Jump to content

Hvor langt kommer en med Ruger MK II/III


Tjukken

Recommended Posts

Forholder meg mest til feltskyting, og med revolver.

Er ingen god baneskytter og kuttet det ut når jeg ikke lenger synes det var moro lenger.

Årsaken var bl. a endel forkiling, klikk (feil på patroner), og dårlige baneforhold.

Trener felt hver lørdag uansett vær, da vi ikke har treningsforhold inne.

 

Men nå savner jeg å kunne konkurrere vinterstid, så vurderer å kjøpe meg en fin pistol primært til banebruk.

Ser at jeg også kan ha nytte av den i felt, på de stevner det ikke er Spesial grener.

Ønsker et våpen som er kjent for driftsikkerhet, solid, kan oppgraders til gode avtrekk/sikter, er i prisklassen under 5-6000.

Så tankene går mot Ruger MK II eller III.

Og vet at våpenet har mye å si for presisjon, avtrekk, grep etc.

Men hvor langt er det mulig å nå med et slikt våpen, kontra dyrere banevåpen blandt konkurranseskyttere?

Link to comment
Share on other sites

For det første, gå for Ruger 22/45 MK3

Den har 1911 grepsvinkel og du kan bruke hvilke som helst 1911 grepsplater. Eksakt nummer er: P512MKIIIRP

http://www.ruger.com/products/2245Target/models.html" target="_blank

(den nederste av de tre)

 

Jeg kjøpte denne for noen måneder siden og er kjempefornøyd. Gått 1500 skudd nå med cci minimag og ikke en eneste funksjonsfeil. Det var mitt øverste krav da jeg har gått noen runder med lånevåpen og da mistet jeg mange poeng pga funksjonsfeil. Jeg er fortsatt nybegynner og har kun vært på 4 stevner, men det ene stevnet jeg har hatt med denne fikk jeg 90 poeng.

 

Det er ingen tvil om at det går an å fylle med denne. Egenpresisjonen er bra nok. Resultatene er avhengig av personen bak. Nå skal det sies at avtrekket er helt pyton, men det er mye man kan bli vant med.

 

Pistol: 3800,-

Grep: 246,-+frakt (http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/563401" target="_blank)

Avtrekkskit: 1179,- (http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/261502" target="_blank)

 

Dette er planene mine og da tror jeg at jeg får en funksjonssikker pistol som har godt grep og et kurrant avtrekk. Etter det er det kun meg det står på..

Link to comment
Share on other sites

Sjekk først hvilken versjon som har en grepsvinkel som passer deg. Det hjelper lite om du kan få alle verdens 1911-grepsplater hvis ikke 1911 sin skjeftevinkel passer deg.

 

Så den gode gamle regelen gjelder fortsatt: Try before you buy!

 

Sjøl starta jeg med en MkII, og oppgraderte til en Sako etter en 3 års tid. Da følte jeg at jeg ikke kom høyere uten å bytte til et bedre våpen. Jeg husker ikke helt, men da tror jeg at jeg var omkring 565 på finpistolprogrammet. Men da hadde jeg vel å merke anatomisk skjefte på min Ruger. Og det er nok bedre egnet for denne typen skyting enn de fleste 1911-grepsplater.

Link to comment
Share on other sites

Ruger MK2 er en pistol som har bedre pressisjon enn det meste, uannsett ammo.

 

Mitt tips til å gjøre den enda bedre er: skift avtrekksdeler (får ferdige pakker) og siktet til et av match type, + nytt grep.

Annet grep på denne pistolen gjør stor forskjell og gir deg merkbart bedre resultater :wink:

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkert og det er at grepsvinkelen til 22/45 passer ikke meg.

Solgte min 1911 grunnet feil grepsvinkel......

Så det må bli en MK 2 eller 3 target eller kanskje en competition.

Anatomisk skjefte er et krav, men må prøve noen først.

Men hvorfor er så mange imot MK 3?

