Jump to content

Hvilken 6,5mm?


Okhotnik

Recommended Posts

Hei, Kammerkamerater,

 

Jeg vil gjerne ha innspill til et dilemma jeg har; skal snart ha et nytt løp til en jaktrifle, og da fortrinnsvis i 6,5mm. Men spørsmålet er: hvilken 6.5mm?

 

Standard rifle, standard sluttstykke, ønsker om mulig å unngå store endringer på selve geværet (men vil aldri si ”aldri”…).

 

Bruksområde; rådyr og rein, kanskje hjort og sel, så det må være mulig å lade 9-grams jaktkuler. Samtidig bør den kunne brukes med helmantel på fjærvilt (rype, skogsfugl, gjess) uten å ødelegge målet.

 

Jeg er ingen ”flatskytingsfantast”, men ønsker i dette tilfelle å få ”marginene på min side” så langt det er mulig, innenfor rimelighetens grenser. Rifla skal være noenlunde ”bærevennlig”, så løpet blir nok relativt slankt, men jeg har ingen problemer med å ha det så langt som det er mulig uten at det blir for langt, tynt og ustabilt med en slank profil. Det er ikke noe mål i seg selv å måtte montere demper, jeg jakter med lydforsterkende hørselvern og stortrives med det.

 

Jeg vil foretrekke å ha tilgang til fabrikkladd ammo, hvis mulig, og av fabrikkladde varianter så finnes det, så vidt jeg vet, vi to skandinaver og tre tyskere som kan være kandidater;

6,5x55mm

6,5-284

6,5x57mm

6,5x65mm

6,5x68mm

 

Av disse er det så vidt jeg vet kun skandinavene som leveres fabrikkladet med helmantel. Ett poeng til disse.

 

Jeg kan ikke finne fabrikkladde tyske patroner med kuler på 9 gram (tyngste jeg fant var 8,2), så det er et stort minuspoeng til tyskerne.

 

6,5x57mm ser ikke ut til å ha noen som helst fordeler overfor skandinavene, så den kan jeg vel stryke. Av de to neste tyskerne mener jeg å ha hørt rykter om at hylsene (i praksis fra RWS) kan være både tykke og harde i godset og til dels vanskelige å lade om, men jeg vet ikke om dette stemmer og om jeg muligens blander sammen disse kalibrene med en eller annen 5,6mm fra RWS?

 

Jeg vet det er en innholdsrik tråd om 6,5x65 her på forumet, jeg har lest i den, men er dette kalibret et mye bedre valg enn en 6,5-284 ut fra en totalvurdering? Hva med grosser Bruder 6,5x68?

 

Jeg mener å ha hørt at originalvåpen som de tyske 6,5mm’erne leveres i som regel har en riflestigning som er beregnet på å stabilisere kortere og lettere kuler enn 9-grams, og at hjemmeladde patroner med tyngre kuler ofte ikke går spesielt godt i disse våpnene, men i mitt tilfelle kan jeg velge en riflestigning som blir riktigere for kuler i kategorien 8-9 gram. Da kan jeg forhåpentligvis få det beste av begge verdener.

 

Av ”lauskatter” har vi vel 6,5-06 og 6.5-06AI. Jeg er ikke så dreven at jeg har mye lyst på å drive med hylseforming, men det er mulig disse finnes å få kjøpt som ferdig formet tomgods? I så fall: byr disse på så klare fordeler over fabrikk-kalibrene at det er verdt tiden og arbeidet å gå for en av disse?

 

Jeg er også åpen for å strekke meg til 7mm, men har sett på ballistikktabeller og funnet at sannsynligvis er det kun 7x64mm som vil passe i konseptet. Jeg hører det finnes en tysker som heter noe sånt som ”7x66mm Super Express vom Hofe” (SEvH), men jeg tror ikke den fabrikklades noe sted, og den høres instinktivt vel hard ut for fjærvilt. Vil gjerne unngå magnum-hylser, så 7mm Rem Mag utgår. .270 Win utgår også, men av helt subjektive årsaker.

