Jump to content

Skal jeg kjøpe bukkåpner?


Sjur Dale

Recommended Posts

Bestefar har gitt meg noen kroner, 800, og de har jeg tenkt å kjøpe meg en jaktkniv for.

Jeg jakter hjort på vestlandet og kan tenke meg en god kniv til dettte formålet.

Spørsmålet er om jeg skal kjøpe en bukkåpner eller en ganske vanlig kniv.

Jeg har aldri holdt en sånn kniv.

:arrow: Kanskje det er andre her i forume som har lurt på akkurat det samme?

Link to comment
Share on other sites

bbdg :wave:

Jeg liker ikke konjakk. Det minner nesten om urin på fargen.

Drikker bare whisky fra Islay.

Bare prøv en 16 år gammel Lagavuline.

Da er du frelst.

Jeg tar meg en liten før utvomminga.

Hos oss er det slik at skyttern må/skal vomme ut dyret.

Hvordan er det hos dere?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

bbdg :wave:

Jeg liker ikke konjakk. Det minner nesten om urin på fargen.

 

Jeg tar meg en liten før utvomminga.

Hos oss er det slik at skyttern må/skal vomme ut dyret.

Hvordan er det hos dere?

Samme hos oss også.............derfor skyter jeg ikke........bare drikker pissfarget cognac :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innlegg.

 

På to timar fekk tråden 16 innlegg inkludert meg sjølv.

Tråden var for å visa kor engasjert brukarane er i dette fora same kva det gjeld,

same kor ofte trådar har vore tidlegare om emnet og kor mange gonger

gamle gamle gamle lesarar

har ergra seg over at dette har vore oppe tidlegare.

 

Litt skrivefeil, usakelege kommentarar og bokmål pynta eg med.

Helga-Mari, du ante noko. Det er svært bra.

 

Sjå tråden: «Er dette starten til slutten?»

Link to comment
Share on other sites

@Sjur

Jeg vill på de stærkeste annbeffale dei å kjøpe en ganske vanlig kniv. En bukk åpner har veldi snevert bruksommråde da den bare kan brukes på rådyr jakt eller nærmere bestemmt jakt på mannlige rå dyr. Menn dtte var bre mine meninger og jeg jakter ikke annet enn små vilt :wink:

 

Dessuten: Nesten alt av brunt brennevin er gode saker!

Link to comment
Share on other sites

bbdg :wave:

Jeg liker ikke konjakk. Det minner nesten om urin på fargen.

 

Jeg tar meg en liten før utvomminga.

Hos oss er det slik at skyttern må/skal vomme ut dyret.

Hvordan er det hos dere?

Samme hos oss også.............derfor skyter jeg ikke........bare drikker pissfarget cognac :oops:

 

 

Jeg er allergisk mot hjortedyr.

Har tatt i ett en gang, og svellet ekstremt mye.

Dunket i et par antihistaminer med kaffen.

Har ikke adrenalin, men vurderer det sterkt. I mellomtiden får jeg hjelp.

 

Har bare vært borti ett rådyr og en elg.

Rådyret var værst (Første)

Elgen var jeg klar over allergien, og var forsiktig til å ikke ta meg i ansiktet og hals.

Men klødde som fanden på hender og armer.

 

Nå synes jeg det er moro å gjøre opp dyret selv, så vil nok se på adrenalininjeksjoner å ha i backup.

 

PS; brukte kniv uten bukkåpner. 8)

 

 

Ellers kan jeg godt ta et par kopper cognac... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg bukkar og takkar så mykje til alle.

 

Sjølv tykkjer eg mest om ein kniv til alt.

Buken, om det er bukk, kodla eller kalv spelar ingen rolle, opnar eg med vanleg kniv.

Skinnet får hengja på beina og føl med heile skinnet.

Målet er alltid minst mogleg hår på kjøtet og mest mogleg skinn gnua med neven.

Med ein stødig kniv opånar eg brystet ved å skjera attmed brystbeinet.

Reinsemd er høgt prioritert også på kniven som er lett å vaksa når det er lite med smårom.

 

Når konjakken kjem, spør eg om det er råd å få noko whisky eller akevitt til å svelgja ned konjakken med.

Dette er rett for meg, og noko anna kan vera rett for deg. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Eka swingblade er ett produkt jeg aldri kommer til å kjøpe igjen, alt for dårlig kvalitet. Knekt bladet i overgangen mellom kniv og bukåpner flere ganger. Men en bukåpner er slettes ikke ett dumt verktøy, men foredrar da å bruke en dedikert bukåpner og ikke en kombi-kniv. Bruker selv Gerber sin utgave, med utskiftbare blader (bruker vel gamledagse barberhøvelblader), men det finnes uttalige lignende varianter av samme løsning. Dette er i mine øyne en klart bedre løsning enn den som sitter på swingblade-kniven, med den så ser jeg egentlig ikke noe fordeler fremover en helt vanlig god kniv. Men swingblade scorer jo godt på stæsj og kjekt å ha kontoen, men til praktisk bruk så er den en klar stryk i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv en kniv med sånn kombiløsning, men opplever at huken/bukåpneren kan bli fylt med pels som hindrer effektiv oppspretting. Er likevel godt fornøyd med denne typen. Er forøvrig helt enig med jaktlykke; det går veldig greit med en helt vanlig kniv også. Bare å holde en finger på tuppen når man spretter opp.