Det er jo mange forbedrende funksjoner på MK 3 kontra 2, som feks:

- Enklere magasinutløser

- Forbedret utløserport

- Kortere boltører for bedre utkasterfunksjonalitet.

 

Er påstandene om at MK 2 er bedre kun synsing og rykter fra andre, eller har noen negative erfaringer med MK 3?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt MKII til feltskyting i mange år og har skutt fullt hus med den noen ganger, selv om jeg de fleste gangene bare når nesten opp. Men det har med skytteren å gjøre, ikke våpenet :wink:

 

Har byttet fjærer, hammer, avtrekk og div annet innvendig, mag.utløser og utløseren til sleiden, samt satt på et LPA baksikte og frest ned og inn kornet. Fungerer utmerket så lenge en pusser innimellom. Med customdelene ble den litt mere følsom for smuss og skitt. Til mitt aktivitetsnivå er dette en perfekt pistol som ikke koster for mye.

 

Etterfølgeren MKIII har noen litt irriterende og kompliserende funksjoner, som indikatoren for ladd kammer og at en ikke kan ta avtrekk uten at det er satt i magasin. Så jeg foretrekker MKII.

 

Men som andre sier, try before you buy.

Link to comment
Share on other sites

Du får komme på treningene til klubben,tjukken(Det rimte gitt).Der har vi jo MKII og MKIII,t.o.m.anatomisk grep.

Du vil nok aldri få et godt avtrekk med disse,dem er rett og slett grusomme sammenlignet med matchpistoler.

Gidder du å trene med gsp`n,så vet du hva den er god for.Bronsje i felt NM,og den går jo ikke så verst på banen

heller da.En gammel gsp er billigere enn Rugeren,og den spiser alt av ammo,og har aldri funksjonsfeil.

Mengdetrening(10000 skudd),før NM i Førde,så drar vi oppover? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Brassy: Totalt uinteressant med presisjon på en kanindreper-pistol. Så du mener at selve løpet, skutt i en ransomrest, er bedre enn Morini, Pardini, Benelli, SSP, Hämmerlie etc?

 

Les hva jeg skrev og ikke hva du trodde jeg skrev :!:

 

Høyest utsalgspris er ikke lik best pressisjon, ref: div ammotester :wink:

 

PS: er ikke lov å jakte med håndvåpen i Norge :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har MKIII og er meget fornøyd ;)

 

Hvor man treffer på blinken er det skytteren som bestemmer..

Bruker min kun mest for trening og koseskyting på bana:)

 

Men treffer gjør den!

 

Dette er laget av stål og er ikke noe plast/sink juggel! (Les walther P22)

 

Funker hver gang du bruker den!

Link to comment
Share on other sites

Fikk et tilbud idag på en MK 1 hos jaktdepotet på 1600.

Våpenet se nesten ubrukt ut, men er etter søk på våpennr produsert i 1981....

 

Vet at dette ikk lar sluttstykke stå i bakre posisjon etter siste skudd.

Ser også at det er mindre deler tilgjengelig hos feks Midway enn MK 2.

Er det andre grunner til at en ikke bør kjøpe våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Du får komme på treningene til klubben,tjukken(Det rimte gitt).Der har vi jo MKII og MKIII,t.o.m.anatomisk grep.

Du vil nok aldri få et godt avtrekk med disse,dem er rett og slett grusomme sammenlignet med matchpistoler.

Gidder du å trene med gsp`n,så vet du hva den er god for.Bronsje i felt NM,og den går jo ikke så verst på banen

heller da.En gammel gsp er billigere enn Rugeren,og den spiser alt av ammo,og har aldri funksjonsfeil.

Mengdetrening(10000 skudd),før NM i Førde,så drar vi oppover? :mrgreen:

Er på trening i klubben hver lørdag jeg, men ser ikke deg der så ofte....

Men så satser jeg alt på felt.

