Jump to content

Anbefaling av hagle til kystjakt?


Lucky Falls

Recommended Posts

Siden jeg lot 40års krisen bli jegerprøve og planer om innkjøp av hagle"r" til småvilt jakt, i stedenfor den "vanlige" motorsykkel trenden, så har jeg naturligvis noen spørsmål ang. kjøp av hagle for bruk i skjærgården på Sørlandet.

 

Jeg har bestemt meg for Beretta 686 som "Hoved" hagle, og selv om denne ikke er "dyr" i manges øyne, så har jeg planer om å ta så godt vare på denne som mulig og bruke den til lerdue skyting, jakt i skog og på fjell, så jeg trenger en som jeg kan bruke med god samvittighet i et maritimt miljø.

 

Jeg ser for meg en halvautomat/pumpe med syntetisk stokk og rustfritt løp?

(Kan også ta med, at siden det blir 2 nykjøp av hagler, så ønsker jeg at kyst-hagla ikke overstiger 10 000,-)

 

Anbefalinger?

 

På forhånd takk!! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remington 870 pumpehagle. Denne har jeg med i kajakken en gang innimellom her i fjordene vest for Bergen, og bare jeg ropte sjøvann så begynte den å ruste. Blåneringen på den var ganske simpel..Etter at jeg lakket med duracoat har ting blitt mye bedre. Ja det er et rukleverk av dimensjoner, men det har sin sjarm, og det funker bra for meg :) En annen ting er at jeg ikke gidder å ofre en fot for å få fingrene på en hagle som uansett blir dusjet i saltvann... :)

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 er et fælt rukleverk, men er vel den hagle flest stoler på ... hvertfall nesten er mye brukt.

Kjøper du en av denne å får den lakket med duracoat skulle jeg tro du har hagle i mange år, selv skal jeg kjøpe meg en Baikal med enkel avtrekker når tiden kommer.

Link to comment
Share on other sites

Remington 870 ser ut til å dekke behovet, Weatherby'n blir litt for billig til at jeg har tro på den.

Selv om jeg skal utsette den for mulig sjøsprøyt, så skal den jo fungere over tid med normalt vedlikehold :wink:

Hva ligger Remington 870 Marine på i Norge?

Weatherbyen har en del alu, kontra 870 som bare(?) er stål. Bør dermed være en del bedre enn en ubehandlet 870 til sjøbruk. Mossberg 88 til 1790,- fra Winge veier det samme som wby-hagla, så funker sikkert også bra.

 

Har bare noen hundre patroner gjennom min pa-08, men ingenting å utsette på den så langt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at 870'n kan være veien å gå, med nikkel riktignok, da blånering uannsett vil ruste fortere.

Må bare finne ut hvem som selger denne utgaven, da de fleste treffene på nettet er den blånerte utgaven til ca. 4800,-.

 

Når det gjelder hvor utsatt denne blir, tenker jeg først og fremst jakt fra robåt og fra holmer, så ekstremt som i kajakken blir det nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt halvautohagle og vanlig O/U hagle og vil komme med min betraktning av problemet:

En O/U hagle i lukket tilstand har kun 4 hull: 2 foran, avtrekker og lukke/åpne hendel. En halvauto eller punpe hagle har masse hull og sprekker over alt det kommer sjøvann og sprut inn i. Magasinåpning, sleide, osv. Det var et ork å plukke det frahverandre for å pusse det etter en tur i sjøsprøyten. O/U hagla var stort sett bare våt utenpå og lett og tørke av. Det er lettere for menigmann å demontere en pumpe/halvauto hagle ned i sine enkelte bestanddeler enn en O/U (nå snakker vi avtrekk ol) men på en O/U er det mindre drit som finner veien inn i avrekkermekanismer og da mindre viktig å pusse ofte der inne.

 

Skulle jeg kjøpt en egen hagle til sjøfugljakt hadde jeg gått for en enkel O/U hagle og så fått pulverlakkert den utvendig.

Link to comment
Share on other sites

 

Skulle jeg kjøpt en egen hagle til sjøfugljakt hadde jeg gått for en enkel O/U hagle og så fått pulverlakkert den utvendig.

 

 

Problemet sånn som jeg ser det, med O/U så har du ingen mulighet til å bære halvladd våpen.

Og i en kajakk vil jeg absolutt ikke hatt patroner i kammeret, med mindre jeg skal til å skyte.

 

 

Ligger et bilde her ute av en som skjøt hull i kajakken med O/U hagle. Hagla lå mellom beina på føreren.

Link to comment
Share on other sites

Remington 887. Alt utvendig er plastbelagt, og gjør hagla omfangsrik. XXL solgte dem en stund, prisen var som de rimeligste 870-ene, og jeg var nær å kjøpe en brukt en. Disse har utskiftbar trangboring.

