Jump to content

Shira, Info-tråd


slemmo

Recommended Posts

Og her er info direkte fra datteren i huset, postet på Canis.no:

 

"Hei, hvor det går her inne! Ser ut til at "xxxx" kjenner pappa og familien bedre enn jeg selv gjør. Pappa har for det første aldri selv sagt at Shira var chippet. Det er noe jeg har svart ja på, fordi jeg selv trodde det, men har beklageligvis bare blandet med en av min mors hunder, som forøvrig heter nesten det samme også(Shara) Dette med avl var noe Shiras oppdretter og han snakket om, og som hun som har laget Shira-siden på facebook ikke var 100% klar over. Shira skulle tilbake til oppdretter HVIS haleknekken hennes ble bedre eller bra, noe den ikke gjorde. Og Shira kan vel like fullt brukes til avl uansett, men vil da få hunder uten stamtavle, er det ikke slik? Det er bare synsing fra min side, men som sagt så er haldenstøveren en utryddningstruet rase, så kanskje den ville blitt mer populær om det kom noen "billige" versjoner ut, uten stamtavle, for og fremme rasen litt! Og herregud - pengeproblemene en LØGN? Hvorfor skal man lyve om noe som er såpass pinlig og dele med hele Norge? Det er INGEN andre grunner enn økonomi(som også tilsvarte ekstra jobbing de neste to ukene, for og tjene opp nok) Og at han hadde pengeproblemer for fire måneder siden, vil ikke si at han har det idag også. Har vi like store strømregninger og vannlekasjer idag, kanskje? Vanligvis er vi jo en familie med normalt med penger, og ting man kan få på faktura er litt enklere enn ting som skal betales kontant! Så selvfølgelig har vi råd til og betale det som skal til nå, fordi nå er ikke problemene vi hadde der lengre. Og alle kan være blide og fornøyde på facebook, kan man ikke? Hva som foregår i hjemmet vet man aldri. Og et par timer i skogen EN SØNDAG hvor man bare slapper av litt og går en tur, er faktisk 100% gratis! Ellers tilbringte han resten på jobb, slik at han skulle få råd til alt sammen. Kan forøvrig si at alle sider av saken fra vår side er belyst på vår facebookside(har også vært spørsmålsrunde!) men FOD har nok fortsatt flere "kaniner i hatten" FOD nekter også og besvare alle spørsmål som kommer inn til deres facebookside, og sletter all kritikk. Flere spørsmål? Mvh. Lars Eriks datter - Linn Therese Elven".

Link to comment
Share on other sites

Etter at datter av eier til Shira gikk ut med en oppklaring på Canis.no sank aktiviteten merkbart, og nå har både brukere og moderatorer der tydligvis gått såpass i seg selv at de har stengt tråden for videre kommentarer.

 

Likevel har ikke saken stilnet helt da en ny tråd dukket opp:

 

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=40057&vside=1

 

Det kan også bemerkes at det på enkelte hold henvises til tidligere kritikk av "gammel praksis" hos nevnte organisasjon:

 

http://debatt.sol.no/content/fod-0

 

 

Hvorvidet dette er berettiget eller ikke kan jeg ikke uttale meg om uten å komme på kant med kriteriene for denne info-tråden

Link to comment
Share on other sites

Ved nettsøk dukker det opp at omplassering av hunder har vært et følsomt tema lenge, nok en diskusjon på Canis.no:

 

http://www.canis.no/innlegg.php?nr=87102&vside=1" target="_blank

 

Her refereres det blant annet til de noe omstridte klausulene i FOD's kontrakter som ifølge artikkelen i på TV2:

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/rob ... 54272.html" target="_blank

 

Lyder omtrent slik:

 

Kontrakt forhindrer avlivning

 

Ellen Simonsen hos FOD bekrefter at hun har en slik kontrakt med eieren.

 

- Tre av ti som kommer til oss for å skaffe seg hund blir godkjent. Etter en prøvetid på 14 dager blir det skrevet kontrakt. I kontrakten står det blant annet: «hunden kan ikke bli videregitt, solgt eller avlivet, med mindre det foreligger en redegjørelse fra veterinær at hunden er fysisk uhelbredelig syk». Om hunden er blitt syk i hodet er ikke godt å vite, sier Simonsen.

