Jump to content

BEVERJAKTA 2011/2012


hansen deluxe

Recommended Posts

Det lurer jeg også på. Driver og forsker for å finne en ladning med 55grn Nosler BT i 243win, og der får jeg voldsomme hastigheter. Så voldsomme at jeg lurer på om det kanskje blir for mye av det gode.

 

Var en tur langs beverbekken i dag, men det lå mer is enn jeg hadde håpet på. Fant bare en plass der det var åpent og beveren hadde vært oppe og beitet, og akkurat der passer det dårlig å jakte pga bebyggelse. Under turen fant jeg dette hullet:

 

SAtelefonmars12206.jpg

 

Det første jeg tenkte var at det er "beverhytte-nødutgang". Der jeg jakter er det jordbakke, så beveren lager hytter ved å grave seg inn i elvebredden. Hva tror dere at det er?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

sittet ute 2 kvelder men ikke noe å se her i farsund, johs 35 grs kule i over 1200 ms vet ikke helt er vel pulverisert før de er gjennom skinnet :mrgreen: brukte 100 grs i 7mmwby i god hastighet stoppa midt inni beveren :lol: ikke en dritt igjen invendig,men skal si den datt fort :winke1: men 35 grs hadde jeg tvilt på.

Link to comment
Share on other sites

For det første, det å flå beveren er straffen for å skyte den... :mrgreen:

Ulf, det er litt vanskelig å se størrelsen på hullet, men her hos meg graver beveren ofte huler I elvestøa, og jeg har sett slike hull mange ganger, så det kan nok godt være beveren som har gravd seg frem der.

Fikk forresten lagd flotte luer av en del beverskinn I Estland. Regner med at en buntmaker I Norge kan gjøre like fine. La vekk beverjakta etter at jeg gikk lei av å flå dem, men jeg brukte også å koke og bleke skallene. Flotte trofeer.

Jeg klarte aldri å lære å like beverkjøttet, er det noen som har synspunkter på det?

Speket et par lår en gang. Seriøst, de smakte som ei vedskie... :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Planen er å bruke 35grs V-max i en 22-250 Ackley Improved. V2 = 1230 m/s.

Funker sikkert, jeg bruker den i den hastigheten på reven, men jeg bruker 55 grains vmax på bevern.

Den funker, så jeg gidder ikke prøve no lettere kule.

Link to comment
Share on other sites

Då var beverjakta bestilt, ammoen ladda og forventnigane på topp før vårens vakraste eventyr!! :D

Blir ei ny oppleving då dei to eldste borna på 8 og 6 år skal være med. Men dei hadde jaktlykke på bukkejakta så det kan jo bli knall og fall.

Bruker forøvrig .222rem og 6,5x55 på beveren, henholdsvis 55grs remington psp i .222 og 100grs norma hp i 6,5x55. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd å jakta på Røros? Ser det er tilbud oppi der for vi som bor i Sør - Trønderlag? Har aldri jakta bever før og har lyst til å prøve, men er det noe poeng å betale 700 kr for en bever på Røros. Er der ofte på sommeren å fisker mye, har ikke sett mye bever da, men har fortsatt lyst til å se! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skaut ein bever for noen år siden 55 gr v-max i 22-250 med 35 Gr krutt N-140. er usikker på hastigheten, men kansje noen som vett ?

Blei skutt på 70 meter ingen gjennomskyting og bevern låg på stedet! :)

 

Vil tro du har +/- 1100 m/s med den ladninga.

 

Var en tur i beverelva i eftermiddag. Isen er begynt og gå bra opp. Men lå mye snø langs elvebredden enda. Så ingen bever i dag, men fikk da skutt en mink. Ellers var det endel feskt gnag.

Link to comment
Share on other sites

Var ute for noen dager siden og tok øksen fatt for å hogge et svært hull i isen ved en beverhytte. Isen begynner å bli meget råtten her, så jobben var nokså lett. La noe ferske bjørkekvister i området, og etter et par dager hadde beveren oppdaget hullet og kvistene. Sto da tidlig opp i dag og ladet med 140grs a-max i 6,5-284 og lå og ventet på den på 100m.

