Jump to content

Reven vil ikkje på åtet


Linduvarri

Recommended Posts

Hei,

 

etter å ha skote litt pels av ein rev i november (eg var for utålmodig og skaut nett nokre hår av den i det den tok ein bit og gjekk vekk frå åtet) har det kun vore ein skabbrev innom (som eg skaut).

 

Har slakteavfall frå sau, samt utallige hundepellets (first price), hundefor på boks (first price) iblanda blod og no til slutt div surstrømning på og kring åtet. Spikra ein boks med litt surstrømning i på stolpen eg har varslaren på og, slik at det skal lukta godt på lang avstand. Kastar ut pellets med eit "ausekar", slik at eg slepp gå heilt bort til åtet. Dete ligg 30 meter i ein bakke ved sid av huset.

 

Skjor og kråke vitjar åtet kvar dag. Men reven går berre rundt, har sett spor fleire gonger 20-30 meter frå åtet. Det er tydeleg at den ikkje vil frampå, men tek ein runde fram og tilbake like ovanfor og rundt åtet.

 

Men har tenkt at kanskje kan ein stolpe på 3 meter vera grunnen. Sette den i bakken for ein god månad sidan og festa revevarslar i toppen, då det blei litt over ti meter frå eit naturleg tre til åtet, og dette vart då nett for lang avstand frå sensoren. Kan det vera at reven fryktar stolpen med varslaren? Eller er det den reven eg skaut på som heldt andre vekke, og som ikkje tør seg tilbake sjølv?

 

Tek gjerne i mot tips om kva eg skal gjera. Lurer på å fjerna stolpen og flytta varslaren, og heller hiva meir åte nærmare treet eg då kjem til å festa denne i. Ellers skal eg berre bruka tålmod og venta?

 

På førehand takk for svar.

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg ingen erfaring med åtejeger.

Sau funker veldig bra, jeg og onkel bruker ikke annet på jerv og rev omtrent.

Det detter nok rever og noen jerver. ( 1 jerv som er død, 1 bom, og 2 observasjoner ).

Lyset venner reven seg til! Jeg har en 500w lyskaster rett på åte fra ca 30m. Der er det innom rev titt og ofte.

På et annet åte vi har på fjellet er lyset 25m unna, der er det også bra aktivitet.

Men jeg vil anbefale deg og ha på lyset hver natt.

 

Så tilbake til emnet :

 

Har du noen i nærheten som jakter rev ? Er det mye rev hos deg ?

Hvordan ligger det plassert iforhold til bebyggelse ?

Hvor ofte er du på åtet ?

Link to comment
Share on other sites

Hei, eg har heller ikkje dårleg røynsle med sau (slakteavfall).

 

Og lyskastaren har stått og lyst (frå veggen, fastmontert arbeidslampe 500w) litt til sida på åtet.

 

Men i dag har eg flytta åtet (det som gjekk an, ein daud kalv som no er "spidda" på ei avsagd busk + nye hundepellets iblanda surstrømningog blod , lukta heilt pyton :wink: ), hengt varslaren i eit tre 5-6 meter i frå, slik at åtet er vel 40 meter frå huset og får akkurat nok lys frå lampen til at eg kan sjå og skyta godt. Så får me sjao kva som skjer :) .

 

Takk for tipsa!

Link to comment
Share on other sites

30 m og lys, ja. Men har ikkje alltid hatt lyset på (ventar til reven kjem). Har både sau, kalv (som er opphøgd i sida, first price i alle varianter , blod og sustrømning så menyen skulle vera for ein kvar smak. Tok ned stolpen i dag.

 

Kalven bør du fjerne. Det er særdeles dårlig åte. Rådyr eller sau holder jeg som de 2 beste åtene. Hold deg til ett åte og ikkje ha allverdens rare ting der. Gris er også dårlig. 4-5 andre jegere prøvde dette over 2 år og det skal vi ikke ha igjen.

 

Tror grunnen til at reven ikke kommer er åtet ditt eller at lyset er for sterkt.

Link to comment
Share on other sites

lyset må være på hele tiden ! ikke midt på dagen men med engang det blir mørkt.. skruer du på lyst når reven er der. så blir den skeptisk hver dag :lol: kjøp deg en time'r heller hva det heter. som du kan stille når den slår seg på og av... også er ikke sau det beste som sagt lenger opp..

