Jump to content

Div utstyr til småviltjakt


laban30

Recommended Posts

Hei

Som helt fersk jeger trenger jeg alt av utstyr. Har sittet å lest mangfoldige timer på internett, men blir aldri klok. Noen er fornøyd mens andre bannlyser det samme produktet.

Hva trenger man egentlig, har kjøpt våpen. Kommer til å gå kun på småviltjakt.

Ser for meg at jeg må kjøpe jaktklær, sko og hørselvern.

 

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst : Hvor mye har du å bruke på utstyr ? 1000 ? 5000 ? 10000 ?

Mitt råd er å legge mest i fottøy til å begynne med, dersom du har dårlig råd. Fryser du på beina, så fryser du på kroppen.

Brukt, eller nesten nytt, militærutstyr får du kjøpt for en billig penge. Veier mer, men har bra kvalitet, etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger klær med ett eller annet membran (goretex,airtex) å noen stødige sko helst med membran.

Jeg bruker jahti jakt sin camodress med membran (jeg har ett nytt sett i størrelse xxl til salgs) og alfa bever pro sko har tidligere brukt alfa hjerkin jeg er veldig godt fornøyd med mine valg.

Det kan forøverig være lurt med en jervenduk i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt meg en Lanber Gyttorp.

Penger er ikke så avgjørende, så lenge jeg finner noe innen rimelighetens grense.

Jeg er mer på "jakt" å finne utstyr som jeg vil trives i og kan ha en stund.

 

Jeg har sett på Alfa Bever pro som støvler og Dover jeger`n jaktdress. Dette fra Magasinet.

 

Av hørselvern så har jeg lyst på elektroiske ørepropper. Har lest noen innlegg her om Soundscope og GN Resound, men hvem man skal velge aner jeg ikke... hehe

 

En GPS er ei å forakte. Jeg har snoket litt på Garmin Colorado 300, men den prioriters ikke denne sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs jo litt om du skal postere eller om det blir mye gåing. Husker når jeg begynte å jakte så hadde jeg ikke noe særlig med utstyr. Hadde militær støvlene, og feltbuksa fra militæret, og en natogenser. Brukte bare en arbeidsjakke om det var kaldt. Kjøpt mye jaktklær på salg. Ofte litt utover vinteren så skal mye fjorårsmodeller bort og da er det ofte 50 % om ikke mere. Var ofte innom en jaktbutikk i starten og kjøpte ting etterhvert som jeg fant ut litt hva jeg trengte. Tok litt av etterhvert og har nå ganske mye forskjellige jaktting ofte mye som jeg ikke bruker. Mitt råd er å ta litt etterhvert som du finner ut hva du trenger. Mitt råd er børse, jaktradio(om det er flere som skal jakte sammen), varme støvler. da kommer man langt.

Link to comment
Share on other sites

Det einaste du trenger utenom våpen( som du alt har kjøpt) er ein god ryggsekk og gode fjellsko. Det er viktig at ryggsekken har god bærekomfort og flate reimer beregna for skyting. Fjellsko er så mangt og er vanskeleg å annbefalle mange foretrekker gode gummistøvler tidlig i jakta. Til å byrja med så klarer du deg med dei friluftskleda som du allerede har. I godt ver så har kler med membrand lett for å bli klamme. Men dei er utruleg gode i dårligare ver. Dovre jegeren er ikkje noko dårlig valg (er fornøgd med min etter ein sesongs hardt bruk). det som er vitig uansett type kler er å ha med skifte av undertøy.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger klær med ett eller annet membran (goretex,airtex) å noen stødige sko helst med membran.

