Jump to content

Revolver cal .32


Fourten

Recommended Posts

Jeg har lurt litt på hva, om og men rundt finkalibrede revovere. Mest fordi "ingen" andre har det, og at det er minst like fascinerende med bitte små patroner som store, forvokste magnumkalibre.

 

Jeg har lyst på en moderne revolver med normale dimensjoner i et kaliber større enn .22 LR, sentertent og helst med tilgang på fabrikkammo. For bruk til revolverfelt og grovpistol. .32 Long Colt er ypperlig da det allerede er utbredt til nettopp grovpistol. .32 LC er, etter det jeg har hørt, grei å lade selv også.

 

Noen som vet om våpen tilgjengelig, eller har innspill?

 

 

 

Edit: Justert/endret trådtittel

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ooohh!!

her endelig en tråd som løfter det sære skjørtet mitt!

 

jeg er helt enig med deg, revolver i 32 er noe av det mere snertne som finnes.

selv har jeg fått lagt mine klamme hender på den relativt skjeldne smithen M31, en seksskudds j-rammebasert 32s&wlong, med 3" pipe. også kalt 32 regulation police i gamledager.(prøv å google den, du finner nesten ingenting)

taurus eller rossi har produsert en tilsvarende, men den vet jeg lite om.

et alternativ er smith sin M16, en avart av M14 i(k-38) med sekstoms pipe i kal 32. om den er kamret for long eller h&r mag. husker jeg ikkke, mulig begge finnes.

ellers kan du skaffe deg en virkelig gammel smith, i 32s&w(ikke long)

hassel her på forumet har nettop skaffet seg noe så sært som en ruger sp101 i 32h&Rmag, den fåes i forskjellig pipelengder, om enn noe vanskelig å finne. nylig kom den også i en ny patron- 327 federal- fordi h&r magnumen ikke lades til "magnumtrykk" fant de ut at de mått introdusere en ny patron.

våpen kamret for 327 fed kan også skyte H&Rmag, S&W long, colt new police, og S&W.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kikket på en slik (følg ling)

http://www.huntershouse.dk/kat315-Alfa/ ... .3263.html

og børsemakeren i butikken der kunne tune den litt så den hadde blitt perfekt til revolverfelt.

men kaliberet er ikke godkjent til bruk i revolverfelt, fikk jeg høre i klubben.

 

:D

 

Hvis du er en aktiv skytter burde vel du kjenne relementene så godt at du hadde vist dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter grovpistol med en Manurhin i .32 S&W Long og har bare godt å si om dette "konseptet". Presisjonen er veldig bra, og jeg syns ikke det er noe ulempe å måtte bruke tida mellom visningene på duellen til å spenne hanen. Dels gir det meg noe å gjøre i disse 7 sekundene, og dels minsker det den statiske belastninga på skulderen.

 

Men da våpenet kun har SA avtrekk er man avhengig av å ha en halvautomatisk pistol i minst .32 i tillegg dersom man vil skyte grovfelt og hurtig grov. Og det vil man jo...

 

Men med tilstrekkelig aktivitet er det jo ikke noe problem å få innvilget en ekstra .32.

 

Kanskje endre trådtittel, kanskje? Muligens?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da drar jeg opp denne tråden igjen og lurer på om noen har erfaring med Taurus 76, 6" i .32 S&W Long?

Har en ny på hånden som jeg får veldig billig....

Er det bare en "billig" S&W eller er det noe å bruke litt. Tenkte kanskje grovfelt og grovpistol :roll:

(men kanskje mest for at jeg ikke har en revolver i det kaliberet ennå...)

Link to comment
Share on other sites

taurus har produsert mye ræl- en kompis av meg hadde nylig fler uker med banning, filing, polering og delebytter før han fikk skikk på en m85, men den er fortsatt ikke perfekt, selv om den virker(mye takket være en temmelig overdimesjonert entringskon).

men, jeg har tittet på tauruser som ser ut til å være meget bra satt sammen, med mye penere maskinerte deler enn mange smither.

nyer tauruser jeg har tittet på ser bra ut mekanisk sett.

du er antagelig nødt til å ta det enkelte våpen under lupen, og kanskje skyte litt også, se hvordan sakene oppfører seg.

mekanismen er en modifisering av den velkjente smithen, så det er grei skuring å mekke på om du kjenner smith.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Manhurin i ,32. Den går bra med det meste av ammo men 98/100 wadcutterne er de jeg har fått til å gå best. Har forresten bare skutt WC :?

De som Børselars selger er singelaction men jeg mener å ha lest at svenskene kjøper de med DA og bruker de til feltskyting.

Revolveren overgår de Smithene jeg har hatt med glans. Ellers må det nevnes at justering av avtrekk og hanespenn er ganske fiks men enkel slik at man kan justere avtrekksvekt uten å påvirke hanespenn.

Den er dyr men god! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den morsomste revolveren jeg vet om i et slikt kaliber er en gammel Russisk Nagant i 7.62x38mm Russisk Revolver. Det er knapt merkbar rekyl og smellet er ørlitegrann røffere enn en .22LR. Neste gang jeg kjøper inn våpen fra en viss grossist i Ohio tror jeg at jeg skal få med en av de spesielle ombygde versjonene som ble brukt at militære sportsskyttere til langt utpå 70 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik russisk Match revolver. Skal selges/byttes til 32 Manurhin, når POD er fornøyd med meg :(

 

Siden de sikkert ikke blir glade i deg, så kan jeg ta alle hylsene dine?

