Jump to content

Rekyl problematikk grove kalibre


stonesheep11

Recommended Posts

Hei - jeg er ny på kammeret.no. Interessante sider og diskusjoner. Har jaktet mye i utlandet, men ikke med de ordentlige store kaliberne fra .375 og oppover. Vurderer å kjøpe en skikkelig kanon i kaliber gruppe 400 - 404 Jeffery, 416 Rem Mag, 416 Rigby eller 458 Lott.

 

Har skutt Maralhjort ( 350 meter ) og Yukon elg ( 72 meter ) med .338 og det var intet problem. Skal nå på grizzly i Yukon fjellene og tar med .338'n igjen. Første skuddet teller og da dør de ! Enkelt og greit ! Men - bøffel, elefant og stor brunbjørn står igjen ! Er imidlertid usikker på rekyl - er det noen som har erfaring med å skyte med disse kalibrene der ute ? Liker å trene litt med børsene - så det må kunne gå an å trene litt selv med slike kraftige kalibre !

 

Tar gjerne imot tips, erfaringer og synespunkter

Link to comment
Share on other sites

Vi har en utmerket tråd om grove Afrika-kalibre her inne - der kan du også lese om hva de forskjellige mener om rekyl.

 

Når det gjelder hardtslående kalibre, er det avgjørende om en vil/kan (går jo ikke på dobbeltrifler) ha demper eller ikke - demper gjør, grovt sagt, en 500 til en 375, en 375 til en 30.06, og en 30.06 til en 6,5 - i den enden skytteren befinner seg!

Link to comment
Share on other sites

Nå finnes det ikke det vilt i verden som ikke dør av en .338 kule...!

 

Tenker du har plenty punch til alt unntatt elefanten (og muligens bøffelen selvom mange har brukt .338 med suksess) med en .338.

 

Minste tillatte kaliber er imidlertid .375 på B5 i de fleste land - en .375 H&H holder derfor lenge vil jeg tro?

 

De færreste skyter godt nok med våpen over .375 om holdet strekker litt ut over 100m. Rekylen gjør rett og slett at man skyter dårligere, om man er aldri så fascinert av skyvet og mener man tåler dette helt fint. Det kreves MYE trening i å håndtere tung rekyl, og noe våpen for lengre hold er ikke ei rifle over .375! (Tenker da muligheten til å skyte på litt mer enn 100m om situasjonen krever det......)

 

Munningsbrems er det greit å unngå om du skal på Afrika-jakt, eller annen guidet jakt. Jeg regner med at crew'et ditt gjerne vil høre fuglekvitteret også etter at du har dratt hjem?

Kjøp derfor ikke større jaktkaliber enn at du håndterer det uten brems..

Link to comment
Share on other sites

458 er en helt kurrant rekyl i. Ikke noe problem det. Den er litt tung men det takler de fleste med litt trening. (så sant de er på jakt etter noe grovt)

Ellers så er 416 rigby min favoritt. Helt overkommlig. Har ikke børsa selv lenger, men kjøper det igjen om turen krever det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

458 win mag er helt kurant å skyte med, og trene med. Jeg har skutt et par jaktfeltrunder med min, ladd med 405-grainskule til ca 750 m/s. Det skal sies at på jaktfelten så skyter jeg godt de første 20 skuddene, men merker at jeg må konsentrere meg veldig mye mer på de siste 10 for å få gode avtrekk, så rekylen merkes jo. Hadde vel 26 treff på Sokna i våres, dog var ikke der mange lange hold, men en del små figurer.

 

Rifla mi veier 4,2 kilo, så er ikke noe tung rigg heller.

 

Men som alt annet, med trening så går det meste.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Kiwi.

 

Munningsbrems ja - jaktet i Alaska i 2005 på Dall sheep og har beholdt kontakten med outfitter. Han sender meg noen videoer fra enkelte jakter fra tid til annen. Han guider elg, grizzly og brunbjørn også. Har sett en video av en elgjeger som putter 6-7 skudd i en elg med 30-378 Weatherby og brems. Både jeger og guiden sier at de må en tur til øredoktoren etterpå - det piper viistnok noe alldeles j..... i ørene til begge etterpå. Ikke bra - så noe rekyl brems skal ikke jeg ha nei ! Merker antydning til tinnitus selv etter å ha jaktet trost med hagle en hel dag i en eplehage som 14 åring... det er nesten 40 år siden. Hørselen skal man passe på !

 

En kamerat har .375 og skyter bra med den. Har vurdert .375 og tror nok det er mer enn godt nok. Ser guiden at du kommer med en velbrukt .375 så vil vel han føle at kunden har gjort hjemmeleksa si !? Så var det dette med å ha noe " litt mere sexy " ? Vi diskuterer derfor 404 Jeffery ! Norma har jo begynt å levere 404 Jeffery i sin PH ammo. Savner noe mere konkret rundt dette kaliberet opp mot .375 ! Kan hende det er en tullete diskusjon, men likevel ... Jaktidiot osv... :D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg bruker rifle i .375H&H. Har jaktkamerat med .416Remington Magnum. Mine erfaringer er som følger:

 

For meg er 375 omtrent maks av hva jeg er komfortabel med. Jeg lader selv, og har et par fine "øvingsresepter" med lette kuler og redusert ladning. Disse har mild og fin rekyl og brukes til mengdetrening.

 

375 med full ladning går greit, men jeg skyter ikke så mange skudd av gangen på skytebanen. På jakt, derimot, legger man ikke merke til rekylen. Det blir omtrent som å skyte med hagle.

 

416'en sparker for mye for meg. Det er artig å prøve den et par skudd, men heller ikke mer. Dessuten er lydtrykket såpass kraftig at det er ubehagelig (mhp hodepine).

 

Gjennomsnittsjegeren vil nok oppleve .375H&H som for kraftig. Men for oss som liker grove kalibre er det en flott patron.

 

Norma utgir foresten en liten katalog over sine grove patroner. Den er super lesning, der man også kan sammenligne kalibre, kulevekter, utgangshastigheter og energi. Anbefaler å skaffe denne. Det ligger en utgave av denne på nettsiden deres, men papirutgaven som jeg har inneholder flere kulevekter og kalibre. http://www.norma.cc/Global/IMagasin2011 ... lder06.pdf" target="_blank" target="_blank

 

I foregående innlegg nevnes det at 458 er kurant å venne seg til. Det stemmer i hver fall ikke for meg. Har lyst på en dobbeltrifle, og her er .375H&H Flanged og 450/400-patronen (eller heter den 400/450?) mest aktuell. Sistnevnte er oppgitt å ha en munningsenergi som ligger mellom 375 og 416.

 

Uansett: Lykke til med valg av grovkaliber!

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar !

 

Har lest trykksaken fra Norma. Jeg burde vel egentlig samle sammen alle kalibrene og prøve selv !? :lol:

 

Hadde vært interessant å få vite hva slags treningsladninger du opererer med !? Jeg er helt enig i at trening med fordel kan skje med reduserte ladninger - det er jo det samme som for all annen idrett; man trener ikke "full speed" for å øve seg på å bli god !

Link to comment
Share on other sites

Samme her, har brukt 375 H&H i mange år og nå 375 Ruger.

Føler at dette er min øvre "komfortgrense" for sikker skyting.

Selv i den lette Hawkeye-rifla er 375 Ruger helt grei å skyte med, også liggende på bane.

Trener med 270 grn Hornady, litt ladet ned, mens jaktladning enten er 270 grs A-Frame, eller 300 grs Woodleigh PP.

 

Har prøvd 458 Win i en ZKK 602 ned "svineryggstokk", og det var ikke behagelig.