 

lykke til !

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg skjøt 23 rev på en vinter på sau som åte. Så helt kleint er ikke sau. Mulig at det er regionale forskjeller på hva reven fortrekker. I distriktet mitt er sau favoritten hos mange.

 

Jeg vet også at mange mener gris er det beste åtet. Dette fikk jeg høre for flere år siden, men som sagt dette virket mer som skremsel enn revemagnet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du trenger å bekymre deg over hverken åte, lys eller stolpe. Hvis du jakter i nærheten av hus/bebyggelse er reven vant til at det skjer forandringer rundt seg, og trenger ikke lange tiden på å venne seg til endringer. Reven spiser stort sett ALT den kommer over, spesielt hvis det er liten mattilgang.

Jeg har hatt åte utenfor soveromsvinduet i 12 år nå og skutt en 12 -17 rev pr sesong på denne åta. Har brukt alt jeg har kommet over til åte, og ikke sett annet en at reven sier ja takk til en matbit uansett hva den får servert.

Jeg fikk derimot servert en interessant teori fra en eldre jeger som bor i nabolaget og som har jaktet mye rev. Han hevdet at skadeskyting på åta var særdeles ugunstig. Han mente at skadeskutt rev skilte ut et eller annet luktstoff som andre rever kunne merke i lang tid framover. Vet ikke om det er noe hold i dette, men hvis noen vet så hadde det vært morro med en "vitenskapelig" forklaring..

Link to comment
Share on other sites

Skøyt en rev før jul, så jeg traff for langt foran, den satte avgårde nedover jordet. Jeg fulgte den med kikkerten og så at den mistet futten før den segnet om, satt å så på den i ti minutter før jeg konkluderte at den var død.

Et par timer senere så kom gikk alarmen og en ny rev var på åtet. Denne datt med en gang, så merket jeg at rev nummer en var borte. På med klær og ut med hagla og lommelykt, fant sporene og sporet den noen hundre meter før jeg fant den igjen og fikk skutt den.

Rev nummer to hadde da passert den skadde reven på sin vei mot åtet, så på sporene dagen etter at den sannsynligvis også hadde vært bortpå den skadde reven.

Synes det er litt pussig at det ikke gikk noen varselpærer hos rev to, var masse blod og urin langs sporene, var nesten så jeg kjente "adrenalinlukta" selv av reven som var tydelig stresset da jeg fant den igjen..

 

Har nå en skikkelig luring som lusker på åtet, den har gått "blomsteroppklaring" inn mot åtet, nesten en ren sirkel rundt åtet, stopper ca 5meter unna før den tar en ny sløyfe.

Var innom Kiwi og fikk med en pappeske med utgått pålegg, som skal få stå inne i varmen og godgjøre seg noen dager før den skal på åtet.

Den natta jeg fikk to hadde jeg en særdeles sur pakke med kyllingkjøttdeig på åtet, luktet så fælt at jeg nesten fikk tårer i øynene av det..

Som flere sier, jo verre det lukter jo bedre er det.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forhistorien til kalven og sauen du benytter som åte?

Har disse vært behandlet med pencilin i forbindelse med sykdom?

 

Dyr behandlet med pencilin er vist ikke favoritt hos reven. Har hørt om flere tilfeller hvor reven har latt slike dyr ligge urørte på åtet.

Link to comment
Share on other sites

Hei, nei kalven var for tidleg født og daud. Så der nytta det ikkje med pencilin :) .

 

sau = slakteavfall frå sau.

 

Varslaren er kjøpt hjå Brunst og festa i tre 5-6 meter frå åtet. Den har under testing gjeve signal inn i stova gjennom 20 cm isolasjon i nytt bustashus, så det kan eg ikkje klaga på.

 

Trur eigentleg det er litt tilfeldigheiter + varsam rev + bra med mattilgang andre stader og lite snø som gjer at det har blitt dårleg med besøk.

 

Men takk igjen for engasjerte svar!

Link to comment
Share on other sites

Problemet kan være at du har vært borti den revirhevende hannen i området ditt. Største tabuet du kan gjøre er å skadeskyte den revirhevende. Den holder andre "mindre" rever unna området ditt.

At rev nr 2 ikke skjønner lunta forundrer meg ikke. Jeg skyter rev med 243 ladet med hulspiss. Reven bokstavelig talt eksploderer. Det hindrer aldri andre rever å gå på samme åte. Så lenge du ikke går ut å henter reven den natten kan det godt komme flere. Har skutt flere rever samme natten på samme åte opptil flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk derimot servert en interessant teori fra en eldre jeger som bor i nabolaget og som har jaktet mye rev. Han hevdet at skadeskyting på åta var særdeles ugunstig. Han mente at skadeskutt rev skilte ut et eller annet luktstoff som andre rever kunne merke i lang tid framover. Vet ikke om det er noe hold i dette, men hvis noen vet så hadde det vært morro med en "vitenskapelig" forklaring..

 

Sånn var det ja. Det står i den "store boka om åtejakt på rev" om jeg ikke husker feil.

 

Jeg har litt forskjellige erfaringer fra hva jeg har servert reven.

 

Alker (sjøfugl) virker ikke.

Gammel rakfisk holder reven borte fra hele åte.

Måker er dårlig åte.

Saltvannsfisk er helt okey, men ingenting mere.

 

Det jeg har fått til å virke best er opphøgd kylling eller kalkun. (fra oppdrett)

Link to comment
Share on other sites

Linduvarri, fjern kalven! Denne fungerer godt til kråkefugl, men er etter min erfaring et reveskremsel.

 

Fjærn også surstrømningen, reven er IKKE glad i lukten av råtten fisk. Bruk den heller som luktestoff i minkfelle! :wink:

 

Kjøp ei flaske reveurin av god kvalitet og dynk noen filler med dette og heng over åtet. Dette fjerner mye trolig frykten reven har for åtet ditt.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Nå må vel snart alle skjønne at dette er forskjelig over hele landet, Det har vel mest å si hvor stor tilgangen på mat ellers er for reven, vil eller tam rev, mye ung rev. Har vert borti mye av dette som skrives om her, Ingen forskjell hos meg før og etter reve vasler. Har hatt rev som sitter og venter 20m fra åte mens jeg er på åte, mye rev til ingen rev på samme åte, her kommer nok tilgangen på annen mat inn. Mest overrasket var jeg en morgen 0500 lyst ute, da la jeg ut en fortidlig født ku kalv kvelden før mitt på ett åpent jorde, 200m til nermest skog/busk.

Her var det 4 voksne rever da jeg tittet ut vinduet om morgenen. Selv har jeg mest rev på grise innvoller.

Men ser att jeg skall legge et akebrett der også. :D Lykke til og stå på. :)

Har fast lys på åte, altid på.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 757658.ece" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Å det va hele poenget mitt. Gå til åta me mat, 2012 revan er godt vant til mennesker å menneskelig aktivitet. Reven spiser opp maten fra hundeskåla også viss jeg glemmer den ute. Ett tips kan være å hive litt hundemat på åta viss man ska sjekke aktiviteten der. Jo mer dagligdagse ting som skjer ved åta jo mindre bryr reven seg.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

etter å ha skote litt pels av ein rev i november (eg var for utålmodig og skaut nett nokre hår av den i det den tok ein bit og gjekk vekk frå åtet) har det kun vore ein skabbrev innom (som eg skaut).

 

Har slakteavfall frå sau, samt utallige hundepellets (first price), hundefor på boks (first price) iblanda blod og no til slutt div surstrømning på og kring åtet. Spikra ein boks med litt surstrømning i på stolpen eg har varslaren på og, slik at det skal lukta godt på lang avstand. Kastar ut pellets med eit "ausekar", slik at eg slepp gå heilt bort til åtet. Dete ligg 30 meter i ein bakke ved sid av huset.

 

Skjor og kråke vitjar åtet kvar dag. Men reven går berre rundt, har sett spor fleire gonger 20-30 meter frå åtet. Det er tydeleg at den ikkje vil frampå, men tek ein runde fram og tilbake like ovanfor og rundt åtet.

 

Men har tenkt at kanskje kan ein stolpe på 3 meter vera grunnen. Sette den i bakken for ein god månad sidan og festa revevarslar i toppen, då det blei litt over ti meter frå eit naturleg tre til åtet, og dette vart då nett for lang avstand frå sensoren. Kan det vera at reven fryktar stolpen med varslaren? Eller er det den reven eg skaut på som heldt andre vekke, og som ikkje tør seg tilbake sjølv?

