Jump to content

Er pumpehagle som halvauto å regne?


barerobert

Recommended Posts

Jeg har sett meg ut en pumpehagle på XXL som var meget billig i forbindelse med et tilbud.

 

Da jeg så kom med min åpne søknad (Har fått godkjent hagle kal. 12) mente han på våpenavdelingen at det måtte være spesifisert at det skulle være en pumpehagle og at man måtte ha haka av for halvautomatisk våpen i søknaden.

Jeg ble selvfølgelig litt forundra og tok kontakt med våpenkontoret her i Tromsø.

Der fikk jeg vite at, "nei, en pumpehagle er et enkelløpet repetervåpen og den åpne søknaden jeg har kan fint brukes uten at det skal spesifiseres noe spesielt utover det som fylles ut av våpeninfo når man kjøper våpenet".

Hun på våpenkontoret endret dog søknaden slik at den nå "gjelder" for pumpehagle i kaliber 12. Men hun sa klart fra at dette strengt tatt ikke var nødvendig.

 

SÅ! Er det forskjellig praksis rundt om i landet eller er det bare han på våpenavdelingen hos XXL som er kunnskapsfattig?

Link to comment
Share on other sites

Den infoen du trenger står bak på søknaden, dog litt klønete formulert.. "Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse"

Man skjønner jo hva dette betyr men det burde nok stått "Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle samt karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse"

 

At du skal huke av for halvautomat blir feil, men etter boken skulle fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse være utfylt.

Link to comment
Share on other sites

"Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse"

Man skjønner jo hva dette betyr men det burde nok stått "Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle samt karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse"

Halvautomatiske maskinpistoler..... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

Nå vet jeg ikke om det har vært regelendringer siden søknadsskjema ble trykket opp, men der står det vitterlig svart på hvitt at ved søknad om pumpehagle, skal merke, pipelengde og modell føres opp. (Som nevnt over også.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå lest veiledninga bakpå søknaden og der står det som dere skriver om.

Pussig at våpenkontoret da har en slik praksis som jeg har fått gehør for...

 

Kan dette være åpent for tolkning hos det enkelte våpenkontor da?

Slik at hvert våpenkontor praktiserer forskjellig utifra sine egne tolkninger av regelverket?

 

Hadde jo vært urettferdig ovenfor de "gamle" butikkene dersom Tromsø skulle få en kompetent våpenpusher bak disken...

Mnjaaaa, konseptet XXL er basert på volumsalg av varer folk kjenner til fra før av så den helt stoore kompetansen er ikke påkrevd i en slik selgerstilling. Men han jeg har hatt kontakt med burde jo vite hvordan regelverket er i forhold til det juridiske rundt salg av våpen når han tross alt er våpenansvarlig i butikken :mrgreen:

 

Forøvrig er kompetansen på våpen i Tromsø forbeholdt Andresens vaabenforretning, G-sport i Tromsø har vel ikke solgt et våpen eller ammo det siste året og Maritim senter har bare en person med noenlunde kompetanse.

Link to comment
Share on other sites

Her inne blir det skrevet om enkeltsaker. Ekspeditører på sportsbutikker er butikkmedarbeidere, ikke nødvendigvis børsemakere, ladeguruer eller optikere. De har sikkert 2000 varer i sitt sortiment. Da blir det latterlig når noen som intresserer seg for noe og feks virkelig har satt seg inn i den ene tingen skal drive å latterliggjøre ekspeditører som sannsynligvis gjør jobben bra nok for den jevne kunde.

 

Btw: i denne saken ser det ut som xxl hadde rett tilogmed.

Link to comment
Share on other sites

Her inne blir det skrevet om enkeltsaker. Ekspeditører på sportsbutikker er butikkmedarbeidere, ikke nødvendigvis børsemakere, ladeguruer eller optikere. De har sikkert 2000 varer i sitt sortiment. Da blir det latterlig når noen som intresserer seg for noe og feks virkelig har satt seg inn i den ene tingen skal drive å latterliggjøre ekspeditører som sannsynligvis gjør jobben bra nok for den jevne kunde.

 

Btw: i denne saken ser det ut som xxl hadde rett tilogmed.

 

nei, XXL hadde ikke rett. du trenger IKKE å hake av for halvauto når det søkes om pumpehagle.

for det er ingen halvauto,det er ei enkeltskudds repeter.

 

og jeg syns IKKE at det er for mye forlangt,at de som skal selge våpen,faktisk har bittelitt peiling.

Link to comment
Share on other sites

Men de hadde rett i at de ikke hadde lov til å selge den pumpehagla til vedkommende.

 

Det hadde det ikke mulighet til før våpenkontoret hadde påført sin påskrift, og egentlig skulle våpenkontoret ha forlang at merke modell etc var påført før de endret søknaden (men slikt kan våpenkontoret gå rundt om de anser at det er greit, da det uansett er de som skal godta det som til slutt står på den innleverte brukte søknaden).

Link to comment
Share on other sites

nei, XXL hadde ikke rett. du trenger IKKE å hake av for halvauto når det søkes om pumpehagle.

for det er ingen halvauto,det er ei enkeltskudds repeter.

 

og jeg syns IKKE at det er for mye forlangt,at de som skal selge våpen,faktisk har bittelitt peiling.

Xxl hadde rett i at søknaden var mangelfult utfylt og at de ikke kan selge pumpehagla uten de nødvendige påtegninger. Ja man trenger sannsynligvis ikke krysse for halvauto, men må fortsatt fylle ut mer info enn for vanlige hagler. Dette visste tydeligvis ekspeditøren noe om.

