Jump to content

Svensk humor...


sveinmk

Recommended Posts

Bruksanvisning? Jentene mine fikk spikke sine egne grillpinner i barnehagen i en alder av fire år. Så dette kan Ola og Kari.

Svensker som de siste ti årene har gjenomfört förstegangstjeneste har måttet gjenomgå kniv og ökskurs för de fikk bruke slike verktöy.. Så det er kun kniver solgt på det Svenske markedet som inneholder instruksjonsbok.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vi er ikke bortevekk her hjemme på berget heller. Husker ett oppslag i Stavanger Aftenblad for noen år siden, med rimelig fete typer, om beslaglagte ulovlige kniver blandt rekruttene på Harald Hårfagre rekruttskole på Madla. De sørget for å få avbildet noe av styggedommen også. Skimtet ett par leatherman , og en pen liten Helle kniv ( kjøpte maken til barnebarnet i fjor sommer) blandt knivene som offiseren viste fram.Dette var blandt nyankomne rekrutter, og kanskje før de fikk utdelt AG og bajonettene til den.

Verden er bare blitt rar...

Link to comment
Share on other sites

TS-kniven: Det du får når du tar en vanlig fiskekniv, lakkerer håndtaket olivengrønt og syr ei slire i overskuddstekstiler type forsvaret anno 1970 :mrgreen:

 

Det Robinson forteller om det som stod i Stavanger Aftenblad, er ganske merkelig. Leatherman og kniv av type Helle og samekniv er jo en av de som det anbefales at man kjøper til førstegangstjenesten, selv om man får utlevert "kniv" (Les: TS-kniv :D).

 

Eller går folka som blir sendt til Madla under kategorien "Ikke f**n om du får lov å ta i kjøkkenkniven en gang!"? :P

Link to comment
Share on other sites

Man var ikke "ordentlig" soldat hvis man ikke hadde minst en kniv i beltet fikk vi beskjed om i Flygvapnet 1991. Men alle kniver skule godkjennes av befalet, dem ønsket ikke halvmeterlange rambokniver, Var ikke helt bra image ifølge Flottiljesjefen.

 

Så da var det jo opp til såvel befal som vernepliktige at se hvor langt dem kunne dra strikken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg hadde vært på Skjold i to timer engang før jeg hadde fått AG3 med bajonett og magasiner. Uniformer brukte de flere dager på å gi oss... Ellers brukte ganske mange private samekniver og letherman tools. Og selvfølgelig TS kniven.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eneste kniv vi fikk utdelt da jeg var på madla på høsten 2006 var de gamle foldeknivene. Til feltbruk syns jeg de var for puslete, så på feltøvelsen tok jeg med samekniven min med hjemmelaget skaft av elghorn. Jeg fikk mye sure blikk og dystre spådommer fra resten av troppen (bygutter alle som en) men det ga seg fort på oppstilling ved ankomst da troppsskjefen stoppet foran meg, kikket på kniven, spurte om han kunne få se på den og kommenterte "bra kniv, her er noen som veit hva som duger!" :lol: Skal sies at han hadde velbrukt same i beltet han og...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...