Jump to content

hagl til rådyr


pirkaa

Recommended Posts

bruker gode gamle S&B blysmut i us 2 å dæm funke som bare f.... skutt 20+ i de siste årene for drevern min å ca halve av de har blitt felt med hagla..

 

å min erfaring er at 12.76 funke bedre enn 12.90 uten tvil... har tidliggere brukt federal 12.90 i us 3 men er ikke helt fornøyd med denne.. men tror nok at uansett hvilke type ammo i 12.76 å us 2-1 funke som snus..

 

 

lykke til med jakta

Link to comment
Share on other sites

Takker, har ikke jaktet med hagle siden det var lov med bly så da blir man litt forvirret i jungelen av stål og stein og alskens forskjellige legeringer :oops:

 

Da noterer jeg meg remington hd Andre forslag? om de koster 10 eller 50 pr smell betyr ikke noe da jeg regner med og ha ei pakke i lang tid :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker, har ikke jaktet med hagle siden det var lov med bly så da blir man litt forvirret i jungelen av stål og stein og alskens forskjellige legeringer :oops:

 

Da noterer jeg meg remington hd Andre forslag? om de koster 10 eller 50 pr smell betyr ikke noe da jeg regner med og ha ei pakke i lang tid :wink:

 

 

Får kanskje legge til att hagla er ei star o/u 12/76 fra ca 1989/90

Link to comment
Share on other sites

Enig med komander blysmut er det beste, særlig den man lader selv. :mrgreen::lol:

 

Ignoransen lenge leve :( Mange som hadde hatt svært godt av endel testing. Mange patroner idag som er himmelvidt over bly i gjennomtrengning og vil gi vesentlig bedre resultat enn blypatroner på alle normale og unormale avstander

 

Til trådstarter - beste råd er bytt hagle. Ellers er TM de beste haglene du kan bruke i våpenet ditt

Link to comment
Share on other sites

lure litt på kosn testing du har bedrevet? selv har jeg prøvd det meste som er av ammo til hagla... å skutt mange rådyr med ulike typer å det jeg sitter igjen med er at ingen av de alternative patronene til bly kan måle seg med de.. man du sitter sikkert på FASITEN så det er vell du som vet hva du snakker om!! :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jeg har tråkket på såre tær. Var ikke meningen å være for kategorisk, men jeg sliter med å ta seriøst endel påstander som disse da de beviser at de som skriver dem ikke har gjort veldig mye for å teste blysmutt mot de beste av moderne patroner.

 

Moderne hagl les Hevishot/Hevi Weight, Tung Shot les alle hagl med egenvekt 13-15 og høyt innslag av wolfram ladd i patroner med hastigheter som ligger 50-100m/s høyere ennn de beste gamle blypatronene har en gjennomtrengning som er 60-100% bedre enn tilsvarende blypatroner.

 

Remington Nitro Mag Bly US 2 har en gjennomtrengning i våte utgaver av telenors oppslagsverk på ca 480-500 sider på avstand av 25m. Remington HD gir samme gjennomtregning med US 5 på 35m. Federal Hevi Weight i US Nr 4 gir den samme gjennomtrengningen på 45-50m. Om en skal ta den helt ut har TSS hagl i US den samme gjenomtregningen på 60m. NJFF sentralt, vi jegerprøveinstruktørene og ulike lokallag har gjort de samme funnene.

 

Du står selvfølgelig fritt til å ha egne meninger om emnet, men om en ikke er for forutinnattt før en begynner å lese er det plenty med informasjon som er motstridende det du hevder.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Sauer 150 her; det finnes langt bedre alternativ til bly i dag hvis man ser bort fra pris, men ammobudsjettet på rådyrjakt er lite i forhold til alt ellers. Du drar tvers gjennom et rådyr mye lettere og på noe lengre hold med de moderne wolframladningene enn bly noengang kunne drømme om, da de er tyngre ved samme haglstørrelse/diameter.

 

Bly er i tillegg ulovlig å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Beklager om jeg har tråkket på såre tær. Var ikke meningen å være for kategorisk, men jeg sliter med å ta seriøst endel påstander som disse da de beviser at de som skriver dem ikke har gjort veldig mye for å teste blysmutt mot de beste av moderne patroner.

 

Moderne hagl les Hevishot/Hevi Weight, Tung Shot les alle hagl med egenvekt 13-15 og høyt innslag av wolfram ladd i patroner med hastigheter som ligger 50-100m/s høyere ennn de beste gamle blypatronene har en gjennomtrengning som er 60-100% bedre enn tilsvarende blypatroner.

 

Remington Nitro Mag Bly US 2 har en gjennomtrengning i våte utgaver av telenors oppslagsverk på ca 480-500 sider på avstand av 25m. Remington HD gir samme gjennomtregning med US 5 på 35m. Federal Hevi Weight i US Nr 4 gir den samme gjennomtrengningen på 45-50m. Om en skal ta den helt ut har TSS hagl i US den samme gjenomtregningen på 60m. NJFF sentralt, vi jegerprøveinstruktørene og ulike lokallag har gjort de samme funnene.

