Jump to content

Vintips...


Geir-J

Recommended Posts

Det som er viktig er at maten ikke slår ihæl vinen, eller omvendt.

På polet har vinen gjerne en beskrivelse med rundinger som beskriver hvor kraftig/fylde, fruktig og tanninrik vinen er.

Som en veldig, veldig grov tilnærming for å få vinen til å passe til maten så må du ha en formening om hvor kraftig/smaksrik og hvor feit maten er. Altså da ikke bare kjøttet men hele pakka som ligger på tallerken.

Er det feit mat så bør vinen ha mye tanniner, mager mat tilsier lite tanniner

Er det kraftig mat så må vinen være fyldig, og omvent.

 

Har du f.eks en ukrydret elg indrefilet som presenteres helt tørr, uten saus og med noen pastaskruer inntil kan du ha en lett vin.

Serverer du derimot en elg indrefilet som har marinert seg i chili/hvitløk/salt/pepper/fløte marinade i et døgn, sammen med fløtegratinerte poteter og en heftig saus hvor du hverken har spart på rødvin, fløte, smør eller krydder, og danderer biffen på tallerkenen med en svær klatt kryddersmør, ristede pinjekjerner og soppstuing så må du finne en vin hvor rundingene for fylde og tannin er så fulle som mulig.

 

Dette er selvfølgelig temmelig forenklet og har tonnevis med unntak, men det er ikke noe dårlig utgangspunkt.

Dette med vin er faktisk akkurat som med hjemmelading og skyting. Du må trene masse og være villig til å eksperimentere endel for å finne gode løsninger.

 

Hvis dere er fler så kan du jo lage en selskapslek ut av problemet. Kjøp fire forskjellige viner. Gjerne etter kriteriene over men f.eks fra forskjellige land (Frankrike, Italia, Autralia og Chile). Sett fram fire glass til hver og en liten skvett i hvert glass.

Lag et lite skjema hvor gjestene (og du selv) beskriver lukt, smak og samspill med maten for hver av vinene.

 

Brått så har du fått deg en ny hobby !! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg er relativ ny som jeger, men har jobbet for Vinmonopolet i 5 år.

Så er det noe dere lurer på, så kan jeg stort sett skyte fra hofta.

 

For det første så vil jeg anbefale å kontakte beteningern i butikken, de kan gi deg god hjelp.

Ellers så kan du lese litt her: http://www.vinmonopolet.no/artikkel?id=22

 

Du kan også ringe dette nummeret 04560 som er kundeservice. Der sitter folk som virkelig har peiling på vin.

 

til hjort så er Syrah frå Rhône et godt valg.

 

Min favoritt er likevel Ravenswood Lodi på en Zinfandel 179 kr (3202701) <-- produkt nr.

Dette er en god alrounder. Lillebroren finnes i kartong på treliter, og er også terningkast 6 vin.

 

Til sist må jeg si at en Vin ikke passer til alt.

En som er god til å drikke alene, er ikke nødvendigvis en god vin til hjortemedaliong.

For å si det sånn alle forstår, så skyter du ikke rype med 375HH.

Joda det blir nok rype, men ikke nødvendigvis en god matopplevelse. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke 'inne' på rødvin, og liker svært sjelden rødvin jeg får servert med mat. (ikke helt voksen enda, liker brus til mat ;)

 

Men jeg fikk en Castillo De Jumilla i gave fra en som kan sånt, og den smakte virkelig godt!

Det står at den passer sammen med lyst kjøtt og spekemat, men også til hjortegryte og grillet entrecôte passet den ypperlig.

 

http://www.aperitif.no/Vintips/polliste ... 2010-20878

Link to comment
Share on other sites

Viner fra Rohne er ofte bra sammen med vilt. Likevel er det vanskelig å si at alle viner fra Rohne passer til vilt siden de varierer fra det lette til det gampetunge og kraftige. En definitiv anbefaling jeg vil gi er Cuvee Gaby fra Domaine de Colombier. Den er fra Crozes Hermitage og vil fungere til det meste av vilt med litt kraftig smak. Det er en syrah-basert vin, og det er en drue som flere over foreslår til viltkjøtt.

 

Vil også nevne at Syrah i Frankrike er samme drue som Shiraz i Australia. Personlig er jeg ikke veldig begeistret for Australsk vin da jeg synes at ofte er for søtlige i smaken. Liker det strammere og fastere. Likevel er det mange som vil foretrekke det Australske siden de ofte framstår som mer lettdrikkelige.

 

Det aller beste tipset mitt er å drikke mye vin. Ikke kjøp det billigste, jeg synes det går ei grense et sted der det ikke finnes brukbar vin til annet enn å lage saus på, og knapt nok det. Den grensa går for meg på endel over hundrelappen. Dette er ingen etablert sannhet da det er mulig å kjøpe billigere vin som er drikkelig men det er langt mellom dem. Det er også fullt mulig å kjøpe dyrere vin som er dårlig.

 

Ellers er det mye bra info å finne hos avisene, spesielt vinspalten i DN er veldig bra. www.vinforum.no er også et bra nettsted.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
jeg er relativ ny som jeger, men har jobbet for Vinmonopolet i 5 år.

Så er det noe dere lurer på, så kan jeg stort sett skyte fra hofta.

 

For det første så vil jeg anbefale å kontakte beteningern i butikken, de kan gi deg god hjelp.

Ellers så kan du lese litt her: http://www.vinmonopolet.no/artikkel?id=22" target="_blank" target="_blank

 

Du kan også ringe dette nummeret 04560 som er kundeservice. Der sitter folk som virkelig har peiling på vin.

 

til hjort så er Syrah frå Rhône et godt valg.

 

Min favoritt er likevel Ravenswood Lodi på en Zinfandel 179 kr (3202701) <-- produkt nr.

Dette er en god alrounder. Lillebroren finnes i kartong på treliter, og er også terningkast 6 vin.

 

Til sist må jeg si at en Vin ikke passer til alt.

En som er god til å drikke alene, er ikke nødvendigvis en god vin til hjortemedaliong.

For å si det sånn alle forstår, så skyter du ikke rype med 375HH.

 

 

 

Joda det blir nok rype, men ikke nødvendigvis en god matopplevelse. :)

 

Anbefales. Polet er en faghandel! Spør, og du får garantert svar. Og det som anbefales stemmer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...