Jump to content

Er skadet vilt en bra ting?


Hamsun2

Recommended Posts

Jeg er faktisk uenig i at det er så veldog off topic å diskutere hvorvidt mennesket er "over" dyrene.

 

Om vi setter oss selv på samme nivå som dyr, finnes det ingen grunn til at vi skal ha noe med medfølelse med en kjeveskutt elg enn en løve har med en trebenet antilope. Eller huskatten med en halvdau mus, for den del...

Link to comment
Share on other sites

Kan nokon stadfesta evt. avkrefta dette: "I tdlegare tider, i "primitive" stammer, var det ein teknikk når jegeren var langt frå leiren, å skadeskyta td. ein rein for dermed lettare ha kontroll over han og kunna driva han tilbake til leiren og avliva han der".

 

Etikk og moral i form av human avliving var nok heilt underordna, viss spørsmålet var om mat til overleving i leiren. Ettersøk og tiltak for at dyri ikkje skal "lida og ha det vondt", er nok resultat av eit overskotsfenomen i våre dagar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tillatt meg å vri litt på trådstarters spørsmål:

 

Ønsker man seg hålkeføre når man har kjøpt seg noen gode vinterdekk?

 

Hvis du hadde trent opp sommerdekkene dine og prøvd å få de til å bli skikkelig gode vinterdekk over en 1-2års periode er jeg ganske sikker på at du hadde hatt et ønske om å teste om de virkelig var blitt gode vinterdekk ja. Hadde du ikke syns det hadde vært kjedelig hvis snøen aldri kom og all treninga med dekkene var forgjeves?

Link to comment
Share on other sites

De som tror mennesket er "noe mer" baserer gjerne oppfatningen sin på eldgamle skrifter, og kan ikke tas inn i en seriøs debatt anno 2013.
Heilt ueinig. Til skilnad frå dyr har menneska utvikla etikk og moral. Dette har eg ikkje høyrt at dyr har.

Det er jo først nå i det senere at vi mennesker har begynt å leve på noe annet vis enn hva dyr gjør. Først nå i det senere har vi begynt å bygge hus, lage ild, redskaper av jern osv. I eldre samfunn så samarbeidet folk i grupper, individualister og egoister ble fort kjeppjaget og drept eller utstøtt. Folk i grupper delte alt, som den selvfølgeligiste ting. Det er vel derfor vi i hovedsak i det hele tatt har lover og regler, for at folks ego og grådighet ikke skal løpe helt løpsk i et samfunn hvor individualisme ikke bare er tillatt men dyrkes.

 

Jeg har motsatt syn av deg ang. etikk og moral, det er ingen dyr som voldtar, dreper for gøy, slår ned for gøy, mobber, plager eller lurer andre på så utspekulert vis som mennesket gjør. Det er fort gjort å se seg blind på det at den etikken og moralen du føler du har, er noe du har bare fordi du har vokst opp i et bestemt samfunn, og faktisk ikke er medfødt og en del av deg.

 

Egentlig tror jeg mennesket er en gigantisk feilmutasjon som har skjedd (fordi vi er så ulike alle andre dyr) og at denne syklusen bare fortsetter og fortsetter helt til vi utsletter oss selv og kanskje tar med oss resten av planeten i samme slengen. Det er bare mennesket som er "komplisert" nok feks. til å ta sitt eget liv, derfor mener jeg også at det er bedre å være et fritt dyr enn å være et menneske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tillatt meg å vri litt på trådstarters spørsmål:

 

Ønsker man seg hålkeføre når man har kjøpt seg noen gode vinterdekk?

 

Hvis du hadde trent opp sommerdekkene dine og prøvd å få de til å bli skikkelig gode vinterdekk over en 1-2års periode er jeg ganske sikker på at du hadde hatt et ønske om å teste om de virkelig var blitt gode vinterdekk ja. Hadde du ikke syns det hadde vært kjedelig hvis snøen aldri kom og all treninga med dekkene var forgjeves?