 

- Men med en slik kontrakt ligger litt av ansvaret hos FOD?

 

- Men jeg vil ha en redegjørelse for hva som har skjedd før jeg avliver hunden, sier Simonsen til tv2nyhetene.no.

 

Ordlyden her er til forveksling lik den som benyttes i "Hundens kontrakt" hos Dyrebeskyttelsen Farsund:

 

http://www.dyrebeskyttelsenfarsund.com/ ... ktHund.doc" target="_blank

 

 

 

Her bør man merke seg disse punktene:

1. Etter en prøvetid på 14 dager blir det skrevet kontrakt.

2. Hunden kan ikke bli videregitt, solgt eller avlivet.

 

 

M.

Link to comment
Share on other sites

I en tidligere tråd ang Shira saken, postet jeg en kopi av en e-post melllom meg og en representant fra Eukanuba.

 

Denne e-posten var en personlig mail ,fra en som jobber med Eukanuba og meg, og skulle aldri vært lagt ut på et åpent forum.

 

Dette er noe jeg beklager på det sterkeste, og må pressisere at Eukanuba ikke har tatt noe standpunkt i denne saken.

 

Beklager om jeg med dette har gjort vondt værre, men i sakens hete gjør man alt for ofte ting uten å tenke først.

Link to comment
Share on other sites

I en tidligere tråd ang Shira saken, postet jeg en kopi av en e-post melllom meg og en representant fra Eukanuba.

 

Denne e-posten var en personlig mail ,fra en som jobber med Eukanuba og meg, og skulle aldri vært lagt ut på et åpent forum.

 

Dette er noe jeg beklager på det sterkeste, og må pressisere at Eukanuba ikke har tatt noe standpunkt i denne saken.

 

Beklager om jeg med dette har gjort vondt værre, men i sakens hete gjør man alt for ofte ting uten å tenke først.

 

Ifølge eposten du fikk fra Eukanuba så har de jo tatt standpunkt,har de ikke ?

Link to comment
Share on other sites

Wikipedia informerer.

http://no.wikipedia.org/wiki/Foreningen ... ing_av_dyr" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

T :)

Informasjonen er fjernet igjen.

Ser det.

"Denne siden ble sist endret 5. mar 2012 kl. 21:30."

 

Her er teksten som ble fjernet:

 

"Foreningen ble kritisert hardt på "Tv2 hjelper deg" 1. mars 2012, av NKK og på sosiale medier for sin håndtering av "Shira-saken" hvor FOD omplasserte en hund uten lovlig vedtak fra Politiet. FOD nekter å etterkomme den skriftlige anmodningen fra Politiet om å tilbakelevere hunden. Saken står pr d.d. som uløst og får sitt etterspill i domstolene."

 

Og her er lenkene som også ble fjernet:

 

* [http://www.fod.no/viewPage.php?page=0

* [http://www.facebook.com/pages/Hjelp-oss-%C3%A5-finne-Shira/272743236124370

* [http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/-de-visste-at-de-omplasserte-en-hund-noen-eide-3721885.html

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

Da har fod anmeldt tv2 til prennens faglige utvalg får dårlig journalistikk...

 

Det har fremkommet påstander på nett om at FOD har anmeldt TV2 Hjelper Deg til Pressens Faglige Utvalg (PFU) i forbindelse med innslaget om den mye omtalte Shira-saken, men det har ikke dukket opp noen bekreftelser på dette fra uavhengig hold og FOD benekter det på sin FB-side.

Tråden om dette:

http://www.facebook.com/permalink.php?s ... ment_reply

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke har tilgang til Fjasboka:

 

FOD har anmeldt TV2 til PFU (pressensFagligeUtvalg) for dårlig journalisitk i sendinga TV Hjelper deg.

Liker · · for ca. en time siden ·

 

4 personer liker dette.

Kenneth Kristiansen eier dere ikke selvkrittik??

for ca. en time siden · Liker · 6

Ytre Verran Storvald Unskyld, men finnes det noen link til dette?

Såvidt jeg kan se blir det bare en løs påstand uten hold her.

for 46 minutter siden · Liker

Ytre Verran Storvald Blir vanskelig å beskylde FOD for manglende selvkritikk om dette med PFU bare er løse påstander mener jeg.

for 45 minutter siden · Liker

Foreningen for omplassering av dyr (FOD OSLO) Hvor har du denne informasjonen fra?

for 40 minutter siden · Liker

Heidi Iren Bärnholth Journalistikk og media kan man ikke stole på, for det er opp til det enkelte medium og journalist hvordan saken blir vinklet, derfor kan man ikke stole på media. FOD gjør en flott jobb og tar vare på hunder som ellers ville ha blitt avlivet.

for 37 minutter siden · Liker · 2

Kenneth Kristiansen enig i det Heidi, men uannsett ikke gjort det riktig med denne saken. Og vil heller ikke be om unnskyld eller si at dem også har sin skyld i saken. Det er ikke hva jeg kaller en god forening. Ingen er feilfrie, men det er ille når en slik forening ikke innrømmer noen skyld...

for 33 minutter siden · Liker

Foreningen for omplassering av dyr (FOD OSLO) Kenneth: Men igjen: hvor har du det fra at vi har anmeldt TV hjelper deg?

for 30 minutter siden · Liker

Heidi Iren Bärnholth Kenneth Kristiansen: Denne saken diskuterer jeg ikke med deg, for jeg sitter ikke med dokumentene og mene noe da, blir helt feil for meg.

for 26 minutter siden · Liker

Kenneth Kristiansen Da skjønner jeg ikke hvorfor du svarte her i det hele tatt..

for 25 minutter siden · Liker

Foreningen for omplassering av dyr (FOD OSLO) Vi kan da bare konstatere at dette er nytt for FOD!

for 17 minutter siden · Liker · 2

Marthe Pettersen Akkurat som all annen info dere holder på og vi sender til dere fordi vi hører det fra en annen part??

for 12 minutter siden · Liker

Skriv en kommentar ...

Link to comment
Share on other sites

Det går rykter om hardhendt moderering i denne tråden, om det virkelig er tilfelle at man ikke ønsker emnet omtalt på Kammeret så kan man jo eventuellt bare ta en "FOD" og slette hele tråden...

 

På en annen side er det vel ikke meningen at vi skal ha Nord-Koreanske tilstander her, spørsmålet er jo tross alt av en viss relevanse for de på Kammeret som har hund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt svare her, så ser alle det. Det har vært to forsøk på vanlige tråder om denne saken, hvor begge har gått til helvete fordi folk enten ikke klarer å oppføre seg eller at saklighetsnivået er på bunnnivå av synsing og spekulasjoner tatt rett ut av luften, alternativet syntes å være at man bare stengte Shira del 2 tråden og lot det være med det, men jeg tenkte at som du også sier så er saken av interesse for brukerene her også, derav denne tråden, hvis noen er uenige i hvordan dette er håndtert så er ikke dette stedet å diskutere det, da sender man pm til moderatorsjef, eller evt styret.

Link to comment
Share on other sites

Mer info fra FB siden "Hjelp oss å finne Shira" her:

 

http://www.facebook.com/pages/Hjelp-oss ... 3236124370

 

For de som ikke har tilgang på Fjasboka så er det en dementi fra Shira's eier ang. påstander om at TV2 var anmeldt til PFU av FOD.

 

Siterer:

 

Hei Folkens! Da jeg desverre hadde missforstått fra tv2 at FOD hadde allerde gått til anmeldelse til PFU, så har jeg slettet dette innlegget, saken er at FOD vurdererer å gå til anmeldelse, dette beklager jeg på det sterkeste at jeg var litt for raskt ute med, videre i saken så foregår det mye i kullissene, men jeg kan av kommende sak ikke nevne div. opplysninger her inne, mange tips har kommet inn og de har vært til stor hjelp, jeg er nå bombesikker på at jeg en dag vinner Shira tilbake! jeg vil fortsette å oppdatere dere om sakens gang her inne, og TV2 følger også saken til Shira er tilbake der ho hører hjemme:O)

 

Mvh.