 

Så langt heller jeg i retning av 6,5-284. Er det gode grunner til å velge noe annet?

Link to comment
Share on other sites

6,5X55 har fordelene i forhold til 6,5-284

-billigere treningsammo (skytterlagsammo koster ca 7,- pr stk)

-større utvalg av ammunisjonstyper/fabrikater

-enklere(iallefall billigere) tilgang på hylser

-mindre løpsslitasje

 

6,5X55 har bakdeler i forhold til 6,5-284:

-mindre utgangshastighet

-kansje ikke like "kult"

Link to comment
Share on other sites

Svarer med spørsmål!

Lader du selv?

Hvilket kaliber i børsa i dag? (Lengden på kassa)

 

Dersom du lader selv er det noen alternativer. Dersom du ikke lader selv så kjøp 6,5x55. Dette ut fra tilgang på ferdig ammo.

Hjemmelading gir flere muligheter, Det finnes en tråd om 6,5x65 som viser at denne er svært potent. 6,5-06 har enkel hylseforming fra 30-06, 25-06, 270, eller ferdige finnes også. 6,5-284 finner du også mye om, valgets kval, spørsmål er egentlig om du vil lade selv, og hvor mye du skyter.

Link to comment
Share on other sites

Hovedsakelig rein og rådyr, med muligheter for hjort og sel. Da hadde jeg gått for 6,5x55

 

høggern glemte en fordel til som 6,5x55 har over de fleste andre kandidatene, mildere rekyl. Det er i alle fall min erfaring at litt mildere rekyl bidrar til litt bedre praktisk presisjon ute i felten.

 

En utvikling som kanskje vil tale enda mer i 6,5x55 sin favør er ny forskrift som er på vei hvor det fra myndighetenes side er forslag om å senke krav til kulevekt, spesielt i 6,5x55. Da vil patronen bli enda bedre til de viltartene du nevner (tillatt med 7,4 gram kule) og myndighetenes forslag går som regel igjennom.

 

http://www.dirnat.no/content/500042398/Horing-pa-revisjon-av-forskrift-om-utovelse-av-jakt-felling-og-fangst

 

Jeg gleder meg i alle fall til å gå på reinsdyrjakt med 120 grs kuler! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 6.5-284, brukt den som jaktrifle, og som "langholdsrifle".

 

Idag har jeg 6.5x55. Årsak, enklere, alt er enklere

- ammo er billig, til dritbillig

- hylser er gratis (norma),

- stort utvalig i ammo

- enorm tilgang på ladedata

- svært standardisert, lett å luke ut "overoptimiske" data f.eks.

 

"Storebrødrene", gir litt mere hastighet, litt mindre vindavdrift, og litt flatere kulebane, du skal kanskje stille 29 istf 34 klikk på 500m. Big deal? Det er det på 900m, der forskjellene er større, forskjellen i vindavdrift merkbar og forskjellen i kulebane gjør akseptabel feilmargin i avstandsmåling noe større.

Så er det gøy da, med sære kalibere, og store hylser, N570 og MYE av det. Det i seg selv er grunn nok for meg til å ha en slik , så jeg ender nok opp med en 6.5-284 igjen, en eller annen gang, om det ikke blir en ren .284Win da?

 

Men til allround bruk, og vanlig jakt her i Norge - så kan jeg ikke se at disse kaliberene har noen fordel framfor 6.5x55.

 

 

Edit. Ser Polardego er ute med et par argumenter: Jeg kan ikke se at 6.5-284 er vanskelig å få til å mate, i en ombygd M98 - sikkert, men i ei børse laget for den - 0 problem. Jeg hadde en S&L, og den matet vel minst like bra som Saueren, med lynraske ladegrep eller langsomme, eller opp ned.

