Jump to content

Ladedata for 223r og tunge kuler?


vingemutteren

Recommended Posts

Etter å ha lest Vejtus sitt svar i presisjonstest tråden, tenkte jeg at det kunne være ryddigt med en egen tråd om kun tyngre kuler for kalibret (for egen del 75gr siden jeg har 1/9 pipe).

 

Jeg har en Savage 200 (1/9 snurr) som har såpass langt magasin at col på 61.5 ser ut til å gå med passe margin (satte i ei hylse med kule og presset igjen sluttstykket, kula stoppet på col 61.7mm. Og dette gikk i magasinet).

Nå er det for meg ikke aktuelt å sette kula i bommene, men det indikerer at magasinlengden ikke er en begrensende faktor for min rifle.

 

Spørsmålet da blir om man har noe å tjene på å sette kula lenger ut enn normale ladedata tilsier?

Fordeler /bakdeler?

Finnes det tilgjenglige data på hva som skjer når hylsevolumet økes og mere krut fylles i?

Er der rimlig pålitlige ladedata for Partizan 75gr HPBT å oppdrive? (siden jeg nå engang har liggende endel av denne).

(Har N140 og muligens 201 eller 202 på hylla).

 

Uansett, jeg tror dere skjønner hva jeg har bruk for (bedre enn meg). :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Spørsmålet da blir om man har noe å tjene på å sette kula lenger ut enn normale ladedata tilsier?

Fordeler /bakdeler?

Kan bare svare generelt, siden jeg ikke har ladet mye 223:

fordeler med å sette kula lenger ut er at du:

-kan få frigjort rom inni patronen og få plass til mer krutt.

-kan tilpasse friflukten til feks den lengda du ønsker (noen har stor tro på friflukt som presisjonsfremmende greie)

 

Bakdeler:

-du kan få dårlig kulehold ved å sette kula for langt ut.

-ammoen passer ikke nødvendigvis i andre våpen enn ditt pga magasinlengde og friflukt (kan og gi trykkproblemer i andre våpen pga for lite friflukt)

Link to comment
Share on other sites

"Min" ladning med 75 grs Partizan:

 

N140 : 22,5 grs (startet på 21,5 iflg journalen).

COL: 57,6 mm(gir meg 0,7 mm friflukt i min børse).

 

Dette var omlag et år siden, så jeg husker ikke nøyaktig hvordan ladningen gikk -jeg har ikke kronografert den- men i ladejournalen min har jeg skrevet følgende kommentar: "godt utgangspunkt". Jeg skal lade opp noen fler å teste på onsdag. Skal legge inn resultat i denne tråden.

 

Min "gulladning" med tunge (for kaliberet) kuler til .223 består av følgende:

 

75 grs Hornady HPBT

23,0 grs N140

COL 57,4mm (gir meg hele 1,2 mm friflukt).

 

Denne patronen har jeg logget som følger: "snittsamling : 12 mm, beste : 6mm).

 

For ordens skyld kan jeg nevne at børsa er en Ruger Hawkeye Predator med 1:9 stigning.

 

Noen som har testet ut 62 grs Partizan?

 

Edit: hadde glemt et ",". Jeg har altså ikke 12mm friflukt :mrgreen: !

Link to comment
Share on other sites

I Tikkaen min har jeg skutt mye med 75grs Partizan og jeg har brukt den til alt vilt.

Jeg bruker 24,5 grs n140, remington-hylse, federal hette og en col på 57,5 som ga 1,5mm friflukt.

Denne ladningen er brennheit i min rifle!!

Utgangspunktet for ladningen var lapuas data for 75grs hornady. Presisjonen er meget bra.

kronografert til 830 ms i 55 cm løp.

Link to comment
Share on other sites

lapua har masse gode ladedata for tyngre kuler på sine sider for bruk av vithavouri krutt. Min erfaring er at maksladningene deres er en smule hissige.

Hvis du har lengre COL enn oppgitt vil du få lavere trykk, men du bør uansett øke sakte og følge med på trykkring og se når det begynner å bli høyt. Jeg har ladet en del med 77gr Sierra MK med 24,5gr N140 COL 57.7mm , hvor lapua oppgir 24,7 max med COL på 57.4mm. Disse ladingene kommer jeg ikke til å bruke om sommern, for å si det sånn :lol: Da tror jeg at jeg kommer til å bruke 24gr.

gir forresten 830ms i min 50cm LW pipe med 1:8 twist og rundt 10-15mm samlinger.

Link to comment
Share on other sites

223Rem., Lapua hylser, CCI 400, 80gr Hornady Amax, VV N550, COL=65mm, pipe: Lilja 1:7", 550mm

24gr - 735m/s

25gr - 750m/s

26gr - 802m/s

26,5gr - 815m/s, dagens "to go" ladning - gir 795m/s i 47cm løp

27gr - 835m/s,

27.5gr - 865m/s, brukte denne lenge, men ble lei av krangel med hylser som måtte helpresses

Denne kula har jeg brukt ut til 800m med godt resultat. Den har også blitt brukt til jakt på fugl, noe jeg synes den egner seg godt til, selv om den tydelig begynner å ekspandere i stor fugl, f.eks. gås.

 

 

223Rem., Lapua hylser, CCI 400, 62gr Berger "Match Varmint", VV N550, COL=60mm, pipe: Lilja 1:7", 550mm

28.5gr - 915m/s, det var alt jeg klarte å få nedi av N550, god presisjon tross >5mm friflukt, men ikke bedre enn fabrikkammoen.

