Jump to content

Kniv i julegave til mor - men hvilken?


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Har landet på å kjøpe en kniv til min mor i julegave i år. bakgrunn er at hun tar rede på mye elgkjøtt på høsten.

Hver bidige høst så skjer følgende:

- Det plukkes frem 17 ulike kniver.

- Ingen kniver skarpe.

- MYE klaging på kjøkkenet.

 

Jeg skulle da gjerne gitt henne en kniv med tilbehør som oppfølger disse kravene:

- Den er god til å skjære elgkjøtt med.

- Den MÅ være lett å kvesse

- I tillegg MÅ det være en kvesser som hun tør å bruke (Tør i den forstand alt det meste er skummelt, og kan gjøre en ukvass kniv enda mindre kvass, dere skjønner sikkert en ond sirkel her :))

 

Tips mottas med takk

 

Joro

Link to comment
Share on other sites

da vil jeg anbefale victorinox serien,er blant de billigeste men beste kokkeknivene, kjøpte et sett når jeg startet som lærling kokk,og hadde de i de 2 årene,hadde vart enda lenger,men de ble brukt mye og hardt.

kvaliteten er meget god og de er lette å holde skarpe :)

kjøpte meg litt feitere kniver noen år etter jeg ble kokk,men det er strengt tatt ikke nødvending med slike "samurai" kniver til vanlig bruk :winke1:

 

http://www.myklestad.no/index.asp?id=26138

Link to comment
Share on other sites

Min mor fikk en kyocera keramisk kniv.

Så lange disse ikke brukes på bein så vill de alldri bli sløve.

Dette er de skarpeste knivene du kan få kjøpt.

 

Dette er uheldigvis ikke sant. Keramiske kniver er sjelden veldig skarpe, det er et mas å slipe dem og eggen er ikke motstandsdyktig mot mødre.

 

Victorinox og en snill sønn som sliper kniver er sannsynligvis den beste løsningen.

 

Fine japanske kniver med trehåndtak er noe mødre (i alle fall min) fort klarer å herpe :roll:

Link to comment
Share on other sites

Min mor fikk en kyocera keramisk kniv.

Så lange disse ikke brukes på bein så vill de alldri bli sløve.

Dette er de skarpeste knivene du kan få kjøpt.

 

Klarer du å skjære elgslakt uten å være borti litt bein så er du god. Eller har bedre tid enn meg.

 

Ellers støttes forslaget om Victorinox.

 

For øvrig off topic, men knivskribenter; hvor herpa må en kniv være før den er hinsides redning? Og hvor vanskelig er det å slipe opp igjen en fullstendig kjørt victorinoxkniv? Selv har jeg bra kniver, men mine foreldre har noen gamle travere som så vidt duger til brødskjæring.. men de var jo knakende gode en gang. Kan de reddes?

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke kalle meg proff, men fiskarskniven jeg fikk da jeg begynte å studere var mildt sagt shait i forhold til victorinox.

 

Når det gjelder kniv til mor så har victorinox mange kniver som er egnet til å skjøre i elgkjøtt med. jeg har en utbeiningskniv med liten bue i front samt en rett utbeiningskniv. Bruker også kokkekniven litt hvis det gjelder å skære steiker i noe mindre stykker.

 

Jeg bruker et victorinox skjerpestål til skjerping av mine kniver, og det fungerer forholdsvis godt. Jeg har også en "knivsliper" (også victorinox) som består av et en "V" med slipeoverflate. Denne foldes ut og legges på bordet. Kniven dras gjennom "V'en" og blir bra skarp uten at en risikerer å skade kniven. Denne synes jeg er veldig effektiv! Jeg fant desverre ikke noe bilde av "slipedingsen", den ble kjøpt på en storhusholdningsferretning i Stavanger.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill. Jeg ser jo at de fleste peker i retning av victorinox. Det overrasker meg litt (evt så har ikke jeg tenkt den tanken selv :)).

Jeg har selv ett sett med victorinox og vet hvor gode de er samt enkel å slipe. Men har ikke tenkt at de er egnet for elgkjøtt.

 

Larssan kan du hjelpe meg med en link til en god victorinox kniv til elgkjøtt?

Link to comment
Share on other sites

- Det plukkes frem 17 ulike kniver.

- Ingen kniver skarpe.

 

Det er ikke en kniv til moren din trenger. Da har du nesten samme situasjon neste år, men tallet er 18.

 

Det du trenger å gi bort er noe som enkelt lager knivene skarpe og som moren din tør å bruke og som hun får til.

 

Min påstand er da: Kjøp Rudolfstroppen !

 

På kjøkkenet har jeg Fiskars, Zwilling, Haiku. Har aldri hatt såskarpe kniver så enkelt som etter at jeg skaffet meg en stropp.

Det samme gjelder skogen av tur/spikke/slakte/fiske/skogs knivene mine. Tilogmed samen får seg en runde med stroppen på ytterste halvparten av bladet. Det eneste som skjærer klar en behandling er øksene.

Disse bruker jeg steinene på.

 

Jeg fikk nesten så skarpe kniver tidligere også med en skog av steiner og olje og søl og klin, med jigger allverdens morsomme systemer som var omtrent umulig å bruke ordentlig. Med stroppen får jeg perfekt resultat fra første kniven jeg satte i stroppen. Den er rett og slett bare genial.

 

Hvis du på død og liv skal gi moren din ENDA en kniv ville jeg titta på Zwilling. Ujålete kniver med god kvalitet til en ok pris.

Link to comment
Share on other sites

ser jo heller stusselig ut

 

Jepp, men trikset er å ha med seg stroppen først. Altså din egen, to uker før jul. På to minutter har du da en skikkelig skarp kniv, nesten uavhengig av utgangspunktet. Wow faktoren blir da høy. La moren din prøve selv etter å ha sett deg en gang. Wow faktoren blir da enda større.

