Jump to content

1,5-6x42: hvilket kikkertsikte gir mest for pengene?


EarthBridge

Recommended Posts

Hei

Etter å ha lest en del poster, samt spurt litt selv, så har jeg landet på at 1,5-6x42 er den størrelsen som flest anbefaler å bruke på elgjakt. Nå finnes det helt sikkert mange som mener noe annet, men det er ikke tema i denne posten.

Jeg er mer opptatt av å finne ett godt kikkertsikte til en fornuftig pris. Jeg har i mange år brukt http://www.hw.no" target="_blank" target="_blank som informasjonskanal for valg av datautstyr. De har ett levende og godt forum (slik som kammeret.no) men også en del andre gode funksjoner. Blant annet en side om anbefalinger. Dette er noe jeg savner litt her, særlig mtp at jeg er såpass fersk:)

Derfor spør jeg følgende spørsmål til dere. Hvilket kikkertsikte i størrelsen 1,5-6x42 (litt slingring legges inn) anbefaler dere innenfor følgende prisklasser:

0 - 2000 kr: Ingen anbefalinger enda

2000 - 5000 kr: Nikon Monarch MCE

5000 - 10000 kr: Kahles Helia C og Carl Zeiss Classic

10000 - oppover: Carl Zeiss Victory Diavari

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Under 2 000,-: Ingen jeg kommer på i farta. Legg på en tusenlapp og få en brukt S&B Klassik fra Jakt&friluft i stedet for å ende opp med kinarull, for det er helst noe slikt det blir til den lave prisen.

2 000,- - 5 000,-: Feks Nikon Monarch MCE, 4 299,- hos XXL. Ellers får du både S&B, Kahles og Swarowski (se i neste kategori) brukt til rundt 5 000,- på Finn.no nå.

5 000,- - 10 000,-: Zeiss Classic til litt over 5 000,-. Zeiss Victory til en tier under 10 000,- (begge hos XXL). Ser på Finn.no at man også kan få tak i Swarowski Habicht til rett under ti tusen. Er en brukt en til 6 500,- på Finn.no i skrivende øyeblikk. Meopta har vel også noen alternativer? Kahles Helia Compact er lite og bra (altså ikke lite bra!) til rett under ti lapper.

Over 10 000,-: Det meste, for alt er bra nok! Jeg grubler feks på en Varipoint. S&B Zenith kan også vurderes.

 

Selv ville jeg nok vurdert akkurat denne: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30652174 til å være noe av det beste du kan få for penger i dag til en fornuftig pris.

Link to comment
Share on other sites

Kahles Helia C selges nå for 7990.- Tydeligvis en tilbudskampanje fra Schou.

Rogne Våpen i Trondheim ( http://rognevapen.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank ) averterer til denne prisen, og undertegnede er i ferd med å knuse sparegrisen for å skaffe seg en slik i 1,5-6x42 :D

 

Ellers har jeg brukt en Nikon Monarc Gold 1,5-6x42, og til elgjakt / dagjakt fungerer den helt utmerket.

God øyeavstand (100mm) har den også, samt tydelig / ikke medforstørrende #4 retikkel. 4299.- hos XXL

Link to comment
Share on other sites

Har både Kahles Helia C og Meopta Artemis med 1,5-6x42 og jeg har brukt førstnevnte mye. Meget bra erfaringer med den. Meopta'n er lite brukt, men ha vært en fin følgesvenn på et par jakter siste året der det siste lyset er utnyttet. Både bever og råbukk døde av det. Synes kanskje retikkelet på Meopta'n blir veldig tynt og unnselig på 1,5x, men ellers er det bra kikkerter begge to. Jeg ville anbefalt å bruke pengene på en pent brukt i stedet for å kjøpe ny, om du ikke får et ekstra godt tilbud. Selv ga jeg 5000,- for Kahles'n og 4000,- for Meopta'n, men jeg handlet da det var tilbud, ikke akkurat når jeg MÅTTE HA nytt sikte.