 

Hva er "bittelitt peiling" forresten? Jeg tror de fleste som jobber i sportsbutikker ikke sitter på dyptgående spesialkompetanse på alle felt butikken har varer innom.

Link to comment
Share on other sites

Høggern: ja,da er vi mer ening.

 

bittelitt peiling? kja..om de ikke sitter med kunnskapen,så burde den være tilgjengelig.

 

foreksempel,en kar kommer inn på butikken,han skal på revejakt.men er litt usikker på hva størrelse hagl han skal bruke,siden han har altid jaktet rype. informasjonen finns jo på nett, en oversikt på hva som kan brukes til hva. om de hadde hatt en slik oversikt i butikken,kan kan hun/han dra frem "kartet" og se hva størrelse er anbefalt.og kanskje kort om hva typer som er bra,stål,bismut ect ect..

 

om en kommer for å kjøpe seg ei halgle,og den skal være billig,funsksjonell og til å stole på. da er det ofte en star baikal,og om de har den i inventaret,så kan de si det.

 

er så klart ikke fullt så enkelt med haglekjøp,men litt basis informasjon burde de som skal selge slikt sitte med.

 

så en ungår slikt som at kaliber 16 hagle ammunisjon,ikke finns.

Link to comment
Share on other sites

En selger kan ikke være utlært når en begynner i jobb. Av og til oppstår det situasjoner der selger har helt feil, og til og med "dummer" seg litt ut, for kunden vet faktisk bedre. Men det må til for å lære. Men det nytter ikke å henge selgeren ut, og hvertfall ikke dra alle over en kam.

 

Forøvrig enig med høggern her.

Link to comment
Share on other sites

er da vel ikke alle som jobber i en sportsbutikk som er helt fersk heller..

så klart alle gjør feil.

 

men en selger bør ha litt kunnskap om det han/hun selger. om ei ulykke skjer pga det en selger med manglende kunskap selger deg, heavi shot til e igammel hagle med full trangboring, kjør på sier selgeren.. må jo være lov å feile litt?

Link to comment
Share on other sites

men en selger bør ha litt kunnskap om det han/hun selger. om ei ulykke skjer pga det en selger med manglende kunskap selger deg, heavi shot til e igammel hagle med full trangboring, kjør på sier selgeren.. må jo være lov å feile litt?

 

Intressant problemstilling. Hvem sitt ansvar det er om du putter "feil" ammo i børsa å skader den eller deg selv er jeg ikke sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Han jeg har handlet med er våpenansvarlig, det stilles visse krav til en våpenforhandler og et av de kravene er at man kan det juridiske rundt våpensalg!

XXL har spesifikke ansatte til de forskjellige avdelingene, og i Tromsø synes jeg faktisk de andre som ikke er i våpenavdelingen er flinke til å vedkjenne at de alldeles ikke har peiling på våpen eller varer relatert til dette.

 

Jeg har nå kjøpt hagla og på søknaden var det nå innført av våpenkontoret: pumpehagle. Det var dog IKKE innført merke, løpslengde eller modellbetegnelse.

Han trodde kanskje jeg var useriøs som kom med en åpen søknad på vanlig hagle og skulle kjøpe pumpehagle, for i dag virket det som om han hadde peiling nok til å selge meg den hagla.

 

Noe som KAN bli en "bummer" er om politiet nå ikke godkjenner den søknaden de får tilbake fra XXL... :o

Hva tror dere om dette?

Link to comment
Share on other sites

men en selger bør ha litt kunnskap om det han/hun selger. om ei ulykke skjer pga det en selger med manglende kunskap selger deg, heavi shot til e igammel hagle med full trangboring, kjør på sier selgeren.. må jo være lov å feile litt?

 

Intressant problemstilling. Hvem sitt ansvar det er om du putter "feil" ammo i børsa å skader den eller deg selv er jeg ikke sikker på.

 

 

kja..til 7 og sist så er det ditt eget ansvar,men om en selv har like lite peiling som den som sier at det går bra,og jobber med det.kjenner meg selv såpass godt at om noen hadde blitt skadet pga et råd/skråsikkert svar fra meg,så hadde jeg følt meg ganske skyldig. så jeg ville sagt,delt skyld.

 

syns det er rart at våpensjapper får så mye tyn som de gjør,når de gjør en feil,men når en sportsbutikk gjøre noe galt ect,nei det må en nesten bare regne med.

Link to comment
Share on other sites

Våpensjapper ? Sportsbutikker ?

Er det nødvendigvis en klar grense mellom de?

XXL er vel en av de som får mest tyn på kammeret kan det virke som for meg. (Iallefall slik jeg har oppfatta div tråder her så er det XXL og en eller to butikker til som får mest tyn. Jeg kan jo selvfølgelig ta feil. )

Link to comment
Share on other sites

hehe..bare i mitt hode mest sansynlig :lol:

gsport,intersport ect sportsbutikker, gmax og xxl,digre sportsbutikker :mrgreen:

når jeg tenker våpensjappe,så er det en butikk med masse våpen og utstyr,gjerne med ustoppet dyr her og der,helst ikke så mye som en hvit joggesko å se noe sted. men slikt er det lite av på sunnmøre desverre :(

Link to comment
Share on other sites

De som jobber i store sportsbutikker har som regel ikke så mye peiling på våpen. De skal holde orden på sko, klær og alt mulig annt utenom. Jeg skulle kjøpe ammo til min hagle i cal. 16 og fikk vite av hun som sto bak disken at det fantes ikke. Hagle er kun cal. 12. :shock:

 

 

Den var fin:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...