Jump to content

Rem 700 spørsmål


TRX 850

Recommended Posts

Hei og god jul godtfolk.

 

Trenger litt hjelp fra noen kammer orakeler.

 

Har holdt på med pistoler i mange år , men har tenkt å kjøpe meg slik ein Remington 700.(mest pga. stort ettermarked og rykte for mulighet til god presisjon)

Har tenkt å bygge denne ut etterhvert til å bli en pakke til å skyte på lange hold i kaliber 7mm REM MAG.

Spørsmål som følger : Tenkte å bruke en SPS som utgangspungt og har sett på stokker fra Grodås og choate evt.B&C.(gode alternativer mottas med takk men tenker pris)

Disse stokkene oppgis jo å passe til ADL eller BDL vil de passe SPS ? Og vil ombyggingssett til løst magasin for BDL passe?

 

Vil ettehvert bytte til løp med tung profil , men regner med å bruke original løp en stund , blir vel litt vel god plass i løskanalen på ovennevnte stokker før løpet er byttet men gjør det noe?

 

Regner med å lage montasjer og picatinny skinne selv etterhvert ( har Dremmel :lol: ) skulle gjerne hatt mål på "taggene" til disse.

 

Kommer sikkert på flere ting jeg lurer på etterhvert!

 

På forhånd takk folkens og riktig godt nyttår !

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Se det se det !

 

Takker så mye Tord bare å ta frem kalkulatoren og fyre opp i essa.

 

Tar jeg ikke helt feil så opptok usa det metriske systemet på 80`tallet engang ! Tar jammen tid å snu!

Sitter med tegninger på jobben nå om dagen tegnet i år og fortsatt i tommer!!!!

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Å ta utgangspunkt i en SPS er vel greit nok om du har en liggende. Men skal du kjøpe en ny for å bygge ut i fra denne bør du tenke deg om. Om jeg ikke tar helt feil er SPSen avtakeren etter ADL? Ting har sikkert forandret seg de siste årene, men tidligere sorterte Remington ut 1., 2., og 3.sortering på låskassene. 3.sort ble brukt til ADL(SPS?), 2.sort BDL/CDL og 1. sortering gikk til Custom,Sendro/VSF/police osv.(Om det ikke stemmer blir nok dette avkreftet temmelig snart her inne :wink: )

Kjøp i såfall heller en Sendro om du skal ha det kaliberet du tenker på, da får du alu-beddet stokk, rettet låskasse, grovt flutet løp osv, osv med på kjøpet. Alternativt en VSF/VSSF om du tenker på et mere fornuftig kaliber med kort lås(308W/22-250 osv)

Skal du bygge i fra grunn av, så prøv å finne en BDL/CDL låskasse ihvertfall- da slipper du å satse på flaks med låskassen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en SPS Varmint i .308 siden den kom med tykt 26 tommers løp. Den kommer kanskje ikke i 7mm, men det spiller kanskje ikke noen rolle for deg hvis du har tenkt å bytte det meste alikevel.

http://www.remington.com/products/firea ... rmint.aspx

Satte på en Bell Carlson stokk som jeg er veldig fornøyd med. Tok ca. 5-10 minutter å sette den på og jeg trengte ikke gjøre noen forandringer. Tror nok du kommer til ¨bytte stokken ganske fort siden den orginale ikke er frittflytende og ellers ganske billig.

http://www.midwayusa.com/product/273579 ... etic-black

Det neste jeg gjør blir nok å skifte til boksmagasin. Badger Ordinance lager jo bra magasin, men de er veldig dyre så det blir vel kanskje ett av disse.

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/618291

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/350100

Link to comment
Share on other sites

takker for svar og linker.

 

Er en SPS DM jeg har kikket på (magasin)

Så er spent på om den passer i stokk for BDL.

 

BROKK

 

Jeg har vært gjennom samme problemstilling selv. Kjøpte en BDL stokk av Ragnar Hansen, og fresa bare ut til spora til utløseren til magasinet. Går nesten ut ifra at dette er likt på andre stokker også, men kan selvfølgelig ta feil...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en BDL stokk av Ragnar Hansen, og fresa bare ut til spora til utløseren til magasinet

 

Ja det gikk ja :D !! da regner jeg med at det er sånn på de andre også ( helt til vi blir motbevist her :lol: )

 

Når det blir løpsbytte får jeg rette av kassa før jeg monterer hvis det skulle vise seg å være skjevt.

Blir vel sikkert å duracoate hele stasen også etterhvert .

