Jump to content

Hvordan montere kikkert, og få den i lodd.


barerobert

Recommended Posts

Plagdes en del med å lodde kikkerten på rifla mi helt til jeg spurte i denne tråden hvordan jeg skulle gå frem.

Jeg har ikveld trolig fått kikkerten i lodd og er nå klar til å skyte ordentlig inn. Jeg sier trolig siden jeg er litt pessimistisk til egne evner med tanke på at jeg nettopp har begynt å skyte igjen etter maaaange år.

 

Her følger en bildeserie om hvordan jeg gikk frem, dog desverre tatt med det elendige kameraet på telefonen. Det bør uansett være godt nok til at dere forstår fremgangsmåten. :) Jeg vil kreditere Puzzaque for tipset som ledet ti lat jeg brukte denne fremgangsmåten. :)

 

Ideen bak det hele er å først finne loddesnora/laserstreken i løpet for så å finne samme streken i korset på kikkerten. Når så disse er på linje er det bare å dreie kikkerten slik at den vertikale tråden følger loddesnora/lasertstreken. Som i det flotte paintbildet mitt under her.

kikkert_i_lodd.jpg

 

Gamlingens høvelbenk, stødig nok til justeringen.

DSC00977.jpg

Gammel byggelaser, forhåpentligvis i lodd.

DSC00978.jpg

Grovsikting.

DSC00983.jpg

Fikserte løpet rett på streken.

DSC00991.jpg

Og så trådkorset på streken.

DSC00988.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at selv om dette nå skal være i lodd så virket det som om det helte litt til venstre når jeg holdt rifla på frihand stående. Monterte tofoten på og når jeg da la meg ned å sikta var det helt perfekt for meg :)

Det så ut til at kolben er tilta noen veier slik at jeg ble lurt av dette.

 

Håper det ikke var et for rotete innlegg og at noen drar nytte av det :)

Link to comment
Share on other sites

Til og med Harald Stenvaag kanter børsa en smule, og for de som ikke vet hvem han er kan de jo lese her:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Harald_Stenvaag

 

http://snl.no/.nbl_biografi/Harald_Stenvaag/utdypning

 

Vi snakker om skytter som kan kastrere en husflue med rifle, stående skyting på 300 meter.

(og alt annet som kan avlevere en kule...)

Link to comment
Share on other sites

Wheeler Engineering lager spesielle kikkertvatere som er veldig enkle å bruke. Man setter en vater med magnet på en flat del av låskassen eller på railen og en vater på tårnet på siktet. Få begge i vater og start strammeprosessen. Dette er rimelige verktøy og kan skaffes hos Brownells eller Midway.

Link to comment
Share on other sites

Hei Barerobert!

 

Jeg bruker en lignende metode, med noen forskjeller.

 

1. Heng opp en ren, stor skive.

2. Med hjelp av vater og tusj - tegn en strek i lodd på skiva. Tegn så en flekk øverst på linja.

3. sikt på flekken og skyt.

4. skru treffpunkt ned noen runder. Du vil at skuddet skal treffe langt ned på linja.

5. sikt på flekken og skyt.

 

hvis begge skuddene er på linja, er du i mål. Hvis skudd nummer to avviker fra linja må du vri kikkerten litt for å kompansere.

Link to comment
Share on other sites

For å oppnå loddrett uten vater kan man gjøre følgende:

- Hvit skive.

- Ca 1.5m sort nylontau (8-10mm tjukt).

- Lodd på noen kg.

- 10-litersbøtte med vann.

- Knyt loddet på enden av tauet.

- Heng tauet foran skiva uten at tauet henger inntil skiva.

- Sett vannbøtta under.

- Juster lengden på tauet slik at loddet henger nedi vannet uten å være burti bunn eller vegger.

 

Vannet vil virke som en viskøs demper, og hindre loddet i å pendle. Da vil du ha en sort strek på en hvit flate å justere kikkerten etter. Da mangler du "bare" å få rifla i vater :smile: .

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal kikkerten være i "lodd"? Til vanlig skyting (ikke BR eller liknende) er de fleste høyrehendte tjent med å vri kikkerten litt mot høyre for å få "cast off" på kolben. Det som er viktig er at kikkerten er i vater hver gang man trekker av uansett hvilken vei børsa er vridd.