Jeg inviterer også Polardegoen til vise meg hvordan han får 900m/s med 9g kule i .260en... OM du trøkker 6.5x55 ned ei kort kasse så er de omtrent like. Om du lar de få vettuge patronlengder så sliter 260 betydelig med å følge på. Selv med ombygde Palmahylser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill! Ser det er et vell av meninger og viten om dette – veldig artig! J

 

Noen kommentarer og svar på spørsmål;

-Det er snakk om en M98, så lange patroner er i praksis ikke noe problem, men 6,5x51mm blir nok litt i korteste laget. Merker meg dog kommentarer om mulige mateproblemer med 6,5-284 i M98…

-Lader per i dag ikke selv, men anser meg selv som fingerferdig nok til å ta skrittet ut og starte hvis det blir nødvendig. Har ellers en god kompis som lader og som sannsynligvis kan bistå. Det er uansett aktuelt å starte hjemmelading for å mate 9,3’en min med ammo til noe mer treningsskyting med den.

-Det er likevel i utgangspunktet ikke snakk om å brenne store kvanta ammo i 6,5’en, utover 100-200 skudd i året til jakttrening. Har per i dag en .308-pipe i samme rifla som jeg skal ha 6,5mm i, og et par paller NATO til disp, så kaliber og ammo til virkelig mengdetrening er i boks for mange, mange år framover. Men om jeg velger en x55mm så vil det nok bli skutt noe mer med denne enn med et annet 6,5-kaliber, det er nok klart.

-Om det faktisk blir tillatt å jakte rein med lettere kuler enn 9 gram så ville jo det vært utmerket, og også fornuftig!

-Det bemerkes i kommentar til høringen om lettere kuler i 6,5mm at også .25-06 kan klare kravet til anslagsenergi på storvilt. I så fall er dette også et aktuelt kaliber – men finnes det fabrikkladde patroner med tilfredsstillende kuler (til rein, maks hjort) som tilfredsstiller kravet i praksis?

 

Ellers ser jeg ikke store argumenter for tyskerne eller for amerikanske ”lauskatter”, så jeg er vel nesten tilbake der jeg startet; 6,5-284 eller 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri oppnådd 900 m/s med 6,5x55 i normale løpslengder. Ikke heller i Sauer 74 cm. Har du ladedata?

 

Har ladet til 880 i 70cm løp med N560 innenfor greie trykk(målt trykkring sammenligna med en kjent trygg ladning.) Med N570 burde det gå å få ut noe mer om du greier å få i nok krutt, legg til 4cm ekstra løp så er du vertfall nærme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He, he, Mas-36, du er nok en fornuftig mann, men det er lite drahjelp fra deg når jeg leter etter argumenter for å ta skrittet ut i noe som strider mot både egen logikk og andres - men som jeg likevel har lyst til å prøve, bare fordi jeg har nettopp det; lyst! :-)

Men det er vel mye som tyder på at det er x55 det blir... Dog kan man jo alltids skru i en x68 senere... Takker alle for innspill! :-)

Link to comment
Share on other sites

Åhh nei du fornuft og våpen pluss lille meg det passer ikke sammen. :wink:

 

Var jeg deg ville jeg sett litt mere på 7mmere og startet opp med ladning med en gang 8)

 

280rem og 7x64 er kaliber som er perfekte i mausern. Ammo finnes også til jaktbruk ikke noe trening da, men der kommer ladingen inn :wink: Flattskytende og liten rekyl pluss masse kuler å velge i. Litt dyrere enn 6,5, men skal du skyte 100-200skudd spiller ikke de få kr noen rolle.

 

Men lykke til. Selv jobber jeg for å bytte ut en 6,5x55 til noe annet og jeg har en 7mm og en 270 blandt de :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Låner denne tråden litt.

 

Har lest meg litt opp på 6,5-284 her på Kammeret, og ser at den er noen titalls m/s raskere enn 6,5x55. Men hvilke hastigheter ligger den på hvis man lader til maks trykk med det raskeste kruttet og med langt løp (70-75cm)? Er 950 m/s oppnåelig uten å lade som en gærning? Tenker da på med 9g kuler (140 Amax, 139 Scenar, 142 SMK ol)

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter. Enkelt valg om du skal ha den til alt kjøp deg en 7mm. Mye mer margin på storviltet i tillegg til mer frontareal på en helmantel til fugl. En 280 Rem skyter minst like flatt som enhver 6,5.