 

223Rem., Lapua hylser, CCI 400, 90gr Berger VLD, VV N550, COL=67mm, pipe: Lilja 1:7", 550mm

26grs - 800m/s

26,5gr - 830m/s, denne gav meget god presisjon ved flere anledninger, på hold over 300m har jeg aldri sett bedre presisjon "live", med noen rifle, men den gav også store skuffelser innimellom, kula er muligens følsom for et eller annet jeg ikke har full kontroll over, settedyp er en meget het kandidat. Denne kula liker å sitte i bommene.

Fungerer bra til minst 800m

 

Lapua 69gr "Aficionado" fabrikkammo, pipe: Lilja 1:7", 550mm

915m/s,

Brukt ut til 600m, veldig bra presisjon.

 

Disse ladningene var alle sammen omtrent like presise, jeg skjøt mellom 5 og 15mm 5 skuddssamlinger (100m) litt til og fra, og det kunne synes som om alt som var utenfor 10mm kunne forklarer med min egen talentløshet. Om noe utmerket seg som gjennomsnittlig bedre enn alt annet så må det være fabrikkammoen ( :oops: ) - den er overjordisk.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på banen i dag og testet to ladninger med 75 grs Partizan i håp om at jeg skulle sitte igjen med en rimelig og god treningspatron. Forholdene for testing var ikke de beste med ustabil vind, men det roet seg litt med ugjevne mellomrom. Jeg sendte avgårde skuddene når vindmarkørene hang på sitt roligste.

 

Jeg hadde ladet med 22,5 og 23,0 grs N140 bak Partizankulene. Resultatet var ikke oppløftende med samlinger rundt 50 mm. Stort sett satt tre skudd med akseptabel innbyrdes avstand, men det var umulig å unngå disse slengerene. Jeg skal forsøke med enda litt mer krutt , i håp om at det vil bidra til mer stabilitet, men jeg har ikke store forventninger.

 

For å dobbeltsjekke at det ikke var skytteren som hadde en dårlig dag, så skjøt jeg noen samlinger med 75 grs Hornady BTHP. Med disse var det ingen problem å treffe klistrelapper på hundre meter, og de samlet som vanlig meget godt i all den tid jeg passet på vinden. I tillegg sendte jeg avgårde en håndfull 55 grs V- Max. Disse pleier å la seg påvirke av vinden, men likevel ble det samlinger som var under halvparten av Partizankulene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kommet frem til 77 gr. Nosler competition med 25.5 gr Vith.N-540

Hastigheten på disse er ikke kronografert, men teorien sier 910 m/s iflg. quickload. Men det sier også at ladningen skal være godt over max trykk i .223, i mitt våpen er dette ikke tilfelle, det er ingen trykktegn på S&B hylsene og presisjonen er på trekløverstadiet

 

Den relativt høye hastigheten skriver seg vel fra det 69 cm lange shilen løpet :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sitter her og ser på patronene som sist ble skutt, kule er 75gr HPBT Partizan, krutt er N140, Hetter CCI 400 , Hylser Federal (blandet lot), c.o.l. 59.5mm, rifle Savage stevens 200.

 

Ladet opp fra 23.0gr - 25.0gr. (over 24.0 anså jeg som litt .... i overkant)

 

Sluttstykkegange var lik for alle ladninger.

 

Hastighet: Kronografen har jeg gjemt på ett så lurt sted at jeg ikke husker hvor, så det får jeg komme tilbake til.

 

23.0gr til 23.7gr litt flatbanket hette.

 

24.0gr Litt mer flatbanket hette.

 

24.5gr samme som 24.0gr samt antydning til at hetta vill inn i tennålshullet (kjenner det såvidt med negelen helt inntil tennålsanslaget).

 

25.0gr Litt mer flatet hette enn 24.5gr, samt litt mere kant rundt tennålsanslaget (både ser og kjenner det når en ser etter). Men ingen tegn på messingen etter noe som helst.

 

 

 

Mage følelsen sier at jeg bør sette 24.0gr som max, og konsentrere meg om derifra og nedover. Eller sette kula ut mot bommene, og begynne på nytt.

 

Er vel egentlig enklere (og tryggere) å følge standard oppsskrifter som andre har prøvd seg frem til (har intrykk av at jeg har mulighet for lengre friflukt/og magasinlengde enn de fleste).

 

Uansett, dette er gjort og overlevd, og nå ønsker jeg tilbakemelding på om jeg har vært helt idiot eller ei. Samt om noen kansje sitter med ting som fungerer med slike patronlengder?

 

Samt om CCI 400 hetter er relavtivt myke?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tenkte å prøve meg på å lade 75 grain A-max med N140 og grubler litt på kruttmengde.

 

Ser at Hornady 75 gr BTHP starter i Lapua sine ladedata med 22,1 gr N140. A-max'en må settes dypere siden selve kulen er lengre og jeg må ned i 58 mm patronlengde for at de skal gå i magasinet. Friflukten blir da 3,5 mm.

Høres det ut som et vetig sted å begynne på 21 grain N140?

 

3,5 mm friflukt, blir det i overkant mye? Kan jo mate dem inn en og en og mekke litt på magasinet hvis denne kulen viser seg å gå :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...