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte en SPS Varmint i .308 siden den kom med tykt 26 tommers løp. Den kommer kanskje ikke i 7mm, men det spiller kanskje ikke noen rolle for deg hvis du har tenkt å bytte det meste alikevel.

Denne han viser til har kort kasse- du får ikke en 7mmRem.mag i denne. Om du kjøper en med lang kasse i normalkaliber må en også åpne støtbunnen på sluttstykket +++

Link to comment
Share on other sites

Satte på en Bell Carlson stokk som jeg er veldig fornøyd med. Tok ca. 5-10 minutter å sette den på og jeg trengte ikke gjøre noen forandringer. Tror nok du kommer til ¨bytte stokken ganske fort siden den orginale ikke er frittflytende og ellers ganske billig.

http://www.midwayusa.com/product/273579 ... etic-black

 

Hvordan er det å kjøpe fra Midway USA på dette ? Er det noe sånn 100$ grense der også som på Brownwlls?

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Har også et lite spørsmål :smile: Er det noen som har erfaringer med Remington 700 XCR II? Fant liksom ikke noe om denne på forumet

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10000&prodid=5909

Ser at den ikke kommer i 308 som jeg hadde tenkt meg. Er det noen av de kalibrene den leveres i som egner seg til kapping og demper slik at den blir kompakt og stille. Tenkte bruke den til trening, rev og elgen. Lader ikke noe sjøl så bør være grei ammo tilgang.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ja det har jeg hørt :lol::lol: . men tror ikke de opptok det før i 1988.

 

 

Å joda, imperial og metrisk har vært sidestillt i USA siden 1875. Men amerikanere flest synes, utrolig nok, at tommesystemet er enklere å forholde seg til.

 

 

 

Ser at den ikke kommer i 308 som jeg hadde tenkt meg. Er det noen av de kalibrene den leveres i som egner seg til kapping og demper slik at den blir kompakt og stille. Tenkte bruke den til trening, rev og elgen. Lader ikke noe sjøl så bør være grei ammo tilgang.

 

Om du skal ha akkurat den modellen og ikke lader selv er det eneste fornuftige 30-06

Link to comment
Share on other sites

Jau. 30-06 bråker vel en del mer en 308 med demper? Kan jo velge en annen noenlunde tilsvarende utgave i 308 også selvfølgelig. Vil helst ha en som er av 1. sorteringen hvis de opererer med et slikt system. Syns bare den XCR II så veldig ut slik jeg kunne tenkt meg bortsett fra kaliberet den blei levert i. Prisen var liksom litt midt i sjiktet(ikke billigst og ikke dyrest) av alle utgavene de hadde. Bedre kvalitet enn de aller rimeligste?

Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Da kan jeg fint kjøre på med 30-06 med litt kortere løp og demper. De få testene jeg har funnet på XCR-II ser jo lovende/bra ut. Liker Remington av en eller annen grunn, sikkert pga det vannvittige utvalget av oppgraderinger man kan gjøre med disse børsene.

Link to comment
Share on other sites

Satte på en Bell Carlson stokk som jeg er veldig fornøyd med. Tok ca. 5-10 minutter å sette den på og jeg trengte ikke gjøre noen forandringer. Tror nok du kommer til ¨bytte stokken ganske fort siden den orginale ikke er frittflytende og ellers ganske billig.

http://www.midwayusa.com/product/273579" target="_blank ... etic-black

 

Hvordan er det å kjøpe fra Midway USA på dette ? Er det noe sånn 100$ grense der også som på Brownwlls?

 

BROKK

 

Send en mail til http://www.midway.no/ og hør om de får den inn ?

;)

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan er det å kjøpe fra Midway USA på dette ? Er det noe sånn 100$ grense der også som på Brownwlls?

 

BROKK

 

Vet ikke med Midway USA, men om du bestiller fra Stocky's så får du shippet det hjem med JetCarrier uten problemer. Har selv å tenkt på å oppgradere min 700, faktisk ikke helt ulikt hva mandalitten foreslo. Kanskje noe for deg også?

 

Bell & Carlson Tactical Medalist Style 5 Fully Adjustable - Remington 700 BDL

Wyatt's Outdoor Detachable Magazine Assembly - Remington 700

 

Begge tilsammen blir rundt 650 USD, dvs ca 3900 NOK. Men i tillegg kommer frakt til Jetcarrier, faktura fra JetCarrier og toll + mva. Totalsum vil antageligvis være rundt kr 6000 (+/- 500) ferdig levert til ditt postkontor, og vips så er rifla dobblet i verdi. ;)

Link to comment
Share on other sites

Så lenger opp i tråden her at det ble spekulert i at låskassene til Remington 700 ble sortert i flere kvaliteter....

