Jump to content

Debatt rundt jaktfelt og rekruttering


Jamt

Recommended Posts

Lag en klasse hvor man kan ligge,sitte og stå som man vil og bruke skytestokk.

Det som er litt morsomt, er at de som er mest brautende og sitter på skytebanen på sommeren og skryter av hvor inni helvete gode dem er til å skyte. Dem møter aldri opp på slik skyting. Og hvorfor?? Jo, for når dem legger seg ned og tror ingen ser dem, er skytingen dems så dårlig, at dem burde hatt 1000 treningsskudd før dem fikk lov til å skyte opp!( og det er dem fullt klar over selv innerst inne, og da blir det flaut å skyte 18 treff på jaktfelt) Og noen forsvarer seg med at det er helt noe annet å skyte på jakt. Men når dem som sier det, har ett skudd i hodet og ett i ræva på reinsfiguren, og så vidt klarer det på tredje forsøk, så skyter dem ikke så veldig mye bedre på levende vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er synd at ikke fler jegere ser muligheten i jaktfelt og tar seg tid til og forsøke,dette er mye artigere en den kjedelige runde skiva og reinsfigueren inne på bana.blir spennende og se på bana i sommer nå som jeg fikk pressa på og fikk bestilt 2 rådyr og 2 villsvinskiver som skal opp på elektronikken.tipper dette vil gi mersmak at flere jegere. skytterprøva liggene er ikke videre vanskelig og sliter du med og klare den så kansje tiden er moden for og ta et tak selv og prøve og bli bedre i skyting.når enkelte kommer med noe så dums som at dem klarer ikke prøva men i skogen så dætt elgoksen i smellen.nå har det seg slik at selv den beste kan være uheldig med skudd men om du er skuddredd og ikke godt innskutt eller noe anna som ikke er på stell så sier det seg selv at om oksen datt i smellen så kansje tiden er inne for og levere en kupong på tipping. det med inkludere og be med seg nye på jaktfelt er topp,for mange så er en barriere brutt i det dem får blitt med en person som hjelper dem på runda,er mange som rett og slett får dilla da,har en i foreninga hjemme som ble bitt,da svidde han over 30 lapper på ny shults og larsen med kikkert.og han maser på mer stevner og er gira,er flere rundt som han bare muligheten byr seg for den enkelte

Link to comment
Share on other sites

For at flere jegere skal fatte interesse for jaktfelt er at det arrangeres trening slik at folk samles, slik det er nå så er det ingen annen trening en å være med på stevnene som arrangeres, og det synes jeg er i dyreste laget for trening.

 

En annen ting er: Hvorfor må disse 30 obligatoriske treningsskuddene skytes på denne helvetes ringskiva eller elgbaneelgen på 100 meter, hvorfor kan ikke denne treningen, iallefall 15 av disse skudda skytes som en jaktfelt løype, antar at det vil være 100X mere interessant for "elgjegerne" å være med på noe slikt, kanskje de ble bedre skyttere også,mao, en vinn vinn situasjon

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke den obligatoriske treningen som var tema, men hvordaan få større rekrutering til jaktfeltskytingen.

Jeg sa i mitt første innlegg at eneste treningen til jaktfeltstevner var å delta på stevner.

 

Videre så sa jeg at den obligatoriske treningne kunne være innfallsporten til å være med på jaktfeltstevnene, hvis man la opp den obligatoriske treningsskytinga litt mere interessant en å ligge på skummadrassen sin på 100 meter standplass og pumpe ut disse skuddene uten noen pedagogisk læring mht skyteteknikk, pusteteknikk og avtrekksteknikk.

 

Vet at DN sier at man kan variere denne treningsskytingen, men hvor mange gjør det, når makeligheten gjør at pengemasinen jobber uten ät man legger opp noe mere interessant skytdisipplin, tror flere ville melde seg på jaktfeltstevner via denne nevnte kanal.

Link to comment
Share on other sites

Nå var det ikke den obligatoriske treningen som var tema, men hvordaan få større rekrutering til jaktfeltskytingen.

Jeg sa i mitt første innlegg at eneste treningen til jaktfeltstevner var å delta på stevner.

Det går an å lage annen trening for jaktfelt. I Åsane har vi hatt treningskonkurranse i jaktfelt en kveld i uken siden senhøstes og gjennom det meste av stevnesesongen. All skyting forgår fra standplassen på 100 meterbanen i flomlys, 6 hold, 30 skudd. Standplassledelse som på et stevne, men ellers helt uformelt og trivelig. Anvisning ved at alle går frem og ser og lapper. Dette tilbudet arrangeres og benyttes hovedsaklig av aktive skyttere, men det er åpent for alle som vil prøve og er ment også som en rekruttering til vår jaktfeltgruppe.

 

Poenget er at et liknende tilbud (men kanskje bare 15 skudd pr kveld) kunne vært prøvd mot mindre aktive skyttere/jegere, som et supplement til den vanlige treningsskytingen for storviltprøven. Man blir gjerne ikke løpt ned av deltakere, men utover sommer og tidlig høst så er det faktisk en god del jegere som aktivt søker opp info om hvilke baner som er åpen. Om et slikt tilbud blir annonsert på bane og hjemmeside så vil det bli sett av folk som ikke normalt leser terminlister for stevner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var nylig med på min første jaktfeltkonkurranse. Stilte i jegerklasse på et lite lokalt klubbstevne. Jeg er en skikkelig nybegynner og har kun skutt på trening før jakta i fjor. Grunnen til at jeg valgte å melde meg på: det var høyst uoffisielt, uhøytidelig og enkelt lagt opp. Jeg tok det som trening, og hadde det gøy. Hadde fallhøyden og vanskelighetsgraden vært større hadde jeg droppet det. Men nå ga det mersmak. Det var 30 skudd på 100 meters hold i min klasse, målene var små formskiver , ikke dyr.

Jeg vil tro at for økt rekruttering må det være lokale treningsmuligheter tilpasset de ulike skytterkategoriene og gjerne oppmuntring/ verving av ferske skyttere . som meg, det hjalp. Det er vanskelig for mange å gå steget fra egentrening til å motivere seg for konkurranse. Da er miljø ofte viktig. Uansett hobby.

Link to comment
Share on other sites

heng på skytterutvalget i foreninga-skytterlaget ditt og kom med forslag om og få til organisert trening på jaktfelt figurer,dette vil jeg tro det blir mer av bare dere som jegere og medlemmer rundt om presser på,er litt slik at når ingenting blir sagt og jegerea møter opp og bare skyter på det som er så blir ingenting gjort av banekomiten. om flere engasjere seg i skyttertrening så blir det en styrkelse av miljøet og det er ofte sundt at ting fornyer seg rundt om. for og se på bare noe så enkelt som ei feltløype på steve den trenger nødvendig vis ikke være lik i 10år før det byttes på figurer og gjør endringer,dette gjør det mer spennende og møte opp året etter vil jeg meine.