Link to comment
Share on other sites

hmm, bør den ikke da være i lodd i forhold til den enkeltes skytestilling? Jeg tenker da at om kikkerten er montert i lodd i forhold til våpenet, å skytteren kanter våpenet litt under skyting, så vil jo korset også komme litt skrått?. Derav vil man vel få litt sideveis forskyving ved justering opp eller ned på kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Man burde heller justere stokken, slik at når man legger an, så er sikter og pipe i lodd. Da betyr alltid "Ett klikk opp" "Ett klikk opp", og ikke ett klikk opp og litt til høyre eller venstre avh av hvilken vei man kanter våpenet.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Wheeler Engineering lager spesielle kikkertvatere som er veldig enkle å bruke. Man setter en vater med magnet på en flat del av låskassen eller på railen og en vater på tårnet på siktet. Få begge i vater og start strammeprosessen. Dette er rimelige verktøy og kan skaffes hos Brownells eller Midway.

 

" Level Level Level" heter Wheeler sitt "vatringstool" :winke1:

 

Og for å sitere Larry Potterfield: "And thats the way it is"!

Link to comment
Share on other sites

Dersom man ikke bruker rifla for å skyte laaaaaaangt, betyr det ikke så mye om retikkelet er litt "ute av lodd" ( i mangel av bedre ord).

Skal man skyte på samme avstand hele tiden, noe konkurranseskyttere ofte gjør, trenger man i hvert fall ikke tenke på hvordan retikkelet står i forhold til rifla. Mange som kanter rifla velger å vri kikkerten slik at retikkelet "står i lodd" for skytestillingen.

 

Har man derimot tenkt å drive skyting på langt hold, er det et poeng og ikke kuke ting til alt for mye for seg selv. For å utelukke potensielle feilkilder ved justering/kompensering er det smart og sørge for at alt "er i lodd" (finner fortsatt ikke en bedre beskrivelse). Man holder konsekvent rifla i vater ved all skyting, og kan være sikker på at justeing opp er opp og ikke opp/sideveis. Har du en kikker med nesten 3m justering på 100m og bruker store deler av dette justeringsområdet, er det et poeng og sjekke hvor "rett" (i vertikal retning) justeringen er. Skru kikkerten i bunn, skyt på et fast punkt på en vertikal strek, skru kikkerten til helt til topp, skyt på samme punkt. Treffer man ikke på den vertikale linja, kan man begynne å regne på hvor mye feilen utgjør ved det holdet man har tenkt å skyte som maks. Jeg fant fort ut at det var bedre å legge litt arbeid i å få alt rett fra starten, enn å forholde seg til enda en variabel.

Link to comment
Share on other sites

Bly:

 

Hvor langt til venstre for streken skal du treffe på 100m med 600m innstilling for at kula skal treffe midt i på 600m under perfekte vindstille forhold med Norges std patron 7,62NATO?

 

Du har flere variabler å ta hensyn til.

 

Den samme årsaken til denne avdriften er også årsaka til at folk som benytter kulefall til å beregne BC får en verdi på 4,20 når korrekt bc er godt nede på 3-tallet.

 

Hvis man benytter kikkert med libelle for vatring kan man glemme hvor vridd børsa er under kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

@Torf:

Enn hvis det viser seg at du treffer til høyre for streken på 100m når kikkerten er innstilt korrekt i høyde for treff på 600m?

 

At det er flere variabler å ta hensyn til skal jeg ikke bestride.

 

Jeg bruker ikke libelle på kikkerten, min vater (libelle) står på picatinnyskinna under kikkerten (på selve rifla). Her kan jeg se den med venstre øye uten måtte løfte hodet ut av posisjon. Om man velger å plassere vateren på selve kikkerten, må man fortsatt sørge for at retikkelet er "loddet" mot vateren (libellen). Hvis ikke ser i hvert fall ikke jeg helt poenget. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du treffer på høyre side av streken på 100m har du venstrevridde rifler som i et gammelt Krag- løp. 7,62NATO med 146gr kule har 12cm avdrift til høyre fra kjernelinja i løpet på 600m fra ei pipe med 1-12" høyrevridde rifler. På 100 m må du da ligge 2cm til venstre for streken. Dette er under perfekte kontrollerte forhold uten noe vind feks i en skytetunell.

 

Poenget med libelle i kikkerten er at man kan tilpasse rifla til kroppen, ikke kikkerten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan jo raskt "skyte" inn at man ikke trenger å skyte for å få kikkerten i lodd.