Merkelig at jeg har overlevd mine første ti-femten år som småviltjeger, da. For da gikk jeg i gummistøvler eller M77 og kledde meg i Armyshop-klær impregnert med Grønlandsvalla :roll:

 

@trådstarter: Du trenger:

:arrow: Klær som egner seg til været du skal gå i. Turtøy/en billig jaktdress og et regnsett duger hvis du er på budsjett, men dyrt spesialtøy er selvsagt mer behagelig

:arrow: Godt fottøy. Legg mest penger i fottøyet. M77 duger en god stund hvis du ikke går i mye myr og smører/pusser dem godt. De kan brukes i myr også, men ta med strømpeskift ;) For bare ti år siden var det faktisk folk som gikk på rypejakt i gummistøvler! :shock:

:arrow: Ei børse du kan stole på

:arrow: En god kniv

:arrow: Termos/kaffekjel+kopp, fyrstikker, matboks

:arrow: Kart og kompass

:arrow: En ryggsekk til å putte regntøy, ekstragenser, kart/kompass og mat oppi

 

Alt annet er ekstrautstyr. Forresten, en Jervenduk er noe av det beste ekstrautstyret du kan kjøpe deg. Begynn billig og finn ut hva du synes du trenger!

Link to comment
Share on other sites

Småviltjakt er jo så mangt, du har rype med milevis gåing i fjellene, stasjonær andejakt ved innsjøer, kamojakt på duer, åtejakt med salong på kråker, hundejakt på hare...

 

Vel, til rypejakt o.l. med mye vandring har jèg valgt Norrøna Forelhogna Paclite (underkant 6000) i høstfjellfargen bronze og sammen med Alfa Horn (underkant 2000) lettvektskoene veier jaktklærne mine 2kg totalt, du kan selv tenke deg hvordan det blir å gå med på høyfjellet ;) Ullklærne under er jo obligatoriske uansett jakttype så disse har jeg ikke tatt med :)

 

Til jakt i mer lavereliggende strøk falt valget på best i test Alfa Bever Pro og jeg sitter nå å sugler på grønnere jaktdresser som faktisk er lydløse, pacliten bråker jo en del. Men jeg kommer ikke til å overstige budsjetter noe særlig her. Ellers har du jo camonett, ansiktsmaske, hansker, f.eks på duejakt så sier de erfarne jegerne at du må kamuflere deg godt, men spør du meg sier de det om all jakt ;) du kan også kjøpe deg en jaktrumpetaske, så slipper du sekken som henger og slenger, greit, du får ikke plass til store kaffetermosen, men du kan heller ta med en sekk og legge igjen på leirplassen så bruker du taska når du smyger deg rundt i terrenget, i denne har du førstehjelpsutstyr, ammo, jervenduken orig., engangshansker, litt ymse verktøy som skrutrekker og tang, kniv, fyrstikker og lighter i vanntett beholder og hva du ellers måtte trenge på jakta.

 

Igrunnen trenger du ikke så mye, det du mangler finner du fort ut av at du mangler! ;)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Sako 30-06.

Du MÅ ikke ha siste nytt innen klær/sko/utstyr. Det er kun de siste 5-10 årene som handelsstanden har klart å overbevise alle jegere om at de MÅ ha membran både her og der.... Begynte selv med utrangert, tykk dressjakke og olabukser, avanserte til vadmel à la "svenske-uniform" med ullgenser og stilongs. Gummistøvler og "månestøvler" om det var kalt. Vanlig HellyHansen-type regntøy til å dra på utenpå i regnvær.

 

Har idag Norrøna Finnskogen og Viking jakt/fjellstøvel. Alt med membran. Poenget mitt er at man MÅ ikke begynne med det siste. I mange år har jegere klart seg med vanlige klær. Man må imidlertid kjøpe det utstyr som lommeboka godkjenner, og som man føler at man trenger selv.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte med vanlige gummistøvler, fungerer fint, brukte og i mange år marsjstøvler, er du nøye med puss og smører de inn med div impregnering så funker det fint.

Herregud hvor våt jeg var på mange av mine jaktturer på slutten av åttitallet og begynnelsen av nittitallet, men gleden var ikke mindre. Skoene ble tørket med sprengfyr i ovnen og avispapir, etterhvert brukte jeg to te-lys nede i hælen på skoene.

Til klær brukte jeg div kamuflasjeklær kjøpt igjennom magasiner som dumpa ned i posten, og etter hvert forsvarets feltbukse og feltskjorte. Alt i bomull...trenger jeg å minne noen på at jeg var våt :P:P

Hadde og lett regntøy i sekken.

