Jump to content

tjuvjakt


gorrlausen

Recommended Posts

Etter eit 2 mnd opphold på rikshospitalet var tiden inne for rådyrjakt...

Eg slapp bikkja igår formiddag, etter 30 min los høyrde me 2 skudd og losen stoppet opp.

På gps såg eg at bikkja stoppet opp for deretter å gå langs ein skogsbilveg....

Eg bynnja å gå mot fallet da eg såg at gps signalene blei borte,og da eg kom fram til skuddplassen ca 30 min etter, var både rådyr og jeger borte,han hadde ikkje vomma ut dyret da han sikkert hadde dårleg tid..

Kan det vere så viktigt å få skutt eit rådyr at folk må ty til slike handlinger???

Har forøvrig reg. nummeret på bilen, så det blir vel ein politianmeldelse på denne DYKTIGE tjuvjegeren frå Skien.

 

Når det nærmet seg skumring fant eg bikkja, da var det for seint å slippe. Så tusen hjertlig takk til alle tjuvjegere som øydelegg for seriøse jegere, det er heldigvis ikkje så mange av dykk. RASSHØL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Tja, har et par innvendinger mot det jeg leser som konklusjonen din om at det er tyvjakt og at det er personen som eier en viss bil som eventuelt har gjort dette.

 

-Er det noen andre som har jaktløyve på rådyr i området? Om svaret her er at det er andre som har løyve, kan det jo være noen med løyve som har skutt rådyret.

-At en bil har vært i området betyr ikke nødvendigvis at det er akkurat den bilen personen som skjøt rådyret brukte. (kan jo være noen har en affære med en dame i nabolaget feks å derfor er der ofte. Bilen sto nær bebyggelsen skrev du.)

Link to comment
Share on other sites

Eg slapp bikkja igår formiddag, etter 30 min los høyrde me 2 skudd og losen stoppet opp.

 

Eg bynnja å gå mot fallet da eg såg at gps signalene blei borte,og da eg kom fram til skuddplassen ca 30 min etter, var både rådyr og jeger borte,han hadde ikkje vomma ut dyret da han sikkert hadde dårleg tid..

 

Har forøvrig reg. nummeret på bilen, så det blir vel ein politianmeldelse på denne DYKTIGE tjuvjegeren frå Skien.

!

 

Her var det virkelig mange dårlige argument for å beskylde noen for tjuvjakt.

 

Har du enerett på jakt i terrenget?

 

Vet du om (og det viktigste kan du bevise) at et rådyr ble fellt (ulovlig??)?

 

Hvilke bevis mener du eventuelt du har som ønsker å anmelde en eventuelt parkert bil?

 

Å anmelde en en slik sak med dine opplysninger er svært useriøst og kanskje også straffbart.

Link to comment
Share on other sites

!

 

Her var det virkelig mange dårlige argument for å beskylde noen for tjuvjakt.

 

Har du enerett på jakt i terrenget?

 

Vet du om (og det viktigste kan du bevise) at et rådyr ble fellt (ulovlig??)?

 

Hvilke bevis mener du eventuelt du har som ønsker å anmelde en eventuelt parkert bil?

 

Å anmelde en en slik sak med dine opplysninger er svært useriøst og kanskje også straffbart.

 

Det var ikkje vrient å sjå sporene i nysnøen,vedkommende hadde parkert på ein leggeplass og blodsporene talte sitt tydelege språk...

Det er mitt terreng rådyret blei skutt på,det er nok eit godt argument....

Men å bevise dette blir vrient,det har du rett i. har ikkje bilder av ugjerningen,kun eit vitne som såg bilen som kjørte av sted i god fart.

Så ein anmeldelse vil kanskje ikkje føre til stort i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde snakket med politit om dette uten å tvile.

Det er ikkje sikkert det er bevis nok at de kan ta fyren, men eg hadde no gidd beskjed til de som bor i nærheten å holde øynene åpen å ringt deg vist de så bilen, å gått å snakka med fyren, vist ikkje det var bevis nok for at politiet kunne hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvsagt veldig kjipt hvis dette faktisk var tjuvjakt. Desverre, uten ordentlige bevis tror jeg ikke det er mye politiet vil gjøre og libr nok henlagt. Det beste du kan håpe på er at politiet i det minste kontakter mannen og ber om hans side og kanskje i det minste han blir såpass nervøs (hvis det er snakk om tjuv jakting) at han ikke kommer tilbake.

Er det forrsten lov anngående skyte dyr på blir jaket på los av andres hund? Det er i det minste rimelig frekt og vanlig fornuft sier at det er noe man ikke gjør, men jeg er ikke sikker på om det er ulovelig.

Link to comment
Share on other sites

Seriøse jegere skyter vel ikke for andres bikkjer på for så og slenge dyret i bilen uten og vomme ut? :shock:

Ja man kan være uheldig og skyte for feil hund eller ikke høre losen osv.Men da venter mann vel på hundeeieren eller merker bikkja med litt blod, eller på annen måte prøver og fortele hundeeieren at det blei fall.

Har selv opplevd at fremmede har skutt for bikkja når losen krysset over i et nabotereng som jeg veit er for lite til og ha fellingstilatelse på rådyr.Veit ikke hva som skjedde på det fallet, men etter det har bikkja endret totalt adferd når han kommer inn på fall,fra logrende og blid til knurrende og glefsete.

Selv ville jeg kontaktet vedkommende så kjapt som mulig og lagdt fram saken på en rolig og behersket måte og sagt klart i fra at neste gang ville han bli anmeldt.

Link to comment
Share on other sites

Er det forrsten lov anngående skyte dyr på blir jaket på los av andres hund? Det er i det minste rimelig frekt og vanlig fornuft sier at det er noe man ikke gjør, men jeg er ikke sikker på om det er ulovelig.

 

Fins en egen tråd om emnet, trolig låst dog, men ja, det er selvsagt lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Er det forrsten lov anngående skyte dyr på blir jaket på los av andres hund? Det er i det minste rimelig frekt og vanlig fornuft sier at det er noe man ikke gjør, men jeg er ikke sikker på om det er ulovelig.

 

Fins en egen tråd om emnet, trolig låst dog, men ja, det er selvsagt lovlig.

Fint å registrere at det jeg hardnakket hevdet i denne tråden har tilsluttning hos de aller fleste

Link to comment
Share on other sites

Fint å registrere at det jeg hardnakket hevdet i denne tråden har tilsluttning hos de aller fleste

 

To stk poster seg delvis enig med deg, og du trekker konklusjonen "de aller fleste"?

 

Forøvrig ser jeg ingen her som støtter ditt syn om fysisk angripe lovlige jegere og stjele byttet deres.

Men dette er feil tråd å spre det forvirrede budskapet ditt i.

Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke komentere deg Varj, ingen ble fysisk angrepet, og laget, 6 mann gjorde det grepet for å få løst det problemet, ja det var et problem ikke bare for oss men for de andre også, det hadde også effekt, og fyren lærte at det er mye bedre å snakke med lagene og bli med dem istedet.

Kommer det flere antydninger om jeg er en tjuv så vil det få konsekvenser for deg...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke komentere deg Varj, ingen ble angrepet, og laget 6 mann gjorde det grepet for å få løst det problemet, ja det var et problem ikke bare for oss men for de andre også, det hadde også effekt, og fyren lærte at det er mye bedre å snakke med lagene og bli med dem istedet.

Kommer det flere antydninger om jeg er en tjuv så vil det få konsekvenser for deg...

 

Beklager at du ikke står for dine egne handlinger og forumposter.

 

Siden reglene sier at man ikke skal sitere poster fra andre tråder, skal jeg heller ikke gjøre det, men anbefaler folk å søke opp og lese selv.

Link to comment
Share on other sites

Det der er vel neppe en trussel om bruk av noe annet enn advokater Ulf. Iallefall ikke i mine øyne. MEN nå er det på tide med litt moderasjon i denne tråden!! Den holder på å ta feil retning. Kamphaner kan møtes på nærmeste åpne slette ved soloppgang, og gjøre opp der. Ikke i åpent forum og i noen andres tråd.

Link to comment
Share on other sites

Les tråden Whisper

Laget jeg var med å jakte rådyr med for en del år siden, tok i fra en jeger et rådyr som han skjøt i vår los og stakk av, flere mistenkte han for tjuvjakt men man kunne ikke bevise noe, denne skjøt også i det andre laget sine loser, vi, det andre laget og rettighetshaver så seg lei på denne aktiviteten, en på laget kom over denne personen da han hadde skutt et slikt dyr og var i ferd med å stikke av igjen, laget var enige om å ta dyret hans og levere dette til rettighetshaver, slik at han måtte dra opp til denne for å få det tilbake, Vi antok at han også hadde skutt flere dyr en hva han hadde lov til men vi kunne ikke bevise noe.

Vi som jaktet som lag hadde hvert vårt fellingsløyve og vi organiserte oss som et lag og jaktet sammen på disse løyvende vi hadde. Noe som også rettighetshaver synes var fint, vi hadde også med oss andre jegere som jaktet i samme område, som vi snakket og innviterte, denne fyren som er nevnt hadde også fått vært med oss på laget hvis han hadde snakket med oss, men han ville nok drive alene da han mest sannsynlig tok flere dyr en hva han hadde løyve på..

ved at han måtte hente dette dyret måtte han også levere kortet han hadde brukt og eventuelt kjøpe et nytt for å jakte videre,

Jeg ble da av noen i denne tråden beskyldt for å være tjuv og at jeg også hadde utøvd fysisk vold, noe som er helt tatt ut av løse luften, Jeg så ikke fyren en gang, men som et lag så står man last og brast med laget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Herrejemini folkens, med Varj og Villreinjegeren i spissen; denne tråden her handler om noe helt annet! :shock:

 

Kan dere ikke opprette en egen slagmark et annet sted?? :?

 

Du referer til de to postene jeg postet, hvor jeg bl.a ba om ikke ta diskusjonen i denne tråden, men heller lese den gamle?

Link to comment
Share on other sites

Ja Varj, du kunne tatt det på PM med Villreinjegeren, akkurat på samme måte som jeg kunne svart deg på PM istedet for her. Vel, får håpe at en mod rydder her (inkl dette innlegget) så tråden blir på topic igjen da.

 

Til trådstarter vil jeg si; veldig kjedelig opplevelse, hadde nok følt det samme sinne som du der og da, men antakelig faller det vel på "bevisets stilling" som politiet ynder å uttrykke (hva skulle de gjort uten den klisjéen?).

Link to comment
Share on other sites

Det er umoralsk, feigt og forkastelig, men ikke ulovelig i lov......

 

-g

Altså er det ingenting ulovlig i å skyte dyr i annens los.

Om noen ikke liker sånt, så er det omtrent like ille som om naboen mener at dersom du spiller kort eller vasker huset på en søndag er du umoralsk, ukristelig og rett og slett en hedning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...