Link to comment
Share on other sites

heng på skytterutvalget i foreninga-skytterlaget ditt og kom med forslag om og få til organisert trening på jaktfelt figurer,dette vil jeg tro det blir mer av bare dere som jegere og medlemmer rundt om presser på,er litt slik at når ingenting blir sagt og jegerea møter opp og bare skyter på det som er så blir ingenting gjort av banekomiten. om flere engasjere seg i skyttertrening så blir det en styrkelse av miljøet og det er ofte sundt at ting fornyer seg rundt om. for og se på bare noe så enkelt som ei feltløype på steve den trenger nødvendig vis ikke være lik i 10år før det byttes på figurer og gjør endringer,dette gjør det mer spennende og møte opp året etter vil jeg meine.

 

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst så er jaktfeltskyting en etablert skytegren. Å få til revolusjonerende forandringer i regler eller oppsett er neppe realistisk, så for de som vil skyte med reim, to fot eller andre former for støtte bør kanskje se seg om etter en annen form for skyting, eller finne på noe for seg selv.

 

Når det er sagt så er det ikke noe hinder å delta i flere skytegrener :winke1:

 

Jeg tror også, realistisk sett, at hvis du er interessert i en skytegren så er det lettere å oppsøke miljøet selv enn å sitte å håpe på at noen skal komme å innvitere deg. du vil garantert bli godt mottatt.

 

For de som synes det er avslørende å få resultatet offentligjort, sjekk resultatlistene fra årets sesong. Du vil finne en spredning fra 150 poeng til godt under 100. Så du er sannsynligvis i godt selskap. Og er du ikke fornøyd, ja da er det trening som er tingen.

 

Å skyte godt stående, lang arm er ikke lett, men er du litt tolmodig så kommer resultatene faktisk ganske fort og det er jo en stor tilfredstillelse.

 

For mer informasjon [urlhttp://www.jaktfelt.com/][/url]eller http://www.jaktfeltcup.com/

Her ser dere regelverk, klasseføringsregler, terminlister og resultater.

 

Disse stevnene er innenfor 2-3 timers kjøring fra for eks Oslokanten så har du lyst er det mulig å skyte nesten hver helg fra slutten av januar til april-mai.

Link to comment
Share on other sites

Tror jaktfelt ville fått flere tilhengere, som jaktmessig skyting med jaktutstyr.

Slik som innefor hagleskyting. Ingen begrensning i våpen, hva vekt og forstørrelse anngår.

Men at samtlige skyttere stiller i jegermessig habitt eller tilsvarende.

Klassene settes opp i forhold til resultater, alder eller kjønn.

Trenger strengt tatt ikke forandre så mye mer enn det.

I tillegg til dette, bør det innformeres mer,om hvor og når stevnene arrangeres.

 

Skyting innenfor NJFF burde være myntet på jegeren og ikke sportsskytteren.

Se for eksempel på hagleskyting. I jegertrap NM deltar flere hundre skyttere, kommer med det utstyret de har, skyter det resultatet de fortjener og lager en folkefest.

Tilsvarende skyting finner du innenfor Norges skytterforbund, i form av Nordisk trap. Samme skytegrenen, men langt færre deltagere på stevner. Hvorfor? Sportsskyttermiljøet kan bli litt mye for oss vanlige jegera.

Link to comment
Share on other sites

Med respekt å melde pimpel, så tror jeg du er helt på villspor! Det er en veldig stor del av de som skyter jaktfelt som hovedsaklig ser på dette som konkurranseskyting og ikke trening til jakt. Dette gjelder også mange som virkelig satser på sporten, og som skyter i jegerklassene.

 

Kan ikke fatte hvorfor vi innenfor vår sport skal ekskludere enkelte skyttere fordi noen hater sporterskyttere. Vi bør ha rom for alle, og ikke foreslå å kutte utstyr eller klasser. Sannheten uansett er at enkelte jegere får vi ikke skremt ut uansett så lenge det er en konkurranse, da det simpelt hen ikke interesserer dem å delta.

 

Om jeg ikke husker feil pimpel, så skrev du tidligere at du ikke hadde skutt jaktfelt. Siden du alikevel har meget sterke meninger om mye, og ikke er redd for å ytre de, vil jeg oppfordre deg til å komme på vårt stevne 5.5. Om du prøver det så kan du hende du liker det, selv i den formen det gjøres på i dag. Velkommen skal du være, vi har rom for alle hos oss :)

Link to comment
Share on other sites

skjønner ikke at enkelte jegere er mer opphengt i at det finnes en sporterklasse når dem ikke henger med i jegerklassa engang.som arrowmaker sier så er det ingenting som tilsier at det skal til en revulesjon på jaktfelt for den skal bli optimal.er nok flere som heller burde legge bort noe av holdningen sin og heller bruke tia på og bli bedre i den klassa dem skyter i.og for en anna ting hvorfor skal noen som kansje ikke skyter mer en 1-2 stevner pr år ha så bastante meininger om hva som burde gjøres.skal ikke utale meg om haglesiden da jeg ikke skyter stevner der men jeg vil da si jeg stort sett har fått med meg en del av rifle siden hva angår nm og ellers.og kan ikke si jeg har hørt så mye surving og prat om og fjerne sporter klassa av di som skyter i jaktklassa.og alle er det plass til i jaktskyting slik det er i dag,og for den som måtte ha problemer med at reglene er som dem er i dag står jo fritt til og la være og møte opp.det vil altid være noe som en er litt uenig i er som det er men sånn vil det altid bli så lengi det finnes meininger. jaktfelt er en konkuranse gren og det burde være ganske klart for di fleste nå,men det er jo fint for den som vil skyte for og bli bedre på skyting og dra med seg erfaring inn til jakta.godkjente pliktskudd er og et pluss :idea:

Link to comment
Share on other sites

Sniper Arne: Med respekt å melde pimpel, så tror jeg du er helt på villspor! Det er en veldig stor del av de som skyter jaktfelt som hovedsaklig ser på dette som konkurranseskyting og ikke trening til jakt. Dette gjelder også mange som virkelig satser på sporten, og som skyter i jegerklassene.

 

Svar:Har aldrig skilt mellom de som vil satse eller satse enda mer. Kan man ikke satse like mye på sporten uten skytejakke/dress?

 

Sniper Arne:Kan ikke fatte hvorfor vi innenfor vår sport skal ekskludere enkelte skyttere fordi noen hater sporterskyttere. Vi bør ha rom for alle, og ikke foreslå å kutte utstyr eller klasser. Sannheten uansett er at enkelte jegere får vi ikke skremt ut uansett så lenge det er en konkurranse, da det simpelt hen ikke interesserer dem å delta.

 

Svar:Jeg har aldrig sagt eller ment å hate noen. Ei heller ekskluderer mitt forslag noen, men åpner for alle. Mer tvilende på din agenda, da du selv skriver: "Sannheten uansett er at enkelte jegere får vi ikke skremt ut uansett så lenge det er en konkurranse".

