Fei Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Har fått kjøpt en Dillon 550B og et lass med annet stæsj brukt så nå skal det snart lades(bare kjøpe/lese ladeboka først). Har et lite spørsmål. Begge kruttmålene var halvfulle med krutt, men jeg vet ikke hvilken type det er så hadde tenkt å kaste det. Hvor gjør man av slikt?. Kan jeg helle det i do?, sprenger ikke dassen?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars_o Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Strø det utover plenen i et tynt lag og glem det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
boomcar Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Hell det ut i en stripe på bakken og tenn på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fei Posted February 22, 2012 Author Share Posted February 22, 2012 WOW Raskt svar..Takk!! Jeg dreper ikke gresset? Tørr ikke tenne på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Bare strø det utover tynt, ikke tenn fyr på det. (Og for guds skyld, det kan ikke tenne fyr når du spyler det ned i doen din.. Selv krutt brenner ikke blandet ut i vann! Men kjemikalier som krutt har ingenting i en do å gjøre). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olepolet Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 det sier jo ikke pang om en tenner på i friluft, bare foff men ikke stå for nærme. som boomcar sa, hell det i ei stripe å tenn på. er jo litt morro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Selv krutt brenner ikke blandet ut i vann! Tror det gjør det, det burde gjøre det?, men det må jo uansett tennes på... Selv pleier jeg å helle det i en haug og tenne på den, f.eks. på nyttårsaften eller noe. Jeg synes alle som driver med krutt burde ha sett det brenne. Begynn med ei spiseskje eller knapt det (er det riflekrutt får du da en 20-30cm høy stikkflamme som varer noen sekunder), det brenner veldig mye heftigere jo større haug det blir - et kruttmål fullt, og du kan nok klare å skremme deg selv litt. Å strø det på plenen er også en god metode, iallefall før. Mange av tilsetningene i krutt idag er giftige, men det er ikke så lenge siden plenen min overlevde noe gammel NC96 jeg fant. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glenn_G Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 (edited) Innlegg slettet. Edited January 30, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Godt sagt M67. Men hvis du skal brenne en større mengde krutt bør du passe på hva du har rundt deg, og hvilke naboer du har... Det smeller selvsagt ikke, må være i en lukket beholder for å få til det. Men det brenner med en intens og høy flamme, og du kan dr....e i å få slukket det. Ser for meg naboens bil på parkeringsplassen.... Strø det utover plenen. Eller på snøen. Men ikke tenn fyr på innholdet i kruttmålet i en haug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kalstad Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Krutt er nitrogenrikt, og bør komme til nytte ved å strø det tynt utover plenen. Vil virke som gjødning, hvis det over tid løses opp i vann. Uansett ikke farlig å spre dette tynt utover en plen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Fikk et kilo gammelt N130 av en kompis som det viste seg ikke kunne brukes (røykte gult fra boksen når eg åpnet den). Tømte det ut på grusen. Lagde en strek med krutt bort til haugen. Tente på. Høy gul flamme i ett minutts tid. Naboen syns det så veldig kjekt ut... Og bare til advarsel: IKKE PRØV DETTE MED SVARTKRUTT. DET SMELLER!!!!!!!!!!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fei Posted February 22, 2012 Author Share Posted February 22, 2012 Ok. Masse svar. Strør det utover ugresset på nedsiden av huset. Da bør jeg være trygg. Takker for svar. (hadde vært moro å tent på, men feiger nok i frykt for å tirre nabolaget) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
federal79 Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Luksus problem med slike kruttrester..... Selv så sparer jeg opp alle slike slumper jeg får tak i. Og en gang i året har jeg og ungene det kjempe gøyt, lager vulkaner og alskens flamme-hav i sandkassen, til stor jubel fra andre unger som ser på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaubjønn Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 @ Federal79: Tror vel det der blir litt ulikt tatt i mot om man bor på Grünerløkka og lager vulkaner i sandkasse, eller om man bor noe mer landlig til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted February 22, 2012 Share Posted February 22, 2012 Luksus problem med slike kruttrester..... Selv så sparer jeg opp alle slike slumper jeg får tak i. Og en gang i året har jeg og ungene det kjempe gøyt, lager vulkaner og alskens flamme-hav i sandkassen, til stor jubel fra andre unger som ser på... Denne likte jeg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fei Posted March 13, 2012 Author Share Posted March 13, 2012 Det endte med at jeg tok med kruttet på hytta og tente på. Først litt, så en haug. Var ikke noe skummelt. Ungene frydet seg og ville ha mere "fyrverkeri" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spets Posted March 13, 2012 Share Posted March 13, 2012 i hine hårde dager under førstegangstjeneste i artilleriet fikk vi MYE krutt til overs under skyting. Ladningene kom i kruttkoggere og man plukket ut poser avhengig av hvor langt man skulle skyte. Etter noen dagers intens skytinh fra 6 kanoner ble alt kruttet (vi snakker fort 50 kg her) lag i haug og tent på. Hau! Nå er vel dette kruttet "noe" tregere enn riflekrutt, og det brant intenst og hvitt relativt lenge... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts