Jump to content

Hvilket rødpunktsikte???


stig444

Recommended Posts

Jeg vurderer å montere lyddemper på min merkel sr1. Da blir de åpne siktene fjernet, og da vil jeg skaffe meg et rødpunktsikte i tilleg til kikkertsikte.

Jeg har ingen erfaring med rødpunktsikte, har faktisk aldri egentlig likt dem. Hadde egentlig bestemt meg for at det aldri ville komme noen elektrisk dings på en av mine rifler.

Vurderer Zeiss Z-point da denne passer på picatinny-skinna. Noen som har erfaring med denne?

Så har vi jo Aimpoint, med flere modeller.

Noen som har prøvd Sightron`s rødpunktsikter?

Link to comment
Share on other sites

Det første du bør se på er hvilken type rødpunkt du foretrekker. Der er tre hovedtyper:

- Med langt rør (AimPoint 9000 o.l.)

- Med kort rør (Aimpoint Micro o.l.)

- Åpent (Zeiss Compact Point, DocterSight, etc.)

 

I tillegg finnes det underarter med projiserte retikler utover punktet, men de er enten av den simple sorten eller beregnet på militært bruk (Eotech). Rødpunktsikter med rør finnes også med forskjellige rørdiametre.

Personlig foretrekker jeg de åpne og har derfor et Zeiss Compact Point på 9,3-en min. Jeg synes jeg finner punktet lettere i dette enn i et sikte med rør, men dette er kun personlige preferanser.

Link to comment
Share on other sites

Har etter hvert skaffet Docter Sight til 4 forskjellige våpen. Sier seg vel selv da at jeg er fornøyd?

Forsøk å få fatt på noen i nærheten av der du bor/noen som skyter på samme bane og be om å få teste noen skudd med de forskjellige siktene. I HighPower sin oversikt er i alle fall jeg helt klar på at siste kategori er å foretrekke, men det er nå bare min mening.

Link to comment
Share on other sites

7 moa er litt stort. Kommer også i 3,25 moa, men da med batteri. Til jakt kan Docter Sight være like greit. Litt usikker på hvorfor folk er så redde for ting som går på strøm. En Docter eller RMR har batteri-tid på ca 5år. Har utsatt en Docter for mye juling den siste tiden, og den fungerer fremdeles.

 

EDIT: Aimpoint Micro er nevnt. Etter min mening, kanskje den beste løsningen når størrelse ikke betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vurderer en Aimpoint micro på min Tikka M695, hvilken børse er det du har satt din micro på? Ser at de selger med og uten montasje, er litt usikker på hva som går rett på Tikkaen. Har vurdert å sette på en skinne fra EGW, men er litt usikker på hva jeg trenger av montasje da.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg kjøpt, montert, skutt og tatt prøven med Aimpoint Micro.

 

Kjøpte en Aimpoint Micro og en skinne fra EGW. Dette ble montert på en Tikka M695 i 30-06. Så gikk turen til skytebanen. Surra litt med innskyting, og gikk jo selvsagt tom for ammo på banen.

 

Andre forsøk (kveld) gikk bedre, og etter litt "grovinnstilling" hjemme så var det bare et par knepp til i benken som gjorde susen. I går var jeg og tok prøven, og det gikk på andre forsøk. To skudd som satt litt høyt i ringen på reinsfiguren. Andre forsøk så satt alle skuddene innenfor, og de tre første skuddene satt sammen. (Har kun tre skudds magasin, så de siste mates inn for hånd i børsa. Og da må den nok forlate skulderen litt).

 

Totalt sett så ser jeg veldig fornøyd med Aimpointen. Litt uvant med å skyte uten forstørring, men faktisk så får jeg bedre samlinger med Aimpoint enn med 4x på kikkertsikte. Sliter litt med å skyte med begge øynene åpne, men det er vel en vanesak etterhvert.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder innskyting så er det vel bare å legge våpenet stødig og justere rødpunktsiktet så det er sammenfallende med kikkert på lang avstand for størst nøyaktighet. Deretter kontrollskyte. Rødpunkt har da samme treffpunkt som kikkert. Når det gjelder micro rødpunkt så synes jeg at bushnell trs-25 er mye sikte for pengene. Har selv en slik montert på min S&B 3-12x50 for korte hold.