 

Har prøvd GSP til gutta i Svelvik, men den passet ikke mitt grep, da falt jeg mer for Den gamle SSP til D.

Men gidder ikke å bruke 10-12 lapper på en slik en.

Bruker heller penga på revolvers.....

Link to comment
Share on other sites

Hør på "Jonny magnum". Kjøp en GSP. Finn en med et litt nyere skjefte og avtrekk, det burde passe deg minst like bra som en SSP.

Ruger er som landbruksredskap å regne, solide saker, men mangler komfort. GSP’n derimot er laget for konkurranse.

 

Så nå har jeg sagt mitt, så vet du at hvis du ikke tar et godt råd med en gang, så kommer jeg til å gni det inn ved en hver anledning i all overskuelig fremtid, på samme måte som det du sa ang. revolver.

 

Fritt etter hukommelsen så sa du vel noe slikt som dette, da jeg anbefalte deg å kjøpe en S&W 686 som første våpen, «Revolver? Nei, jeg skal aldri ha noe revolver. Revolver hører hjemme i Dodge City, skal ikke leke cowboy vet du»

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Så nå har jeg sagt mitt, så vet du at hvis du ikke tar et godt råd med en gang, så kommer jeg til å gni det inn ved en hver anledning i all overskuelig fremtid, på samme måte som det du sa ang. revolver.

 

Fritt etter hukommelsen så sa du vel noe slikt som dette, da jeg anbefalte deg å kjøpe en S&W 686 som første våpen, «Revolver? Nei, jeg skal aldri ha noe revolver. Revolver hører hjemme i Dodge City, skal ikke leke cowboy vet du»

 

:lol:

Jajaja.....

Må si det er greit å svelge den, siden det er så moro med revolver.

Men det skjer ikke igjen, det kan du ta deg gift eller bløtkake på....... hahahaha

 

Dette med fin er et prosjekt mot neste vinter, så stresser ikke med kjøp.

Nå venter jeg kun på godkjent søknader, og at en S&W 44. dukker opp.....

Link to comment
Share on other sites

Holder sikkert greit i ei feltløype, men test litt på feks ett VM program eller Hurtig og du vil få en litt annen tilbakemelding enn hva du får på en feltløype.

 

Tror man skal slite med å skyte over 550 med ett slikt våpen, mulig er det nok men man vil nok slite....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt det meste av 22, fra gsp/hammerli og nedover, men endte opp med en mk1 til trening og felt(tunet av Raftdal). Har brukt denne ca 15 år og i overkant av 40000 skudd. Var storfornøyd med rugern, kun byttet et tennstempel på denne tid. Der er bedre pistoler ja men rugern og jeg trivdes godt sammen og samlivet funket godt så lenge den fikk stell og riktig kosthold:-)

I dag har jeg byttet inn pensjonisten for en annen "pensjonist", en Beretta m76 i nystand med nydelig avtrekk....og så langt må jeg også her si meg fornøyd.

Ruger har mye bra, og pistolene er rimelige og laget i stål som tåler bruk, men til å komme i toppnivå må man nok trene enormt mye samt skifte grep til anatomisk...men da er der nok bedre alternativer tenker jeg :-) kjøp ruger om man liker denne, er solide slitere som funker med litt tilpassning og stell :-)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at avtrekket er helt pyton, men det er mye man kan bli vant med.

Avtrekket er ganske røft, ja. Kan tunes til anvendelig, men har aldri kjent noe avtrekk på en Ruger som kan kalles bra.

Ruger har mye bra, og pistolene er rimelige og laget i stål som tåler bruk, men til å komme i toppnivå må man nok trene enormt mye

Helt klart.

Tror man skal slite med å skyte over 550 med ett slikt våpen, mulig er det nok men man vil nok slite....

Sagt på en annen måte: det finnes enklere veier til 550 pts.

 

Ruger er en "plinker", eller til uformell felttrening.