 

6,5-06 er forøvrig som laget for ei lang kasse. Da får du nok hastighet med 9g kuler til å ikke krangle med trykketfor å nå storviltkravet. SVÆRT enkelt å forme hylser og masse data lett tilgjengelig. Fortsatten av de klart mest vanlige villkattene i skandinavia med godgrunn.

 

6,5x284 til 950m/s med 9g kuler er særs spenstig. Svært vanskelig å få til om du skal trykk innenfor noe fornuftig nivå.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppsummering:

Hvilken 6.5mm?:

 

-Standard rifle, standard sluttstykke, ønsker om mulig å unngå store endringer på selve geværet.

 

-Bruksområde; rådyr og rein, kanskje hjort og sel. Samtidig bør den kunne brukes med helmantel på fjærvilt.

 

-Rifla skal være noenlunde ”bærevennlig”, så løpet blir nok relativt slankt.

 

-Fabrikkladet med helmantel.

Disse kravene er som bestilt for en 6,5 x 55. Spesielt med tanke på at du vil sette begrensningen ved dyr av hjortestørrelse.

 

Hva med grosser Bruder 6,5x68?

 

Jeg hører det finnes en tysker som heter noe sånt som ”7x66mm Super Express vom Hofe” (SEvH).

6,5 x 68 lades generelt med litt lette kuler. Bestiller du et ferdigkamret løp (eller ferdig rifle) i kaliberet får du slak riflestigning, som setter begrensinger for de tyngste kulene som er tilgjengelige i .264" diameter. Fabrikkammo vanskelig å få over disk her hjemme, og den ligger i øvre prisleie.

 

7 x 66 v/Hofe S.E. er et sjeldent utskudd. Vansker med fabrikkammo/hylser. Glem den.

 

6,5 -`06 yter ikke så mye mer enn en 6,5 x 55 at det er bryet verdt. Spesielt ikke i en lett rifle med relativt kort løp. Glem gjerne den også. Generelt er publiserte data for "lauskatter" ofte svært optimistiske (evt. oppnådd i upraktisk lange løp.)

 

6,5 - .284 (Norma). Fabrikkammo tilgjengelig. Treningsammo blir dyr dersom du ikke lader selv. Hylsene dyre.

Uten å ha prøvd det selv, tror jeg man skal lytte til de som mener at en rebated-rim hylse kan gi matekomplikasjoner i våpen med "tvungen mating".

Til ditt formål, med de ønsker du setter, mener jeg det finnes kun èn: 6,5 x 55. En fremragende patron til rådyr, rein, og kanskje også hjort. Og med lett helmantel: meget brukbar på fjærvilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Låner denne tråden litt.

 

Har lest meg litt opp på 6,5-284 her på Kammeret, og ser at den er noen titalls m/s raskere enn 6,5x55. Men hvilke hastigheter ligger den på hvis man lader til maks trykk med det raskeste kruttet og med langt løp (70-75cm)? Er 950 m/s oppnåelig uten å lade som en gærning? Tenker da på med 9g kuler (140 Amax, 139 Scenar, 142 SMK ol)

 

Svarer litt på mitt eget spørsmål her, men Ladeboken utg 6 oppgir 950 m/s med 140 grs kule for 6.5-284, med MRP-2 og 65cm Shilen pipe. Da bør vel 950 m/s være oppnåelig med 70-75 cm matchpipe uten å lade helt på streken? Ikke at pipa ville vart spesielt lenge men...

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg tenkt å prøve 270Win. Det er kaliber 6,83mm. Hadde tenkt på den lenge, men mangel på helmantel ammo gjorde de uaktuellt. Nå leverer Norma 270Win i jaktmatch. Så da er tiden inne for å prøve tenker jeg. 270Win er basert på 30.06 hylsa så man må ha lang låskasse. Den er en tanke kjappere enn 6,5x55 og takler kuler opp til 170grs. Selv kommer jeg til å bruke 130grs kuler til rådyr og jaktmatch(hjemmeladd) til gås, rype og storfugl. Jeg lader selv all ammo, så for min del spiller prisen på fabrikkammo liten rolle. Mulig denne børsa får prøvd seg på en jaktfelt eller to nå på høsten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Personlig har jeg tenkt å prøve 270Win.

