenge til du fikk lov til å eie våpen igjen??

 

Men det er mulig jeg har misforstått slik at det ikke er politiets våpen som er unntatt loven, det kan jo være polititjenestemannen som er unnattt??

Link to comment
Share on other sites

Eier var en pensjonert politimann som oppbevarte dem på et kontor i KRIPOS sine lokaler.

Uff da... Står det ikke noe et sted om at våpen skal oppbevares på bopel? :mrgreen:

Skulle likt å vite hva som ble utfallet av dette for pensjonisten sin del - hvis det ikke blir utdelt noen straff i den retningen er det vel fritt frem også for andre å oppbevare våpen andre steder enn hjemme :lol:

 

Ellers er det vel sånn at "våpenskap" som er i bruk hos politi og vernemakt ikke nødvendigvis er konstruert på samme måten som "våpenskap" for sivile.

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, jeg er ikke på noen måte ute etter denne politimannen. Det som irriterer er det jeg oppfatter som urimelig forskjellsbehandling. Jeg har en vemmelig følelse av at om dette hadde fått noen som helst konsekvenser for politimannen så ville det blitt opplyst slik at Finansavisen ville ha skrevet om det, tror jeg?

 

Det er på samme måte som da det kom fram på TV i går at Skatteetaten brøt anbudsreglene i Staten så får ikke det noen som helst konsekvens for de ansvarlige, mens en bonde som i vanvare setter et kryss feil skal kjøres til konkurs på grunn av en bagatellfeil i et skjema. Opplysningen var ført på et annet skjema han hadde levert så det hele var kun en konsekvens av håpløs design på skjema slik at det kunne misforstås.

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven gjelder ikke politiets og forsvarets våpen.

 

De skal fremdeles være forsvarlig nedlåst :winke1:

 

Nettopp pga at de går utenom en del forskrifter, sivile skal helst ikke ha disse og absolutt ikke kriminelle.

 

Ja, det skal de-men forsvarlig nedlåst betyr da noe annet enn våre FG-godkjente skap. De fleste har vel sett Forsvarets våpenskap som minner mest om et vanlig garderobeskap?

I denne saken er det tydeligvis snakk om private våpen, våpenloven gjelder og eieren burde ha et problem (forutsatt at alle griser er like..).

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt den som ble frastjålet skal få straff eller ikke, avhenger av:

1. At våpnet er feil oppbevart.

2. At vedkommende blir anmeldt for forholdet.

 

Om punkt 2 skjer eller ikke, kan man bare gjette seg til..

Godt mulig det er lettere å ty til anmeldelse dersom noen utenfor etaten ligger og sover på ei jakt hytte, med rifla under dyna på nabosenga (fritt fra hukommelsen).

Link to comment
Share on other sites

Nåja, Politiet er på ingen måte skjermet for påtale når det gjelder private forhold, bare se på vådeskuddene i Skien. Det fikk definitivt følger for politimannen, sannsynligvis ble reaksjonen langt strengere fordi han var politi.

Som politimann hadde han særlige forutsetninger når det gjaldt behandling av skytevåpen, skriver tingrettsdommer Gustav Søvde i dommen.
Link to comment
Share on other sites

Som politimann hadde han særlige forutsetninger når det gjaldt behandling av skytevåpen, skriver tingrettsdommer Gustav Søvde i dommen.

 

Der tror jeg den gode tingrettsdommer er litt ute på viddene. Min erfaring går nok mer i retning av at når det gjelder våpenforståelse så varierer det meget innenfor politietaten. De som vet og kan mye om våpen ville nok ha kunnet og visst det de vet ganske uavhengeig av yrke. Det er virker som om dette er folk som har en privat interesse av å vite noe om dette feltet.

 

Jeg synes det er for lite kunnskap om våpen og våpenbruk hos den gjennomsnittlige politimann.

Link to comment
Share on other sites

Men våpeninteressen blant politifolk er vel likefordelt med våpeninteressen til den jevne meningmann? En søker seg ikke inn på politi(høg)skolen på grunn av spesiell våpeninteresse.

Har kompis innenfor etaten som er lunkent interessert, men skyter litt grovpistol, men broren er totalt uinteressert i våpen og helst holder seg langt unna.

 

Men ser nå at ett par av de lokale damene og noen yngre karer her i distriktet skyter temmelig mye nå, så dette varierer vel. Kvinnelig instruktør la ihvertfall igjen ca 200 tomhylser på banen rett før påske.

Vel noe over kravet til aktivitet det.

Når det gjelder oppbevaring på "kammerset" var dette ganske vanlig før ihvertfall. Også av private våpen.

Vet om at A&B ikke tillater denne praksisen ihvertfall, men hvem sjekker vel slikt?

Tror uansett at vedkommende pensjonist, om han nå er helt pensjonist, har lagret våpnene der og ment det var rimelig trygt. Kan ikke tenke meg at han hverken blir anmeldt eller får noen ubehag med dette. Ihvertfall ikke hvis våpnene er kommet til rette.