Vinden var rett fra siden, og etter en halvtime gikk jeg for å rekognosere andre steder i håp om noen råker. På 70m spottet jeg en bever som satt i en vannkulp hvor isen hadde sunket/ blitt oversvømt. 5 sekunder senere hadde den et kronestykke hull på andre siden av kroppen hvor jeg siktet og død på stedet. 8) Vekta ligger på rundt 10kg Edit: 14kg var den.

Da har endelig sesongen startet.

 

normal_IMAG0167-2.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

og hva jør dere som skyter bever med den??

 

 

Flår og salter skinnet, sendes til bereding.(rettet fra garving) :oops:

Evt sender hele skrotten til utstopping.

Koker,renser og bleker skallen og setter denne i bokhylla.

Evt monterer tennene på plate.

Parterer skrotten og bruker kjøttet til gryte.

Plukker ut gjelpungane og lager jegerdram.

Da skulle det stortsett bare være innvoller og beingrind igjen og det går på reveåtet.

 

Da er alt på beveren brukt sånn jeg pleier å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar vare på skinnene, og koker ut tennene til plate.

Har en bevertass på 7,6 kg utstoppet, så det får holde. Beverhalen har jeg gitt bort til en som bruker de til knivslirer !

Bruker lårene i egen matlaging, resten går til åter av ymse sort. Bevergjel brukes til å lage luktestoff :)

Link to comment
Share on other sites

Beverskinn blir flotte sitteunderlag.Jeg leverer mine skinn på Roars pels i Sandvika,de tar 450 kr for å berede ett beverskinn.Ikke send det til garving,da blir du skuffet når du får tilbake en skinnlapp uten pels på :winke1:

 

Ett greit tips er å kjøpe tynn gummimatte og lime dette på baksiden av skinnet,da trekker det ikke vann hvis du sitter på steder som ikke er helt tørre.Du kan også bruke deler av ett gammelt liggeunderlag el,men da blir skinnet litt tykkere og stivere.

Link to comment
Share on other sites

Ett greit tips er å kjøpe tynn gummimatte og lime dette på baksiden av skinnet,da trekker det ikke vann hvis du sitter på steder som ikke er helt tørre..

Meget bra tips. Har du selv erfaring med det? limtype?

Beverskinn bruker jeg ofte å ha med på tur og legge under overkroppen mellom liggeunderlag og sovepose. Varmer godt.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt kontaktlim,det funker som snus.

 

Var forøvrig ute å kikket etter bever i går kveld.Men i år har jeg ikke vært ute å rekognosert,måtte sette meg ned på måfå og valgte ett sted jeg har skutt ett par bever før.Men ingen bever dukket opp a gitt :lol:

 

Ble skutt i allefall 5 bever på det lille området jeg jakter i fjor(skadedyr)så det har nok tatt ut store deler av bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer. Gode sitteplater å lage! Tok en time ute i kveld og så to stk som svømte ved en hytte 40m unna. Ventet med skyte til de var på land, men den ene dukket og den andre gikk opp bak noen busker og satt der og spiste og ertet meg. Tar de i morgen tidlig.

Link to comment
Share on other sites

normal_IMAG0169-1.jpg

 

22kg svær bever ble morgendagens fangst. Denne skal bli poor-mans Grizzly da den er nesten en helt strøken eksemplar.

Satt på samme post som i går kveld, og hørte de satt og spiste da jeg kom, men klarte ikke se de. Etter 20 min plasket denne ut i vannet og kom svømmende mot meg og gikk opp på land. Ble skutt på 30m i nakken med 140grs a-max uten Utgangshull. Døde på sekundet.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring fra beverjakt i Gravberget - Våler Kommune. Har kjøpt kort hos statsskog, men er helt ukjent i terrenget. Ønsker tips om vassdrag som bør besøkes og som er sånn noenlude tilgjengelig via skogsbilveier.

 

 

 

(trodde jeg la innlegget under emne beverjatk2011/2012 - bomma der - kan det flyttes?)

Link to comment
Share on other sites

@utepaajakt

Gjelder kortet Gravberget generelt? Eller er det spesifisert område?

 

Ulvåa, Halåa og Flisa-elva huser bever. Men jeg er ikke sikker på om det er dyr innenfor området du har kort på.