Jeg lader selv all ammo, så for min del spiller prisen på fabrikkammo liten rolle.

Ja, jo, men kuleutvalget her på berget er vel snevert i .270? Lett helmantel til fjærvilt f.eks.? Jaktmatch en til Norma? Den har ikke en lett helmantel.

Ladeboken utg 6 oppgir 950 m/s med 140 grs kule for 6.5-284, med MRP-2 og 65cm Shilen pipe. Da bør vel 950 m/s være oppnåelig med 70-75 cm matchpipe uten å lade helt på streken?

Ja, og får du laget deg et spesialløp med lengde 80 cm så får du antagelig 955 m/s, på en varm dag. Og med 85 cm løp...

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken utg 6 oppgir 950 m/s med 140 grs kule for 6.5-284, med MRP-2 og 65cm Shilen pipe. Da bør vel 950 m/s være oppnåelig med 70-75 cm matchpipe uten å lade helt på streken?

Ja, og får du laget deg et spesialløp med lengde 80 cm så får du antagelig 955 m/s, på en varm dag. Og med 85 cm løp...

 

Nå vet jeg ikke hvor mange lange matchløp i 6.5-284 Kalstad har brukt opp. Men i de to jeg hadde, så var 915-925m/s problemfritt å oppnå med MRP/N15, og de var 60 og 65cm lange. Std. ladningen min var 900m/s med 49-50grs N19.

Tar en i bruk N570, og et 74cm løp, så skal du se 6.5-284 blir greit så kvass. Når folk får 920m/s i banesauerene sine, så kan jeg ikke begripe annet enn at 950 må gå fint med 7-8grs til med krutt?

 

Jeg målte forresten over 950m/s med 9g kule ved et par anledninger i min 6.5-284, det ene var et uhell med glohete patroner, og det andre var et eksperiment. Dette var med hhv. N15 og MRP2 og ingen var hårreisende overladninger, men gav klare trykktegn - men verst, elendig presisjon.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

6.5x55. Jeg har hatt en haug med forskjellige kalibre, skyteformet hyls og greier. Jeg kommer mer og mer til at det er standardkalibre som gjelder. Det er faktisk en grunn til at enkelte kalibre blir standard. En ting er militær historikk, men viktigst av alt så er standardkalibrene oftest velballanserte, godt utbredt og enkle å lade til. For eksempel så har jeg en 300wsm pipe til min R93. I dag hadde jeg kjøpt en standar 300 win mag, uten å blunke. Dersom jeg nå skulle ha bytte opp en våpengarderobe så hadde kalibrene sett særs kjedelige ut: 22lr, 223, 6.5x55 (mulig -308 eller 30-06), 375H&H.

Høre på M67, han har skutt ut flere løp enn jeg har eid, tror jeg, og har peiling.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 6,5*06 da.Den er jo norgest beste og tammest villkatt.Vil tro at hastigheter og broblem fri mating i alle rifler blir problem fritt???.

Jeg vil gjerne høre argumenter for og mot,da jeg har ei danske pipe til krag i 6,5*55 som jeg har tenkt å få satt inn i ei meuser kasse jeg har liggende-Er det multig eller blir det bare tull???

Link to comment
Share on other sites

Hva med 6,5*06 da.Den er jo norgest beste og tammest villkatt

Er nok liten tvil om at 6.5-284 er vel så tam etterhvert, men kanskje ikke like grei i en Mauser sies det. At 6.5-06 virker er det ingen tvil om.

Spørsmålet er hva du vil oppnå. JEg synes ikke denlille forskjellen i ballistikk er verd alt bryet over 6.5x55. Skal jeg ha noe som er arbeid med så skal det gi en STOR forskjell i ytelser, ala 338LM og 7mm RM.