 

http://www.amazon.com/Bushnell-Trophy-T ... rtex+sparc

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei - jeg blåser litt liv i denne tråden igjen, trenger noen kommentarer..

 

Jeg vurderer aimpoint h-1 eller 9000L og siden jeg ikke har kommet så langt at jeg har valgt. Oppleves do to siktene mye forskjellig i bruk? Hvilke montasjer må jeg skaffe meg på Mirco`en, og bør den festes på første eller andre base ?

 

Noen forhold som favoriserer det ene fremfor det andre?

 

Mitt bruk: Primært elgjakt. Ønsker et sikte som gjør meg istand til å prikke en tiur på 100 meter også om den skulle dukke opp...

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Hei - jeg blåser litt liv i denne tråden igjen, trenger noen kommentarer..

 

Jeg vurderer aimpoint h-1 eller 9000L og siden jeg ikke har kommet så langt at jeg har valgt. Oppleves do to siktene mye forskjellig i bruk? Hvilke montasjer må jeg skaffe meg på Mirco`en, og bør den festes på første eller andre base ?

 

Noen forhold som favoriserer det ene fremfor det andre?

 

Mitt bruk: Primært elgjakt. Ønsker et sikte som gjør meg istand til å prikke en tiur på 100 meter også om den skulle dukke opp...

 

Mvh Langlo

 

Hei!

 

Har hatt aimpoint micro, og jeg vil anbefale den også.

Den leveres originalt med montasje som passer på ei picatinny skinne eller weaver baser.

Du kan bruke den på bakerste eller fremste base.

Du får bedre synsfelt ved å montere siktet på fremre base, men da må du kanskje bruke lysprikken på høyere intensitet enn hvis den stod montert på bakre base. (medfører at prikken blir "unøyaktig", dermed vanskelig å prikk skyte)

Jeg hadde den montert bak på ei picatinny skinne, fungerte meget godt til prikkskyting på 100 meter.

Jo lavere intensitet på lysprikken jo bedre blir det til prikkskyting.

 

Jeg vil anbefale deg å dra i en jakt butikk og prøve den først.

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Til Drilling: Takk for vettugt svar!

 

Det jeg skal ha den på er en sako 75 - det er kanskje dove tail? (poret blir gradvis bredere til skinnen under montasjen kiler seg fast... )

 

Jeg får prøve siktene i en butikk . Jeg gjetter at xxl sport har begge ;)

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet Trijicon RMR og evt har noen erfaringer med den?

Vurderer å skaffe meg en slik til 9,3`n...

 

Ja, har jaktet en del med en sånn på blaser'n. Genialt med den montasjen, for da kan jeg jo bare veksle mellom RMR og vanlig kikkert uten innskyting. RMR til kortholdsjakt og større vilt, kikkert når det blir sjans for litt hold eller jeg jakter rev/gaupe. Fungerer utmerket, kanskje litt for sterkt lys på den i dagslys, men kan justeres med en liten tape-bit over luriumet.

 

Eneste problemet med den er at den er for liten. Vet ikke akkurat hvor jeg har den for tida, og jeg har lett... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jeg har vurdert flere muligheter til nytt sikte til min Blaser. I hovedsak er jeg ut etter et lett sikte som i hovedsak skal brukes når jeg går med hund. Når jeg reiser på hytta for å jakte, blir det ofte en kombinert jakt med postering på morgenen/kveldene, og drivjakt på dagtid. Med Blaserens montasjer kan jeg bruke et av mine sikter med "stort" objektiv når jeg posterer, og da er ønsket å kunne kombinere dette med et sikte som er lettere å dra på under drivjakt. Jeg har myst litt på Aimpoint Micro H-1 og H30L. Uten at jeg skal utlede videre mitt eget syn nå, kunne jeg gjerne tenkt meg at noen ga meg gode argumenter for å velge det ene eller det andre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...