Jump to content

Uønsket krutt


Fei

Recommended Posts

Har fått kjøpt en Dillon 550B og et lass med annet stæsj brukt så nå skal det snart lades(bare kjøpe/lese ladeboka først). Har et lite spørsmål. Begge kruttmålene var halvfulle med krutt, men jeg vet ikke hvilken type det er så hadde tenkt å kaste det. Hvor gjør man av slikt?. Kan jeg helle det i do?, sprenger ikke dassen?.

Link to comment
Share on other sites

Selv krutt brenner ikke blandet ut i vann!

Tror det gjør det, det burde gjøre det?, men det må jo uansett tennes på... Selv pleier jeg å helle det i en haug og tenne på den, f.eks. på nyttårsaften eller noe.

Jeg synes alle som driver med krutt burde ha sett det brenne. Begynn med ei spiseskje eller knapt det (er det riflekrutt får du da en 20-30cm høy stikkflamme som varer noen sekunder), det brenner veldig mye heftigere jo større haug det blir - et kruttmål fullt, og du kan nok klare å skremme deg selv litt.

 

Å strø det på plenen er også en god metode, iallefall før. Mange av tilsetningene i krutt idag er giftige, men det er ikke så lenge siden plenen min overlevde noe gammel NC96 jeg fant.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt M67. Men hvis du skal brenne en større mengde krutt bør du passe på hva du har rundt deg, og hvilke naboer du har... Det smeller selvsagt ikke, må være i en lukket beholder for å få til det. Men det brenner med en intens og høy flamme, og du kan dr....e i å få slukket det. Ser for meg naboens bil på parkeringsplassen.... :overrasket:

Strø det utover plenen. Eller på snøen. Men ikke tenn fyr på innholdet i kruttmålet i en haug.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et kilo gammelt N130 av en kompis som det viste seg ikke kunne brukes (røykte gult fra boksen når eg åpnet den). Tømte det ut på grusen. Lagde en strek med krutt bort til haugen. Tente på. Høy gul flamme i ett minutts tid. Naboen syns det så veldig kjekt ut... :mrgreen:

 

Og bare til advarsel: IKKE PRØV DETTE MED SVARTKRUTT. DET SMELLER!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Luksus problem med slike kruttrester..... Selv så sparer jeg opp alle slike slumper jeg får tak i. Og en gang i året har jeg og ungene det kjempe gøyt, lager vulkaner og alskens flamme-hav i sandkassen, til stor jubel fra andre unger som ser på... :lol:

 

 

Denne likte jeg :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

i hine hårde dager under førstegangstjeneste i artilleriet fikk vi MYE krutt til overs under skyting. Ladningene kom i kruttkoggere og man plukket ut poser avhengig av hvor langt man skulle skyte. Etter noen dagers intens skytinh fra 6 kanoner ble alt kruttet (vi snakker fort 50 kg her) lag i haug og tent på. Hau!

Nå er vel dette kruttet "noe" tregere enn riflekrutt, og det brant intenst og hvitt relativt lenge...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...