 

Sniper Arne:Om jeg ikke husker feil pimpel, så skrev du tidligere at du ikke hadde skutt jaktfelt. Siden du alikevel har meget sterke meninger om mye, og ikke er redd for å ytre de, vil jeg oppfordre deg til å komme på vårt stevne 5.5. Om du prøver det så kan du hende du liker det, selv i den formen det gjøres på i dag. Velkommen skal du være, vi har rom for alle hos oss

 

Svar: Jeg har skutt, men skyter ikke jaktfelt lenger. Trenger man være aktiv skytter for og ha en mening i en tråd som heter "Debatt rundt jaktfelt og rekruttering? Om jeg har sterke meninger, handler slik jeg ser det minst like mye om hva som oppfattes som sterke meninger. Jeg bare kom med en konkret mening, som jeg personlig har. Og den er da vitterlig ikke sterkere enn hva andre har ytret.

Og nei, jeg er ikke redd for og ha eller ytre meninger. Burde jeg det...??

 

Petter`n - Hvorfor ha en klasse som på død og liv heter sporterklasse, samt åpne for bruken av spesialisert skytterdress, tyngre våpen og større forstørring? Sporterskytteren kan da for all del, fortsette satsningen sin som konkuranseskytter, men uten det ekstra utstyret, slik at alle stiller "likt".

 

Beklager, dersom mine meninger ryster enkelte, for det var ikke meningen. Men jeg bare tillot meg og ytre noe jeg personlig tror og mener. Jeg skyter ikke jaktfelt lenger selv, men følger med av ren interesse for skytesporten generelt.

Jeg har alikevel lyst til og stille ett siste spørsmål, før jeg tar etterlengtet påskeferie.

I startlista over årets finale i jaktfelt, avholdt i Enebakk, finner jeg 6 jegerskyttere blandt de 40 første finalistene.

Da har man innledningshvis på de første skudda skutt "åpen "klasse, siden det er resultat, som avgjør om du kommer i finalen.

I finalen gjøres avstanden noe lenger, og alle skyter side om side. MEN med forskjellige forutsetninger.

For med lengre avstand under finalen, er det nok ikke tvil om at man har fordeler av stiv jakke, tung børse og definnitivt større forstørrelse enn jeger skytteren. Jegerskytteren som med jaktjakka,børse under fem kilo og max på 12 gangers forstørring skal skyte finale, mot andre som lovlig stiller med mer og bedre utstyr, som følge av klasseinndeling, er nok desverre i realiteten ikke likestilt i muligheten til og bli kronet med tittel.

Helt fear innenfor ramma til Norges sportskytterforbund, med rendyrking av eliteskyttere, men er det like greit innenfor ramma til NJFF?

God Påske alle sammen :-)

Link to comment
Share on other sites

De ting jeg har observert som får den vanlige jeger til å holde seg unna et slikt stevne er flere.

For det første er det sporterklassen. De stiller opp med våpen som er berergnet på noe helt annet enn jakt, og med en optikk en jeger neppe ville plassere på ei jaktbørse. I tillegg stiller de opp med lærdresser og sko som en kan sove stående i uten å velte. Norgesmesteren har vel så vidt jeg vet alltid skutt sporter.

Mitt forslag er å sette krav til at kun jaktklær og jaktrifler etter gitte kriterier godkjennes. Ordet jaktfelt er for meg noe som går ut fra akkurat det.

Om det hadde vært tillatt med alt det nevnte utstyret ville jeg heller kalt det figurjakt DFS.

En annen ting er at mange av oss ikke er udelt begeistret for de politisk korrekte i NJFF, og ikke er udelt begeistrede i å delta i stevner arrangert av dem og med deres regler

Link to comment
Share on other sites

I trådene om jaktfelt er desverre tendensen at frontene blir like steile som i ulvedebatter :(

 

For å ta trapskyting først. Greit nok så skiller det ikke her på klær, men det er vel et betydelig skille i våpen selv om det ikke synes så godt. Det er vel tross alt en forskjell på hagler i 10-20000 kr segmentet og en i 50-70000 kr?

 

Jeg skyter i jegerklasse og konkurrerer IKKE mot sporterskytterne. Så hvorfor skal jeg irritere meg over dem? De er skyttere akkurat som meg, men har valgt å konkurrere med annet utstyr. Hva i all verden er problemet??

 

Jeg er også overbevist om at jegerklasseskyttere som kvalifiserer seg til NM finale er veldig klar over problemstillingen. Hvis dette hadde betydd veldig mye for dem tror jeg nok de hadde skiftet over til sporter. Så igjen, hva er problemet?

 

Mitt råd til regelkverulanter er skyt mer for din egen del og gled deg over egen framgang isteden for å bry deg om andre og andres valg av utstyr. Gled dere heller over mangfoldet innen jaktfelten som gjør at vi kan skyte og kose oss sammen uansett utstyr i de samme feltløypene :D

Link to comment
Share on other sites

De ting jeg har observert som får den vanlige jeger til å holde seg unna et slikt stevne er flere.

For det første er det sporterklassen. De stiller opp med våpen som er berergnet på noe helt annet enn jakt, og med en optikk en jeger neppe ville plassere på ei jaktbørse. I tillegg stiller de opp med lærdresser og sko som en kan sove stående i uten å velte. Norgesmesteren har vel så vidt jeg vet alltid skutt sporter.

Mitt forslag er å sette krav til at kun jaktklær og jaktrifler etter gitte kriterier godkjennes. Ordet jaktfelt er for meg noe som går ut fra akkurat det.

Om det hadde vært tillatt med alt det nevnte utstyret ville jeg heller kalt det figurjakt DFS.

En annen ting er at mange av oss ikke er udelt begeistret for de politisk korrekte i NJFF, og ikke er udelt begeistrede i å delta i stevner arrangert av dem og med deres regler

 

 

Jeg hadde ikke tenkt å delta i denne debatten igjen, da jeg er dritt lei dette etter hvert NM. Men kunne selvsagt ikke la være. Det er 2 ting jeg vil si til dere som kritiserer at det finnes sporterskyttere i jaktfelt, 1: Hvis disse ikke fantes hadde terminlista blitt halvert ( og kanskje verre ). Veldig ofte er det disse skytterne som er primus motor i lokalforeningene. 2: Sporterskyttere konkurrerer med andre sporterskyttere, altså som deltager i jaktklasse trenger du ikke tenke på hva disse skytterne driver med....

 

Når det gjelder NJFF sitt regelverk for rifleskyting, gjelder dette for jaktfelt OG ELGBANE, men her har jeg aldri hørt dette nevnt med et ord??

 

En sak til, ( og dette er erfart selv ) : Den "vanlige" jeger som vi helst vil ha med på våre stevner kommer ikke samme hvordan opplegget er....skyttere som deltar på jaktfelt i mars/april er folk som har konkurransegenet i seg. Den "vanlige" jeger har ikke tenket tanken en gang før hvertfall slutten av august måned...

Link to comment
Share on other sites

Min oppfatning (som jeg deler med skribenten over) av Ola Gjennomsnittsjeger er at han/hun ikke er interessert i skyting bare for skyte. Det er jakta som har førstepri. Så i den travle hverdag prioriteres skyting bort til fordel for andre (familie)aktiviter under vinter og vår. Et par turer på skytebana, gjerne alene, på sommeren for å se at rifla treffer der du peker, og evt treningsskudd og oppskyting hvis man er storviltjeger.

