Jump to content

Ny jeger, trenger våpen, hva anbefaler du?


Mr.Macleod

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg er rykende fersk jeger som planlegger småvilt og rådyrjakt denne og neste sesong. kommer da primært å gå etter kråker, ender,duer, gås og rådyr eventuelt hare og rev. kanskje også litt sjøfugl.

 

Men trenger da et våpen til dette i førsteomgang, og det er her det står stilt! (har du et bra forslag er det ikke nødvendig å lese følgende): ps ikke så alt for dyrt da (max! 10K)

 

jeg har sett litt på Baikal hagla til 2999 på gsport : http://www.gmax.no/produkt/500085(BC_6" target="_blank)/baikal-ij-27-dt-kal-1276/

og har hørt at den ikke er dum i forhold til kvalitet osv, men så kom jeg en forleden dag over denne :

Baikal IZH 94 Taiga 12/76-.223Rem

Link : http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ko ... em-1049580" target="_blank" target="_blank

og lurer på hva dere anbefaler? hvor mye den extra hagle patronen er verdt i forhold til et eventuelt rifleskudd.

 

Eller er jeg veldig open for deres meninger og ønsker ikke å gå i andres tabber... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt ei brukt kvalitetshagle for å jakte med de første sessongene.

Da får du knall og fall effekt på de første dyra.

Skulle ikke interessen være der så får du igjen penga for ei slik hagle.

 

Rifleløpet kan du tenke på når du er trygg og sikker med hagla, det er min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker :

Nybegynner og ender = billig hagle.

Grunnen er at det blir et bruksvåpen som utsettes for en del vann.

 

Senere kan du eventuelt investere i en dyrere hagle, slik at du har en for vann og en annen, men prioriter alltid tilpassing først.

 

Hagle er først og fremst beregnet på fluktskyting - vilt i bevegelse. En ganske vanlig feil når man blir stresset er at skuddet løsnes før hagla er ordentlig på plass på skuldra. Det skuddet går da nesten alltid over. Da er det en fordel med flere skudd.

 

Ved eventuell skadeskyting av rådyr er det også en fordel med flere skudd.

En rifle på rådyr er enklere å ta godt vare på, og du kan godt tenke mere langsiktig når det gjelder denne.

 

Jeg ville derfor gått for to våpen til det bruket du skisserer.

Link to comment
Share on other sites

Baikal er saker det! Finishen er litt ymse men det er et solid og driftrikkert verktøy som tåler en støyt eller ti ;) Hadde gått for ei hagle i førsteomgang og ei rifle etterhvert. Men ville ikke kjøpt ei alt for gammal brukt hagle, da det ikke er sikkert at de tåler moderne patroner. Rifle kan du gjerne kjøpe brukt, gamle Tikka og Sakoer er bra bruktrifler. Kombi kjøper du da du har alt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Fra en begynner til en annen:

 

jeg er litt i samme situasjon, og hatt mye av de samme tankene. Bare at jeg fått ordnet meg mitt første våpen, og at det ble en "midt på treet"-hagle fra Lanber. Som jeg håper og ser for meg at jeg ikke vil trenge å bytte, ever. (eh..) Tenkte leeenge på dette med kombi å starte med ett-våpen garderobe, men endte opp med å velge å starte med to-våpen garderobe, og ser for meg å kjøpe en rifle etter hvert. Viktig faktor for meg var at jeg ser for meg at over halvparten (om ikke nært opp til alle) av jaktsituasjonene den første sesongen vil være preget av haglejakt etter småvilt.

 

Etter en høstsesong er jeg glad for å ha fått meg et våpen med to hagleløp. Har hatt "nok" med å holde styr på disse og lære meg håndtere denne. Har hatt stor bruk for å kunne hive av gårde to skudd på fuglejakt ja..

 

Så, tenk gjennom dette:

 

* Langsiktighet: hvor stor garderobe har du rom for ila de neste sesongene? 1, 2, 3 våpen?

