Jump to content

Lee pro 1000 og Tennhetter ??


pmuggeru

Recommended Posts

Ser at Lee mener man ikke skal bruke annet enn CCI eller winchester......Noen som har brukt federal i en Lee pro 1000 ???? eller er det lurt å følge Lee sitt råd med CCI hetter......???

 

Er ikke alle butikker som har CCI, derfor jeg lurer på om federal går greit ?? Evt noen som har tips om hvem som har CCI på lager ??

Er helt fersk i dette så tips mottas med takk :D

Link to comment
Share on other sites

OG pass på at du har en jevn strøm med hetter i materen - når det er tomt i beholderen får ikke hettene i renna nok "vekt" så de glir inn i hetteisetteren og da kan du få krøll.

Hvis det er merkbar motstand ved hetteisetting - stopp og sjekk. Det gjorde ikke jeg og da sa det PANG

Link to comment
Share on other sites

God og hyppig rengjøring av hettesystemet er viktig: trykkluft, q-tips osv. Kombinert med briller og forsiktighet vil det vanligvis gå bra. Jeg har ladet mye på pro1000 uten smell, men prosentdel av flaks er ubehagelig stor. Etterfyll kun med 50 om gangen, det er ganske mange hetter i sklia også.

 

Jeg unngår Federal hetter hvis jeg får tak i noe annet. De er unødvendig bløte, og risikoen for smell er muligens større.

Link to comment
Share on other sites

Valg av hetter gjøres etter behov. Federal velges om behovet for bløte hetter er tilstede som er gjellende spesielt til revolvere og bruk av DA. Til pistoler mindre viktig.

Ang funksjoner i Lee pro 1000 og hetter fungerer alle like bra og om noen mener noe annet må de komme med gode begrunnelser og ikke synsing. Brukerfeil er nok den mest hyppige oversak om noe skulle hende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lada x antall tusen på mine lee 1000 presser, og syns det går greit så lenge man er nøye med å fjerne kruttsøl så det ikke kommer kruttkorn ned ved tennhettematinga, og passer på å rengjøre renna som mater tennhettene. Jeg pleier å bruke en liten bit tørkepapir med CRC-556 eller whitesprit på, og stryke den fram og tilbake med er tannpirker..

 

Sewr det er flere her som har opplevd at tennhettene er gått av når de er kommet i klem. det har jeg aldri opplevd, selvom jeg har klemt endet hetter grundig flate. Men jeg er nøye med å bruke rolige bevegelser, og ikke presse hetta for raskt inn, mulig det har noe å si.

Link to comment
Share on other sites

I bruksanvisningen til Lee's ladeapparater står det fint lite advarsler. Altfor få egentlig. Men, når det først står en advarsel der, "ikke bruk Fedelar tennhetter", og heller aldri mer enn 100stk uansett merke, så må de vel ha en grunn? Det er lov å tenke selv. Liker du å se blinken?

 

Er du i tvil, og har tilgang på andre hetter enn Federal så burde valget være enkelt.

 

 

Her i Bergen får jeg ikke tak annet enn Federal så da er saken litt annerledes......

Link to comment
Share on other sites

når det først står en advarsel der, "ikke bruk Fedelar tennhetter", og heller aldri mer enn 100stk uansett merke, så må de vel ha en grunn?

 

Nei, det står faktisk ingen ting ang. Federal hetter over hode. Det som faktisk står er at man kun skal bruke CCI tenhetter.

Hvorfor vet jeg ikke, men det er stor forskjell på å tenke selv, og det å dikte opp ting selv.

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Vel... Helt fri diktning var det ikke. Les den sorte boksen nede til venstre.

 

http://www.leeprecision.com/cgi-data/instruct/TR2441.pdf

 

Hvis dere som skulle være i tvil fortsatt lurer på hva Lee sier.

 

CCI eller Remington. "NO OTHER PRIMERS should be used with the Lee Pro 1000."

 

Ellers er det et mye mer utfyllende kapittel i Lee's egen ladebok. Som forøvrig anbefales for alle med Lee ladeutsyr.

 

Fortsatt God Jul og bruk vernebriller.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar, det var fint med litt opplæring....

 

Når det står at man IKKE skal bruke annet enn CCI og Winchester så er det nok flertallet som vil følge den anvisningen, derfor er det så greit å slenge ut en post her og få mange nyttige tips og innspill.....

 

Takk takk..... bare å sette i gang da... :)

Link to comment
Share on other sites

Har kun brukt andre hetter (Federal) enn de anbefalte og har hatt null uhell i løpet av nokså mange tusen pressinger.

Jeg tipper advarselen er en slags erkjennelse av at det er en smule slinger og slark i Leepressene, og at det derfor er greit med litt oppmerksomhet og finfølelse.

Om man bare turer frem med ladearmen, kan det fort være ei hette som ikke entrer som den skal og da kan jo ting skje.

CCI , Remington og Winchester (egentlig alle merker) er hardere i godset enn Federal og tåler sikkert mer mishandling om man slurver litt.