 

Mange jegere er selvfølgelig også lidenskapelig opptatt av våpen og skyting, men disse ser vi jo på banen allerede.

 

Jeg tror at forbundet kunne ha økt deltagelsen noe, med ikke alt for mye midler. Deltagelse i (feks) 3 eller flere terminfestede jaktfeltstevner i regi av NJFF gjør at man blir med i trekningen av et gavekort/kikkert/våpen/jaktreise til en verdi av 10/15/20/25/xx tusen. Det må være litt så det monner, slik at også Ola Gjennomsnittsjeger synes det er verdt å ta (feks) 3 turer på banen for. Dette har forbundet råd til, dersom de mener det de sier med å satse på jaktskyting.

 

Edit: Må vel presisere at jeg her mener Ola GjennomsnittsRIFLEjeger. Herover er det mer oppslutning på feks figurjakt enn jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

For å ta trapskyting først. Greit nok så skiller det ikke her på klær, men det er vel et betydelig skille i våpen selv om det ikke synes så godt. Det er vel tross alt en forskjell på hagler i 10-20000 kr segmentet og en i 50-70000 kr?

Ja det vil vanligvis være forskjell på en hagle til 10' og en til 100', og den kan for eksempel bestå av kvaliteten på trevirket og gravyren...

 

Skjønner ikke helt hvor du vil med dette?

Jeg har kjøpt og konkurrert med hagler med veiledende pris fra kr 4' til kr 80'. For øvrig var det kun den billigste jeg ikke kjøpte brukt. Jeg har ikke oppnådd noen bedring i resultatene som direkte kan tilskrives kjøp av dyrere våpen. Resultatforbedring/stabilitet har kommet etter hvert som titusenvis av skudd har gått gjennom løpene.

 

Om jeg hadde glemt igjen børsen hjemme og kunne velge å skyte stevnet med en baikal som passer greit eller en mindre veltilpasset H&H, hva tror du jeg ville valgt? Hva jeg får når jeg betaler mer er en uslitelig skytemaskin som tåler høy belastning år etter år. Den som tror han får flere treff simpelthen ved å kjøpe dyrere hagle vil bli skuffet.

 

Vinklingen jeger kontra sporter innen leirduedisipliner blir søkt. Dersom jeg liksom automatisk skal være en bedre skytter enn en "stakkars fattig jeger med Baikal" fordi jeg tar meg råd til en Beretta DT10, er jeg da også en bedre jeger? Ja, for jeg jakter jo med de samme haglene som jeg konkurrerer med?

 

Innen leirdue er det ingen skille på klasse definert av utstyr, så hvor du vil med å poengtere prisforskjell på hagler skjønner jeg som sagt ikke?

 

I jaktfelt er det derimot ulike klasser definert av utstyr, og jeg har skutt i dem begge. Siden jeg aldri har brukt skinnklær og hele tiden har hatt våpen som også kan brukes i Nordisk jaktskyting, så har ikke forskjellen i rifleutrustning i jeger kontra sporter vært så stor for meg. Pengemessig er det riggen for jegerklassen som er dyrest, vesentlig pga. dyrere kikkert. Jeg stiller høyere krav til jaktoptikk enn for sportsoptikk som kun brukes i dagslys.

 

Jeg skyter nå i JA som er en "riktig" klasse for meg resultatmessig. Jeg har ingen illusjoner om å få bedre resultater ved å gå tilbake til sporterklasse eller ved å kjøpe dyrere utstyr. Vil jeg ha mer poeng må jeg trene mer og bedre, enkelt og greit!

Men at det er klasseforskjell definert av utstyr i jaktfelt er ikke til å komme forbi. Når dette er stevner i regi av NJFF og det ikke går i favør av dem med jegerutrustning så er det ikke vanskelig å forstå at det blir sure miner. At det ikke vil bli slutt på den kranglingen uten vesentlige regelendringer er ganske så sikkert. Hva som også er sikkert er at kranglingen ikke bidrar til å øke rekrutteringen til jaktfelt...

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med siste taler,det er ikke prisen på våpen som avgjør treff %. Skyter selv forholdsvis mye med hagle og jeg tør påstå at det er trening og atter trening som skal til.Må legge til at mine hagler er fra 1963-2005 og pris ligger mellom 2500-7500,og jeg skyter like bra/dårlig med alle :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøvde å få fram var et tilsvar til et tidligere innlegg der jegertrap ble påstått å være mer lik og rettferdig. Mitt intrykk er at selv om det ikke er forskjellige utstyrsklasser i reglemanget så er det stor forskjell på hagler.

Men nå er vel haglediskusjon forholdsvis uvesentlig i denne diskusjonen så jeg skal la det ligge.

 

Ellers er jeg enig i at kverulering rundt et regelverk ikke er videre rekrutteringsfremmende, men jeg tror ikke at regelkverulantene er av de ivrigste jaktfeltskytterne heller, i beste fall lager de bare støy, i værste fall skremmer de bort en del folk som ikke har prøvd jaktfelt enda.

 

Så stor oppslutning som det er her på det sentrale østlandet så kan da ikke jaktfelten bli oppfattet som så håpeløs som enkelte fremstiller det? Slik jeg ser det så må det da være bedre å ha et tilbud til skyting enn å avstå fra å skyte fordi man ikke liker reglene. Dette er da vel forholdsvis bagatellmessige ting i det store bildet, er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Om regelverket mot formodning skulle endres og kaste ut oss sporterskyttere (eller føre til at vi begynner å skyte i jeger) hva skulle det da klages på? Dere i jeger har jo alt klart å surve til dere børse på 5 kg så dere er jo på god vei mot sporter selv. :lol: Børsa mi vier kun en halvkilo mer, så argumentet om tung børse blir søkt.

 

Som før sakt så konkurrerer man jo ikke på tvers av klasser med unntak av mesterskapstitler, så hva er problemet. Finalekravene er lavere for jeger- enn sporter så det er også rettferdig. Problemet er kun for de som sikter seg inn på å bli norgesmester, og de som skyter i toppen av JA.. De har tatt ett bevist valg på hvorfor de skyter i JA og ikke A. Nå er det vel også slik at det er fritt utstyr i finaleskytinga, er det ikke? Er litt på tynn is her, men mener jeg har hørt noe om dette tidligere.....Når det skytes om mesterkspastittel kan alle i finalen benytte sporterutstyr. Tar jeg feil? Om så er tilfelle, hva er urettferdig?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel også slik at det er fritt utstyr i finaleskytinga, er det ikke? Er litt på tynn is her, men mener jeg har hørt noe om dette tidligere.....Når det skytes om mesterkspastittel kan alle i finalen benytte sporterutstyr. Tar jeg feil? Om så er tilfelle, hva er urettferdig?