 

Etter dette forarbeidet er ikke stroppen stusselig :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Larssan kan du hjelpe meg med en link til en god victorinox kniv til elgkjøtt?

 

http://www.dng-norge.no/documents/Kniver-Victorinox0105.pdf

 

Dette er en pdf.fil som jeg fant etter et kjappt søk på nett. Selv har jeg nummer 2 og 3 fra toppen. Har dog aldri skåret i elg, men bruker dem flittig når jeg skjærer ned og finskjærer hjortekjøtt. Ellers så vet jeg at min mor sverger til den nederste kniven på første side når det kommer til oppskjæring av grytekjøtt samt annen oppskjæring av kjøtt etter utbeiningen. En vanlig kokkekniv av god kvalitet (victorinox, global m.fl.) synes jeg imidlertid gjør den jobben like bra.

 

Du legger kanskje merke til at knivene jeg har har linket til alle har fibroxhåndtak. Dette ser ikke like eksklusivt ut som trehåndtak, men jeg synes selv at det gir bedre grep.

 

Tilfeldigvis ser jeg at det knivsliperen jeg har en annen variant av også er avbildet her. Regner med denne er minst like bra som den jeg har (min er mindre), og som du ser skal det vanskelig gjøres å gjøre noe feil ved bruk av denne. Når kniven er blitt virkelig sløv, noe jeg selv har erfart at kan ta lang tid hvis man skjerper ofte, så er det kun ordentlig sliping som hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Man gjør lite med kniver og slipeutstyr dersom ikke knivene oppbevares skikkelig (vet av egen erfaring).

En knivblokk eller aller helst en magnetlist bør være et selvfølgelig tilbehør i et slikt tilfelle det er snakk om her.

Selv har jeg sikk-sakktypen fra Eva Solo, og kan trygt anbefale den.

Må innrømme at det kun er de skikkelig gode knivene som har plass på lista.

Resten av bermen står i blokk eller slenger i skuffa som før. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ennå har jeg tilgode å ha en kniv som holder seg skarp uten å bli kvesset.

 

Billig som kostbar :winke1:

 

Jeg fikk et sett (3 kviver) av min slaktervenn - som Gilde har tjent mange kroner på (før de fusjonerte i alle himmelretninger) - og ingen av de holder lengre enn mine jaktkniver - før de må på stativet.

 

Så hvis man ikke har tenkt å bruke noe tid på kvessing - kan man gjerne kjøpe Rema-kniver - og kaste de når tiden er omme.

 

Når det er sagt:

 

Så er det gjerne lettere å kvesse opp kvalitetsstål.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er uheldigvis ikke sant. Keramiske kniver er sjelden veldig skarpe, det er et mas å slipe dem og eggen er ikke motstandsdyktig mot mødre.

 

Kinesiske kopier er kanskje ikke skarpe, men de the real deal er.

Keramik er hardere en stål og eggen kan derfor lages tynnere.

Jeg har selv 3 og min mor har 1.

For å å skjære i kjøtt er de yppelige, men ikke til slakting da det involverer for mye vold mot beinmasse.

Link to comment
Share on other sites

 

Dette er uheldigvis ikke sant. Keramiske kniver er sjelden veldig skarpe, det er et mas å slipe dem og eggen er ikke motstandsdyktig mot mødre.

 

Kinesiske kopier er kanskje ikke skarpe, men de the real deal er.

Keramik er hardere en stål og eggen kan derfor lages tynnere.

Jeg har selv 3 og min mor har 1.

For å å skjære i kjøtt er de yppelige, men ikke til slakting da det involverer for mye vold mot beinmasse.

 

Det NoFair skriver stemmer nok.

Problemet med keramiske kniver er at de er sprø, og eggen er ikke seig nok til å oppnå den tynne eggen man kan få på kniver i stål.

Keramiske kniver kan ha en grei egg som holder svært lenge, mens man på stålkniver kan få en skikkelig skarp egg som slites fortere.

 

Man har de samme tendensene på rustfrie kniver (med stor andel karbider); de holder eggen lengre enn de i lavlegert stål, men man får ikke like skarp egg.

 

Når det gjelder forslag til kjøkkenkniv er Mac et merke som er mye brukt av profesjonelle kokker. Stålet i disse er hardere enn i Victorinox og Global, så de holder eggen betraktelig lenger. De er derimot sprøere, så de må behandles noe mer forsiktig, og er noe mer krevende å slipe.

Link to comment
Share on other sites

Global er gode kniver, ingen tvil. Problemet mitt med disse er at de kjører en "high class" design gimmick. Dette gjør at du betaler endel for designet og at du derfor ikke får kniv for alle penga.

Merket jeg liker best når vi snakker pris/ytelse i normalklassen er Zwilling (four star/five star). Disse knivene er no-nonsens. Ikke noe dill, ikke noe design, bare kniv. Og de har alle typer kniver du trenger.

 

Jeg har dog handlet meg en Haiku kokkekniv. Det er kniven jeg liker best hittil, men det er ikke noe slaktekniv og den er litt dyr.

http://www.chroma-cutlery.com/haiku.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Når jeg skjærer på hele/halve døde dyr bruker jeg stort sett disse to knivene om hverandre:

http://homeware.fiskars.com/web/fiskarsweb.nsf/no/kniver_functional_form_kjottkniv_857107

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=51462

 

 

Ser at Fiskars kniven ikke er så populær blant alle. Jeg er dog veldig fornøyd. Kanskje de var bedre før (jeg har hatt min i 20 år ellernoesånt). Jeg har heller ikke det største slaktevolumet så den har ikke delt opp hundrevis av dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...