Ville sikkert fungert greit nok i skogen, men med tanke på utvikling av ladninger, treningskyting og ikke minst oppskyting, ville den nok blitt i tøffeste laget for en eldre herre som meg :wink:

Mulig at bildet ville blitt et annet med en bedre stokk

Link to comment
Share on other sites

Hadde sjølv ei 416 Rigby i nokre år og takla den veldig bra. Meinar mengdetrening og då med grove kaliber er nytting dersom ein skal føle seg trygg på slike kaliber.

Men det eg føler kan øydlegge for skyting der det er mykje rekyl, er frykta for at kikkertsiktet skal klaske i panna. No har eg ei R93 med kort pipe i kal 9,3x62, som eg brukar saman med ein micro-aimpoint. Og der vil eg påstå at rekylen er verre en med rigbyen, men likevell skyter eg jevnt over veldig godt med den, fordi frykta for kutt mellom auga er vekke. Så dersom eg skulle få lyst på noko grovt igjen, vil eg ikkje nøle med eit kaliber som 416, for å sette på ein aimpoint ( eit slikt våpen vil då sjølvsagt ikkje bli brukt i jaktsituasjonar der eg må skyte på 200m + ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Mauser M03 i 458 Lott og liker kaliberet veldig godt.

Det er enkelt å lade ned til 375 nivå og lade seg oppover etterhvert.

 

En STOR fordel med .458 er tilgang til billige .45/70 kuler til trening. Remington 300gr og 405gr kuler koster bare ca 4kr stk

I .416 ligger på ca 10kr og oppover, så der må man bruke blykuler til trening.

i 375 får man noen 220/225gr til ca 5,40 og Hornady 270/300gr til 6,5-7kr.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng det med kikkerten - opplevde det samme flere ganger for mange år siden med en Sako i .338 og ble etter det skikkelig skuddredd. Brukte lang tid på å trene meg opp igjen, men først etter å ha skiftet ut den gamle harde røde kolbekappa og satt på en kikkert med lengre øyeavstand.

 

Jeg bruker også Blaser - har ikke brukt annet siden 1996. Skyter med tynt løp og svinerygg i .338 - er nok ikke den beste kombinasjonen på skytebanen selv om jeg har puttet en kick stop i. På jakt merker jeg som vanlig ingen ting. Rekylen er skarp, antar at .375 og oppover med tung pipe og kick stop gir en mindre " skarp " rekyl ? :?

Link to comment
Share on other sites

Akkurat - har sett på den børsa. Du får den i 404 Jeffery også. Kompisen min har den i .375, men da med tynt løp og Extreme skjefte. Da er den ikke så tung, men å skyte med .300 Win Mag var nesten som å skyte med 30-06. Skal prøve den med .375.

 

"Ulempen" er at jeg siden 1996 kun har brukt Blaser og vil gjerne fortsette med det. Har tro på det å lære seg et system og ha det i fingerspissene ( les sikringssystem og avsikring samt avtrekk ) Blaser har ikke 404, men .375, 416 RM og 458 Lott. Jeg er nok veldig opptatt av å fine en optimal løsning hvor man trives godt nok med børsa til å skyte godt. Dvs hele oppsettet; børsetype, favtrekk, ølt rekyl osv slik at man ikke har det minste tvil i sitt hode at man behersker situasjonen i jakten slik at skuddet avfyres på best mulig måte !

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd 458 Win i en ZKK 602 ned "svineryggstokk", og det var ikke behagelig.

 

Mulig at bildet ville blitt et annet med en bedre stokk

 

Har en 602 omkammret til 458Lott hvor en dugelig stokkmaker har gjort om stokken til et mer fornuftig design. Rett og slett god å skye med.

Klart en merker at noe hender, spes med de tyngste kulene (de tyngste jeg har er 600grs..) og max ladninger :lol: Anyway-artig er det og med mer moderate ladninger (jeg bruker 400grs Swift ladd til 740m/s til "daglig") er det egentlig ikke noen voldsom rekyl å snakke om.

 

Edit-kanskje det er 720m/s?? Har ikke notatene mine her men mener det er 740m/s. Betyr ikke så mye egentlig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...