Du tar nok feil. Jegerutstyret følger skytteren også gjennom finalen, på samme måte som at skyttere i D1 og E2 ikke får skyte sittende på stående hold i finale.

 

Problemet rent konkurransemessig gjelder i mesterskap fra FM og oppover. Man kjemper om 1 tittel med ulikt utstyr, og dermed begynner bråket.

 

Selv sliter jeg litt med å forstå hvorfor man ikke gjør som i NSF (og gjerne idretten for øvrig); Tittel i hver klasse.

Når jeg skyter f.eks. NM Autotrap så kåres det Norgesmester i menn senior, kvinner senior, menn junior...etc. Det kåres ikke "beste kvinne" men Norgesmester. I NM Autotrap er det selvsagt ikke klasser med skille på utstyr, kun alder/kjønn.

 

Når noen iler til for å poengtere at det kåres "Beste jeger" i NM jaktfelt så himler jeg ærlig talt litt med øynene. "Beste Jeger"? I et NM i jaktskyting? Smak litt på den...

Jeg kan ta feil, men jeg er ikke overbevist om at de mest ihuga sporterskytterne ville ha spisset formen for å bli kåret til "Beste Sporter" i et NM i jaktfelt der norgesmesteren må skyte med jegerutrustning.

 

Jeg støtter dem som ønsker en egen NM-tittel for jegerklassene (de som skyter med jegerutrustning). Jeg ser imidlertid dette som suboptimalisering. Skillet mellom jeger og sporter burde ikke ha vært der i utgangspunktet. Jaktfelt etter mitt hode? Ingen jegerklasse og fritt våpenutstyr (med dagens begrensende regelpunkt intakt), men ikke skinndress. Det virker etter min oppfattning mer fremmedartet med skytedress enn med Sauer 200 for en jeger som vurderer jaktfeltskyting, og det er vel jegere vi først og fremst ønsker å rekruttere til jaktskyting innen NJFF?

Link to comment
Share on other sites

Kunne jeg få oppfylt to ønsker innen jaktfelten så hadde de blitt. 1 at eksisterende regelverk håndheves og følges opp på en bedre måte i dag. 2 at det kåres 2 norgesmestere en i jeger og en i sporter.

 

Det mest ideellet hadde vært at jaktfelten hadde ligget under en ren skytterorganisasjon, da det hadde blitt en mye større grad av seriøsitet, men ser at dette aldri kommer til å skje.

 

Det hadde også vært morsomt om det kunne skytes i flere klasser som det er mulig i blandt annet i feltpistol. Da hadde jeg gått to runder :)

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter jeg hovedsaklig BOJ og H&L karusellene så mine intrykk er farget av det.

I disse karusellene er jegerklassen betydelig større enn sporter.

Om det skulle innføres fritt utstyr er jeg redd mange av jegerklasseskytterne ville bli borte.

 

Jeg tror faktisk at jaktfelten er så pass innarbeidet som den er at store forandringer kan gi store konsekvenser.

 

Å kåre norgesmester i hver klasse er jeg med på.

Link to comment
Share on other sites

det eneste riktige er og kåre norgesmester i jeger og i sporter for og gi likeverdige forhold som etterspørt lenger opp i tråden.jeg skyter sporter i dag og legger forholdsmessig mye i sporten,men om jeg trapper ned så blir det nok jegerklassa og rekrasjon skyting og trening for jakt som blir mer fokus. bare for og ta litt om løpene elg skyting så driver vi og oppgradere bana våres og i den forbindelse så jobber vi med og frekvens styre elgen så vi kan kjøre 2 hastigheter på den da mange synes den går for fort i forhold til trening mot jakt.. det at njff kunne satsa harder på skyting er riktig,slik det er i dag så er det årets jaktskytter vel noe av det som dem legger noe i.men kunne vel kansje vært sett på noe mer inn mot reint på jaktfelten og inn mot neste regelendring så må det inn forslag om at det skal kåres norgesmester i 2 klasser for og få bort kverveleringen som vi stadig detter borti,dette er bare forsurene og ødeleggene for sporten. jeg vil også at storvilten burde settes inn i programmet som standar for et stevne og her kåres det beste manns premie i jeger-sporter og da konkureres det på likt nivå.så det er njff som henger etter slik jeg ser det i forhold av boj-hadelands karrusellen. men nå tar det mer tid i njff som org når ting skal besluttes men har trua på det vil komma med freske rekruteringer inn i riktige kretser. det og skyte i flere klasser er også noe som kunne vært morro om det er kapasitet til det,da vil jeg skyte i jeger også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Arrowmaker Sitat:"For å ta trapskyting først. Greit nok så skiller det ikke her på klær, men det er vel et betydelig skille i våpen selv om det ikke synes så godt. Det er vel tross alt en forskjell på hagler i 10-20000 kr segmentet og en i 50-70000 kr?

 

Svar: Javisst er det forskjell på rimelige og dyre våpen. Men ikke den forskjellen, det virker som du tror det er.

Uavhengig av prisen på ei hagle, må denne passe. Passer skjeftet, spiller det faktisk liten rolle om dette er en Purdey til 300.000,- eller er en Beretta til 15.000,- Skytteren blir ikke Norgesmester uten og ha gjort seg fortjent til det gjennom trenig. Med andre ord det er skytteren og ikke utstyret som avgjør.

 

Arrowmaker Sitat:"Jeg er også overbevist om at jegerklasseskyttere som kvalifiserer seg til NM finale er veldig klar over problemstillingen. Hvis dette hadde betydd veldig mye for dem tror jeg nok de hadde skiftet over til sporter. Så igjen, hva er problemet?"

 

 

Svar: Selvfølgelig er de klare over denne forskjellen når de melder seg på. Hva skal de gjøre? La være og melde seg på? Nei, det handler lite om dette. Det handler om prinsippet.

 

Jegerskytteren har 12X som største forstørring på sitt siktemiddel. Sporterskytteren har ubegrenset(men vanlighvis opp til 20-30X avhengig av optikken) Når vi da tar en kikk på ei NM løype, ser man at enkelte hold krever, at jegerskytteren må skyte der han tror innertreffet er. Sporterskytteren kan se innertreffet tydlig, og vet hvor han bør treffe. Ennå større blir samme forskjellen under finalen, der holdene strekkes ut om mulig enda mer. Siden treffområdene er små og avstanden er lang, og siden kun en 1/2 cm er forskjellen mellom vinn eller forsvinn, sier det seg selv, at man har fordel av og se hvor man skal treffe.

Spørsmålet ditt, "hva er problemet?"

Hva hadde skjedd om jegerskytteren fikk mer forstørring, eller om sporteren fikk mindre? Ville resultatene blitt de samme? Kan man kåre en Norgesmester med slike usikkerhetspunkter.

Personlig tror jeg de samme suverene skytterene hadde stått i finale som vanlig, selv med utstyrsbegrensninger, men i mine øyne ville "Norgesmesteren" blitt kåret på mer rettferdig grunnlag.