Jeg vet det har vært bever ved Haldammen, og jeg har sett sportegn etter bever nedenfor Haldammen i Halåa. Det begynner å bli noen år siden, men kan jo være verdt et forsøk.

 

Evt. kan du prøve en telefon til Ivar Rustad eller Arne Foss.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja har noen steder litt sørover i tillegg til ski. Isen begynner å gå her hjemme nå 8) Fikk flådd den ene ( som skal bli lue) og tar den andre i morgen så den er klar til å lage fell av. Får hjelp av en utstopper til å flå hodet og føtter riktig heldigvis.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for ditt svar aiwass. Stedene du nevner ligger i terrenget med unntak av Flisa Elva. Hvis du gidder å se på karta for meg siden du er kjentmann så hadde det vært veldig fint. kartlinkene er:

http://www.inatur.no/imageRepository/00 ... 587265.pdf

http://www.inatur.no/imageRepository/00 ... 587261.pdf

http://www.inatur.no/imageRepository/00 ... 587260.pdf

 

Hvis jeg tar utgangspunkt i halvdammen, lønner det seg da å kjøre om vinger og flisa når man kommer fra østfold? Lurer på om jeg har vært på halvdammen for veldig mange år siden, er det ikke en åpen koie der? Koie kan jo være litt mer bekvemt enn lavo.

Link to comment
Share on other sites

@utepaajakt

 

Det er ei koie ved haldammen, men jeg vet ikke om den står åpen eller om du må hente nøkkel.

Og du har helt rett mht kjørerute. Kjør om Vinger, Flisa, mot Sverige og ta av ved Flisbrua mot Gravberget. Grei skuring.

 

Jeg har ikke så mye kjennskap til de nordlige områdene, men det er endel vann og åer, samt greit med veger.

Det ser ut ikke ut som du trenger å gå så langt fra veg for å se etter spor av bever.

F.eks. Ulvåa renner jo langs veg så og si gjennom hele terrenget.

 

Desverre er mange av vegene bomveger og borregård hadde en tendens til å låse. Nøkler finnes i området.

Jeg vet ikke hvordan statskog håndterer dette.

 

Det beste hadde nok vært å få kontakt med den som hadde med jakta da det var borregård og spurt om tips og råd derfra.

Men skulle jeg jaktet der ville jeg studert Halåa og Haldammen etter sportegn, kanskje tatt en tur til Høgsjøen.

 

Når har du tenkt deg avgårde?

Link to comment
Share on other sites

Da var sesongens 3. bever nede for telling på rundt 6-7kg. Minste jeg har skutt hittil. Kom svømmende inn på grunt vann og lå der på 50 meters hold med hode/nakke godt over vannet og slappet av. Ble det nakkeskudd med 140grs a-max. Vakre skapninger å se på når de svømmer rundt i vannet :) Skal prøve å få inn et bilde senere. Nakken på den lille rakkeren er det hvertfall ikke mye igjen av, men håper hele skallen er intakt 8)

Noen som har brukt halen til noe spesielt? Tenker da ikke på bacon eller suppe, men bruk av skinnet... Skulle gjerne lagd noe av det, men vet ikke hva.

 

normal_IMAG0177-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ble litt gira på beverjakt da jeg i dag var på revejakt, og kom over ei lita elv hvor beveren virkelig har tatt for seg. Jeg registrerte 3 demninger men klarte ikke skjønne hvor "boligen" hans var.. Hva er det man skal se etter?

 

Og pleier det å være vanskelig å få beverjakt? Man skulle jo tro de ble glad for å bli kvitt vandalene...?

 

Er ikke vant med bever fra før, da det er lite av den slags der hvor jeg har vokst opp :)

Link to comment
Share on other sites

Hytta trenger ikke ligge i umiddelbar nærhet av elven.Prøv å følg elven oppover så kanskje du finner ei kvisthytte ett sted.Bevern kan også ha hytte som kun er under vann,gjerne inn i leir/sandbanker.

 

Får du Beverjakt der kan du forsøke å rive en demning,da kommer som regel Bevern tilbake for å reparere,og dermed har du en fin post.Finner du ferske trær som er halvveis nedgnagd er det stor sannsynlighet at den kommer tilbake for å fortsette jobben.