Man sikter på ei vertikal linje som er forhåpentligvis rett, de vertikale strekene i siktet skal ligge dønn på denne linja. Skru så siktet til topp, børsa må stå fast, og så er det bare å kikke i siktet og se om du fremdeles er på linja, er du til en av sidene, må du vri siktet. Enkelt, og effektivt. :)

Link to comment
Share on other sites

@Torf:

Jeg er ikke helt sikker på at jeg følger resonnementet ditt. Hvis jeg tolker deg rett, mener du da at man skal forlegge/vinkle retikkelet slik at elevasjonsjustering stemmer med spindriften til den kula du skyter??? Noe jeg synes er en dårlig ide. Eller mener du bare at det er et poeng å tilpasse rifla til skytestilling/kroppen, for så å ha en kikkert med libelle slik at du kan korrigere for skjevheten i skytestillingen? Noe som forsåvidt er greit dersom man skyter konkurranser "på fri hånd". Jeg bruker derimot tofot eller noe som underlag (sekken,benk etc), og synes fortsatt at det er en dårlig ide med skjev kikker i forhold til rifla.

Link to comment
Share on other sites

Bly:

 

Poenget er at det er kikkerten som trenger å være i vater med tanke på korrekte høyde og sideinnstilling.

 

Rifla er det egentlig ikke så farlig med. Der trenger ikke kjernelinja i løpet ligge rett under kjernen i kikkerten siden man har andre variabler som spindrift som spiller inn. Det viktigste er at rifla er tilpasset kroppen. For de aller fleste blir det med castoff på nesten alle skytestillinger. På hagle må man bøye skjeftet for å få det til. På de fleste rifler oppnås det enkelt ved å vri kikkerten litt til høyre for en høyreskytter.

 

Det er vel ikke noe poeng å ha ei rifle satt opp optimalt for innskyting på benk og tofot som blir suboptimal i normale skytestillinger 8)

 

Når jeg var aktiv i HV med langholdsskyting trente vi på å få 5 skudds grupper under 10cm på 300m når hvert skudd ble skutt fra forskjellig stillinger. Da gjelder det at børsa passer som hånd i hanske.

Link to comment
Share on other sites

@Torf:

 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor spindrift har noe med dette og gjøre. Hvorfor skal man blande inn flere variabler hvis man ikke må?

Er det ikke bedre å skaffe seg en riflestokk som passer, uten at du må begynne å vri på kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Disse linker måske gir noen pejling:

 

http://www.riflescopelevel.com/cant_errors.html" target="_blank

 

http://www.riflescopelevel.com/cant_tests.html

 

Det er noen fryktelig reklame, men.......andre linkens tests har jeg prövd med .22WMR og .308 og konklusionen holder :wink:

 

har dere löpet og kikkerten ur lodd sker ting med POI som ikke var tenkt.

 

Gerry Atric

Link to comment
Share on other sites

Nettopp!

Og som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden, folk kanter børsa og da hjelper ikke all verdens rettesnorer og lasere. Det må gjøres manuelt og på gefylen, så litt verktøy i lomma når man er på banen gjør susen. Har rettet kikkerter hundre ganger, når jeg står der og skal trekke av er trådkorset på skakke, så jeg kanter jeg også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Veldig god ide barerobert

Selv bruker jeg vanligvis vater til å vatre av riflen først så kikkerten, så sammenligne de to etter at ringene er tiltrekt.

 

Men personlig er jeg litt småforbanna på ring/optikkprodusentene sm kunne like greit laget et strek på kikkertrøret og ringene slik at man kunne vri kikkerten til de to strekene traff hverandre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei..

 

Om man bruker en skinne, og man stoler på at maskineringen på våpenet er ok og innen for iso toleranse,

Så er det enkleste å vatre opp et underlag med presisjonsvater. så setter man skinnen med ringer og kikkert i på

det oppretta underlaget, legge presisjonsvater på tårnet på kikkert og vri kikkert til den er i vater.

Og sjekke mot en lodd snor for å sjå at Trådkorset også er rett samtidig som alt er oppvatra.

Dette fungerer helt greit der du har montasje skinner som er "maskinert rett".

Og ja det er viktig å holde våpen rett.

Til lengre hold eller krumm kulebane så vil man ha sidespredning så det holder om man varierer med å holde rett våpen i vater.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...