Jump to content

Beskyttelsesbriller


Ørret

Recommended Posts

Jeg har flere sett skytebriller, og jeg ville ikke gått for 3M "verkstedsbriller" hadde jeg vært deg..

De vil selvsagt hindre smuss i å komme i øynene dine, men helt avhengig av hva du skyter (på), så kan det være greit å ha noe som også stopper større fragmenter eller deler av rikosjetter..

 

Ett billig alternativ er Revision Eyewear, men det finnes selvsagt mye dyrere å skaffe seg og. Disse gir og mulighet til å ha korrigerende brilleglass inni brillen.

Du skal selvsagt ikke ta ett hagleskudd til ansiktet, men dette er jo bare for å vise at det er forskjell på briller..

 

Forsvaret har gått for ESS, disse koster jo bare 450,- fra norsk nettbutikk..

http://equipnorshop.no/productDetails.a ... 66&cId=356

Link to comment
Share on other sites

Bruk briller UANSETT!

Jeg for min del har plukket ut en blysplint (.44 mag skutt i bakken 1,5m unna) som satt godt fast snaue 2 cm under høyre øye... Dette hadde de rimligste briller stoppet problemfritt, men treff på øyet hadde forårsaket alvorlig skade! Altså: Har du ikke råd til dyre briller så fungerer de rimeligste!!

Jeg har også brillene Domino linker til, har fått optiker til å sette inn glass i holderen sånn at jeg ser BRA! Eneste minus ved disse er at de sitter så tett at det av og til blir duggproblemer...

Link to comment
Share on other sites

Har etterhvert insett behovet for briller med styrek på det tydligvis også går med meg som med mange andre når vi "modnest".. :lol:

Har lenge sett på brillene til Randolph Engineering, koster mye men eg har lyst på de og på noen av de er det mulighet for innsats for korregering av synet.

xlw_pub1a.jpg

Noen som har erfaringe med disse?

Link to comment
Share on other sites

:?: Hvis du lurte på prisen til linse i Top Gun som du linket til så kostet det 485,- pr glass hos landets beste optiker; Tofte!

Godt mulig at prisen ikke er veiledende da jeg kjøpte litt annet stasj der samtidig.. Svidde av 8.500,- på synsforbedringer..

http://www.tofte-optikk.no/

Jeg har satt inn to glass, skytelinse på¨høyre side og 'langsyn' på venstre.. Kjekkt å kunne se sikter OG blinker i feltløypa!

Link to comment
Share on other sites

Til feltskyting bruker jeg et par Top Gun skytebriller som har en "skjerm" i polykarbonat foran en holder for optiske glass.

 

http://www.topgunclothing.com/index.cgi?product=Safety%20Items&prt=4-12300&xm=1&d=5&mid=SM5512&tp=1&cart_id=4831631_26059

 

Jeg har ved et par anledninger også brukt disse på banen med svært bra resultat.

har disse brillene, og innsatsen bruker jeg også ofte på Peltor værnebriller, de tilpasses med et lite kutt med en kniv på peltorbrillen.

Link to comment
Share on other sites

:?: Hvis du lurte på prisen til linse i Top Gun som du linket til så kostet det 485,- pr glass hos landets beste optiker; Tofte!

Godt mulig at prisen ikke er veiledende da jeg kjøpte litt annet stasj der samtidig.. Svidde av 8.500,- på synsforbedringer..

http://www.tofte-optikk.no/

Jeg har satt inn to glass, skytelinse på¨høyre side og 'langsyn' på venstre.. Kjekkt å kunne se sikter OG blinker i feltløypa!

Nei, jeg vet hva mine egne glass koster. Spørsmålet var rettet til han som hadde skrevet innlegget rett over mitt eget. Derfor brydde jeg meg ikke om å sitere. Ikke er det særlig populært heller.

 

Så jeg gjentar: Hva koster de optiske glassene til Oakley sine briller?

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering av innlegget over er fjernet. Kjell Olav

De koster en del med styrke.. Ca 3000,- pr glass.

