Jump to content

Parallakse


strafix

Recommended Posts

Må bare ta opp et tema som jeg er noe usikker på.

 

De fleste riflekikkerter er forhåndsinnstilt med en parallaske på 100 meter eller yards. Det vil da si at på 100 meter kan du flytte øyet rundt i kikkerten og trådkorset vil fremdeles peke på det samme punktet som når øyet var i senter. Rett?

 

På avstander over og under 100 meter så vil retikkelet forskyve seg fra det opprinnelige siktepunktet om du gjør det samme. Rett?

 

Har det da noe å si om kikkerten er innstilt på 75 eller 100 yards når du skjeldent skyter på den opprinnelige innstilte parallakseverdien under jakt?

 

Selvfølgelig holder man jo øyet i senter så godt som man kan uansett...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Hmm.... Kan ikke si jeg kan si du har rett sånn for øyeblikket. Har ikke fast parallakse på min kikkert, men justerbar....

 

Men det er sikkert flere her inne som kan si noe mer fornuftig om det, men tror du har rett... ;)

Link to comment
Share on other sites

Med alle forbehold om at jeg er feilinformert så mener jeg å huske at kikkertsikter med retikel i 1. fokusplan (ikke medforstørrende) er mer påvirket enn sikter med retikkel i 2. fokusplan (medforstørrende).

 

På avstander under 300 meter har paralaks lite å si uansett, mye mindre enn skytteren selv klarer å eliminere av egne feil. Til jakt på avstander under 300 meter kan du bare glemme paralaks, så har du en bekymring mindre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Problemet med parallaksefeil, kommer ikke til praktisk uttrykk før avstandene blir korte. Vi snakker da i prinsipp om hold som passer 22lr (0-70m). På 25-50m så blir det fort mye problemer med parallaksefeil til blinkskyting og kråke/skjorajakt, altså på kort avstand og med små blinker og da spesielt ved hurtige skudd. Jager en små grupper i pappen på 50m er paralaksefeil drepen (da skal man konsentrere seg godt, noe som da selvfølgelig tar oppmerksomhet fra avtrekk og rekylopptak).

I en sentertent rifle skyter man normalt ikke blink på under 100m avstand, jakter man storvilt er treffområdet som en låvedør i forhold til hva parallaksefeil utgjør. Og som nevnt er parallakse uansett ikke ett problem i området 100-300m.

På salong anbefales det enten parallaks justerbare sikter med AO eller SF, eller sikter med parallakse innstilling normalt for 22lr (mener det bruker å være på 50yards).

Link to comment
Share on other sites

Med alle forbehold om at jeg er feilinformert så mener jeg å huske at kikkertsikter med retikel i 1. fokusplan (ikke medforstørrende) er mer påvirket enn sikter med retikkel i 2. fokusplan (medforstørrende).

 

Dette er ikke riktig, det blir samme paralaksefeil både med retikkelet i 1. eller 2. bildeplan.

 

På avstander under 300 meter har paralaks lite å si uansett, mye mindre enn skytteren selv klarer å eliminere av egne feil. Til jakt på avstander under 300 meter kan du bare glemme paralaks, så har du en bekymring mindre :wink:

 

Dette er heller ikke riktig, det er som flere nevner, på korte hold paralaksefeil er et problem.

 

De som husker på hvordan avstandsskalaen ser ut på et manuelt objektiv på gamle kameraer husker at etter en hvis avstand står det ∞ (uendelig). Og at denne kommer på kortere avstand hvis objektivet har kort brendvidde.

 

Hva som da blir korte avstander kommer da an på hvilen forstørrelse kikkertsiket har. En kikkert med lav forstørrelse som er paralaksejustert på 100m og "uendelig" er mindre eller lik dette, vil alså ikke få noe paralaksefeil på avstander som er mer en 100m.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg benytter meg av denne tråden siden den handler om det jeg lurer på i utgangspunktet.

 

Tenker på å skaffe meg et rødpunktsikte til min Marlin 336. F.eks Burris Fastfire eller X3M1 Multi Point Hollow Sight eller lignende. (Tar gjerne imot synspunkt om noen har prøvd noen av disse, men det blir kanskje en avsporing i forhold til tema.)

Det jeg lurer på er når f.eks. Fastfiren er parallaksejustert for 50 yards. Hva vil dette si rent praktisk for meg om jeg skyter mot noe som er 100 meter borte?

Link to comment
Share on other sites

Svært lite, hadde vært verre andre veien. dessuten dekker rødpunktet ett betydligt område ute på 1oom, og det har nok mere betydning.

 

Gløttet i ett doctor rødpunkt, og der dekket rødpunktet ca en ølboks på langs ute ved 100m (lekker sak, og utroligt raskt å få på mål). Må være snadder ved jakt på t.d elg på trange poster/ i skog.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå skal jeg lære dere et lite skittent triks jeg har hatt suksess med for å unngå parallaksefeil på griselange hold...

 

Det skal ikke mye bevegelse til siden i en kikkert som er rett på hundre meter når avstanden blir for eksempel fem hundre. Skyter du på ei rype for eksempel vil du fort havne tretti cm til siden hvis du har øyet helt ute i siden. Mitt "triks" er som følger: Trekk deg godt tilbake fra kikkerten slik at du "mister" mesteparten av synsfeltet. Når du har en bitte liten sirkel som du akkurat ser rypa i og bare det innerste krysset i trådkorset sentrert i denne sirkelen er kikkerten din helt parallaksefri. Dersom du da har stilt rett på avstand og vind tar rypa himmelspretten like etter.....

 

Billig er det også.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tungvindt????? Du kan ikke komme og påstå at det er mer tungvindt å strekke hodet fem cm bakover kolben og trekke av enn det er å løfte hånda og hodet opp for å lese av en skala og justere et ratt eller okkular på kikkerten før du kan finne igjen viltet i kikkerten og deretter igjen rigge deg til før du kan skyte!? Som jeg skrev gjelder dette ved skudd på jakt når det blir lange hold. For å banke ivei hundrevis av skudd på en bane blir det selvfølgelig noe annet, og om det funker på korte hold vet jeg ikke for det har ikke vært av interesse for meg å teste det ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke bidra med fakta her, men min erfaring med min 3-12X56 som er forhåndsinnstilt med en parallaske på 100 meter, er at hvis hvis jeg sikter på et stearinlys i vinduskarmen 3-4m unna og beveger øyet helt ut til siden av kikkerten vil trådkorset bevege seg ca.3-4cm i forrhold til stearinlyset (Nå er mye av synsfeltet i kikkerten helt svart). Dette vil nok også utgjøre litt hvis du skyter på 10m, men da ser du så skjevt i kikkerten at du fortjener å bomme!

Selv bruker jeg metoden bharsvik nevner for å kontrollere sentreringen av og til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...