Jump to content

Ny eller brukt - kjør debatt


Børt-Erik

Recommended Posts

Jeg skal handle rifle – ser litt på bruktmarkedet og finner fra tid til annen Brno og Sako og annet på Finn. Men ser også at kampanjepriser på nye rifler er gunstige – Xxl kjørt f eks Weatherby Vanguard med trestokk og Zeis for en hyggelig pris på forsommeren i fjor.

 

Spørsmålene er hvor stor er fordelen med å kjøpe nytt – og kjøper jeg brukt – hva bør jeg se etter og hvor gammelt er akseptabelt – er for eksempel Brno eller Sako fra 80-tallet god knall, eller har teknologiutviklinga gjort at nyere billigvåpen er bedre.

 

Kaliber .308 eller 30-06. Gjerne med demper. Standard kikkert 3-9x40 eller deromkring i ok kvalitet, men ikke nødvendigvis øvre sjikt.

Link to comment
Share on other sites

Her kommer du vel til å få en "haug" med svar og mer eller mindre gode råd, farget av favorittene til de som svarer :lol:

 

Spørsmålet blir hva du skal bruke børsa til først og fremst. Skal du ha et greit og rimelig våpen til en jakt av og til, er du litt "freak" som lader selv og liker å eksprimentere, ønsker du et "flott" våpen, gjerne med garveringer etc som du egentlig ikke tør å ta med i skauen fordi det kan få riper, etc etc etc ......... :lol:

 

Det kommer til å koke ned til at du enten kjøper noe du antar vil gjøre en grei jobb, eller du faller pladask for en eller annen konstruksjon/kaliber og gir blaffen i alle andre "gode" råd du får.

 

Jeg skal ikke gi deg noe råd om anskaffelsen, men bare neven min egen erfaring med rifler. Min første felling av reinsdyr skjedde med banekragen min, 6,5 mm, dioptersikte og 5,8 kg. Ikke et hensiktsmessig jaktvåpen, men den gjorde jobben. Deretter kjøpte jeg en militær Mauser i 8x57, spikket litt på stokken selv, fikk satt på et kikkertsikte av billig modell og smidd om hevarm og ny sikring hos børsemaker. Denne riggen tjente meg godt i ca 40 år, da byttet jeg løp til 308 i den, pga at det var så lite utvalg i ammo i 8x57. Så hadde XXL et åpningstilbud på Weatherby Vanguard i 308, med Bushnell 4-9x40 kikkert til 3999,-. Da slo jeg til på den, ser den som et rimelig og greit bruksvåpen som ikke har laget for stort hull i lommeboken. Har ikke skutt noe med den, ennå, (unntatt noen hull i pappen da :roll: ), men den har vært med på hjortejakt og bjørnejakt (Uff, bjørnen ble skutt av en med Blaser i 30-06 :roll: ) og hvis ikke kona nedlegger veto skal den bli med på villsvinjakt i løpet av våren/sommeren.

 

Poenget er at denne riggen duger til alt tenkelig vilt i Skandinavia, men der kommer det nok til å komme svar fra de som mener at 308 knapt er brukbart til annet enn rådyr :mrgreen:

 

Forresten, da svigerfar døde overtok jeg hans M98 i 30-06. Den var jaktrigget, men jeg hadde ikke bruk for den. Den gikk på Finn.no for et par lapper, sammen med noe ammo. Det dukker jo opp slike tilbud der, og det er også noe du kan være vel tjent med, i hvert fall til å begynne med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet masse brukt opp gjennom åra og utvilsomt rotet bort masse penger.

Mulig jeg har vært heldig, men så langt har jeg ikke vært borti dårlige våpen, og savner sårt et par av de som ble solgt igjen etterhvert... :|

 

Personlig ser jeg ingen fare i å kjøpe brukt.

Som istmus sier, det beror på hva du egentlig ønsker og har sansen for.

En billigpakke vil sikkert gjøre susen, men finner du en brukt godbit som du blir "glad i", vil det kanskje gi deg større eierglede.

Link to comment
Share on other sites

Min første jaktrifle ble kjøpt ny i eske fra butikk, utstyrt med aluminiumsmontasjer og en billig kikkert.

Det første jeg byttet ut var remmen, den var sørgelig og ubehagelig, deretter fikk aluminiumsmontasjen en knekk og stålmontasje ble innkjøpt, til slutt ble også kikkertsiktet byttet ut.

Hadde mye moro med den børsa, og jeg har den ennå.

 

Deretter kjøpte jeg en gammel svensk jaktmauser i 9,3x62, med original jaktstokk, stålklakker og omsmidd hevearm, bare å smekke på stålringer og passende kikkert, mye gode minner med den også, selv om den etter 10 års tid ble byttet ut med en egenkomponert Vz24 i samme kaliber.

 

Og etter det har jeg stort sett vært på bruktmarkedet og funnet gode tilbud, som regel våpen som har tjent forrige eier trofast og blitt pent behandlet og vedlikeholdt.

 

Synspunktet mitt blir at i lihet med nye biler så synker verdien drastisk så snart bilen/børsa kommer ut av butikken, og da er det like greit at forrige eier tar det verditapet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tro det kan være mye å finne og spare ved å kjøpe brukt.

 

Men hvordan har teknologiutviklinga på våpenfronten vært? Slik jeg har forstått det har "billige" rifler, som Wheterby og Howa nå bra kvalitet. Holder en Sako eller Brno fra 80 tallet samme kvalitet som dagens høyteknologisk produserte billigrifler?