 

Ellers er jeg enig i Benelli Nova/Super Nova. Mindre eksponert metall enn 870, og god overflatebehandling. 887 er Remington sin "Nova-killer". Litt dyr.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk mye bra tilbakemeldinger her!! Takker!

 

Da koker jeg det ned til 3 valg så langt. 870'n, Supernova'n eller en eldre O/U som jeg får pulverlakkert, da dette ligger greit innenfor budsjettet.

 

Jeg synes egentlig pumpe og halvauto er litt små harry men litt tøffe på så måte, men om en pulverlakkert O/U blir så mye bedre er jeg usikker på :wink:

Men med denne haglen er det funksjon fremfor finesse som gjelder.

Når det gjelder trangborring, så er det ærfugl og skrav jeg sikter meg inn på, så kun full åpning er uaktuelt.

Jakten blir hovedsaklig fra båt eller holme, så om jeg kjøper en brukt O/U (f.eks. Gyttorp), så er jeg ikke så redd for å blåse ut bunnen i farkosten, selv om jeg også har kajakk på hytta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne på sjøen, mest jakt fra kajakk

normal_dura1.jpeg

normal_dura2.jpeg

 

Slik så den ut før duracoating

normal_sjofugl1.JPG

 

Det er en billig tyrkisk sak, Egeh Silah. Den var fornikla, men ble litt prikkete allikevel etter en tur på sjøen, så Vetlus duracoatet den for meg. Duracoaten holder ikke så bra på de forniklede flatene, hadde vært bedre å kjøpt en vanlig 870 og duracoatet den.

 

Når jeg har vært på sjøen tar jeg med meg hagla i dusjen sammen med vannkokeren og spyler igjennom den med en liter kokende vann. Når den er tørr sprayer jeg den med olje. Det er det eneste vedlikeholdet, og det er tilstrekkelig. Tar 3 min kanskje?

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Om du velger en brukt hagle så tenk på at den bør være godkjent for stål og andre GODE alternativer. En hardt ladet patron med 36 gram stål kan være drøy kost.

Anngående lakering så har jeg valgt å duracoate hagla. Blank svart dura ser slett ikke ille ut og rust er ikke et problem lenger. Når jeg kommer hjem fra havet skyller jeg hagla i varmt vann, tørker av den(bruker litt trykkluft også), setter den inn med olje og lar den tørke på badgulvet.

Link to comment
Share on other sites

Husk at om utsiden av hagla ruster, så blir hagla stygg, men om innsiden ruster, så virker den ikke.

Så, med mindre du får tak i en hagle der alle de små delene er "rustfrie", må du pusse akkurat like nøye som om du hadde en hagle uten rustbeskyttelse.

 

Og hvorfor vil du ha "full åpning" etter skarv og ærfugl? Om du med "full åpning" mener "ingen trangboring" vil du få veldig begrenset rekkevidde, og om du mener "full trangboring" vil du utelukke en del gode haglmaterialer og gjøre det unødvendig vanskelig å treffe på kort hold. (med mindre du skal jakte fra robåt/kano/kajakk og satser på å ha god tid til å sikte deg inn på svømmende fugl, da er full trangboring (og små hagl og gode sikter) utmerket.)

 

Selv har jeg prøvd det meste av hagletyper på sjøen (pumpe, halvauto, enkeltskudd brekk, rollingblock, boltaction, S/S og O/U) og min konklusjon er at alt ruster mye om du slurver med vedlikeholdet og ruster litt om du er nøye med vedlikeholdet. Så mitt råd er å velge noe som er lett å plukke fra hverandre, for jo mindre plunder det er å demontere hagla, jo større sansynlighet er det for at du gidder å ta en skikkelig puss av alle de indre kriker og kroker. Pulverlakering, duracoat, bengallack og slikt hadde jeg utsatt til originalfinichen var så sliten at det blir nødvendig med oppgradering.

Link to comment
Share on other sites

Og hvorfor vil du ha "full åpning" etter skarv og ærfugl? Om du med "full åpning" mener "ingen trangboring" vil du få veldig begrenset rekkevidde

 

Jeg skriver at "full åpning" er uaktuelt, da jeg naturligvis trenger rekkevidde, helst med utbyttbare choker.

Jeg heller nok litt mot å kjøpe en brukt O/U for så å få den duracoatet.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg nok bestemt meg, Remington 870 Express i vanlig sort utførelse med 66cm løp, da disse tydligvis har utskiftbare choker.

Denne er rimelig og om rusten melder seg, er duracoat i matt sort løsningen.

Det som trigger meg utenom alsidigheten, er at den er lett å demontere i enkeltdeler, og kan dermed lett holdes ved like.

 

Men først i hus skal Beretta'en, 870'en trenger jeg ikke før til sensommeren/høsten :wink:

 

Takk for alle meninger og svar!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...