 

Har en SP101 i .32 HR som har 4" løp.... har ikke fått skutt med den enda sa våpenpusheren som solgte den til meg ikke ville gi meg ammoen som skulle følge med og klate å doble den oppgitte(diktede) prisen han hadde gitt for Ammo'n... Men han om det.

 

Om noen skulle ha en kortere SP101 i .32 kan jeg forøvrig vurdere å bytte, vil helst ikke kappe den :(

Link to comment
Share on other sites

Thor:

 

Det er faktisk ikke så mange år siden jeg sist så denne i bruk av russiske pistolskyttere. Hvis du tenker på den som har ei tønne som glir fram og omslutter enden på løpet slik at det nesten ikke blir noe gasslekkasje?

 

Jeg vet jeg så den i bruk på 90-tallet. Muligens også etter årtusenskiftet, men det er jeg ikke 100% sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på en spesiell versjon av den med justerbart sikte og ren single action. Jeg har allerede offisersmodellen med et (jævlig dårlig) DA avtrekk. Single action avtrekket er ikke så helt gærnt. Jeg ser ikke bort fra at noen av dem fremdeles var i bruk så sent som du nevner. Den store strømmen av disse revolverene til surplus markedet i statene startet i 2004. Min antakelse er basert på at russerene som regel har ting på depot en stund før de selger og det faktum at jeg ikke har sett ammunisjonsloter produsert etter midten av 70 tallet.

 

Det som er så flott med disse revolverene er selve finishen og detaljene. Blåneringen minner mye om de bedre årgangene av Colt Python og jeg kan ikke se noen maskineringsmerker noe som helst sted.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er kvaliteten på Holek revolverne da ? Har hørt forskjellig .

Olav

 

Jeg har kun fiklet med den i butikken til Huntershouse, men den virket tight og fin. Og grepet satt som støpt i min hånd, siktene var også veldig gode. Litt hard på avtrekkeren, men på singelaction var den helt ok.

Det eneste som ikke er så fint med den er finnishen, den var grov og det var merker etter maskinering.

Så hadde jeg hatt noe jeg kunne brukt den til, hadde jeg nok kjøpt en slik, å latt den få møte mr dremmel.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Min Russer, er en match utgave, SA avtrekk (kun) stillbare sikter og gas tett. Patrona blir klemt mot løpet og former en forsegling ved skudd avgang.

 

Hassel. Det er da ikke problem å få tak i 32 HR mag hylser, bruker Starline til min single six og mod 16. Om Trond på Hjemmelading.no ikke har ikke, er det greit å bestille. Mine 32 HR hylser er i bruk, men 32 S&W long har jeg et par bøtter med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har min først .32 revolver kommet i skapet. :)

 

Taurus er billigrevolvere produsert i Brasil på lisens fra S&W (tror jeg)

og det merket jeg fort.

 

DA avtrekket var veldig knirkete og må nok gjøres noe med.

 

Men blåneringen var godkjent. Siktene er av typen match og virket greie.

 

Skjeftene blir nok også byttet. Planen er vel å få en grovfelt revolver ut av dette. Vi får se...

 

normal_Naustvegg%2B_div_013_%28Small%29.jpg

Måtte en tur i bunker`n for å prøve den i dag.

normal_Naustvegg%2B_div_011_%28Small%29.jpg

 

Sånn gikk Federal fabrikk ammo som jeg fikk tak i. :)

Og sånn gikk noe hjemmeladd:

Naustvegg%2B_div_012_%28Small%29.jpg

 

Hva kan man si? Fornøyd med presisjonen så langt.

 

Har noe kuler liggende av forskjellig form og vekt som må prøves videre og skal lete videre etter ei støpetang som gir meg fine semiwadcuttere....kanskje noen har ei de ikke bruker....

Link to comment
Share on other sites

clarry haglund leverer 32 SWC i 115 og 98 grs. 98 grainern er helt nydelig å se på, spesielt om du har et dieset som legger en rund og jevn rullekrymp!noe av poenget med en 32 revolver er jo å gjøre ting vakert, jeg er som du skjønner meget svak for 32s&w long patronene i sin originale form. "normale" wadcuttere er i mitt hode å ødelegge hele moroa!

haglund leverer flere diametere,312-313-314, og 311 om jeg ikke husker feil. du kan få det slik du vil om du ringer ham og prater litt.

Link to comment
Share on other sites

det er nettop den kula jeg kaller nydelig.

desverre er ikke kulene til haglund alltid perfekt støpt, så de må sorteres før bruk om du har ambisjoner. jeg orker ikke å sette igang med kulestøping(imellom luftgeværtuning, pistolfiling, riflebygging og alle mulige prosjekter jeg aldri får fullført) derfor sorterer jeg heller. gode kuler går til konkurransekyting, de mindre gode til plinking.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg at revolverpatroner er finest med rundnesekuler eller semiwadcuttere. .32 var behagelig å skyte med.

Kan nok med litt tuning, bli en av favorittene i skapet.

Skal finne fram brynestein og dremmel i morgen.

 

Ser tønna er såpass lang at kanskje den tåler å bli forlenget til H&R magnum også.... litt mer futt i den.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om jeg må børste støvet av min erverdige Hensley&Gibbs 4-hullstang i .32 i gjenn.

Gir fine rundnesede kuler på rundt 100gr avhengig av legering.

Ellers skal det bli morro å se om du får en skikkelig reser ut av revolveren din Sigbjørn.

Virket lovende så langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...