Jump to content

"Allergivennlig" jakthund?


jomjom

Recommended Posts

Finnes noe sånt? Har aldri vært plaget av noen form for allergi selv, men dessverre viser det seg at eldstejenta på 4 år er litt allergisk. Reagerer ikke på å ha hund i huset, men om hun klapper hund og så er i kontakt med ansiktet uten å vaske hendene grundig så hovner hun opp rundt øynene. Selvfølgelig mulig at hun kan vokse av seg en slik "lett allergi", men det er ikke aktuelt å anskaffe noe som gjør at jenta plages!

Nå er det slik at både mor, far, lillesøster og storesøster veldig godt kunne tenke seg å ha en hund i huset. For far ville det selvfølgelig være en fin bonus om den kunne brukes på jakt på et vis... Jaktformene jeg bedriver er fuglejakt på fjell og i skog, rådyrjakt med halsende hund og elgjakt.

Da blir spørsmålet: Har folket på kammeret noen erfaringer med egnede jakthunder som er av "lav-allergi-type"? har hørt snakk om at korthåret dachs ikke er av de verste mhp allergi. Det ville være en hund som kunne passe bra både som familiehund og til jakt. Har også hørt at Weimaraner er den mest allergivennlige fuglehunden, men synes det blir en litt i overkant stor hund.

Link to comment
Share on other sites

Har dere sjekket hvordan hun er mot korthårete? Pointer f.eks:)

Ikke korthåret vorsteh, men hun har vært på besøk hos et vennepar av oss som har to pointere uten at hun har fått noen plager.

Ser for meg at vi må prøve å ha en aktuell hund "på lån" en periode og se om det går bra, før vi kan bestemme oss for valp. Må i så fall "hardteste" med at hun koser masse med hunden. Lite lyst på å kjøpe valp og så havne rett i et omplasserings-problem... Ikke lett dette!

Link to comment
Share on other sites

Allergifrie pelsdyr finnes ikke.

Hovedallergenet, som heter Can d 1, er funnet i hudceller, hår , serum, spytt, og urin hos alle pelsdyr.

 

Ny forskning har vist at det å ha et pelsdyr i huset kan redusere risikoen for at små barn utvikler pelsdyrallergi, men bare dersom barnet ikke alt har arvet anleggene fra moren. Studien konkluderer faktisk med at risikoen halveres.

 

fra: http://no.wikipedia.org/wiki/Pelsdyrallergi

Link to comment
Share on other sites

Allergifrie pelsdyr finnes ikke.

Hovedallergenet, som heter Can d 1, er funnet i hudceller, hår , serum, spytt, og urin hos alle pelsdyr.

Inneforstått med det, men jammen er det forskjell på dem likevel. Har en kompis som er super-allergisk mot alt på 4 bein, alt av pollen og stort sett det meste, men jaggu har han bikkje! (riktignok kongepuddel som vel er noe av det mest allergivennlige)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har litt erfaring med dette. Er selv allergisk mot hunder men har nå en Pointer:) Jeg begynte å være mer og mer sammen med bikkjer (pointer) for noen år siden og i starten merket jeg litt allergisk reaksjon når jeg var sammen med de. Dette ble gradvis bedre (heldigvis!!) så når jeg merket at jeg ikke reagerte noe mer kjøpte vi egen hund. Har ikke merket noen ting etter det. Men når det kommer langhårete hunder hit, f.eks Setter, da kan jeg merke det litte grann.

 

Så for meg gikk det veldig bra og jeg reagerer heller ikke på Vorstehr(er det sånn det skrives?:))

 

Min anbefaling er nok den samme som du har kommet frem til selv, lån dere en hund og evt besøk hunder ofte og se hvordan det går.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

PGBV eller hva de franske twistdottene heter. Artige hunder, forresten. Og god jaktlyst.

Støttes, til en viss grad. Har 50/50 erfaring med petit basset griffon vendeen angående allergi. Svigerinna mi har katte- og hundeallergi, men reagerte ikke på å ha bikkja mi i hus et par dager. Hun klappet og koset med han, men var vel forsiktig med å få han opp i ansiktet sitt. En allergisk unge fikk milde reaksjoner, etter at han ikke greide å la være å kose og herje med Ares. Kan vel kanskje kategorisere PBGV som ganske allergivennlige, etter det jeg har hørt av andre også.

Dette er forresten kombihunder beregnet på rådyr, rev, hare og hjort her i Norge, og funker utmerket til det.

 

Lagotto, puddel og andre ikke-røytende hunderaser er de mest allergivennlige. Allergivennligheten har forresten lite eller ingenting med pelslengde å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Samboeren min reagerer allergisk på katter og mange hunder. Vi testet derfor med besøk hos mange hunderaser før vi valgte å kjøpe en Petit Basset Griffon Vendeen, eller Fransk Lodott :lol: Hunden er tre og et halvt år nå og det fungerer helt perfekt. Samboeren reagerer overhode ikke på han, men fortsatt på de fleste andre raser.

Prøv med besøk hos oppdretter, der får man fort testet allergien.

Link to comment
Share on other sites

Tror dette er ganske individuelt.

Så anbefalingen min må være å tenke hva slags type hund man ønsker, og bruksområder - også rett og slett teste litt.

 

Svogeren min er allergisk, men reagerer ikke på støver eller gråhund her - men derimot setter. Mens andre jeg har omgått har reagert på støverne mine, men ikke elghunden... Tror ikke det er noen fast fasit, men kan jo tyde på at de "hårete" fungerer bedre, ut fra hva jeg leser over? Les laika, jämte, elghund, akita kanskje? shiba? også har du jo de kortbente ulldottene da ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi har en "twistdott" PBGV hjemme og to allergkere i huset.

 

Min stedatter som får skikkelig utslag på hest, katt og en del hunder, reagerer ikke på hunden vår. Den dytter henne over ende når hun kommer fra skolen og rundleiker henne, hun trener lydighet med den og er i mye kontakt.

 

Min kone som også er allergisk reagerer litt på hunden, men hun mener fordelene med hunden langt overgår ulempene med allergien. Og hun gjør det heller ikke bedre for seg selv ved å invitere bikja opp i sengen og sofaen.

 

Det er også en drøm av en jakthund og familiehund. Den er problemri å ha i hus og jakter så det holder. Måtte ut med hodelykt i snøen i natt da en kveldstissetur i endte opp i rådyrlos på en bratt fjellhylle. (hun kunne komme seg opp igjen selv, men rådyrene hadde jo gått ned, så hvorfor da gå opp?)

 

Det er uansett et stort ansvar å ta. Så flere besøk hos oppdretter, og gjerne låne en hund en stund er lurt før beslutning tas. Å omplassere en hund man er blitt glad i er en hjerteskjerende prosess som jeg ikke unner noen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...