 

Men det skal finnes ett annet alternativ, Oakley m-Frame har laget en variant med innsett bak for styrke. Disse kan man da endre fargen i "front" på. De er godkjent etter ANSI Z87.1 tandarden, og kan da brukes i industrien. Bør og fungerer greit tl skyting;-) Vet dog ikke pris på disse, men driver sjekker det opp:-)

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Hva styrken koster avhenger jo helt av hva som er galt med øya.. Hvis man fra før kjøper langsyntbriller på nille til 20,- så koster de jo ikke stort.. men har man skjeve hornhinner og alt mulig merksnodige avvik, så blir det fort dyrt..

Tror jeg gav 1500,- pr glass for mine, de er innlegg og kan flyttes over i feks ski/scooterbriller, så der har jeg jo ihvertfall vært litt lur..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Fordi vi nordmenn er for tøffe for sånt.

 

Eller kanskje fordi augeskader ikkje er så vanleg på skytebana at folk tenker over det?

 

No er eg sikkert fordomsfull, men med tanke på alle historiane om erstatningssøksmål i junaiten ser eg for meg at du ikkje slepp inn på skytebana utan briller.

Link to comment
Share on other sites

Har kanskje med påbud å gjøre ja.. Det er nok ikke nødvendigvis p.g.a egen skyting at det er mer vanlig med påbud om briller i junait'n.. kanskje mest p.g.a at sidemannen kan få ei hylse i øyet, at man dermed påfører en annen skade.

 

Jeg sendte ei tomhylse fra 5.56 rett i øyet på en som sto ett par meter til høyre for meg. Måtte til lege og det så ikke videre pent ut.. Heldigvis gikk det någenlunde bra med vedkommende.

Link to comment
Share on other sites

Eg er nok med i "Kva for noko? Vernebriller?" kategorien. Har egentlig aldri tenkt så mykje på det, ser aldri folk med sånt på skytebana.

 

Men det eg lurar på; eg har for lenge sia gitt opp å bruka solbriller på bana, fordi dei kjem innunder hørselsverna, og bryt "forseglinga" så meir lyd kjem inn. Er det kun eg som opplever dette, eller plasserer dykk vernebrilla over hørselsvern?

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har fått meg til å bestille meg briller! Ble ESS Crossbow Suppressor 2X fra Equipnor.

 

Ble bestilt i går og ankom postkontoret mitt allerede i dag! Det fortjener litt skryt synes jeg. To tomler opp for Equipnor fra meg!

 

 

PS: Jeg har ingen interesser i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Rikosjetter ved skyting på stålmål er ikke uvanligt.

Har hatt er par veldigt tett på brillene, så tett at det er godt og ha briller på .. :wink:

Men plukke ting ut av skuldre har eg aldri hørt om eller opplevt og eg sender avgårde 12-14K i året i praktisk.

Da hadde eg troligens slutta og skyte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Etter skyting på stål på 8-9 meter i går ble jeg truffet av en kobberbit som kom tilbake. Traff meg i underleppa.

Fikk brannsår / blemme. Se bilde

kopper-treff.jpg

Hadde det hvert øyet mitt så hadde jeg trolig hvert blind på det øyet nå.

 

Ammoen var Remington 9mm 115GR FMC

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere sett skytebriller, og jeg ville ikke gått for 3M "verkstedsbriller" hadde jeg vært deg..

De vil selvsagt hindre smuss i å komme i øynene dine, men helt avhengig av hva du skyter (på), så kan det være greit å ha noe som også stopper større fragmenter eller deler av rikosjetter..

 

Ett billig alternativ er Revision Eyewear, men det finnes selvsagt mye dyrere å skaffe seg og. Disse gir og mulighet til å ha korrigerende brilleglass inni brillen.

Du skal selvsagt ikke ta ett hagleskudd til ansiktet, men dette er jo bare for å vise at det er forskjell på briller..

" target="_blank

 

Forsvaret har gått for ESS, disse koster jo bare 450,- fra norsk nettbutikk..

http://equipnorshop.no/productDetails.a ... 66&cId=356" target="_blank

 

Alt NFM har brukes ikke av Forsvaret. Disse er nok fortsatt utbredt.

www.cato-ringstad.no/contents/no/d3.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...