 

Noen som VET om det stemmer???

 

Jeg sjekket R700 CDL til fattern i jula, og synes det var like mye slark i den som i min SPS. Jeg hadde dem ikke side om side, men det var iallefall min generelle oppfattning.

 

Jeg sendte Remington nettopp en email der jeg spurte dem, og skal gi svar her når jeg hører fra dem.

Link to comment
Share on other sites

Så lenger opp i tråden her at det ble spekulert i at låskassene til Remington 700 ble sortert i flere kvaliteter....

 

Noen som VET om det stemmer???

 

Jeg sjekket R700 CDL til fattern i jula, og synes det var like mye slark i den som i min SPS. Jeg hadde dem ikke side om side, men det var iallefall min generelle oppfattning.

 

Jeg sendte Remington nettopp en email der jeg spurte dem, og skal gi svar her når jeg hører fra dem.

 

Fikk svar fra Remington i dag:

Response Via Email (Danny) 01/11/2012 01:45 PM

The 700 receivers are all the same. Tolerances on some will vary depending on caliber and the machine they were cut on, but should be very close. They are not "sorted" before going to assembly.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har et 100% svar på hvordan reglene er for å sende riflestokker ut av USA? Kan få venner familie til å bestille og sende, men vil ikke at de skal gjøre noe som bryter mot (noe rare) ITAR regler i USA. Et alternativ er å hente med hjem når man er der, men er det noen som vet om reglene er like når man frakter det i bagasjen selv.

 

Stokkene som er aktuelle ligger i $500-$1000 området :oops:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har et 100% svar på hvordan reglene er for å sende riflestokker ut av USA? Kan få venner familie til å bestille og sende, men vil ikke at de skal gjøre noe som bryter mot (noe rare) ITAR regler i USA. Et alternativ er å hente med hjem når man er der, men er det noen som vet om reglene er like når man frakter det i bagasjen selv.

 

Stokkene som er aktuelle ligger i $500-$1000 området :oops:

 

Riflestokker er ikke søknadspliktige, og kan tas i bagasjen. Du må betale moms hvis kostnaden overstiger kr 6.000,-. Når det gjelder å sende dem, så kan det sendes som "gift" uten at du gjør noe galt, men hvis kostnade på "gift" overstiger kr 1.000,- så beregnes det mva. Dine forbindelser i USA, kan, hvis selger orker papirarbeidet, ta stokken på utførsel, da slipper du US VAT (varierer litt fra stat til stat), og så må du momse den inn i Norge.

 

En del butikker i USA sender ikke varer som koster mer enn USD 100,- fordi det krever eksporttillatelse. Hvis du bruker JetCarrier, så er ikke dette noe problem.

 

Riflestokker til boltrifler uten "picatinny"-referanser er ikke noe problem ("Picatinny" gjør nemlig Al-Kaida flere hundre prosent bedre, og må for all del ikke lekke ut på markedet. At "Weaver" stort sett passer bryr dem seg ikke om.). Litt som å forby Bourbon, men tillate Whisky.

 

- Øivind

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det å kjøpe fra Midway USA på dette ? Er det noe sånn 100$ grense der også som på Brownwlls?

BROKK

 

Du får ikke bestilt noe fra MidwayUSA, men alt de har på MidwayUSA, kan du kjøpe hos midway.no. Dog til en litt annen pris. Utvalget er større på den amerikanske siden, men hvis du tar varenummeret fra den amerikanske siden og skriver det inn på den norske siden, så dukker varen opp med norsk pris (midmindre det er noe man ikke har lov til å selge i Norge), legg også merke til at varebeholdningen hos de forskjellige Midwayselskapene er den samme. Midway.no har ikke noe lokalt lager, det fungerer som et mellomledd mot USA, og tar seg av alle ubehagelighetene med toll, moms og frakt.

 

Til ditt bruk, ville jeg voktet på eBay, og forsøkt å få tak i en McMillan-stokk til det prosjektet. A3,A4 eller A5. Litt massive, men svært stabile. Mange sånne til både kort og lang Remingtonkasse, men de er populære, så man må følge med for å gjøre et godt kjøp.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takker Øivind,

 

Fikk i grunn svaret når jeg kikket litt nærmere på Midway USA :oops:

Men eBay er jo klart en mulighet.