 

Du står selvfølgelig fritt til å ha egne meninger om emnet, men om en ikke er for forutinnattt før en begynner å lese er det plenty med informasjon som er motstridende det du hevder.

 

Det er sikkert mulig det at det finnes patroner som er bedre en bly MEN det du nevner her kan du jo bruke selv der det er litt stein og berg .Har fått en dusj av rikosjett og vil ikke ha en til.Denne type hagl er er jo enda hardere enn stål.Så når den harde hagla er tatt vekk hva står vi igjen med da.

Jeg tror du drar det litt for langt når du drar frem både NJFF , jegerprøveinstruktørene og lokallag .Det var vist en stor del av lokallag som slo seg sammen for og få NJFF til og ta opp blysaken sentralt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du skyter igjennom det er greit, det gjør du også med helmantel i rifle.

Det er noe som blir borte. Med bly er det "dødt" i smellen.

Med mye av di nye alternativene er det fulltreff og dyra reiser seg igjen, fuglene går i bakken å løper som f..n.

Det er godt vi har Sverige så jeg kan drive human jakt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med komander blysmut er det beste, særlig den man lader selv. :mrgreen::lol:

 

Ignoransen lenge leve :( Mange som hadde hatt svært godt av endel testing. Mange patroner idag som er himmelvidt over bly i gjennomtrengning og vil gi vesentlig bedre resultat enn blypatroner på alle normale og unormale avstander

 

Til trådstarter - beste råd er bytt hagle. Ellers er TM de beste haglene du kan bruke i våpenet ditt

 

tror du att noen av disse kan bli for tøffe for star hagla mi??? I såfall hvilke? og hva kan skje?

Link to comment
Share on other sites

Ja dette blir som å anbefale helmantel på Æljen,for da får du gjennomskyting!,men detter den fortere?Nope..For meg er det uinterresant hvor dypt en kule eller et hagl går,om den ikke har de egenskapene ellers jeg er etter..

 

Hvis "æljen" hadde fått ei skur på 150-200 stk 7,62 helmantel gjennom vitalt område på en gang så trur jeg den hadde vært rimelig slaktferdig etterpå.... Forøvrig synes jeg sammenligninga med elg og riflejakt er rimelig dårlig..

 

Har brukt hevishot på rådyr noen år nå i 12/70 og 20/76. Rådyra dør oppreist!! Merker INGEN forskjell fra "blytida" og det har ikke rådyra gjort heller....

 

Nå kommer det vel sikkert noen eksperter og skal fortelle meg at 12/70 er for svakt og at 20/76 er direkte uansvarlig på rådyr også.... Bra rådyr ikke leser på kammeret!!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Med tunge hagl av typen wolfram kan man gå ned en haglstørrelse eller to, og likevel ha minst like god effekt som bly. Det lille en blypellet utvider seg i klasket kompenseres da av flere hagl i dyret, og selvsagt hjelper det med gjennomskyting i tillegg.

Det er noen som tviholder på blymytene, mens bedre alternativer er på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Trist at noen er så fattige at de må smugle bly eller drive illegal produksjon, istedenfor å kjøpe mer egna ammunisjon til hva da? 30 kroner rådyret?

 

Har dere vurdert en avisrute for å spe på privatøkonomien?

 

 

Og hva slags ammunisjon mener du er mer egna da? Til 30 Kr.?

Den avisruta må du nok ta selv Varg. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du får treffe dyret og se an sikker bakgrunn hvis du er nervøs for rikosjett, alternativt gå litt ned (til blynivå) på egenvekt med tungsten-matrix.

Alternativt bruke bly-slug hvis det er materialvalget og ikke effekten som står høyest hos deg.

Link to comment
Share on other sites

Enig med komander blysmut er det beste, særlig den man lader selv. :mrgreen::lol:

 

........................................................

Jeg vil ha meg frabedt og bli kalt kriminell.

Det får du føre bevis for.

Jeg tror jeg fortsetter og bruke det som jeg synes er best og bruke. :mrgreen::lol:

 

Bevisførselen har du vel selv sørget for :roll:

Link to comment
Share on other sites

Enig med komander blysmut er det beste, særlig den man lader selv. :mrgreen::lol:

 

Ignoransen lenge leve :( Mange som hadde hatt svært godt av endel testing. Mange patroner idag som er himmelvidt over bly i gjennomtrengning og vil gi vesentlig bedre resultat enn blypatroner på alle normale og unormale avstander

 

Til trådstarter - beste råd er bytt hagle. Ellers er TM de beste haglene du kan bruke i våpenet ditt

 

 

Hagel skal ikke ha noe nevneverdig gjennomtregnings evne! Det er ikke gjennomtrengingen som sksl drepe men "sjokket".