 

Jeg er glad hver gang jeg kommer raskest mulig fra A til B. En vinter uten å få "testet" vinterhjula ser jeg på som en bra vinter. Det er ikke forgjeves å ha bra vinterdekk, man blir en mer avslappet og trygg sjåfør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tillatt meg å vri litt på trådstarters spørsmål:

 

Ønsker man seg hålkeføre når man har kjøpt seg noen gode vinterdekk?

 

Hvis du hadde trent opp sommerdekkene dine og prøvd å få de til å bli skikkelig gode vinterdekk over en 1-2års periode er jeg ganske sikker på at du hadde hatt et ønske om å teste om de virkelig var blitt gode vinterdekk ja. Hadde du ikke syns det hadde vært kjedelig hvis snøen aldri kom og all treninga med dekkene var forgjeves?

 

Jeg er glad hver gang jeg kommer raskest mulig fra A til B. En vinter uten å få "testet" vinterhjula ser jeg på som en bra vinter. Det er ikke forgjeves å ha bra vinterdekk, man blir en mer avslappet og trygg sjåfør.

 

Selvsagt, men så har folk flest forhåpentligvis et litt annet syn på hunden/hobbyen sin enn på vinterdekkene sine. Noe jeg prøvde å få deg til å innse i mitt svar, men det ble tydeligvis for vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

trur det er mer i at en får testet hunden sin,og får avlivet viltet så fort som mulig som gir glede.

ikke at det faktisk ble skadeskutt....ingen som tar glede av slikt.

for en diskusjon...

Hvis du tror det er det diskusjonen handler om foreslår jeg at du tar på deg lesebrillene og starter fra begynnelsen igjen.

Link to comment
Share on other sites

nei. jeg har fulgt denne tråden litt..og for meg så virker det som om du vil ha noen til å si at, ja det er flott at skadeskyting/påkørsler

skjer slik at jeg får testet ut ettersøkshunden min jeg har brukt lang tid på å trene.

 

for det er jo faktisk det du spør om..

 

og.. "Er skadet vilt en bra ting?"

en bra ting, noe som er bra er jo positivt.

så jeg tar det akkurat som det jeg sa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer på, dere som driver med en del med ettersøk, syns dere det er bra at en del vilt blir skadeskutt/påkjørt slik at det muliggjøres nye ettersøksoppdrag? Eller skulle dere helst ønske at ingen dyr ble skadet slik og det plutselig ikke var brukt for ettersøkshunder/førere lenger? Noen som har tenkt noe over dette?

 

Når man har trent så mye på en bestemt oppgave så ville det vel ha vært litt ergerlig om ens evner og det man har trent på lenge plutselig ikke var behov for mer.

Er du seriøs her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har motsatt syn av deg ang. etikk og moral, det er ingen dyr som voldtar, dreper for gøy, slår ned for gøy, mobber, plager eller lurer andre på så utspekulert vis som mennesket gjør.
Det verkar som om at du er so oppteken av å poengtera at du er ueinig med meg, at du ikkje ser at me er nokso einige :smile:

 

I tidlegare tiders "primitive" samfunn, var etikk og moral i samband med jakt "ikkje eksisterande", i den forstand at ingen såg det betenkelege i smertefulle lidingar for dyret i samband med jakt. Dette er noko som har kome i nyare tid, i deler av verda er det framleis ingen som "ojar" seg om dyr må lida mykje før dei blir mat.

 

Når du imidlertid opphøgjer dyra til å ha ein meir "høgtståande" moral og etikk enn menneska, då er eg ikkje einig. Eg kan vera einig i at mykje av det me menneska gjer kan verka "sjukt", "overutvikla" eller kva du vil kalla det, i det moderne og postmoderne samfunnet. Du har kanskje lese Pete Wessel Zapffe, han har liknande tankar: Han seier ma.: "En jordklode uten mennesket er ingen katastrofe".

