Jump to content

BEVERJAKTA 2011/2012


hansen deluxe

Recommended Posts

Dro meg opp klokken fire i dag morges. Var på plass rundt kvart på fem. Flere bever drev på når jeg kom frem. Fant en av passende størrelse. Etter en liten ansmygning i snøværet var årets første bever i boks. Ca 60-70 meters hold. 243 og 65 grs V-Max. Skutt rett i bogen. Den ble liggende på stedet. En hunn på 15 kg.

 

75535_310150909054521_100001788426978_687504_1131505908_n.jpg

 

Hardt å være bever:

475932_310150555721223_100001788426978_687503_2034540885_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Apropo skuddskade ...

 

Den beveren jeg skaut lengre opp i tråden har vært påskutt med hagle ! Telte til 11 hagl under flåing, og noen av skuddsårene var betendte :( Kjøttet og pelsverket ble dermed kassert pågrunn av dette.

 

Hagle fungerer på bever, men vær trygge på skuddavstanden :wink: Jeg er gla for at denne hanbeveren kom siste dagen min på beverpost, ellers ville den gått med disse haglene i seg lenge...

Link to comment
Share on other sites

Dro meg opp klokken fire i dag morges. Var på plass rundt kvart på fem. Flere bever drev på når jeg kom frem. Fant en av passende størrelse. Etter en liten ansmygning i snøværet var årets første bever i boks. Ca 60-70 meters hold. 243 og 65 grs V-Max. Skutt rett i bogen. Den ble liggende på stedet. En hunn på 15 kg.

 

75535_310150909054521_100001788426978_687504_1131505908_n.jpg

 

Hardt å være bever:

475932_310150555721223_100001788426978_687503_2034540885_o.jpg

 

 

Bare ett spørsmål. er du sikker på det var en hunn bever.! jeg har alltid hørt at det bare er hann bevere som har skader etter slosskamper. Sånn som du viser på det ene bildet, med hakk i halen.

Link to comment
Share on other sites

Som andre i tråden skriver så har beverjakta startet treigt, med liten/ingen aktivitet før det har blitt for mørkt. I frustrasjon tok jeg en pause fra starten av april, med to bevere de siste to dagene ser det ut til at det løsner litt.

 

De to jeg har skutt har veid henholdsvis 16 og 18 kg, og i disse langholdstider hører det med å opplyse at skuddholdet har vært henholdsvis 25 og 28 meter. De to er de første jeg skyter med 243win og 75grn Sierra HP kule, og så langt er jeg storfornøyd; kun skuddhull i skinn og umiddelbar død selv ved treff i kroppen. God skuddreaksjon har jeg forsåvidt fått med 308/150grn Nosler BT også, men skinna har tidvis vært stygge.

 

Beveren i går hørte jeg sitte og gnage en stund før jeg oppdaget den, og det er jo spennende. Legger ved et bilde tatt med mobilen. Bildet er tatt fra skuddstedet, og beveren skimtes vel som en brun klump på motsatt bredd.

 

Beverjakt2012.jpg

 

I morgen tidlig er det ut igjen. Da spørs det om det ikke er siste beverturen i år:-(

Link to comment
Share on other sites

Ble en Bever på unge Hansen i år også gitt.Som andre skriver virker det som om de kommer seint ut om kvelden.Denne var unntaket da den prøvde å skli forbi posten ca kl 2010 om tirsdagen.Jeg har kun jaktet kvelder da mangelen på motivasjon til å stå tidlig opp er helt fraværende.

 

Hannbever på rundt 15-17 kg.

 

110k3d3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har skutt bever nr 2 og 3 de siste dagene, begge rett før kl 21. Jeg kjøper teorien til Philipp ang den milde vinteren. Velger ihvertfall å tro på dette i et håp om at bestanden vil være god også i fremtiden :wink:

 

Har skutt årets 3 bevere med V-max i 308, og selv om 3 stk ikke gir tilstrekkelig grunnlag, er jeg ikke helt fornøyd med effekten. Lurer på om kula ekspanderer for raskt og ikke gir tilstrekkelig dybdevirkning for rask avliving. En av beverne la seg i 10-15 sekunder før den snudde og kom tilbake mot elva. Fikk heldigvis gitt den et ekstra skudd 30cm fra bredden.

Link to comment
Share on other sites

Ble en bever på meg i går på et akkurat passe stort, privat terreng :) Hunnbever på 20,5 kilo. Fikk lyst til å prøve noe jeg aldri har gjort før: Varmrøyking!

 

Som tenkt, så gjort. Det fikk bli lårene og den ene ytrefileten (den andre ytrefileten hadde hatt et noe ublidt møte med en Sierra Varminter) som havna i røyken. Alt ble salta, men tidsbegrensning gjorde at de bare ble liggende i salt et par timer. Etter det fikk de hver sin tur i Sølvkrokens røykovn. Mener det ble ca. en halvtime på ytrfileten, og halvannen på lårene. Resultatet ble overraskende bra, og selv det kritiske testpanelet som nærmeste familie utgjør, syntes det var vellykket!