Vil du oppnå resultater, kjøp heller noe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Gode skyttere er gode skyttere. Forskjellen mellom bra og superbra utstyr utgjør poeng, men ikke så mye. Gode skyttere har ofte superbra utstyr fordi de legger mye tid og penger i sporten, og da utgjør tid, reise, og ammo mye mer enn prisen på en pistol.

 

Ble litt inspirert av denne tråden, og har litt lyst til å kjøpe avtrekksdeler fra Volquartsen Custom. Avtrekket på min MKII er rett og slett utslitt. Alternativt kan jeg forsøke å påvirke trådstarter - for så å kjøpe original sear og hane billig :)

Link to comment
Share on other sites

7,9 i snitt på 10 skudd, antagelig på 25 meter, og langsom skyting også, antagelig, ikke 5 skudd på 10-sekunder, som på standardprogrammet?

Så vidt innenfor siktesvarten, det der da.

Ferdighetsmerke? Vet ikke hvilket ferdighetsmerke du har i tankene, men hvis det skal være snakk om "ferdighet" må vel snittet ligge litt høyere?

7,9 i snitt er ikke dårlig for en begynner, men du bør nok sette deg litt høyer mål enn det etter hvert, selv om du bruker en Ruger.

Link to comment
Share on other sites

I denne prisklassen ville jeg sjekke bruktbørsen til Børselars. Til samme pris, 1900.-, som en Ruger Stengun har han følgende i hylla:

 

Colt Woodsman Match target i god stand. Et smykke for nostalgikere og utrolig underpriset i forhold til USA. En tilsvarende i samme tilstand ligger til $900 på Guns International..

 

Browning Medalist. Norges mest undervurderte bruktvåpen og min favoritt. Børselars har en til 1900.- Stenvaag en til omtrent det samme i nystand. Pris i USA riktignok med fortre, fra ca $1100-1500 for en plain Jane utgave.

 

HiStandard til 1900.- Verdens enkleste pistol å sette ei Anschuts pipe i.

 

I USA koster altså en godt brukt Colt 2 ganger så mye som er ny Ruger MkIII target. Browningen koster 3-gangeren.. Eiergleden på en Colt i Royal Blue er for meg en smule høyere enn en "lakkert" Ruger. Analogien er vel Thompson 1928 vs Sten Mk2 8)

Link to comment
Share on other sites

Her er en som har det gøy med 22/45'n sin:

http://www.youtube.com/watch?v=CTrlcKfT790

 

Nesten så jeg vurderer å kjøpe en selv. Solide metallmagasiner. Tjukt metall alle veier, ikke noe problem å skyte Stinger med den. Hadde en fin rustfri MK2, men ble aldri dus med skjeftevinkelen, hadde også litt trangt kammer, funket dårlig med CCI STD, men utmerket med Winchester T-22.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

ja, om du ser bort i fra at Rugeren er et bedre våpen ;-), bare produsert og designet på en bedre måte, slik at det er billigere.

 

Den ruger MK2'n som børselars har er forøvrig en med faste sikter og "tynt" løp. ikke det klassiske bull barrel.

 

Når var det vel en Ruger Target til 1600.- nevt tidligere i denne tråden som var sammenlikingsgrunnlaget.

 

Browningen og Colten var i sin tid direkte konkurrente i både pris, kvalitet og skyteegenskaper med S&W mod.41. Rugeren fantes dengang også men ble ikke sett på som en seriøs konkurrent. Der jeg jobbet solgte vi fler Browning og Colt enn S&W selv om vi var importør av siste. Det er vel ingen idag heller som sammenlikner S&W mod. 41 med Rugeren? Innmaten i Browningen er identisk med FN Match 150 slik at deler ikke ernoe problem. Sjekk ut http://www.huntershouse.dk/kat294-Brugte-pistoler-revolver/side3058-Browning,-Historik-modeller.-Reservedele.html

 

Neste step opp på bruktstigen, unntatt rørtenger, er vel Hammerli 208/215. Denne har vel fortsatt verdensrekorden på std.pistol hvis jeg ikke husker feil.