Lars Erik

(Shira`s eier)

Link to comment
Share on other sites

Responsen på FB-siden til FOD lot ikke vente på seg:

 

http://www.facebook.com/pages/Foreninge ... 2560465430

 

I all hovedsak dette:

 

Mine to svært høyt elskede pusekatter Johnny Knoxville & Moskita må omplasseres til katteelskere ♥ Jeg har ikke muligheten til å ha dem lengre, dessverre. Det er med tungt hjerte at jeg gir dem et nytt hjem, men håper å finne noen de kan kose seg hos ENDA mer enn det de kan hos meg. Johnny er en utrolig cool hankatt, han har verdens største personlighet og er veldig forsiktig av seg. Nesten så man skulle trodd han var en jente innimellom, og at Moskita var en gutt :) Moskita er ekstremt kosete av seg og bare elsker å kose på fanget! Får hun ikke oppmerksomheten din så TAR hun den ♥ De er hva jeg kaller "kjærester" så de må nok få bo sammen til "the bitter end". De er begge ID merket og er kastrert og sterilisert. KJENNER du noen som bor litt "landlig" til, ikke høyt opp i etasjene

Link to comment
Share on other sites

Siste oppdateringen på FB-siden "Hjelp oss å finne Shira":

 

http://www.facebook.com/pages/Hjelp-oss ... 3236124370

 

For de som ikke har tilgang på Fjasboka, det er en kommentar fra Shira's eier på endel av det man kan lese om saken på nett:

 

Etter å ha lest en del innlegg på denne siden ønsker jeg og avklare noen ting ang. dette med økonomi, da jeg ser det er en del uvvitende og til dels støtende kommentarer: først vil jeg si at vi er en fornuftig familie, med relativ grei og helt vanlig inntekt, vi har som de fleste andre spart oss opp til en buffer, men i dette tilfelle så røk buffer`n på nettopp det den var ment for å gjøre, nemlig uforusette utgifter, at Shira skulle være å flink å stikke av på det mest værste tidspunktet, er ikke noe jeg kunne gjøre noe med, vi hadde allerede brukt buffer og stort sett lønningene våre på å redde huset fra en meget stor kostnad, og dette skulle i og for seg ikke være noe problem for oss, da det bare var og vente på neste lønning, og begynne fofra å spare opp buffer`n igjen, men så stakk Shira altså av, og vi etterlyste henne ummidelbart, (noe Politet bekrefter) og dagen etterpå var vi i kontakt med Falck, der var henne, og jeg så meg nødt til å avtale med Falck om henting, jeg forsikret meg også da om at Shira hadde det bra der, og at dette ikke var noe slags form for fengsel for henne! og til de som lirer av seg: han burde aldri ha hund! hva med om hunden trengte veterinær?osv.. vel Shira er ett familiemedlem og SELFØLGELIG godt forsikret!( men forsikringen dekket desverre ikke henting av hund på falck) og hadde det dukket opp plutselige vetererinærutgifter hadde forsikringen dekket dette! jeg ser uansett i ettertid at mye kunne ha vært gjort annerledes fra min side, og det har jeg beklaget og beklager igjen, men dette forandrer ikke det faktum at FOD kan handle slik som de gjør! de enkeltpersonene som mener at jeg aldri burde ha hatt hund, burde sette seg litt mer inn i hvilken påstand de kommer med, dettee anser jeg som utalelser fra mennesker uten særlig vett på rett sted!jeg har hatt hunder siden jeg var tretten år! og aldri har jeg måtte hente en hund hos Falck! vi har nettopp kjøpt hus, og det er en del oppussing med det, og til våren når tele`n slipper tak var planen å starte med bygging av flott og funksjonell hundegård med mulighet til å være både ute og inne m/ varme, JEG vil bare det beste for mine hunder! samme tidspunkt som vi kom for å hente Shira var økonomien der den skal være igjen, og det er den fortsatt, SUNN og GOD!!

 

Mvh.