Det er ihvertfall min lille teori om den saken.

Link to comment
Share on other sites

Her må det være noen misforståelser ute å går.

 

At Federal er de hettene som trenger minst anslag for å tenne er nok tilfelle og velges da der en minst mulig oppstrammer slagfjør ønskes om revolveren skal tjunes til DA bruk.

Heller ingen revolvere med max oppstrammet slagfjør punkterer federal om noen mistenker det for å kunne skje.

 

Valget av hettetype har ikke noe med ladepressen og funksjon å gjøre og heller ikke at noen smeller av i pressa da hettene presses rolig in og faktisk trenger et kraftig hammerlignende slag for å skulle kunne gå av.

Dette har om skjer i så fall med en brukerfeil å gjøre som da også kan skje med bruk av alle hettetyper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett et sprengt tennhettemagasin (eller, så egentlig ikke magasinet, det var borte, men så skadene på rommet, bla var lampa i taket knust og det var splinter i taket) etter at en federalhette gikk av i en lee pro 1000 presse.

Min erfaring fra andre presser er at federalhetter er de hettene som har mest motstand når de skal inn i hylsa. Det kombinert med at enkelte forteller om støv fra hettene, og at jeg vet at federalhetter går lettere av i våpen med slapp slagfjær, gjør at jeg ville vurdert andre hetter til pro 1000, også siden lee anbefaler å styre unna.

Link to comment
Share on other sites

Brukerfeil, brukerfeil og atter brukerfeil.

 

(Lee anbefaler IKKE å styre unna Federal, men anbefaler Å bruke CCI)

 

Jeg har også ei slik presse jeg bare bruker til pistollading .

Hettebringeren er noe herk syns jeg , vet ikke om andre sliter med dette ? Har byttet ut hele føringa der men dette fusker ofte for meg . Brukerfeil eller ! forklar hva jeg gjør feil .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fire Pro 1000 presser, og min teknikk for både bra hettemating og hylseutstøting, er å være rask når jeg drar spaken opp slik at de ferdige patronene får god fart ut av pressa. Dette gjør også at det blir litt bevegelse på hettemagasinet og hjelper til med matingen av hetter. Jeg bremser så opp før hetten presses inn, og gjør dette i en litt mer forsiktig bevegelse, kjenner jeg motstand, så tar jeg spaken litt tilbake og gir den et dunk sideveis. Dette får som regel tennhetta til å falle på plass og gå inn uten problemer.

 

Min erfaring med problemer med hettemating med pro1000 er at 99 % kommer av krutt under hetteisetteren som gjør at den ikke beveger seg langt nok ned, slik at hettene ikke mattes skikkelig frem. Passer man på at dette er rent, så går det som smurt.

 

Grunnen til at jeg fant frem til å være så rask på labben, er at jeg før ladet 9 mm på pro1000, og fant ut at når jeg var rask på labben opp, så ble det ikke noe kruttsøl. At de ferdige patronene formidaberlig blir kastet ut av pressa, og at tennhetten blir ristet litt, er bare en bonus. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bruker selv kun Federal hetter i pro1000, og jeg har ennå til gode å sette av en hette, til tross for at jeg har klemt de paddeflate, opp/ned og bak/fram.

Du har feil farge på pressa Lærlingen....

Med de blå blir det aldri noe tull!

Har du forresten gått i hi i vinter?

Vi er på plass på feltbanen hver uke, og har satt opp takpanel og malt veggene i hytta.

Så nå er det trivelig der.

;o)

Link to comment
Share on other sites

Med de blå blir det aldri noe tull!

He he, så vidt jeg vet så sitter det fortsatt en sånn pinne til å stappe i hetterøret på sånne blå pressedingser i taket til Dag. Men er man først ”blåøyd” så gjør vel ikke en hetterør eksplosjon noe fra eller til.

:mrgreen:

 

Gått i hi? Neida, her trenes det tre ganger i uka, til NM i luft vet du, noen må representere klubben i de olympiske grenene også vet du ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hette framførings systemet må reingjøres av og til, uansett presse merke og type. Dillon har hette føringen innkapslett og styrer derfor evt. detonasjoner opp og forhåpentlig vekk fra brukeren (om han da ikke står og ser ned i nevnte føring)

 

Bruk av Federal hetter gjør reingjørings behovet mye viktigere. Federal hetter har ikke bløtere gods enn andre, men de bruker annen type "sats". Den tenner lettere og støver mer enn andre typer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
Brukerfeil, brukerfeil og atter brukerfeil.

 

(Lee anbefaler IKKE å styre unna Federal, men anbefaler Å bruke CCI)

 

"Use only Remington or CCI primers. Other brands, especially Federal brand, can explode with su-

cient force to seriously injure the user or persons nearby."

 

Dette vil jeg kalle å anbefale å styre unna Federal.

 

Jeg ville styrt unna Federal, hvilket jeg også gjorde, etter to smell med Fed. (.. jeg er en forsiktig lader ..)

 

mvh siph

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...