* Umiddelbart behov: Hva vil de første jaktsituasjonene trenge for verktøy? (Hare, sammen med andre kombibrukere? Da kanskje kombi er tingen?)

 

I tillegg har jeg funnet at det å velge riflekaliber er en lang prosess for meg og hvis æ sku ha måtte tenkt på det i fht kombi så ville jeg nok ikke kommet meg på jakt enda.. Men det er jo meg det. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville sett meg om etter en god brukt kombi. (Ikke godt brukt :D ) Jakta noen sesonger med en Valmet 412 12/70-222. Godt fornøyd med den. Synes at de åpne siktene var gode. Valmet/Tikka/Finnclassic, 412/512 er et veldig fleksibelt våpensystem. Hagle, kombi og dobbelrifle på samme baskylen. For 10000,- kan du finne en med både hagle og kombiløp hvis du er heldig. Følg med på finn og på salgsidene her. Sjekk ut at den du kjøper kan skyte stålhaggel både med tanke på trangborring og trykk.

Link to comment
Share on other sites

Den der kobien med ekstra hagleløp som Burgsmuller linker til over her er bra saker, det er også Baikal.

 

Jeg kan ikke skjønne att folk engang gidder å skrive noe negativt om Baikal. Bra jaktvåpen, men ikke til pynt eller for å vise gutta når man er ute å lufter engelskkjøtern en vakker septemberdag.

 

Men som jaktvåpen så er Baikal bra! Og hvis du vil jakte litt av hvert året rundt så gå for en kombi. Det kan jo være greit med ett ekstra hagleskudd på rypejakte, eller på et bra gåsetrekk. Men stort sett greier man seg med ett skudd. Og har man bare ett våpen og ser året under ett så er kombien veldig kjekk.

 

Vedien av et rifleløp er i mine øyne nesten uunværlig, selv har jeg gått mer og mer over til å jakte kun med rifle på alt. At rypene trykker er jo ikke så farlig, det er jo bare å få øye på dem før de flyr opp :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=25046528" target="_blank

Kanskje litt dyrt for deg akkurat nå, men her har du et våpen som varer lengre enn dine egne leveår! :D

Hadde jeg ikke hatt våpenskapet fullt, og 20'000,- ekstra så hadde jeg slått til med en gang!

Kaliber 16 har jeg fått sansen for, og hadde jeg skulle kjøpt meg ny hagle så ville jeg ha hatt kaliber 16.

Selv om jeg kunne ha tenkt meg annet riflekaliber enn 308w i en kombi :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke vil ha kombi og er ute etter ei bra hagle, så se på denne istedenfor Star Baikal:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31094505" target="_blank

Kvalitetshagle til fin pris.

Jeg har erfaring med både Star Baikal og Beretta, og jeg ville lett ha valgt denne Berettaen selv om den er en god del år eldre.

Det jeg har erfart med de nye Baikal-haglene er at selve kvaliteten på våpnene er mye lavere nå enn de var for 20-40 år siden. Jeg har en Baikal sideligger fra 1965 hjemme, og denne vil jeg nesten tørre påstå er like smekker som en Beretta produsert i dag.

Jeg har også en Baikal O/U fra 2007 og denne har jeg hatt problemer med, til og med mekanisk. Den gjennomgående kvaliteten på disse er heller dårlig, for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme erfaring med baikal som jeger93 har, har en nyere o/u baikal å jeg må

si meg enig i at det er laber kvalitet på den i forhold til min baikal s/s som er av eldre årgang.

Min anbefalling er å gå for hagle å heller kjøpe deg rifle senere, å invester også i noen runder

på en lerduebane så du blir kjent med våpnet osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg perosnlig hadde droppet kombi, om du ikke får tak i en med hagle/hagle samt hagle/rifle løp

Du skal jakte kråker, ender,duer, gås og rådyr eventuelt hare og rev.

Når duene kommer seilende inn over lokkeduene på nærme hold kommer du garantert til å se nytten av å ha mulighten for å skyte en double :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...