Lars Erik

(Shira eier)

Link to comment
Share on other sites

Hjelp oss å finne Shira

 

 

Hei alle sammen, da er kontonr. ordnet, dette nr er: 1050 17 15471, de som ønsker å bidra til at jeg kan kjøre rettsak mod fod, kan innbetale det de måtte ønske, husk da og legg igjen opplysninger på hvem pengene kommer fra, så jeg får registert givere i eget register, min Advokat har varslet meg om at en rettsak kan bli en dyr afære hvis vi skulle tape, uavhenging om jeg skulle vinne eller ikke så er det kun saksomkostnadene som tapende part må ut med, lønn til advokatutgiftene må jeg uansett ut med, og det har allerede blitt en liten sum, jeg ser for meg at alle penger som ikke blir brukt til å få Shira hjem, blir satt inn i ett fond som skal gå uavkortet til en organisasjon eller enkeltperson som på en god måte fremmer dyrene våres velferd, med det så tenker jeg at vi på denne siden etterlyser forslag og har en avstemming på hva og hvilket pengene skal gå til. ved siden av målet om å få Shira hjem igjen så er det et like stort mål og få igang en lovendring som forhindrer at noen faktisk kan planlegge å stjele din hund eller katt også selge den videre, for så og skylde på "handlet i god tro" i etterkant, og så er man maktesløs i etterkant uten mulighet til å få igjen ditt kjæledyr, selv om du har reg. papirer osv! Vårt eierskap til våre kjære kjæledyr må bli sterkere enn det er idag!!

På forhånd: Tusen hjertelig takk♥

 

Mvh.

Lars Erik

(Shira`s eier)

 

Kansje noe for Nojs og støtte på lik linje med alm (Linda) . klipt ifra Linda tråden nojs

Vi fikk inn kr.: 13.156,-

Advokatkostnader kr.: 4.812,-

 

Resterende sår inne på egen konto i påvente av videre utvikling i denne saken eller kommende saker.

 

_________________

Kasserer i NOJS

Link to comment
Share on other sites

Klipp,klipp. G.Larson

her er et klipp ifra facebok håper det får stå.

 

Hjelp oss å finne Shira

 

Hei alle sammen, først vil jeg si at det rører hjertet våres å se alle bidrag som er kommet inn ♥ det er desverre ikke noe nytt jeg kan komme med her, men det betyr ikke at det ikke jobbes i kullissene, så fort jeg har noen opplysninger som er viktige, vil det bli lagt ut umiddelbart her, ha en god helg folkens! :o)

 

Mvh.

Lars Erik

(Shira`s Eier)

Link to comment
Share on other sites

Det foregår en intens "krig" i Wikipedia vedrørende den informasjonen om Foreningen for omplassering av dyr, FOD som står der. Der er jo fritt frem for å redigere artikklene som står der.

 

Så fort stridens kjerne blir innplassert, så bli den like fort og påpasselig bortredigert.

 

Infoen som enkelte søker bortredigert er følgende:

 

 

'''Omplasserte hund uten lovlig vedtak'''

 

I november 2011 omplasserte FOD Haldenstøveren Shira som hittehund - uten vedtak fra Politiet til tross for at eier var kjent og hadde gjort seg til kjenne. FOD høster kritikk på sosiale medier, på TV2 og av NKK (Norsk Kennelklubb) for deres håndtering av saken. Saken står pr mars 2012 som uløst og tidligere eier har varslet rettslig etterspill i kampen om å få Shira hjem.

 

== Eksterne lenker ==

* [http://www.fod.no/viewPage.php?page=0 Hjemmeside]

 

* [http://www.fod.no/viewPage.php?page=0 Hjemmeside]

 

* [http://www.facebook.com/pages/Hjelp-oss-%C3%A5-finne-Shira/272743236124370 Shira-saken Facebook]

 

* [http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/-de-visste-at-de-omplasserte-en-hund-noen-eide-3721885.html Shira-saken på TV2]

 

* [http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=13597 NKK uttaler seg om Shira-saken]

 

Dette til etterretning.

 

T :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fra FB siden i dag

 

"Hjelp oss å finne Shira

Oppdatering: FOD har nå fått tilbake Shira men nekter fortsatt å levere henne tilbake til meg!!! Shira ble tilbakeført til FOD 9/3-12, FOD`s advokat bekrefter dette, men svarer til min advokat at de ikke kan gi Shira tilbake fordi saken er gått så langt som den har gjort! jeg fikk vite dette idag.