 

Buck%5FDiamondback%5Fbuk%5F478BK%2Ejpg

Foto hentet fra Jaktdepotet AS

Link to comment
Share on other sites

Mange gode anbefalinger her ser jeg. Fantastisk sak en sånn bukkåpner. Men kan den brukes til geiter? Eller må man ha en egen geitåpner til det?

 

Hehe.

Konjakken smaker sikkert like godt om man bruker kniv, men en slik swing blade står på ønskelista til neste jaktsessong. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd flere typer bukåpnere som er frest inn som en u på baksiden av bladet. På norsk vilt er det ubrukbart på grunn av hårlengden. Hele dritten blir fylt opp av hår.

 

Bukåpnere som Eka svingblade eller Dick sin profesjonelle slaktekniv (kulekniv) er et fantastisk verktøy. Det er ikke bare ved åpning av buken de er god, men når skinnet skal åpnes langs beina og halsen så virker en skarp Eka eller Dick som en velsmurt glidelås, jobben tar en brøkdel av tiden du bruker med vanlig kniv. Det er ikke uten grunn at slike kulekniver brukes på slakterier.

 

Knivbladet på Eka svingblade er OK, ikke spesielt på noen måte, men brukbart.

Link to comment
Share on other sites

bbdg :wave:

Jeg liker ikke konjakk. Det minner nesten om urin på fargen.

Drikker bare whisky fra Islay.

Bare prøv en 16 år gammel Lagavuline.

Da er du frelst.

Jeg tar meg en liten før utvomminga.

Hos oss er det slik at skyttern må/skal vomme ut dyret.

Hvordan er det hos dere?

 

Avhenger av hvor skytteren endte opp med å plassere skuddet... :D

Link to comment
Share on other sites

@ Sjur Dale - Jeg kan støtte deg på brennevinsvalget, selv om cognac er godt så lages det noen gode dråper på Islay.

Jeg synes de to nærmeste naboene til Lagavulin er vel så bra, men min favoritt ligger litt lenger opp i veien, og er oppkalt etter øyen.

Link to comment
Share on other sites

Det er Sandvik sin orange EKA swingblade, med godt stål, så er det en med et annet stål som nok er simplere ser jeg. Viktig å være kler over den forskjellen... Det som ikke mange har fått med seg er at denne ikke bare brukes til buken. Den brukes også til å kutte rundt beinene før en flår snittet ned fra hvert bein. 8 kutt i alt+++. Da sparer en eggen på knivdelen. Alt i alt vil jeg si det er en meget god praktisk kniv til praktisk bruk. Kombiner den med en rudolfstropp så kan du barbere deg når som helst også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil EKA swingblade. Brukt den denne sesongen. Meget imponert! I tillegg til hva kompisen over her nevner, fant jeg også ut at den er svært hendig å bruke bukåpnerdelen til å skjære rundt endetarmsåpningen også. Bare prøv selv og bli imponert.

 

Får definitivt mine anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er at du kjøper en vanlig god kniv uten bukåpner og kjøper en ren bukåpner ved siden av. Rene bukåpnere er hendige og lette. Bruker selv en bukåpner med utskiftbare blad på . Blad er av typen du bruker til å skjere tapet eller gulvbelegg med. Med den bruker jeg bare noen sekunder for å åpne buken. Kjøpte min på en Mekk butikk til 149 kr med reserveblad.Den er laget av Gerber.Med et hylster du kan feste på beltet.Anbefales.

 

Her er den :http://www.joholum.no/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=6

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en kulekniv fra bokken (bokken.no) koster godt under 200 kroner. Helt suveren på alt fra rådyr til digre elger. Heng opp dyret, snitt ett lite hull helt opp mot låra. Inn med kulekniven, og ta et drag helt ned til hakespissen gjennom brystbeinet også. Bare å snitte ut involler. Dyret blir helt rent innvendig, og best av alt, det er gjort på sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er at du kjøper en vanlig god kniv uten bukåpner og kjøper en ren bukåpner ved siden av. Rene bukåpnere er hendige og lette. Bruker selv en bukåpner med utskiftbare blad på . Blad er av typen du bruker til å skjere tapet eller gulvbelegg med. Med den bruker jeg bare noen sekunder for å åpne buken. Kjøpte min på en Mekk butikk til 149 kr med reserveblad.Den er laget av Gerber.Med et hylster du kan feste på beltet.Anbefales.

 

Her er den :http://www.joholum.no/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=6

 

Vet at folk liker den E-Z sip eller hva det var den heter MEN.

 

Den Gerber saken har jeg brukt selv, grei nok til BARE bukåpning på småelg og mindre men ikke i nærheten av Swingblade. Elendig redskap for tyngre opperasjoner. Har også sett flere på elgjaktlaget bruke den. Flere har havarert, noen har tatt med seg fingre i opperasjonen.

 

Kast dævelskapet på bålet og bruk ordentlig redskap. Dick eller geilo bukåpner + kniv, eller Swingblade, alt i ett. Eller bare kniv, det har vært nok siden tippetippoldefar var veldig liten.

 

Har du betalt 149,- for plastikkbiten er du i tillegg blitt lurt, jeg solgte dem for 79,- med god fortjeneste :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...