 

Slitasje er selvfølgelig vanskelig å vurdere på generelt grunnlag - men hva bør jeg se etter/ spørre om (ved bruktkjøp via Finn vil det jo ofte være praktisk umulig å se våpenet før kjøp)?

Link to comment
Share on other sites

Børt-Erik....jeg holder en knapp på å kjøpe brukte kvalitetsvåpen framfor "billig" nytt..

 

Når det gjelder jaktrifler så vil jeg anbefale Brno sine modeller......fra 70-80 tallet, du får en ekte mauserlås og er utrolig solid våpen som tåler mye juling...!

 

Tsjekkerne har alltid vært dyktige med teknikk og ikke minst stål.....mitt tips er en 602 i kal. .375H&H, de går rimelig....og da har du ei børse du kan skyte alt fra elg tom elefant med.. :mrgreen:

 

Mye annet bra også, f.eks winchester mod. 70, med eller uten mauserutdrager.....og ikke minst Mannlicher Schønauer...

Link to comment
Share on other sites

Siden Sako fra 70/8-tallet blir nevnt her...Sako leverte høy kvalitet allerede den gangen, kanskje også bedre finish enn de gjør i dag...

Kvalitetsmessig meget bra, og siden de var lette og konstruert for jakt og ikke baneskyting er de sjelden utslitt heller.

Det er tross alt løpet som slites når man skyter, og det har neppe gått så mange skudd gjennom en Sako fra 80-tallet at det syns på riflingen. :wink:

 

Bare pass på at det sitter montasjer på Sako'n du har lyst til å kjøpe, Sako kjørte nemlig med egenproduserte stålmontasjer som var bunnsolide, men ikke kompatibelt med noe annet på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Sako kjører fremdeles med de samme montasjesporene, så alt som passer nye Sakoer passer også på de gamle.

 

For øvrig henger jeg meg gjerne på dem som sier at bruktkjøp er gull. Jeg pleier alltid å anbefale dette til nye jegere, fordi du svært sjelden trår feil og dessuten kan selge uten nevneverdig tap hvis du skulle bestemme deg for å slutte. Når det gjelder nye jegere er det dessuten oftest så mye annet som må handles inn i tillegg, at prislappen blir latterlig høy om man ser bort fra våpenet i seg selv. Det kan være en sur pille å svelge. Spesielt hvis den nye jegeren er relativt ung og ubemidlet.

 

Når det gjelder det tekniske har jeg inntrykk av at det gamle er like bra som det nye, med visse forbehold. Jeg har nye og gamle våpen tilgjengelig for sammenligning, og kan bare fastslå at nytt ikke har noen som helst fordel over gammelt på de børsene. Det er helt andre faktorer som avgjør.

 

Vel kan det muligens ha skjedd noe med produksjonsprosessene til selve stålet, og det er vel liten tvil om at for eksempel Blaser har en rustbestandighet som går utenpå alt av konvensjonell blånering, men dette er så langt fra generaliserbart som det blir, all den tid nye våpen ruster i hytt og pine akkurat som gamle våpen, hvis de ikke blir behandlet rett..

 

Se bare på landets mest aktive rifletester, Jørund Lien; han skyter stadig med en Sako fra tidlig åttitall, og det eneste han skifter er pipa.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har tenkt litt på denne Sako'en:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32864688" target="_blank" target="_blank

Oppsettet med demper og kikkert passer ok, men så kom jeg over denne tråden om problemer med Sako AII:

viewtopic.php?f=14&t=20319

 

Det finnes også en del gamel Brno'er der ute - og for 3-5000 er det jo mulig å gjenge løp og kjøpe demper og evt kikkert og komme ut på omtrent samme pris.

 

Brukt Sako vs brukt Brno - fordeler og ulemper? Forøvrig heller jeg mot .308 - elefantrifle er foreløpig uaktuelt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har mangeårig erfaring med Brno ZKK 601 i 308 Win.

Svært solid og presis rifle.

Nesten uansett hva en puttet i den så ble det knøttsmå grupper.

Spor i låskassen for originalmontasje i stål.

To, kanskje tre stokktyper, men stort sett er dette dønn solide og presise bruksvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Brukt Sako vs brukt Brno - fordeler og ulemper?

 

Har begge deler i .308 (Brno Zk601 og Sako Hunter AII)

 

Prismessig bør disse ligge, børsa "snepp og snau", rundt 3-4000,- kontra 5-7000,-. Brno'n er en grovere mekanisme, mer raklete sluttstykkegang, men gir gode samlinger - i allefall gjør min det etter den ble bedda. Sikringen går "feil vei" (dvs den er avsikra når du har dratt sikringen bakover). Alt i alt et rimelig, solid, litt grovt bruksvåpen. Ville uten tvil valgt en slik foran et "moderne" våpen med detaljer i plast.

 

Sako'n har en mer "elegant" låskasse, mye glattere sluttstykkegang, virker mye mer forseggjort. Har ikke skutt så mye med min at jeg skal si noe spesielt om presisjonen ut over at den holder i lange baner for min del. Om det skal være noe negativt i forhold til Brno'n så må det være hylseutdrageren, som er en liten "fjutt" sammenlignet med den grove kloa på Brno'n...

 

For min del har Brno'n litt affeksjonsverdi (første rådyret, første elgen, første reven) men hvis jeg skulle selge en av dem hadde det blitt den - for Sako'n er "finbørsa" mi...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...