Link to comment
Share on other sites

Har oppdatert første post.

Plass til flere anbefalinger altså

 

Kan jo gi en anbefaling på en til over ti lapper: Zeiss Victory Diavari. Denne koster 9 990,-. Strengt tatt hører den med i klassen over 10 000,-, og det er vel stort sett bare XXL som selger til den prisen. Har tittet gjennom noen Victoryer, og jeg må si jeg blir frelst hver gang... Vil du ha en slik med rødpunkt, må du opp på Varipoint. Denne koster 14 890,- hos XXL.

 

Ca ti tusen er jo veiledende pris for Classic det...

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har tilgang til XXL i Tromsø, selger de en Zeiss Classic 1,5-6x42 for 3999,-

For den prisen er det ikke noe å lure på :shock:

 

Hadde denne hatt litt lenger øyeavstand, ville den ha stått på afrika/elgbørsa for lenge siden.

Men 80 mm er marginalt på en lett 375 Ruger.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke sjekke Swarovski 1,7-10x 42.

Har selv en 2,5 -15x 56 og er kjempefornøyd med siktet.

Mener at sikter med lyspunkt ikke bør eller trenger medforstørrende retikkel.

Det er lyspunktet du fokuserer på, så da er det iriterende føler jeg med medforstørrende retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har tilgang til XXL i Tromsø, selger de en Zeiss Classic 1,5-6x42 for 3999,-

For den prisen er det ikke noe å lure på :shock:

Er dette bare ved fysisk fremmøte i butikken? Hvor lenge varer dette tilbudet?

For sent; desverre :( Var bare i forbindelse med åpning av butikken.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en S&B Zenith 1,5-42 Ret 1 i denne kategorien. Koster nå 9990 fra Jakt og Friluft, 1.733,00 (!) € Fra Frankonia.de.

Denne kjøpte jeg i våres og er vel helhetlig sett fornøyd.

Irritasjonsmomenter er tubeeffekt på forstrrelsen under 2 (ca 1,8) samt att jeg kunne ønske meg bedre motstandsdyktighet mot dugg på linsene i fuktig vær (men alle sikter dugger bare det blir fuktig nok)

 

Jeg vurderer også Swarovski 1,7-10x 42 som et alterantiv til denne, men andre innkjøp kommer før.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å titte litt på Leupold og jeg da, dette er ihvertfall bunnsolide kikkerter i ca midterste prisjikt.

Har en leupold 1,5-5x 20 på min 45-70, den er klar og fin, og dogger ikke selv i verste bustevær (testet under årets elgjakt :D ) Leupold har vel en Vx3 i 1,75-6x forstørrelse tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dette er etter min mening noe av det beste du får. Nytt og til under 10 000.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31573388" target="_blank

 

Ikke særlig fancy men veldig bra. Har brukt en sånn selv i 8 år.

Om det er et eneste minus med den så må det være "dorullefekten" når siktet stilles under 2x zoom. Man får vel også Zeiss Victory 1,5x42 på XXL til denne prisen. Om den har "dorulleffekt" når siktet stilles under 2x kjenner jeg ikke til, men det gjør sikkert noen andre her inne.

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... -4-1042574" target="_blank

 

Har den ikke det ville jeg ha gått for den. Prisen er jo i praksis lik.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg skal være alt for kritisk til å kjøpe ting brukt, så hadde ikke jeg brukt 5000 kr på en brukt Swarovski når man får en helt ny til 9490. De 4490kr i mellomlegg blir lite i et langt jegerliv. Kikkertene som omtales her kan vare livet ut ved fin bruk. Den store fordelen er at når man kjøper nytt så vet man eksakt status på varen samt at det er enda enklere å reklamere. Generelt synes jeg at bruktprisene på våpen og optikk er alt for høye. I mine øyne reduseres prisen på et kikkertsikte med 1/3 i det du tar kikkerten ut av pakken. Du halverer prisen i det du monterer den. Min mening

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...