Har vel heller ikke vært mye uhell med oppbevaring av våpen hos ordensmakten. Har vel vært værre i HV og militæret forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

"Men våpeninteressen blant politifolk er vel likefordelt med våpeninteressen til den jevne meningmann? En søker seg ikke inn på politi(høg)skolen på grunn av spesiell våpeninteresse."

 

Det er riktig.

 

Men skal man "kunne bruke våpen i tjenesten" - bør kompetansen være tilstede.

 

Derfor er det stilt krav for operativt personell.

Link to comment
Share on other sites

Er ingen krav til at politiet må oppbevare våpnene sine i fg-skap, men det er jo heller ikke temaet her, da dette gjelder en privatperson som har hensatt våpnene sine der.

 

Og som vanlig i nesten alle diskusjoner her inne som omhandler politiet, så er det basert på manglende faktakunnskap og gjerne et noe snevert/ensidig syn på en bestemt etat. Artikkelen sier ikke nok om saken til at noen av oss her inne kan forhåndsdømme noen impliserte, for ja, jeg har lest om saken.

Link to comment
Share on other sites

Og som vanlig i nesten alle diskusjoner her inne som omhandler politiet, så er det basert på manglende faktakunnskap og gjerne et noe snevert/ensidig syn på en bestemt etat. Artikkelen sier ikke nok om saken til at noen av oss her inne kan forhåndsdømme noen impliserte, for ja, jeg har lest om saken.

 

Ai :!: Sikkert noen her som dømmer noen, også uten fakta på bordet. Er "ofte" slik i diskusjoner på foraer, men at alle(ihvertfall i denne tråden), er uten kompetanse på området tviler jeg på.

 

Litt "saks og kam" fra Justis og beredskapsdepartementet.

 

Fremskutt lagring

 

Etter våpeninstruksen § 5, slik den lyder i dag, kan politisjef gi tillatelse til å medbringe enhånds skytevåpen i bilpatrulje eller under utrykning fra reservetjeneste når dette måtte være nødvendig. Etter de utfyllende retningslinjene kan slik tillatelse bare gis for faste organiserte bilpatruljer som løpende mottar tjenesteoppdrag underveis, og for tjenestemenn i lensmannsetaten som utfører reservetjeneste. I hvert tilfelle må det foreligge et aktuelt og politifaglig fundert behov for etablering av en slik ordning.

 

Den siste tids hendelser har på ny aktualisert behovet for fremskutt lagring av tohånds skytevåpen. I brev av 25. oktober 2004 fra Justisdepartementet, med ikrafttredelse samme dato, ble våpeninstruksen § 5 første ledd endret slik at utvalgte utrykningskjøretøy også kan medbringe andre våpentyper etter retningslinjer gitt av Politidirektoratet. Beslutning om forhåndslagring av tohånds skytevåpen er lagt til politimesteren. Politidirektoratet har bestemt at en slik beslutning skal bygge på en grundig og etterprøvbar risikovurdering, hvor blant annet behovet er vurdert i forholdt til kriminalitetssituasjonen og utrykningsavstander i det enkelte distrikt. Ordningen vil bli evaluert.

 

Våpenopplæring i politiet

 

I den treårige grunnutdanningen på Politihøgskolen gjennomgår studentene det andre studieåret tre uker med grunnleggende praktisk opplæring i operativ politi- og våpentjeneste. Tredje studieår avsluttes med inntil tre uker operativ opplæring. Våpenopplæringen inkluderer tre deldisipliner, tekniske skyteferdigheter, fremrykningsteknikker og situasjonsbedømmelse med basis i våpeninstruksens bestemmelser. Det er grunn til å understreke at den treårige grunnutdanningen ved Politihøgskolen kun danner basis for senere utvikling. Erfaringer fra utøvelse av politiyrket, intern og ekstern opplæring, vil bidra til fortsatt kompetanseutvikling.

 

I medhold av sentralt fastsatt øvingsprogram gjennomfører politidistriktene årlig vedlikeholdstrening i operative disipliner og skytegodkjenning for alt operativt mannskap.

 

Spesialenheter i politiet som Beredskapstroppen og Utrykningsenhetene har som en del av sin utdanning ytterligere opplæring i våpentjeneste med vesentlig vekt på vedlikeholdstrening, øvelser og videreutdanning.

 

Etableringen av utrykningsenhetene har gitt politiet kompetanse for å møte ekstraordinære situasjoner. Enhetene deltar i løsningen av ulike oppgaver som stiller særlige krav til: ferdigheter i å beherske spesielle teknikker, våpen og andre hjelpemidler, og/eller operere i par...Mannskapene er i hovedsak utrustet tilsvarende det ordinære politiet, med sikte på utførelse av ordenstjeneste, bil- og fotpatruljering, trafikkregulering, publikumsekspedisjon og oppgaver...objektsikring, grensekontroll og vakthold. Mannskapene er oppsatt med våpen og nødvendig utstyr for væpnet tjeneste.

 

Ang. lagring har det vært mange forskjellige forskrifter osv som varierer både i innhold og tolkning fra kammer til kammer.

Legger denne ballen død for mitt vedkommende med at jeg ikke har lest om noen forføyning mot vedkommende "pensjonerte tjenestemann".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...