 

Bojan Sitat:"Jeg hadde ikke tenkt å delta i denne debatten igjen, da jeg er dritt lei dette etter hvert NM. Men kunne selvsagt ikke la være. Det er 2 ting jeg vil si til dere som kritiserer at det finnes sporterskyttere i jaktfelt, 1: Hvis disse ikke fantes hadde terminlista blitt halvert ( og kanskje verre ). Veldig ofte er det disse skytterne som er primus motor i lokalforeningene. 2: Sporterskyttere konkurrerer med andre sporterskyttere, altså som deltager i jaktklasse trenger du ikke tenke på hva disse skytterne driver med...."

 

Svar: Jeg er helt enig med deg, at det ofte er "sporterskytteren" som er primus motor i miljøet, men blir de mindre interessert i og skyte jaktfelt om de måtte bytte ut kikkertsiktet og tatt av seg jakka? Da kaller ikke jeg det for genuin interesse i allefall.

Punkt 2. i din argumentering er direkte feil i mine øyne. I den store sammenhengen skyter man for samme ting, men med forskjellig utgangspunkt og forutsetninger. Slik jeg ser det.

 

Sniper Arne Sitat:"Om regelverket mot formodning skulle endres og kaste ut oss sporterskyttere (eller føre til at vi begynner å skyte i jeger) hva skulle det da klages på? Dere i jeger har jo alt klart å surve til dere børse på 5 kg så dere er jo på god vei mot sporter selv. Børsa mi vier kun en halvkilo mer, så argumentet om tung børse blir søkt."

 

Svar: Om, regleverket skulle forandres, ville det bety at noen "kastes" ut? Neppe, det ville innkludere. Likt utgangspunkt og like forutsetninger er eneste utvei for rettferdig belønning. Da kan det i allefall ikke lenger klages på det sportslige.

At jegerskytterne har "survet" seg til vektbegrensningen på 5 kg, syntes jeg er en slurvete bemerkning. At vektkravet ble flyttet, handler i første rekke om at for mange jegerskyttere opplevde, at de måtte tune jaktbørsene sine ned under 4,5kg for og kunne delta. En moderne jaktrifle, med et kikkertsikte 3-12x56 og en lyddemper, klarer neppe 4,5 kilosgrensen og ble flyttet til 5 kilo, for og innkludere flere skyttere med jaktrifler. Jeg kaller ikke det "surving" men utvikling. Som igjen virker innkluderende og positivt for rekrutteringen.

 

Sniper Arne Sitat:"Kunne jeg få oppfylt to ønsker innen jaktfelten så hadde de blitt. 1 at eksisterende regelverk håndheves og følges opp på en bedre måte i dag. 2 at det kåres 2 norgesmestere en i jeger og en i sporter."

 

Svar:Hakkebakkeskogen, "Ja takk begge deler"? Man kan ikke kåre Norgesmestere på denne måten. Kun en person kan krones som Norgesmester, men denne personen bør kunne krones som beste skytter på bakgrunn av skyteferdigheten og ikke på bakgrunnen av tilgjengelig utstyr som følge av en klasse.

Hvordan tror du det ville blitt på neste NM i praktisk pistol, dersom standard, production og open klassene skulle konkurere om samme NM tittel? Same shit different name.

 

Sniper Arne Sitat:"Det mest ideellet hadde vært at jaktfelten hadde ligget under en ren skytterorganisasjon, da det hadde blitt en mye større grad av seriøsitet, men ser at dette aldri kommer til å skje"

 

Svar: Dette er kanskje det værste som kunne skje for jaktfeltskytingen som foregår i regi av NJFF. Vi diskutere fortsatt temaet "jaktfelt og rekruttering." Hva tror du hadde skjedd, om man gjorde dette ennå mer seriøst, og fremmet sportsskytteren`s ønsker ennå mer?

Da tror jeg man hadde mistet utrolig mange jegerskyttere, og spisset konkuranseformen ytterligere.

 

Arrowmaker Sitat:" Om det skulle innføres fritt utstyr er jeg redd mange av jegerklasseskytterne ville bli borte."

 

Svar: Dette handler definnitivt ikke om frigjøring til fritt valg av utstyr. Det handler om utstyrbegrensning, slik at alle stiller i samme skytegren. Noe som jeg tror ville fått flere jegerskyttere til og trives med denne skyteformen. Og igjen rekruttert flere skyttere som følge av "rettferdighet".

 

Som noen tidligere har nevnt(Arrowmaker), så er jaktfelt en av Norges største skytegrene, noe vi ser på deltager tallene unnder de siste årenes NM. Dette sier meg at interessen er stor, og det er ikke tvil om at den blir større. Ingenting MÅ forandres, men Kan forandres. Viktig, og faktisk merke seg at tråden handler om jaktfelt og rekruttering. Og at målet med tråden er og få frem forslag til hva folk tror ville økt interessen ytterligere. Jeg ytrer mine meninger om hva jeg tror, og andre sine. Det er slikt som kan gi resultater, og som netopp gjør forskjellige meninger så viktig.

Likevel velger jeg og tro, at man er nødt til og ha like regler og forutsetninger dersom man skal kåre Norgesmester innenfor grenen. Alternativt, må være og ha flere grener innenfor samme skyteform. Eksempelvis .22 LR(med respektive klasser i form av alder, kjønn og prestasjon), jeger(med tilsvarende inndelinger som i .22 LR) og sporter(også her klasseinndelt på samme grunnlag som de andre.) Slik som de gjør innenfor praktisk pistol.

Problemet med dette, er at det skaper vanvittig mye mer jobb for arrangørene, og ennå mer spesialisering. Det jeg tror vil være riktig, er og få samlet alle under samme vingen, slik det er i dag, men gitt de, de samme forutsetninger og muligheter, slik at man kan skyte samme gren, og i fellesskap skape en ennå større innteresse for denne skyteformen som tross alt, allerede er en av Norges største.

Link to comment
Share on other sites

Mitt intrykk fra de jaktfelt stevenene jeg har deltatt på er at det på mange måter er to grupper. De som skyter uten noen spesiell ambisjon annet enn fordi det er gøy (jeg gjør det). De/vi kommer med jaktrifla og rister på hodet hvis det går dårlig eller gliser hvis det går bra. Så har du den andre kategorien som er mer seriøse med eller uten skyteklær. Det er jo ikke noe problem at disse to kategoriene skyter i samme stevne.

Jeg tror det er uklokt å gjøre det vanskeligere, snarere noe lettere feks på stående som noen har nevnt. Dessuten er det bra at de store stevnene har forhåndpåmelding så man slipper å vente flere timer for å få skyte.

Målsettingen må jo være å sørge for at man ikke mister noen av gruppene og snarere øker rekrutteringen. Da skal man være forsiktige med å legge lista for høyt. Samtidig synes jeg det er mye teoretisering av skyteferdigheter kontra skadeskyting. Etter min mening unngår man skadeskyting om man forstår hvilke skyteferdigheter man selv har og det lærer man ved praktisk jakterfaring og noe trening. Jaktfelt er kanskje den beste treningen noen jeger kan få fordi det er den form for trening som ligner mest på praktisk jakt. Å stimulere til at flest mulig skyter litt jaktfelt bør derfor etter min mening være en målsetting med hele konkurranseformen.

