Jump to content

7,62x51 nato i 308


maan

Recommended Posts

Har prøvd å skyte 7,62 i 308 min. Merker det samme som jeg gjorde for noen år siden. At sluttstykket går tregere etter avfyrt skudd. Virker som patronen har utvidet seg mer enn en vanlig 308 hylse.... Noen som vet hvorfor og om det derfor er lite lurt å bruke denne ammoen?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange tusen nato i gammel mausern min. De kan klebe litt i rifler med trange kammer, men stort sett er det ikke noe problem å bruke nato i 308 kammer. Nato er ganske kvass i laddninga, da den skal sikkre feilfrie omladdninger med ag-3.

Hylsene er heller ikke av lapua/norma kvalitet, noe som vises godt om du prøver å veie noen hylser. Er ganske store forskjeller på hylse tykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert tidlegare i denne tråden http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=84&t=20479

Eg har og skote mange tusen Natoskot i både Mauser M67 og Sauer STR200. Eg ladde og Natohylsene i mange år.

Problemet med klebing/tregt sluttstykke vart eg aldri kvitt. Det såg og til å auka ved varmt våpen, spesielt på omgangsskyting i DFS. Varmt sommarvær forsterka ofte problemet.

Dette er sansynlegvis noko du må leve med dersom du skal skyte med Natoammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Hylsene er heller ikke av lapua/norma kvalitet

 

Nyere nato 7,62x51 dvs. de siste utgavene av bly og all blyfri ammo er faktisk ladet med Lapua hylser.

Dog har de ikke samme messingspesifiasjon som Lapuas sivile hylser.

 

Her i gården har det gått i 80 årsgang og de er meget variabel i hylsene, men at nyere loter var lapua hylser var jeg ikke klar over, så takk for den :D Da har jeg jo en del "gull" liggende i laddebua som enda ikke er åpna.

Har ladde om mye miljø ammo, å det eneste som er noe plunder er at støtbunnen er en del tykkere. Er litt trangt å få hylsene i hylseholderen på pressa.

Link to comment
Share on other sites

Nyere nato 7,62x51 dvs. de siste utgavene av bly og all blyfri ammo er faktisk ladet med Lapua hylser.

Om jeg ikke husker feil (kan ta feil her) så er en del av lotene ladet med lapua og en del med Vanäsverken produserte hylser.

 

Dette støtter jo opp om det: http://www.patroner.no/sara/bull100.pdf

Fortsatt, som vi kommenterte i Bulletin 85, benyttes det hylser både fra Lapua og Vanäsverken

Link to comment
Share on other sites

Hm hvis jeg ikke husker feil så har den nye miljøammon til forsvaret en utgangshastihet på ca 870 m/s og en kulevekt på139 grs. Mens nammo trening har vel en utgangshastighet på ca 830 m/s og kulevekt på 150. Dette sier jo ikke mye om trykket men er nok ganske likt i begge.

Link to comment
Share on other sites

Hm hvis jeg ikke husker feil så har den nye miljøammon til forsvaret en utgangshastihet på ca 870 m/s og en kulevekt på139 grs. Mens nammo trening har vel en utgangshastighet på ca 830 m/s og kulevekt på 150. Dette sier jo ikke mye om trykket men er nok ganske likt i begge.

 

Jeg mener trykket på 7,62 miljøammo (NM231) kan være høyere enn i vanlig sivil ammo. Trykket på NM231miljøammoen var iallefall ikke merkbart lavere enn trykket på NM60(7,62 bly fra raufoss) da jeg testa dette for noen år siden (trykkringvurdering osv). NM60 har en 146 grs kule med 870 msek i fra en 70 cm pipe, miljøammoen ga samme hastighet i den pipa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Min Tikka M55 har ikke hatt problem med NATO ammo (fra 90tallet) kun at en må bruke litt ekstra kraft på heve armen til sluttstykket etter en har skutt.

Derimot så følte jeg ved bruk av partizan 308 at jeg måtte bruke mer "makt' både når jeg kammeret /låste sluttstykke og når jeg åpnet det, er det dette dere mener med klebing ? Er det farlig mtp økt slitasje? Er det flere som har opplevd dette med partizan?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...