Link to comment
Share on other sites

Leiter for min del i Danmark for ny Morini luftpistol, har kommet over Sako GSP Manhurin og Ruger svært billig innen kaliber 22. En ny ruger med anatomisk skjefte vil uansett komme opp på grensa di. En brukt med anatomis skjefte vil du få for rundt 3000.

Import av våpen er helt greit hvis man ikke finner noe her i landet. Utrolig utvalg i Danmark med lavere priser. Her er lover om dette.

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... guage=no#V" target="_blankåpen

 

Kunne gitt deg noen linker hvis interessert men er redd dette går under reklamering

Link to comment
Share on other sites

...

Så vidt innenfor siktesvarten, det der da.

Ferdighetsmerke? Vet ikke hvilket ferdighetsmerke du har i tankene, men hvis det skal være snakk om "ferdighet" må vel snittet ligge litt høyere?

Må snittet være høyere? Særlig med premissgrunnlaget du bygger opp i neste sitat.

7,9 i snitt på 10 skudd, antagelig på 25 meter, og langsom skyting også, antagelig, ikke 5 skudd på 10-sekunder, som på standardprogrammet?

Si meg, er du i tillegg til å kunne beherske å komme med innlegg i de fleste trådene på kammeret, en som også behersker tankeleserteknikken?

 

Uansett, lykke til i valget av Mk2 eller 3, eller gjerne en GSP ;-)

 

edit -> sitatakrobatikk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Import av våpen er helt greit hvis man ikke finner noe her i landet. Utrolig utvalg i Danmark med lavere priser. Her er lover om dette.

http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... guage=no#V" target="_blank" target="_blank" target="_blankåpen

Prisforskjellen i f.eks. Danmark og oss er blitt for stor nå. I tillegg "ribbes" oftere pistoler her i landet for tilbehør før de selges her. Tilbehør som så selges separat, og svært dyrt. Gjelder bla. ekstra sylindre (og magasiner til 5-skudds luftpsitoler), og ekstra magasiner til kruttvåpen.

Kjøper alt mitt av våpen i Danmark. Skulle bare mangle.

Krutt og kuler kjøpes lett og lovlig i Sverige også. Pistoler er dyrere i Sverige enn i Danmark, for tiden.

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja, det finnes flere ferdighetsmerker. Noen gjevere enn andre. Dette ser ut il å være et internt ferdighetsmerke til motivering av seriøs trening for Hamar Idrettslags pistolgruppes medlemmer. Er ikke medlem, og mine av noen antatte tankeleserevner rekker ikke helt inn i der.

 

Bronse til 70 pts, og øverste utmerkelse krever hele 97 pts., dvs. rikelig spennvidde. En begynner kan jo gå gradene, og motiveres av det, antagelig et bra tiltak.

79 pts. på trening - med litt "konkurransespenning" for en begynner når det blir litt snev av alvor, så kan den overnevnte serie med Rugeren kanskje antyde ferdigheter som kan holde til bronse?

Som andre har sagt før, der finnes nok enklere veier til den høyeste ære, 97 pts, med legitimert anledning til å titulere seg "Mester II" samt bære gyldt ekspertmerke, enn en Ruger. :wink:

Den "Mester II" tittelen henger rimelig høyt. Har HIL noen som kan klare, eller har klart, å samle seg 8 skiver med 97 pts. eller høyere, med en Ruger?

I så fall meget respektabelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet iallefall ikke om noen som har prøvd å skyte mester II med Ruger MK2.

Jeg kommer iallefall ikke til å bytte til en annen pistol, vis den da ikke er mulig å få gjenget for demper.

Fint å kunne stå på den lokale militære skytebana å slippe de klamme hørselværna.

Veldig greit også, vis en har med seg noen for da kan en gi instruks under skyting uten å bry seg om hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...