 

Hvis du posterer ved hytta vil du gjerne se Bevern forlate hytta,det kan åpne for spennende smygjakt etter bevern,men husk å ha riktig vind,ellers blir det vanskelig.Det gjelder såklart når du sitter på post også.Bevern ser ikke bra,men hører og lukter vannvittig bra.

Link to comment
Share on other sites

Her er den nesten nødt til det, da det er kun jorder på begge sider av elva.. Men det er en del trær i veien, så kan være at den ikke vises så godt. Hvor "liten" kan en slik hytte være?

 

Det var helt klart veldig nylig aktivitet der, med blant annet halvgnagde trær. Skal merke meg hvilke, og se om de er gnagd helt ned om et par dager...

 

Men å rive litt i den største demninga er sikkert det som er mest effektivt. Og er en haug med gode posteringsplasser der, da elva er godt sunket ned i landskapet. :)

 

Skal høre med grunneieren der om lov, regner sterkt med at det er greit, og at han har lyst å bevare trærne som skiller elva fra marka hans (er vel noe med erosjon og slikt)

Link to comment
Share on other sites

Får du Beverjakt der kan du forsøke å rive en demning,da kommer som regel Bevern tilbake for å reparere,og dermed har du en fin post.Finner du ferske trær som er halvveis nedgnagd er det stor sannsynlighet at den kommer tilbake for å fortsette jobben.

Bare husk:

§ 15. (forvaltningsprinsipp)

 

Høsting og annet uttak av naturlig viltlevende dyr skal følge av lov eller vedtak med hjemmel i lov. Unødig skade og lidelse på viltlevende dyr og deres reir, bo eller hi skal unngås.

 

og siste ledd i Naturmangfoldlovens § 18:

 

" Kommunen kan gi tillatelse til uttak av hjortevilt og bever for å avverge skade etter § 18 første ledd bokstav b, samt til å fjerne beverbolig eller dam for å hindre vesentlig skade ved oversvømmelse. Tillatelser gitt av kommunen kan påklages til fylkesmannen. "

Link to comment
Share on other sites

Hytta trenger ikke ligge i umiddelbar nærhet av elven.Prøv å følg elven oppover så kanskje du finner ei kvisthytte ett sted.Bevern kan også ha hytte som kun er under vann,gjerne inn i leir/sandbanker.

 

 

Inngangene (2 eller flere) er vel alltid under vann? Og beveren kan også grave huler i jord og leire, og det mener jeg å huske at de stort sett gjør på steder der det jaktes mye/demningene rives, med andre ord der den forstyrres. Hulene er vanskelig å oppdage da inngangene også her ligger under vann, gjerne der elvebredden er undergravd, noe de jo ofte er der det er leire.

 

Ellers har isen begynt å løsne fra land i jaktterrenget mitt, så det passer perfekt med påskeferien 8) Da skal min første bever bite i "bjørka"...

 

Edit: Jeg var ikke helt på jordet: http://snl.no/bever :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ingstad og de andre pelsjegerene i nordlandet kokte visstnok suppe på beverhalen. Dett skulle være fantastiske saker. Har ikke selv ikke vært sulten nok enda….

Det er det eneste jeg ikke har smakt på beveren, men alle jeg har hørt fra har likt det, så må da være godt. Skal vel bruke fra krysset og til der halen begynner? Kan vel også bruke øverste del av halen, men vet ikke hvor vanlig det er. Selv har jeg en annen vri på bruk av halen:

normal_IMAG0183-1.jpg

Beverhalebacon :mrgreen:

Det smaker som alle tror ja. Ganske likt lukten.. Skallen koker i kjelen ved siden av.

 

normal_IMAG0179-1-1.jpg

Den siste tassen under flåing.

Link to comment
Share on other sites

henry hill og jeg drar på beverjakt i slutten av april. Nytt terreng, så det blir spennende å se om børre er hjemme.

 

Litt ekstra moro at han har med sin yngste sønn som førstegangsjeger. Viktig å bringe jegerarven videre! :wink:

 

Så får man håpe på fint vær under vårens vakreste eventyr, og flere bilder av slike:

148kdb7.jpg

:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...