Link to comment
Share on other sites

for det første så har ikke vektkravet i jeger på våpen blitt forandra pga at så mange jegere sleit med vektkravet.den ble forandra så den skulle bli lik som på nordisk.så da veit du det pimpel. og en ting er sikkert at du har dine meininger ang jaktfelt og det har du din fulle rett til.ser ikke det store problemet ditt ang norgesmester tittel i jaktfelt når det er flere klasser,mye enklere som jeg har nevnt noen ganger før er og kåre 2 klasser.skjønner at du har problemer med at det finnes sporter skytter og det får du da bare ha.vet ikke hvor mange stevner du skyter i året i jaktfelt,kansje du kan si noe om det så vi får litt bakgrund for meningene din.og en ting da for jaktklassa som ikke er lov men noen benytter er albubeskytter,dette er støttene bekledning og ikke lov. og i NM finale så kan jeger skyttere bruke sporter bekledning og kikkert som sporter,så da har dem mulighet for og skyte for klasse seier og samtidig skyte for tittel slik det er i dag. mulig du har et mer rettferdig syn på regelværket om jaktfelt en mange av oss andre men nå er reglene slik dem er enten vi liker det eller ei.noe bra må det være da det er såpass med deltagere som det er. vet det er mange stevner som bruker bestemanns premie i jaktklassa og for og få mer fram jaktklassa,jeg blir da ikke sur for det ikke er det for sporter.nei det handler om og delta og skyte og ha det gøy.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver mye her nå pimpel, for mye til at jeg gidder si noe om alt. Men, for å ta noen av dem:

 

Du nevner forskjellen i utstyr, samt pris. Om du faktisk hadde tatt deg tid til å gå på et stevne tror jeg du fort ville lagt merke til at veldig mange i jaktklassen benytter dyrere utstyr enn de i sporterklassen. En Sauer 200STR er billigere enn f.eks Sauer 202 som mange benytter i jaktklassen. Det samme gjelder optikken, mange benytter topp tysk optikk på jaktriggen, mens mange i sporterklassen kjøper rimeligere amerikans optikk. På bakgrunn av dette synes jeg diskusjonen om utstyret ikke lenger er noe stort tema.

 

Du mener det ikke vil fungere å kåre 2 norgesmestere i jaktfelt NM. Hvorfor i all verden kan ikke dette la seg gjøre? Som du selv er så flink til å påpeke, det er store forskjeller i utstyr og bekledning, ergo de bør ikke konkurere direkte i en finale.

 

Pettern, jeg tror du tar feil når du sier at jaktskytterne kan benytte tyngre våpen, større optikk og skytterbekledning i finalen. Mener bestemt de må benytte utstyr i henhold til jaktklassen sine regler.

 

Til sist, vet ikke helt hvordan det er for dere andre som er med på å arrangere stevner i januar og februar, men å klare å dytte særlig mange flere enn 350 stykker i gjennom en løype er krevende pga kort tid med skytelys. Dette er selvfølgelig ikke noe problem når vi kommer litt ut i mars.

Link to comment
Share on other sites

Pettern:"for det første så har ikke vektkravet i jeger på våpen blitt forandra pga at så mange jegere sleit med vektkravet.den ble forandra så den skulle bli lik som på nordisk.så da veit du det pimpel."

 

Svar:Hmm, merkelig at det kunne ha så stor påvirkning. Da Nordisk jaktskyting er en såvidt liten gren, med få aktive skytter i forhold til jaktfelt. Men du har nok rett, for innenfor denne grenen klarer de seg med maksvekt på våpen 5 kg, og max 12 X fostørring;-) Nei, tror nok ikke svaret er så enkelt. Men, innenfor Nordisk jaktskyting, er det tillatt og bruke 4 forskjellige våpen, og det er kun tillatt og bruke godkjent storviltkaliber på løpende elgen, så nå vet du det også Pettern ;-)

 

Pettern:".skjønner at du har problemer med at det finnes sporter skytter og det får du da bare ha."

 

Svar: Hvordan i alle dager er du i stand tilog klekke ut denne påstanden? Jeg har vitterlig ikke noe mot sporterskytterene, det er reglene jeg ikke helt samkjører med. Da er det sagt, slik at ikke det foreligger noen missforståelser rundt dette.

 

Pettern:"vet ikke hvor mange stevner du skyter i året i jaktfelt,kansje du kan si noe om det så vi får litt bakgrund for meningene din."

 

Svar: Spiller det noen rolle om jeg skyter 2 eller 13 stevner i året. Kan det være av noen som helst betydning i forhold til mine meninger? Jeg tror du kan ta det for gitt, at jeg har skutt mange nok stevner, og satt meg godt nok inn i denne skyttergrenen til og ha en mening uten og måtte forsvare den. Kanskje jeg til og med har skutt NM finale i sporter før i tiden, for alt du trenger og vite ;-)

 

Pettern:"og en ting da for jaktklassa som ikke er lov men noen benytter er albubeskytter,dette er støttene bekledning og ikke lov."

 

Svar: Dette har du fullstendig rett i. Det er heller ikke lov med tennisball under armen, skytterreim i jakkearmen, bruk av fordelaktige medikamenter som blandt annet betablokker. Dette står i regelverket. Hva er poenget ditt?

 

Pettern:"vet det er mange stevner som bruker bestemanns premie i jaktklassa og for og få mer fram jaktklassa,jeg blir da ikke sur for det ikke er det for sporter.nei det handler om og delta og skyte og ha det gøy."

 

Svar: Skulle du bli sur for det ? Nei vet du hva. Jegerklassen, er den definnitivt største klassen innenfor jaktfelt, og de skal "narres" til og delta i større grad, med "trøstepremier"? Dette blir nærmest får hån og regne spesielt mot JA klassen. De beste i denne klassen legger neimen ikke mindre tid i skytegrenen sin enn sporteren!

Og du Pettern, bare sånn rent nysjerrighetsmessig. Om du skyter bare for og ha det gøy. Kunne du ikke hatt det like gøy uten skytterjakke og med 12x forstørring som begrensning på kikkertsikte ditt? Jeg bare lurte altså :-)

 

Kammerherren."Du skriver mye her nå pimpel, for mye til at jeg gidder si noe om alt. Men, for å ta noen av dem"

 

Svar:Greit du ikke gidder og si noe om alt, men du bør gidde og lese alt før du tillegger debatanter meninger de ikke har!

 

Kammerherren:"Du nevner forskjellen i utstyr, samt pris. Om du faktisk hadde tatt deg tid til å gå på et stevne tror jeg du fort ville lagt merke til at veldig mange i jaktklassen benytter dyrere utstyr enn de i sporterklassen. En Sauer 200STR er billigere enn f.eks Sauer 202 som mange benytter i jaktklassen. Det samme gjelder optikken, mange benytter topp tysk optikk på jaktriggen, mens mange i sporterklassen kjøper rimeligere amerikans optikk. På bakgrunn av dette synes jeg diskusjonen om utstyret ikke lenger er noe stort tema."

