Jump to content

Hørselsskader


jednus

Recommended Posts

Til dere som har skutt noen år, evt noen år for mye: merker dere noe til hørselshemming? Selv med bruk av hørselvern?

 

Er det på noen måte skadelig for ørene med vedvarende skyting over flere år selv om man bruker hørselvern? Har en liten diskusjon med en kamerat. Jeg mener at man ikke tar skade av skyting normalt sett, hvis man unngår andre støykilder og har gode hørselvern når man skyter.

 

Tenker mest på håndvåpen kalibre skutt utendørs, siden det er det jeg driver med.

Link to comment
Share on other sites

Hææ!

 

:?

 

NEi, det ser ikke ut til å ha blitt verre etter at jeg ble nazi på å bruke ordentlige øreklokker. :? Helst de største svarte Peltorene (disse stapper jeg alltid på ungene) med rød stripe, og gule "stjælt-på-jobben" propper...

Men da hører man INGENTING, så vanligvis bruker jeg et par elektroniske klokker som selv med "comfort-kit" ikke kan måle seg med de svarte svære. Så da er det propper inni, og volumet opp. Det funker.

Hørselen min blir jevnlig målt, og den er ille, men ikke særlig mye verre enn for 20 år sia. Vi skjøt mye uten hørselvern (hagle) da jeg var ung, og rifle kunne og bli skutt uten øreklokker. DFS var nazi på dette rifleskyting på bane, og pistol har jeg alltid brukt øreklokker av god kvalitet.

Det virker som om det meste av mitt hørselstap skjedde mellom 16 og 25, noe forsvant vel i forsvaret, med Libresse øreklokker og MG/12.7/RFK over en lav sko.

Iallefall har den tålt 10 000vis av innnendørs pistolskudd og enda flere rifleskudd uten bli veldig mye verre, så min konklusjon er: NOK hørselvern, og du er trygg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hittil brukt Peltor radio-hørselvern, men disse må seriøst byttes ut. Tenker selv på noen aktive av typen MSA Sordins, el.lign, og bruke propper i tillegg.

 

Var så konsentrert på skytingen her en dag, at jeg glemte å vippe ned øreklokkene over ørene fra hodet etter anvisning. Selv med kun .22LR på banen, så var det en ubehagelig opplevelse..

 

Tror forøvrig heller ikke at man tar nevneverdig skade av det, om man beskytter seg nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg slutter meg til alt M67 sier, inkludert tenåringsidioti i form av lerdueskyting uten hørselsvern, men eksklusiv det han skriver om unger 8)

 

Jeg har et heldigvis lite men varig hørselstap fra tenåringstida (laveste ståkarakter på sesjon), og i de siste årene også en snev av tinnitus - sannsynligvis både på grunn av nevnte idiotskyting og volumkonkurranse mellom bassist og gitarist i et ungdomsband. Jeg har hatt flere audiogrammer siden, og kurven har holdt seg på omtrent samme nivå og med dippen på samme sted etter at jeg innså at det ikke var tøft, men bare helt utrolig toskete å ikke beskytte hørselen når det er påkrevet.

Link to comment
Share on other sites

Merk også at sannsynligheten for hørselstap er genetisk betinget. Ca halvparten av befolkninga er disponert for lettere å få nedsatt hørsel som flg av støypåvirkning.

Husker ikke lenger detaljer i den vitenskapelige utgreingen eller hvem som publiserte den.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting og som er avgjørende er hvorvidt du er støkilden selv eller om andre lager støy rundt deg.

Selv med hørselvern kan du få hørselskader. Nå er det flere som bruker rekylbrems, ligger du ved siden av en med litt kraftig kaliber og har rekylbrems er dette farlig høyt.

Det er og forskjell om du for eksempel bruker en blåsepistol selv, og styrer lyden/støyen eller om sidemannen støyer og du ikke er forberedt.

De lærde strides og om det skal mere til for å skade hørselen på musikk en liker enn støy som er ubehagelig.

En anstrenger seg og føler ubehag med ulyder i forhold til det en skaper selv. Stress er og en faktor her.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også vært ekstremt nøye på bruk av hørselsvern de siste 15-20 årene. Har jeg ikke noe kommunikasjonsbehov under skyting brukes klokker pluss plugger, ellers brukes aktive klokker. Dette har i alle fall spart meg fra tinnitus.

