Jump to content

75grs Swift Scirocco 2 til 223


Finskstøver`n

Recommended Posts

Er det noen her inne som har testet om et Sauer 202løp klarer å stabilisere 75grs Swift Scirocco 2 :?:

Disse kulene blir jo lange, og så vidt jeg vet er det bare 1-10" i disse Sauerløpene.

Samtidig hører jeg de fleste si at Sauer løpene bruker å gå godt og presist med det meste.

Noen som har prøvd denne i Sauer`n?

 

Tenker å teste ut kula til Rådyrjakt, da høyere kulevekt og litt lavere hastighet burde være en god kombinasjon i forhold til kjøttødleggelse. Noen som har testet?

Link to comment
Share on other sites

Kjel-olav hadde en meget bra test av kuler for en god stund tilbake. Vel verdt å lese!! Det kan virke som at 75 grs partizan gir god preisjon, også med stigning som er i grenseland. Den kula har jeg brukt til jakt i tre år nå og med litt omtenksom plassering av skuddet er det ikke sååå mye kjtt som går til spille.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min erfaring med 1:9 er at kula må over 970 ms for å gi tilstrekkelig presisjon. I min 22-250 får jeg kun det med MRP, men da til gjengjeld superb samling. Fart like under 1000 ms. Tviler på at 223 klarer det med 1:9, men lar dere som har det kaliberet bekrefte eller avkrefte det.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 1:9 er at kula må over 970 ms for å gi tilstrekkelig presisjon. I min 22-250 får jeg kun det med MRP, men da til gjengjeld superb samling. Fart like under 1000 ms. Tviler på at 223 klarer det med 1:9, men lar dere som har det kaliberet bekrefte eller avkrefte det.

 

I den hastigheten er vel ikke dette noen egnet kule til matvilt. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Vet den har skåra bra på inntrengning evne å det er vel kanskje ikke noe fordel På rovvildt? Bare ser for meg att det tyder på sen ekspansjon? Men dette blir kanskje ikke noe tema i 1000 m/s +.. Også er den vel populær på rådyr og, å det taler vel ikke helt i rovvilt retning.. Så svarer vel på mitt eget spørsmål her men alltid kjekkt med andres erfaring om noen har skutt noe vilt med den?

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med 1:9 er at kula må over 970 ms for å gi tilstrekkelig presisjon. I min 22-250 får jeg kun det med MRP, men da til gjengjeld superb samling. Fart like under 1000 ms. Tviler på at 223 klarer det med 1:9, men lar dere som har det kaliberet bekrefte eller avkrefte det.

 

I den hastigheten er vel ikke dette noen egnet kule til matvilt. Eller?

 

 

Joda! Mine tester viste svært høy restvekt og meget lite kjøttødeleggelse med den. Har skutt både rådyr og fugl med den. Helt klart en matviltkule. Dreper nok rovvilt også, men sprenger dem neppe.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har ikke prøvd Scirocco II kula i 223, men en jakt kompis bruker den i sin 300 WSM på alt vilt.

Også på rådyr.

 

Kula er middels bløt, men samtidig holder den veldig godt sammen.

Virker som den gir både brukbar ekspansjon og lite kjøttødeleggelse over et stort spekter av hastighter.

 

Men det er som sagt med en .308 Scirocco II kule.

 

Selv bruker jeg 55 grains Barnes TSX på rådyr i min 223 med meget god effekt og lite kjøttødeleggelse.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut! Leste om kula på Swift sin hjemmeside og der sto detog att den sku ekspandere innenfor ett ganske stort hastighetsområde! Har 1-7 twist på løpet så ønsker og bruke litt tyngre kuler! De har også en fordel når jeg skal strekke holda litt.. Blir nok å satse på denne kula, også skal jeg evt. prøve 70gr Barnes TSX men har betraktelig dårligre BC.

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...