 

Mvh.

Lars Erik

(Shira`s eier)"

 

:shock:

Link to comment
Share on other sites

klipt i fra face

 

 

 

Hjelp oss å finne Shira

 

fredag.

 

 

 

Saken er slik at FOD hevder jeg har påført de så stor skade at de ikke ønsker å tilbakelevere Shira til meg, samtidig hevder flere personer fra FOD at jeg snarere tvert imot har påført de noen skade les sitat:

 

Linda Dieseth Andersen:

“Jeg må flire litt, for jeg kan faktisk ikke se noen forandring hos fod, eller noe som kan tyde på at fod gården ikke skal bestå... det kommer like mange frivillige, det er like mye støtte som kommmer inn, like mange dyr som må reddes og like mange som jobber der.”

 

”Og det at dere synes det er så bra at Eukonoba sluttet å sponse, så må jeg bare få si at det skulle dem uansett... lageret deres skulle flytte og de viste lenge før denne saken at det ikke var mere de kunne støtte Fod Gården med.…”

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siste oppdatering fra facebook siden: http://www.facebook.com/pages/Hjelp-oss ... 3236124370

 

Hei - viktig oppdatering!

Pappa er på jobb, og har derfor ikke hatt mulighet til å få oppdatert dere - men, vi er på "TV2 Hjelper deg" igjen i kveld, kl. 20.30 :)

Vi måtte vente på "klarsignal" fra de før vi fikk lov til å si noe om det, så er derfor ble det en litt sen oppdatering, men håper så mange som mulig får det med seg!

 

Mvh.

Linn Therese Elven, Lars Eriks datter :-)

 

 

 

 

Så da får jeg vel fyre opp kopekassa i kveld likevel da.

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke fikk med seg innslaget på TV2 Hjelper deg så var det først en oppsummering av saken så langt, inkludert at Shira's besittere har levert hunden tilbake til FOD, samt at FOD gjennom sin advokat har gjort det klart at de ikke akter å levere hunden tilbake til sin rettmessige eier.

Forøvrig nektet FOD å stille opp eller uttale seg i innslaget på TV2 også dette ifølge brev fra deres advokat.

 

På Facebook har det tatt av igjen, og FOD er travelt opptatt med å redigere bort hissige og eller kritiske kommentarer fra sin Facebook side.

 

Tausheten er total fra FOD's side.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt utrolig. De må ha ansatte til å nilese siden sin i det tempoet de sletter innlegg. Snakk om mangel på åpenhet og lav takhøyde.

 

- og så må man, enda en gang, få minne om at denne tråden er en info-tråd, ikke en diskusjonstråd! Jegermeistern.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok, jeg satt og fulgte med et innlegg der på flere faner, det lød slik:

 

"Voksen oppførsel av FOD, sletter all kritikk, tåler ikke at de tar feil og blokkerer personer som skriver noe negativ - som de bare kan takke seg selv for. Håpløst."

 

Det tok ikke mer enn 35 sekunder før det var slettet.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt utrolig. De må ha ansatte til å nilese siden sin i det tempoet de sletter innlegg. Snakk om mangel på åpenhet og lav takhøyde.

 

- og så må man, enda en gang, få minne om at denne tråden er en info-tråd, ikke en diskusjonstråd! Jegermeistern.

 

 

Såda min beste herr Jegermester, jeg er ikke sikker på at dette er så upassende i en info-tråd likevel.

1. Det er helt utrolig. Jeg har ihvertfall problemer med å tro det jeg ser, og det er jeg ikke alene om.

2. De må ha ansatte til å nilese siden. En berettiget antagelse sålenge kritiske innlegg forsvinner i et såpass høyt tempo.

3 ..mangel på åpenhet og lav takhøyde. Akkurat det punktet har vel FOD til fulle understreket gjennom hele saken.

 

Hvorav.

1. er et faktum, altså klart info.

2. er en antagelse, kan tolkes inn i en info-tråd.

3. er nok et faktum og dermed å betrakte som info.

 

Så langt fremstår dette fritt for stygge ord og indignerte utgydelser, og bør dermed passere.