Er en tidligere kollega som skal en tur over dammen på jobb , (Skulle vært der selv også men begynte et annet sted :forvirra: )tror jeg skal hør om han ikke vil sende meg en "gift"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker så mye.. Veldig fint å vite sånne ting helt sikkert. Er jo en ganske viktig detalj :winke1:

Så lenger opp i tråden her at det ble spekulert i at låskassene til Remington 700 ble sortert i flere kvaliteter....

 

Noen som VET om det stemmer???

 

Jeg sjekket R700 CDL til fattern i jula, og synes det var like mye slark i den som i min SPS. Jeg hadde dem ikke side om side, men det var iallefall min generelle oppfattning.

 

Jeg sendte Remington nettopp en email der jeg spurte dem, og skal gi svar her når jeg hører fra dem.

 

Fikk svar fra Remington i dag:

Response Via Email (Danny) 01/11/2012 01:45 PM

The 700 receivers are all the same. Tolerances on some will vary depending on caliber and the machine they were cut on, but should be very close. They are not "sorted" before going to assembly.

Link to comment
Share on other sites

Emnet var treffende så det er vel greit å komme med noen flere Rem 700 spørsmål?

Tenkte å bygge en jaktfeltrifle i 6,5x55 bygd på en rem 700 kasse for å demme opp om systemrifle hysteriet som synes å ha tatt over :lol: Liker lette rifler så den skal ikke veie over 3,5 - 4 kg, dvs under 5 med kikkert. Kikkert foreløpig litt usikkert på type, har en sporter stokk liggende fra tidligere.

Noen spørsmål

Kasse, blir vel "slakt" av en 30.06 eller lignende, må sluttstykket åpnes til 6,5 hylsa?

Pipe tenker feks en Walter i fra Ing Hansen, blå eller blank. Er det verdt ekstra pengene med blank opp mot presisjon/slitestyrke? Hva kan forventes? Tenkte en lengde på ca 26" og ca 16 mm i munning, ingen demper? Ønsker god presisjon, (5 skudd på en "lapp" 100 m) Synspunkter? Er Hansen mannen å bruke, andre forslag?

Tennål er det rask nok slagtid i forhold til 200STR, eller må en til med Speedlock etc, for ikke å stå tilbake? Noen som vet slagtiden på Rem 700 lang kasse opp mot Blaser/200str/202?

Montasje Tidligere brukt Leupold 2 baser i stål med stål ringer, ikke noe QR eller lignenede. Funker vel fortsatt, eller er det noe som er "mye" bedre? Presisjonsfremmende med hel skinne i stedet for to delt eller?

Avtrekk Tenkte bruke det originale, vektgrensa er blitt 1 kg, kan det greit justeres ned til denne vekta?

Hadde vært morro med noen syspunkt før en satte i gang.

Link to comment
Share on other sites

Kasse: Nei, må ikke åpnes for 6,5

Pipe: ville ikke hatt den lenger enn 24-25" Hansen er dyktig

Tennål: Hadde jeg ikke gjort noe med innledningsvis. Jeg gjorde aldri noe med tennåla på mine Rem.

Montasje: Sett på hel weaver skinne

Avtrekk:Få Hansen til å justere det orgianle, så blir det bra

Link to comment
Share on other sites

Tror det er vanskelig å få tak i pre-82 avtrekk til R700 pga dødsulykker ved heving av bolten (uten å røre avtrekket) som 'kan' føre til at skuddet går av med den gamle sikkringen.

 

http://www.cnbc.com/id/39554936

http://www.remington.com/pages/news-and-resources/safety-center/safety-modification-program/remington-model-700-and-model-40-X.aspx

Link to comment
Share on other sites

har en gammel rem 700 som låser hevarm. Forskjellen på denne og de nyere er at den gamle har en "tein" som stikker ut og når en tar sikringen bak/på vippes denne opp i ett spor på sluttstykket/hevarmen og låser denne. Tror bare denne er filt av på de nyere slik at hevarmen kan åpnes med sikringen på.

Har opplevd at avtrekket kan justeres slik at skuddet går når sikring tas av. Det som er feil gjort da er at en fjær spennes for lite. Når en trykker (i vannvare kanskje) på avtrekkeren med sikringen på går denne ikke frem igjen og når en da avsikrer så treffer ikke "avtrekksflatene" hverandre og det smeller.

Riktig justert og med feks neglakk på skruene så de ikke flytter på seg, har det ikke vært noe problem på min rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...