Link to comment
Share on other sites

Hagel skal ikke ha noe nevneverdig gjennomtregnings evne! Det er ikke gjennomtrengingen som sksl drepe men "sjokket".

 

Dette var en påstand jeg ikke skjønte noe særlig av.

Er det mulig å få litt bedre forklart hva "sjokk" er? Og, er det ikke slik at haglene må ha nok gjennomtrengningskraft til å perforere vitale organer for å drepe dyret, ergo, det behøves nevneverdig gjennomtrengnings evne.

Hadde vært fint å fått dette litt utdypet hvis det var mulig.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet at "sjokket" er en myte som noen refererer til nå og da. Stort sett så vet alle at vitale organer må skades/perforeres slik at det oppstår funksjoneringsfeil, og deretter blodtrykkfall til hjernen slik at dyret dør. Tenkte bare at den som påsto dette kunne forklare påstanden litt nærmere.

Men tilbake til hagl på rådyr. Haglene må ha nok gjennomtrengningevne til å gå gjennom vitale organer. Samtidig er det en fordel at flest mulig hagl treffer i vitale organer, da dør dyret raskere. Dette gjør at rådyrene går i bakken i smellen. Ved å bruke for store hagl som f,eks buckshot vil en få for liten dekning på litt lengre avstander, og faren for skadeskyting vil bli for stor, men haglene må også være store nok for å få nok gjennomtrengningsevne.

Min erfaring er bra både med kal 12 og 20 (det er antall hagl som teller) med hagl størrelse 2 & 3 ut til 25 meter. Tidligere med bly som ga gjennomskytig, pluss at en del hagl satt i skinnet på motsatt side, også nå med lovlige haglmaterialer med samme egenvekt/egenskaper som bly.

Link to comment
Share on other sites

Enig med komander blysmut er det beste, særlig den man lader selv. :mrgreen::lol:

 

........................................................

Jeg vil ha meg frabedt og bli kalt kriminell.

Det får du føre bevis for.

Jeg tror jeg fortsetter og bruke det som jeg synes er best og bruke. :mrgreen::lol:

 

Bevisførselen har du vel selv sørget for :roll:

 

Jeg har ikke sagt at jeg jakter rådyr her i norge. Rådyra her er blitt for dyre. Det er snart så man kan oppnevne statlige jaktlag både på elg og rådyr. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

ja hva svenskene jakter med er ikke så inntressant, har jaktet og skutt mange rådyr med bly for en del år siden så det vet jeg hvordan funker, men har som sagt ikke jaktet noe særlig rådyr med hagle etter forbudet. Og er ute etter den beste erstatningen (eller selvsagt en bedre) hvis det finnes :D

Link to comment
Share on other sites

Har også tro på dead coyote patronene, må kjøpe meg en pakke å prøve de på skive, ser

de har egne dead coyote choker også, skal prøve en slik en også. Fins patroner som er mye

bedre en de gamle blypatronene, min argumentasjon for det er at hd patroner har høyere

egenvekt på hagl, høyere hastighet, samler mye bedre og har bedre inntregning.

Link to comment
Share on other sites

Rikosjett;Ja. Du skyter ikke (skjøt...) bly hvor du vil heller uten rikosjettfare. Det er ikke slik at bly bare legger seg ned med treff. King of ricoshetts; 22LR som såvidt jeg vet ennå lages av bly...piiiiiiiiiiiiaaaaaaaaoooooooo..... :lol:

 

http://www.tungsten-spheres.com/index.html

 

http://www.tungsten-heavy-powder.com/Tu ... ement.html

 

De lager tungsten legeringer som er mykere enn bly, lettere enn bly, like som bly, tyngre enn bly osv. Det er iike bare i Norge at de har funnet ut at bly/kanskje) er giftig. Takk gud for det. Hagla mi yter 400% av hva den gjorde for 20 år siden, Rifla mi yter 1% bedre... At du nok må lade selv for å nyte fullt av hele godtebutikken får så være. Det blir flere og flere ferdigretter ala fjordland også i hagleverden.

 

Husker vi skjøt opp 40-50 rypepatroner på brødskiver og ellers alt vi kunne kaste i luften er rypejaktdag for 20 år siden. Rypene bare ristet på fjæren av de..bly OK, men brukandes; Nei, MØKKASKUDD

 

Gidder i dag ikke engang kjøpe skudd, for når jeg ser innmaten tenker jeg at det er en grunn til at RIMI selger pølser for mindre enn hva jeg kan tjuvslakte kjøtt for til en ordentlig pølse. En plass må det jo tjenes penger... Hva oppnår jeg med å stte sammen en patron som koster mer til tider enn kjøpepatroner??? Jo, når jeg drar i avtrekkeren og det jeg skyter på ikke ligger, da har jeg BOMMA, rett og slett BOMMA :!: For hvis min suppe er på målet; Da ligger det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...