 

Svar: Dette har jeg aldrig gjort. Ja for all del, skytteren bruker masse flott utstyr,til og med super optikk fra Østerrike, noen bruker Blaser og noen bruker til og med begge deler :-) Men dette bryr meg helt nederst i ryggen bare det er innenfor reglementet.

Hva folk har økonomi til og innvestere i utstyr, får da for all del stå for deres egen regning.

 

Kammerherren:"Du mener det ikke vil fungere å kåre 2 norgesmestere i jaktfelt NM. Hvorfor i all verden kan ikke dette la seg gjøre? Som du selv er så flink til å påpeke, det er store forskjeller i utstyr og bekledning, ergo de bør ikke konkurere direkte i en finale."

 

Svar: Da er vi to helt enige om en ting. Forskjellene på tilgjengelig utstyr er for stor til at jegerskytter og sporterskytter skal møtes i finale om samme tittel. Når det gjelder kåring av flere norgesmestere, så er vi usamse. Jeg mener at det definnitivt kan og skal kåres Norgemestere i respektive klasser, så lenge klassene styres av samme regelverk, men er skilt i klasser. Med andre ord, det bør kåres norgesmester i dame, junior, jeger o.s.v. Jegerklassen derimot, som deles i Ja, Jb og Jc, har kun en tittel, da de styres av samme regel, har samme forutsetning, og kun skilles på talent og innsats.

Det å kåre 2 norgesmestere innenfor senior klassen, bare for og tilegne jaktfeltskytterene i seniorklassen en ekstra deltagergruppe, blir helt urassjonelt, og stider med de fleste andre sportsgrener som det konkureres i.

 

Når "Jamt" startet denne tråden, er jeg helt sikker på, at han ønsket så mange som mulig skulle ytre sine meninger om temat, for og på best mulig måte kunne forbedre skytegrenen jaktfelt etter sine egne synspunkter. Jeg har mine meninger om dette, og det kommer jeg til og ha fremover også, men ved og ha yttret disse, har jeg endt opp med og måtte forsvare mine meninger i alt for stor grad. Og det kommer jeg ikke til og bruke mer tid på.

Jeg mener mine løsninger ville skapt en rettferdighet jeg ikke ser i jaktfeltskytingen i dag.

Rettferdighet i det at man konkurerer med samme regler om de samme titlene. Basert på at man premieres utfra resultater basert på klassen man deltar i og i form av talent og treningsinnsats.

Dersom rettferdighet er noe man ikke mottar med åpne armer, og tar som den sunne utfordringen det er, er det neimen ikke lett og forstå sportsånden som råder. Noe og tenke på kanskje, for de som har vel høye motforestillinger. Hmmm, hva vet jeg......

Uansett, god påske alle sammen.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
I trådene om jaktfelt er desverre tendensen at frontene blir like steile som i ulvedebatter :(

 

For å ta trapskyting først. Greit nok så skiller det ikke her på klær, men det er vel et betydelig skille i våpen selv om det ikke synes så godt. Det er vel tross alt en forskjell på hagler i 10-20000 kr segmentet og en i 50-70000 kr?

 

Jeg skyter i jegerklasse og konkurrerer IKKE mot sporterskytterne. Så hvorfor skal jeg irritere meg over dem? De er skyttere akkurat som meg, men har valgt å konkurrere med annet utstyr. Hva i all verden er problemet??

 

Jeg er også overbevist om at jegerklasseskyttere som kvalifiserer seg til NM finale er veldig klar over problemstillingen. Hvis dette hadde betydd veldig mye for dem tror jeg nok de hadde skiftet over til sporter. Så igjen, hva er problemet?

 

Mitt råd til regelkverulanter er skyt mer for din egen del og gled deg over egen framgang isteden for å bry deg om andre og andres valg av utstyr. Gled dere heller over mangfoldet innen jaktfelten som gjør at vi kan skyte og kose oss sammen uansett utstyr i de samme feltløypene :D

 

Meget godt skrevet. Er 100% enig.

Link to comment
Share on other sites

Dette er tydeligvis et like hett tema i år som tidligere. Det er et voldsomt engasjement å spore bland deltakere i tråden, kanskje aller sterkest blandt dem som ikke deltar i vår flotte sport. Alle har lov å ytre seg på ett åpent nettforum, men det er lett og komme med bastandte meninger og ytringer bak et anonymt nick. Jeg vil derfor oppfordre alle som ikke har gjort det, og spesielt deg pimpel, til å skrive under med fult navn i signaturen. Om alle skriver under med navnet sitt forplikter det litt mer når man skriver, og argumentene får mer tyngde og troverdighet.

 

God påske :)

Link to comment
Share on other sites

Har forsåvidt aldri blitt bitt av basillen på jaktfelt, hvorfor er egentlig litt vanskelig og forklare siden de stevnene eg har vert på har vert veldig trivelige og sosiale.

Har troen på for min del at her er en del av skytestillingene som begrenser meg og føler ikke for og vise dette frem offentlig at eg ikke får til heller.

Ingenting galt om sporten men den har ikke klart og trigge konkurranse instinktet i meg såpass at eg har velgt og begynne og jobbe med svakhetene i skytinga mi.

Som regel reiser eg på dei lokale stevna mest for og møte kjensfolk og det sosiale i arrangementet.

Alså , eg har et våpen å skyte med som er noe dyrere enn mangen av de andre, men velger alikevell og vere listefyll her for det passer meg ypperligt!

Og eg klarer og glede meg over folk som gjør det godt med begrensa ressurser og eg lar meg også imponere over folk som investererer mye penger og tid i dette.

Begge de ovennevnte uten et snev av misunnelse eller sure oppgulp fra mi si side.

Kan dessverre ikke komme med ankepungt på hva som skal til for og trigge meg på dette utover det sosiale men det finnest sikkert måter eg ikke kommer på no.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lurespørsmål

 

Er det noen her på det sentrale østland som skyter jaktfelt og kunne tenkt seg å ha med en kis eller to på trening / Stevne en dag?

 

Siden du bor der kuene bor så er du et stykke på vei alle rede :winke1: Vi har enda noen treningskvelder igjen i Snertingdal før vi tar ferie. Vi trener på torsdager fra 1800-2000, men kan starte to timer før ved behov.

 

Ellers er det stevne på Moelv 5 mai og Myhrespiten 6 mai.

Link to comment
Share on other sites

Siden mange etterspør informasjon om når det er stevner, så kan jeg jo markedsføre noen sentralt på Østlandet de kommende ukene.

 

Søndre Land, Viltfeltstevne Kongen 14-15 april

Nordre Land, Hadelandscupen, siste stevne 21-22 april

Krøderen, Landsdelsmesterskap 29 april

Moelv er nevnt tidligere, men tar den med her, 5 mai

Krøderen, Fykesmesterskap Buskerud 12 mai

 

Sikkert noen flere også, men dette er da noen å besøke!

 

De fleste benytter påmelding via http://www.pamelding.net

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...