Link to comment
Share on other sites

og.. "Er skadet vilt en bra ting?"

en bra ting, noe som er bra er jo positivt.

så jeg tar det akkurat som det jeg sa.

Kan være en fordel å lese mer enn bare selve tittelen på tråden. Spørsmålet er selvsagt ikke "er skadet dyr bra", noe som alle de andre som har svart her har skjønt at ikke er spørsmålet, så hvorfor skjønte ikke du det?

Link to comment
Share on other sites

hamsun2: det er akkurat det du spørr om i første innlegg..

og jeg svarte det jeg mente på mitt første innlegg.

 

hvorfor jeg ikke skjønte det? sikkert for jeg syns denne tråden er den dummeste som er på kammeret så langt.

for jeg syns faktisk at det er så opplagt at folk ikke syns at vilt bør bli skadet slik at de får testet hundene sine,men at det er bare noe som skjer.

 

hvorfor skjønner ikke du det??

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror TS mener er om de med ettersøkshund ønsker å få prøvd hunden "i ordentlig action".

 

Blir litt som en brannmann som ønsker at det skal begynne brenne i ei høyblokk, slik at han får testet sine skills.

Blir også som en soldat som ønsker krig slik at han kan få prøvd det han har lært i ordentlig strid.

Politimann som håper på ran slik at han kan prøve sin utdanning og egenskaper etc....

 

Nå vet jeg ikke om de med ettersøkshund har samme holdning, men målet med de tre andre yrkene jeg ramset opp er at de skal være forebyggende mot at en reell situasjon skal forekomme.

Link to comment
Share on other sites

Direkte spørsmål til trådstarter. Mener du seriøst at du ønsker at vilt skal bli skadet så folk får brukt ettersøkshundene sine?

Nei jeg driver ikke med ettersøk og har ingen egeninteresser i akkurat det, men jeg hadde selvsagt hatt forståelse for at folk som syns ettersøk er en meget givende hobby ikke har noe ønske om å gå "arbeidsledig" for evig og alltid.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror TS mener er om de med ettersøkshund ønsker å få prøvd hunden "i ordentlig action".

 

Blir litt som en brannmann som ønsker at det skal begynne brenne i ei høyblokk, slik at han får testet sine skills.

Blir også som en soldat som ønsker krig slik at han kan få prøvd det han har lært i ordentlig strid.

Politimann som håper på ran slik at han kan prøve sin utdanning og egenskaper etc....

 

Nå vet jeg ikke om de med ettersøkshund har samme holdning, men målet med de tre andre yrkene jeg ramset opp er at de skal være forebyggende mot at en reell situasjon skal forekomme.

 

 

enig..er derfor jeg sa at det er så opplagt at det er noe de absolutt aller fleste skjønner.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror TS mener er om de med ettersøkshund ønsker å få prøvd hunden "i ordentlig action".

 

Blir litt som en brannmann som ønsker at det skal begynne brenne i ei høyblokk, slik at han får testet sine skills.

Blir også som en soldat som ønsker krig slik at han kan få prøvd det han har lært i ordentlig strid.

Politimann som håper på ran slik at han kan prøve sin utdanning og egenskaper etc....

 

Nå vet jeg ikke om de med ettersøkshund har samme holdning, men målet med de tre andre yrkene jeg ramset opp er at de skal være forebyggende mot at en reell situasjon skal forekomme.

 

Hvorfor sammenligner du egentlig brann i høyblokk, krig og ran med at et dyr blir skadet? Og tja, jeg kjenner politifolk som absolutt kunne ha sagt noe sånt som "nei nå må det snart skje noe her, lei av å sitte inne på kontoret".

 

Det er ikke lett for ettersøkshund/fører å jobbe med forebygging mot at nye ettersøkstilfeller ikke skal oppstå.