 

De relativt skuffende resultatene på hørselstestene mine i den perioden skyldes nok heller Fender og Gibson enn Heckler & Koch og Glock. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke hørselvern på skogsfugljakt, rett og slett fordi jeg er altfor avhengig av å høre fuglen, men det er sikkert ikke smart. Har aldri hørt mine egne skudd. På grunn av adrenalin og fokus/selektiv hørsel. Andres skudd har derimot noen ganger blitt litt plagsomme.

 

MEN: i sommer jakta jeg due. Bruker egentlig alltid hørselvern på denne jakta, men hadde glemt å ha på meg klokkene da en flokk kom inn for landing. Det ble veldig tydelig at adrenalinet ikke var det samme som når tiuren letter, for den smellen var ikke bra. Peip i øra resten av dagen, og når jeg nå er i skauen på stille dager og setter meg ned kommer en svak, men intens pipelyd. Håper det går over. 2 uker siden sist det peip nå.

 

Sikkert et resultat av mange skudd og ikke det ene. Hvis hørselvern fungerer tilfredstillende for den enkelte bør det vurderes ja!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt mye med sallong i min ungdom, og brukte ikke hørselvern. Jeg fikk Tinitus som 17 åring, og har hatt det siden (i 35 år). En høy vedvarende piping i begge ører. En lyd som aldrig forsvinner. Skyter mye i dag også men alttid med hørselvern, for å berge det som er igjen av hørsel.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hørt mine egne skudd.

DU hører de kanskje ikke, men ørene dine gjør det. Dro av et par hagleskudd uten hørselvern sist jeg var på jakt, første gang siden jeg fikk elektroniske klokker. Muligens var terrenget litt guffent, men fy balle som jeg kjente det i ørene. Kommer aldri til å jakte uten demper eller hørselsvern igjen.

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt tinnitus så lenge eg kan huske, sidan eg var 8-9 år gamal. Dette er ikkje pga. skyting, men pga. uhell og uforsiktig omgong med heimelaga bomber og eksplosivar. Eg har sidan vore veldig forsiktig med øyrene mine, tinnitus er noko eg ikkje unnar nokon. Det blir endå meir merkbart under stress, og eg har periodevis problem med å sove om det er heilt stilt rundt meg. Så pass på øyrene dykkar folkens, tinnitus kan vere forjævlig.

Det er ikkje alltid det er nok kun med øyreklokker heller. Skyt du f.eks. grove handvåpen med comp, så kan det bli ganske stygge smell, sjølv med øyreklokker. Eg anbefalar då øyrepluggar i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta i 20 år. Har alltid brukt hørselvern under trening, aldri på jakt. For et par år siden begynte det å pipe i øret etter en jaktdag. Dette ga seg etter et par mnd, men kan av og til høre litt ennå. Det hjalp ikke å miste en jernstolpe på gulvet i en tom betongmøkkjeller.... Jeg kjenner flere som har skikkelig tinnitus og vet at folk kan gå fra vettet av slikt. Bla derfor kjøpte jeg demper til rifla og bruker (nesten konsekvent) elektroniske hørselvern (Peltor sport-tac)under jakt med andre våpen. I høst tvang jeg meg til å gå med det på støkkjakt etter fugl. Det gikk bedre enn forventet og er til å leve med hvis det er det som må til for å unngå kronisk øresus. Minusene er mange. All støy som vind, puls, pust og ikke minst lyden av seg selv som valser gjennom busk og kratt forstyrrer betydelig i forhold til naturlig lyd. Minusene er klart færre under postering. Los nytes klart best uten hørselvern, sådet blir mye opp og ned med hørselverna. I tillegg er det utmerkede ørevarmere :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eg har hatt tinnitus så lenge eg kan huske, sidan eg var 8-9 år gamal. Dette er ikkje pga. skyting, men pga. uhell og uforsiktig omgong med heimelaga bomber og eksplosivar. Eg har sidan vore veldig forsiktig med øyrene mine, tinnitus er noko eg ikkje unnar nokon. Det blir endå meir merkbart under stress, og eg har periodevis problem med å sove om det er heilt stilt rundt meg. Så pass på øyrene dykkar folkens, tinnitus kan vere forjævlig.

Det er ikkje alltid det er nok kun med øyreklokker heller. Skyt du f.eks. grove handvåpen med comp, så kan det bli ganske stygge smell, sjølv med øyreklokker. Eg anbefalar då øyrepluggar i tillegg.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...