Hvorvidt punkt 2 er ren synsing står riktignok åpent for debatt.

Link to comment
Share on other sites

En oppdatering fra Wikipedia.

 

Wikipedia siden om FOD (Foreningen for omplassering av dyr) har nå blitt stengt for redigering.

Teksten lyder nå:

 

Foreningen for omplassering av dyr

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

 

Denne siden er semibeskyttet.

Denne artikkelen er midlertidig beskyttet mot redigering av nye og uregistrerte brukere Se diskusjonssiden. Hvis du ikke kan redigere denne artikkelen, men ønsker å gjøre en endring, kan du foreslå endringen på diskusjonssiden.

 

Foreningen for omplassering av dyr (FOD) er en norsk forening som omplasserer hjemløse dyr. Foreningen ble grunnlagt i 1980 og har base på Klemetsrud utenfor Oslo.

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Foreningen ... ing_av_dyr

Link to comment
Share on other sites

.....

 

Som politiet informert på TV i går ; det er kun politiet som kan omplassere hunder etter et formellt vedtak og det er ikke tilfellet i denne saken.

 

Så er spørsmålet om selv Politi eller Mattilsyn har mulighet for å gi tilatelse til omplassering uten eiers skriftelige samtykke

 

http://www.regjeringen.no/upload/LMD/Vedlegg/Stortinget/Svar_paa_spm_1147_110412.pdf

Link to comment
Share on other sites

Til Info-fra vår "Søster-side" Jegerjenter:

http://www.jegerjenter.com/index.php?op ... Itemid=154

 

Ordlyden er som følger:

Foreningen ble startet i 1980 som en uavhengig og frittstående forening som bygger sin virksomhet på frivillig og idealistisk basis.

 

I løpet av de siste årene har det dukket opp historier som antyder at ikke alt er helt som det bør være hos en slik forening. Det fortelles om kjæledyr som blir omplassert uten gyldige vedtak fra offentlige myndigheter. Vi leser også historier i media om ustabile hunder som omplasserers til barnefamilier. Hunder som kommer i retur til FOD og blir omplassert flere ganger. Noen av disse historiene har vært oppe i media. Andre har en noe mer tåkete opprinnelse. Men det finnes EN sak som kan gi oss et innblikk i hvordan denne organisasjonen opererer, en sak som nå er kjent over hele landet som "Shira-saken".

 

Shira-saken, kort oppsummert

 

Shira er en kjærlig haldenstøver som har levd sitt liv som fars jakthund, ungenes kjæledegge og hele familiens gode venn. I slutten av oktober 2011 kom Shira løs hjemme, og ble plukket opp av Falck. Ved flere feil i både Politiets og Falcks rutiner ble Shira sendt til FOD – til tross for at eieren hadde gjort seg til kjenne og dokumentert at hunden var hans. Falck kunne ikke gjøre mer, og det ble opp til eier å ta kontakt med FOD.

 

Til tross for manglende gyldig vedtak om omplassering, og til tross for at eier var kjent, nektet FOD å gi hunden tilbake til eier. I stedet ble hun omplassert til "nye eiere" som, på bakgrunn av alt spetakkelet som oppstod etter at saken ble kjent i media, leverte hunden tilbake til foreningen.

 

Saken ble tatt opp av "TV2 hjelper deg" 1. mars 2012.

 

Foreningens advokatfullmektig hevdet da at FOD ikke lenger hadde eierrett til hunden, fordi den på det tidspunkt var omplassert til ny eier. Denne eieren leverte altså i ettertid hunden tilbake til foreningen.

 

Saken blir fulgt opp av "TV2 hjelper deg" 19. april 2012.

 

På dette tidspunkt var hunden Shira i foreningens besittelse, og advokatfullmektigens forklaring av 1. mars kunne ikke lenger legges til grunn. FOD nekter denne gang å stille til intervju med "TV2 hjelper deg". Foreningen nekter fortsatt å levere hunden tilbake til rettmessig eier. En av grunnene til dette er i følge Lars Erik Elven (Shiras rettmessige eier) at FOD mener seg så hardt skadet av denne saken at de ønsker å beholde hunden til resultatet av en varslet rettsak foreligger. Uten hensyn til at det er foreningens egne handlinger som er årsaken til den skaden de hevder å være påført.