Link to comment
Share on other sites

Altså, dette er jo farlig nærme trolling slik du fremstiller dette, men jeg skal la tvilen kommer deg til gode.

 

Alle de er sammlignbare, da de er alle alvorlige hendelser. Og om enkelte går rundt og håper på sånt skal skje, for at de skal få testet sine skills, ja da bør de få sjekket huet. Hadde jeg visst om at en av hundeførerne våre (som også har ettersøkshunder) håpet på skadeskyting slik at han fikk noe action, hadde jeg personlig kjeppjaget fra laget.

 

Og de politifolka du mener, sikter nok mest til en ungdom som putrer rundt på en moped som går litt fortere enn 45km/5 enn et nytt NOKAS-ran akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Direkte spørsmål til trådstarter. Mener du seriøst at du ønsker at vilt skal bli skadet så folk får brukt ettersøkshundene sine?

Nei jeg driver ikke med ettersøk og har ingen egeninteresser i akkurat det, men jeg hadde selvsagt hatt forståelse for at folk som syns ettersøk er en meget givende hobby ikke har noe ønske om å gå "arbeidsledig" for evig og alltid.

Om de ønsker dyr skadet for at de skal få ta en tur med ettersøkshunden sin på skaprt oppdrag så har jeg ingen forståelse for det.

Link to comment
Share on other sites

Om de ønsker dyr skadet for at de skal få ta en tur med ettersøkshunden sin på skaprt oppdrag så har jeg ingen forståelse for det.
Heilt einig! Går likevel vondsinna rykte om viljestyrt skadeskyting i samband med prøvar i Europa. Eg håpar og reknar med at slike rykte er oppspinn!
Link to comment
Share on other sites

Det siste der vil jeg ikke engang tenke på, da det velter seg i magen ved tanken på å skadeskyte med vilje. Slikt skjer tidsnok av seg selv om man ikke skal hjelpe til. Når det er sagt finnes det alltid mennesker som er i stand til det meste.

 

Nei tilbake til det filosofiske, eller kansje mer det faktiske. I Førstegangstjenesten hadde jeg etterhvert mange hatter (Les armbind) alt ettersom, og ett av de var brannmann.

Jeg kan med handen på hjertet si at det ikke hendte engang når alarmen gikk at noen av oss ønsket at dette skulle være "The real deal", tvertimot var det alltid en lettelse når det var alarmsystemet som tullet, eller en full soldat som hadde vært frempå. Dette tiltross for utdanning, og trening og atter trening. Enda mer håpet vi på enkle små uhell uten personskader etter å ha rykket ut på en traffikulykke sammen med byens brannvesen, når man ser restene av topplokkene av fire eldre mennesker spredt utover ett hvitt panser, er det ikke akkurat tanken på at nå får jeg teste ferdighetene mine i trafikkdirigering som slår en.

 

Enhver som trener for å avverge eller minimere skadene ved en ulykke, håper alltid at det man kommer til er bomskudd/at dyret ligger dødt 50m borte eller en forstuvet finger, eller kansje noen som er litt ivrige med bål i haven (Eller en guttunge på en litt småtrimmet moped eller lignende ubetydeligheter).

De som tar på seg slike oppgaver for fellesskapet har gjerne en personlig tilfredsstillelse i å hjelpe, men først og fremst stiller de opp for å hjelpe, og om der er ingen å hjelpe er livet perfekt.

 

For å forenkle grovt så kan det kansje virke litt merkelig, men for mange er livet treningen. Utrykkningene er prisen man betaler for å kunne trene å holde på med noe man trives med.

Link to comment
Share on other sites

Viss det er nokon som tykkjer det er "dumme" innlegg på denne eller andre trådar, so kan dei heldigvis lata vera å lesa dei, det er ikkje leseplikt. Viss noko derimot skulle bryta med forumreglane, kan dei berre klikka på det raude ropeteiknet nede i høgre hjørne, då vil før eller seinare ein moderator reagera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...