 

I dag er det Lundhags fjellstøvler, vegar ullvang undertøy, stilongs, boksershorts og trøya i ull, bruker og netting trøye på kaldere dager.

Og så er det norrønna bukse og jakke.

 

Man minnes nok de gode gamle jaktdagene mer en de i dag med hi-tek utstyr, var mer sjarm før. Og ikke var det bag-limit og sånt tull heller da.

 

Tenk på generasjonene før det med enkeltløpet hagle, kansje maks 10-15 skudd i lomma og elendig utstyr målt opp i mot i dag...de gikk på jakt de og :P

Link to comment
Share on other sites

Ble ikke så mye klokere her folkens... hehe

 

Tror nok at jeg følger et par råd, kjøper et par gode sko først. Deretter må hørselvern investers. Etter å lest innlegg om jegere med øresus, skjønner jeg at det er fornuftig penger brukt!

Link to comment
Share on other sites

Få først tak i noen Gode sko, Gå dem inn FØR du skal på jakt. Mamma sin strikke genser er ikke dum å ha i sekken. lett regntøy. Beste måten er å prøve og feile et par 10 ganger. Hvordan ellers tror du alle Fjellets mikkel rever her inne vet hva de vil ha med i sekken og ha på seg. Alle har garantert gått på en kjempe våt og kald smell i karieren sin. :lol:

 

OG helt til slutt noe som jeg tror ikke har vært nevnt før, en pakke compeed. Det kan redde dagen og føttene.. Lykke til i utstyrs jungelen.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver om hørselvern. Slik jeg ser det, med mindre du alt har plager med øresus, så er ikke dette noe som trenger å bli prioritert. De jegerne om snakker om øresus skyter mange(!) skudd i året. Til praktisk småvilltjakt ser jeg det egentlig på som meget upraktisk med hørselvern, dette fordi de kan bli slått når du skal montere kolben, eller havne i en rar stilling som gjør at du ikke får hagle i rett posisjon. Til sist er min personlige erfaring som sier at under jakt hører du ikke skuddet. Ved ikke om folk er enig eller ikke, men jeg har aldri merket verken lyd eller rekyl på haglejakt. Er støkkjeger og adrenalinet gjør sitt for å holde ute andre sanser :D

 

MEN føler du at du trenger, kjøp så fort som mulig! Vil ikke ha ansvaret for din hørsel :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev tidligere at jeg vurderte elektroniske ørepropper. Og antar at det blir slike, koster kr, men for pokker, øresus vil jeg unngå for enhver pris.

 

Jeg har også blitt fortalt at man ikke merker skudd eller rekyl under jakt, men jeg ville tro at antall desi som øret utsettes for er lik. Men jeg er ingen fagmann... hehe

Blir jo nesten som å gå på en god konsert, man er mer fleksibel mot høy musikk hvis man liker det som spilles :D

 

Innenfor sko-verden finnes det jo enormt utvalg. Har prøvd et par, men finner ingen klaff til min fot. var å prøvde Crispi hunter og Viking, men de var ikke noe for meg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at hørselvern er noe av det viktigeste du kjøper OG bruker! Har selv hørselskade etter en runde med rødfis og rekylforsterker i foravaret. Har en fin summetone som ligner på NRK sitt prøvebilde signal og slik har det vært siden 1993...

 

En god tråd er denne: http://www.kammeret.no/viewtopic.php?f=35&t=4179&p=35531&hilit=h%C3%B8rselsvern#p35531

 

Man merker ikke så godt de manglende høyfrekvente lydene, og hørselskaden kan utvikle seg gradvis over tid. Først når man sliter med å høre hva folk sier når det er bakgrunnsstøy, så får man talent i å lese på lepper.

 

I min jobb reiser jeg endel offshore og ligger akkurat over kravet for å få offshore helseattest pga. hørsel.

 

Har formstøpte øreplugger og Sordin Pro hørselsvern og skulle bare hatt dette i den gangen i forsvaret...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...