 

Grunnen til at jeg har 6.5x55 og ikke 6.5-284, som jeg har hatt (først x55, så -284, så x55, så :roll: ) er vel at jeg ikke ser hva en 6.5-284 eller en 6.5-06 kan gjøre som ikke en 6.5x55 kan. Ballistisk er det kun flisespikking etter 1000-1200m som er forskjellen, og kulevalg og det enkelte løps presisjon er mye viktigere enn den lille ballistiske forskjellen.

Jeg har skutt 6.5-284 ved siden av 6.5x55 og 6.5-06, og 6.5x55 ved siden av de to andre. Forskjellen i treffprosent styres av mannen bak og av børsemakeren som skrudde det hele ihop, ikke av kruttmengden.

 

Selvsagt er det en forskjell, men som sagt liten, og fordelen med 6.5x55 som billig ammo, gratis hylser, og halv pris på løp (mindre egentlig pga. mindre slitasje) gjør at jeg kan skyte MYE mer for samme mengde penger og bal, og det gjør meg til en bedre skytter - slik at jeg skyter bedre med 6.5x55 enn jeg kunne klart med 6.5-284... Skal jeg bruke tiden på å kuke med hylser, egne ladninger, og måtte innom børsemaker for å bytte løp, og betale dobbelt så mye for dem attpå - eller skal jeg ligge og skyte? Thats the question.

 

7 kroner mann, for topp ammo, som samler på en tallerken på 1000m hold. DET er gull når en er lei av å lade, og bare kan gå på banen eller i skauen og mate ut skudd, med laderommet fullt av symaskiner og elendighet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva med 6,5*06 da.Den er jo norgest beste og tammest villkatt

Er nok liten tvil om at 6.5-284 er vel så tam etterhvert, men kanskje ikke like grei i en Mauser sies det. At 6.5-06 virker er det ingen tvil om.

Spørsmålet er hva du vil oppnå. JEg synes ikke denlille forskjellen i ballistikk er verd alt bryet over 6.5x55. Skal jeg ha noe som er arbeid med så skal det gi en STOR forskjell i ytelser, ala 338LM og 7mm RM.

 

Grunnen til at jeg har 6.5x55 og ikke 6.5-284, som jeg har hatt (først x55, så -284, så x55, så :roll: ) er vel at jeg ikke ser hva en 6.5-284 eller en 6.5-06 kan gjøre som ikke en 6.5x55 kan. Ballistisk er det kun flisespikking etter 1000-1200m som er forskjellen, og kulevalg og det enkelte løps presisjon er mye viktigere enn den lille ballistiske forskjellen.

Jeg har skutt 6.5-284 ved siden av 6.5x55 og 6.5-06, og 6.5x55 ved siden av de to andre. Forskjellen i treffprosent styres av mannen bak og av børsemakeren som skrudde det hele ihop, ikke av kruttmengden.

 

Selvsagt er det en forskjell, men som sagt liten, og fordelen med 6.5x55 som billig ammo, gratis hylser, og halv pris på løp (mindre egentlig pga. mindre slitasje) gjør at jeg kan skyte MYE mer for samme mengde penger og bal, og det gjør meg til en bedre skytter - slik at jeg skyter bedre med 6.5x55 enn jeg kunne klart med 6.5-284... Skal jeg bruke tiden på å kuke med hylser, egne ladninger, og måtte innom børsemaker for å bytte løp, og betale dobbelt så mye for dem attpå - eller skal jeg ligge og skyte? Thats the question.

 

7 kroner mann, for topp ammo, som samler på en tallerken på 1000m hold. DET er gull når en er lei av å lade, og bare kan gå på banen eller i skauen og mate ut skudd, med laderommet fullt av symaskiner og elendighet...

 

K

DEt du sier er jeg heilt enig med,men vil man ha noe annet så er man jo besatt av det til slutt.men 6,5*55 er jo egentlig ganske unik skytter patron når man ser på hva den kan prestere på skikkelige druge hold.

Jeg vart bitt av lang holds basillen i vinter,jeg skyter kun med jakt rifla mi Treffer jo egentlig like bra med den som andre med custom bygget våpen.Enda jeg skyter med kjedelige 30-06spr.Skikkelig morro er det likevel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...