 

Noen bilder:

normal_DSC_0293_%5B800x600%5D.jpg

 

normal_DSC_0295_%5B800x600%5D.jpg

 

normal_DSC_0306_%5B800x600%5D.jpg

 

normal_DSC_0312_%5B800x600%5D.jpg

 

normal_DSC_0313_%5B800x600%5D.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bare timer igjen før vi drar på beverjakt igjen, håper på litt opphold og pent vær denne helgen, og selvfølgelig horder av bevere så vi får fylt kvotene før det er over. Skitt jakt til alle som skal ut i helgen.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kommet meg hjem fra enda en helg med beverjakt nå, ble en til på samvittigheten. En passe stor bever på ca 15 kg, ligger nyflådd og saltet. Lagde bevergryte for første gang i helgen, og må si at det ble stor suksess. På tide å pakke ut bilen og komme seg til køys for ei ny uke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal på bæverjakt om nogen dage og jeg vil bruge min .223.

Jeg har læste hele denne tråd igennem og kan se at de fleste anvender varmintkugler.

Jeg har 2 projektiler til rådighed.

Hvilken af disse 2 mener forummet er det bedste:

 

60 grs. Hornady SP

eller

62 grs. Barnes TSX

 

Hvilken skudplacering er bedst med hver af de 3 projektiler?

 

mvh

M@X

Link to comment
Share on other sites

M@x: Hadde vel gått for 60 hornady sp av de to, hurtigst ekspansjon, det kan være greit hvis man skal skyte bever. Greit at lyset slukner fortest mulig. Bruker selv en lettere v-max kule, og er storfornøyd med effekten de har hatt på beveren, men også på skinn og kjøttødeleggelser.

Link to comment
Share on other sites

OK.

 

Jeg har osse 55grs Hornady SP w/c til rådighed.

 

Min Tikka er med 8" stigning og skyder bedst med 60grs.

 

Skal jeg vælge 55grs i stedet for 60grs, da præcisionen har mindre betydning på de korte hold vi skyder bæver på?

Link to comment
Share on other sites

Då var jaktturen etter børre bever unnagjort og resultatet blei to stk hann bever. Vi har observert faktisk 14stk på terrenget men tilfeldighetane resulterte i to fellinger. Var nokre dansker som jakta der i veka før oss som felte tre stk.

Ein flott begynnelse på jakt året og ein god avslutning på beverjakta. Ser ut til att det blir ei bra jakt til neste vår også. :D

Link to comment
Share on other sites

Gå for 60 grains hornady sp du M@x, best presisjon gir alltid en fordel. Bruker selv 22-250 med 1-14 løp, og da går ikke tyngre kuler enn 55 noe bra som regel. Beveren er garantert død hvis du treffer der du skal.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det felling i går morgen 05.45. Ble en 2åring, måtte gå i overkant 4km for å hente den. Det er høy vannføring i elva og detta kalde vannet gjorde at jeg ikke tok sjansen på og svømme over. Når blir det speking av beverlår igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten tur i går kveld siden det var siste dag. Først gang jeg var ute i år.

Ble en "liten" rug. :D

Kom etter 15 minuts venting, i hall 9 tiden. Satt å så på den i 5 minutt, til den gikk på land. Der kom den aldri fra :lol:

Må være den største jeg har fått. Målte den til 105 cm lang.

2gv340x.jpg

 

Satt en time etter smellet, med kom ikke ut fler.

 

Hvet ikke om det er normalt at det kommer ut fler av samme hytte når det er avfyrt skudd i nærheten av hytta (Ca 50m)?

Link to comment
Share on other sites

ble en på meg også på jaktens siste dag.

Jeg hadde bestemt meg for å sove ute og lallet i østmarka sammen med ulv, mygg og kåte orrfugl.

Våknet til instant action med bever svømmende rundt i vannet rett ved gapahuken. Denna valgte å gå i land på feil side av terrenget.

Snikjakta oppover ved noen vann og fant to bever sittende ved hytta si.

 

ca 85 m 55 grs vmax - 22-250 :)

399032_10150831311665935_738105934_11908550_1448589958_n.jpg

 

19 kg.

Link to comment
Share on other sites

Plata er utvilsomt orginal, snekker hansen :mrgreen: Får vel finne frem stikksaga og lage noe selv også...

Fikk ut nervene ved bruk av tynn ståltråd og pirk, det ble bra. Kommer til å fylle dem med silikon om ett par dager. Når det gjelder det eikeløvet, så hadde igrunn et lite bjørke løv vært mer passende !?

 

Slikt er vel ikke å oppdrive ?

Jeg sitter akkurat å funderer på det samme. :|

Fikk en skikkelig fin en i helga. Sendt skinnet til garving. Det hadde jeg faktisk solgt før bever'n var skutt.... :D

Har trukket tenna, kokt og rensa dem. Så nå tenkte jeg å montere dem på en trofeplate av skråskjært bjerkestamme. Så bjerkeløv måtte da passe bra å ha over. Bever spiser jo ikke eik. Jeg driver faktisk å tråler div. smykke-sider......... :shh:

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/for/ff-20070201-0112.html

 

2. Følgende myndighet til å fastsette forskrift er delegert til kommunen:

Utvide jakttiden for bever med inntil 15 dager i etterkant for hele eller deler av kommunen der is- og snøforhold normalt vanskeliggjør en bestandsmessig forsvarlig forvaltning innenfor ordinær jakttid.

 

Det samme står forøvrig i den "nye".....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...