 

Foreningen har egen side på Facebook, der all kritikk vedrørende Shira-saken blir slettet fortløpende, og såkalte "gladmeldinger" postes i stort antall for å gi inntrykk av foreningen som et glansbilde. Men hos store deler av hundenorge koker det..

 

Etter vår oppfatning framstår Foreningen for omplassering av dyr (FOD Oslo) som en forening som tar lett på eiendomsretten, og tar seg til rette som det passer dem. En forening som, dersom den ikke endrer kurs, bør avvikles.

 

 

 

Kilder:

 

Norsk kennelklub (NKK) omtaler Shira -saken >>

 

Skambitt av rottweiler ( om åtte år gamle Robin som ble bitt av en hund omplassert av FOD. FOD frasier seg ansvar) >>

 

FODs hjemmeside. Pressemeldinger om Shira-saken, der Shiras eier blir ærekrenket av foreningen >>

 

FODs side på Facebook >>

 

Shiras side på Facebook >>

 

I 2009 ble en katt angivelig omplassert av FOD uten eiers samtykke >>

 

 

 

Døm selv!

 

Det skal også sies at foreningen gjør, og har gjort mye godt for hunder og katter i nød. Men dette skal ikke gi fribillet til å heve seg over norsk lov og rett. (Red.)

Link to comment
Share on other sites

Lenkene i det forrige innlegget kom ikke opp, her er de:

 

Norsk kennelklub (NKK) omtaler Shira -saken >>

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=13597

 

Skambitt av rottweiler ( om åtte år gamle Robin som ble bitt av en hund omplassert av FOD. FOD frasier seg ansvar) >>

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4369156.ece

 

FODs hjemmeside. Pressemeldinger om Shira-saken, der Shiras eier blir ærekrenket av foreningen >>

http://www.fod.no/viewPage.php?page=9

 

FODs side på Facebook >>

https://www.facebook.com/pages/Forening ... 2560465430

 

Shiras side på Facebook >>

https://www.facebook.com/pages/Hjelp-os ... 3236124370

 

I 2009 ble en katt angivelig omplassert av FOD uten eiers samtykke >>

http://www.oblad.no/ski/katten-min-ble- ... -1.3922819

Link to comment
Share on other sites

Norsk Kennel Klubb (NKK) har forlengst oppfattet at saken i prinsipp også omfatter våre rettigheter som hundeeiere og har en ny omtale av "Shira-saken" på sine sider: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=13931

 

Teksten lyder:

 

Kampen om hunden Shira fortsetter. I dag er Shira i Foreningen for omplassering av dyr sin varetekt. Og FOD nekter å levere hunden Shira tilbake til familien Elven, melder TV2.no

 

Hverken FOD eller deres advokatfullmektig vil begrunne hvorfor de ikke vil gi Shira tilbake til sine rettmessige eiere.

 

Forbrukerrådet er klar i sin tale til TV2.no hva Shira-saken gjelder

 

- Tilbakefør hunden dit den hører hjemme snarest, sier Paal Bjønnes, rådgiver i forbrukerpolitisk avdeling hos Forbrukerrådet.

 

- Nå har denne nye familien som fikk hunden av FOD frasagt seg sitt eierskap til hunden. For meg virker det svært underlig at FOD gården skal forsøke å kreve eiendomsrett til hunden. Alle vet jo hvilken familie som opprinnelig satt som eier av hunden, sier Paal Bjønnes.

 

Les hele saken på TV2.no

Link to comment
Share on other sites

For å informere litt om fremgangsmåten til FOD så kan jeg jo som et apropos nevne at innlegget mitt på deres facebookside ble slettet ja, og jeg kan ikke lenger skrive der. Spiller ingen rolle for meg (og jeg er ikke alene om å oppleve dette), men det sier jo mye om holdningene til FOD.

Hvor mye de bruker av tilførte midler på advokater og sensur vet jeg ikke, men det er vel hevet over enhver tvil at de bruker penger på å forsøke å bevare sitt gode navn og rykte, penger som egentlig skulle komme dyrene til gode.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...