 

Tek gjerne i mot tips om kva eg skal gjera. Lurer på å fjerna stolpen og flytta varslaren, og heller hiva meir åte nærmare treet eg då kjem til å festa denne i. Ellers skal eg berre bruka tålmod og venta?

 

På førehand takk for svar.

mvh Lindu

 

 

Er det ikke parringstid for reven i disse dager.. Å da er den ikke så int etter mat. Mer morro med et nummer.

Link to comment
Share on other sites

Å det va hele poenget mitt. Gå til åta me mat, 2012 revan er godt vant til mennesker å menneskelig aktivitet. Reven spiser opp maten fra hundeskåla også viss jeg glemmer den ute. Ett tips kan være å hive litt hundemat på åta viss man ska sjekke aktiviteten der. Jo mer dagligdagse ting som skjer ved åta jo mindre bryr reven seg.

 

 

Du filmet det vel ikke?? Finner ikke ny video fra deg på Youtube.

 

Nei desverre du. Hadde ikke videokameraet tilgjenngelig denne gangen. Men store planer om filming under lokkejakt å åtejakt når det blir lysere. Så filmer kommer , plutseli :-)

Link to comment
Share on other sites

Detta har jeg lurt litt på å :D Har ei tispe liggandes bak garasjen jeg skjøt for 2 uker siden omtrent.

kanskje det å åpne vomma på'n trekker til seg no rev, det lukter jo PYTON. Jeg gidd ikke begynne å flå og drit, men kan godt åpne vomma ;)

 

Helst svar fort da jeg skal ut og jakte om en halv time :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har også et problem med at reven ikke kommer på åta.

Åta ligger 15 meter unna en fjøs der det er sauer. På veggen er det en 300 watts sol. På åta er det revevarsler og viltkamera og det er 2 daue sauer som åte (selvsprukkende dyr), disse har ligget siden august og er ikke blitt rørt, ikke engang av kråke selvom de er der.

Hadde stor reveaktivitet der ifjor men hadde ikke rifle da så kunne ikke skyte, det eneste som er annerledes siden den gang er revevarsleren og lyset. Det lukter ingenting av åta selvom det er gammelt og mildvær.

Det jeg har gjort idag er:

-Tatt en hvit plastdonk over lyset sånn at det ikke blir så skarpt og så har jeg flyttet lyset slik at det peker mere oppover i luften istedetfor direkte på åta

-Fjernet viltkamera

-Fjernet revevarsleren

 

Har fått skaffet blod, skal hente det om et par uker, så har jeg tenkt å blande det med hundefor i en 10 litersbøtte og ha det som åte, eventuelt la blode stå en stund og helle det over åta.

Høres dette bra ut? eller foreslår noen av dere at jeg skal gjøre noe annerledes?

Er det samme hvilke dyr blode kommer fra?

Sitter på 27 meter fra åte, er 15 meter fra veggen så jeg sitter og sikter på skrå iforhold til veggen.

Link to comment
Share on other sites

Har også et problem med at reven ikke kommer på åta.

Åta ligger 15 meter unna en fjøs der det er sauer. På veggen er det en 300 watts sol. På åta er det revevarsler og viltkamera og det er 2 daue sauer som åte (selvsprukkende dyr), disse har ligget siden august og er ikke blitt rørt, ikke engang av kråke selvom de er der.

Hadde stor reveaktivitet der ifjor men hadde ikke rifle da så kunne ikke skyte, det eneste som er annerledes siden den gang er revevarsleren og lyset. Det lukter ingenting av åta selvom det er gammelt og mildvær.

Det jeg har gjort idag er:

-Tatt en hvit plastdonk over lyset sånn at det ikke blir så skarpt og så har jeg flyttet lyset slik at det peker mere oppover i luften istedetfor direkte på åta

-Fjernet viltkamera

-Fjernet revevarsleren

 

Har fått skaffet blod, skal hente det om et par uker, så har jeg tenkt å blande det med hundefor i en 10 litersbøtte og ha det som åte, eventuelt la blode stå en stund og helle det over åta.

Høres dette bra ut? eller foreslår noen av dere at jeg skal gjøre noe annerledes?

Er det samme hvilke dyr blode kommer fra?

Sitter på 27 meter fra åte, er 15 meter fra veggen så jeg sitter og sikter på skrå iforhold til veggen.

 

Kor langt er det frå skogen til åtet? reven likar å ha litt skjul nærme åtet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...