Jump to content

Need a gun and lots of ammo FAST.


ComKFOR

Recommended Posts

Jeg befinner meg i den situasjon at jeg ikke lengre er i besittelse av en stoviltbørse.

Må derfor ha ny, men er ikke rik om dagen og med julen om hjørnet så må jeg budsjettere litt forsiktig.

Slutten på jakten nærmer seg, så jeg hadde i utgangspunktet dårlig tid, men en kompis forbarmet seg over meg og lånte meg sin M77.

 

Men jeg liker ikke lånte børser og har i grunnen lyst på en Remington 700 som jeg er vant til, men ser at jeg kan slippe billig unna med XXL sitt Weatherby pakketilbud og da kan jeg kjøpe den nå da søknad er på plass og jeg har tror jeg skal klare å lure unna 6000 uten at fruen ser det.

 

Men er dette lurt?

 

Kan jeg handle den børsa og forvente å ha en børse med noenlunde god presisjon og levetid eller bør jeg heller vente til nyåret og heller kjøpe Remington??

 

Kanskje noen vet om noen andre tilbud jeg burde se på??

Link to comment
Share on other sites

. en kompis forbarmet seg over meg og lånte meg sin M77.

 

. men ser at jeg kan slippe billig unna med XXL sitt Weatherby pakketilbud

Er vel Weatherby sitt Vanguard-tilbud det dreier seg om her, en husmannsversjon av Weatherby rifler.

Hvis det er Vanguarden så har den vært på markedet lenge. Hadde den vært dårlig ville den vel forsvunlnet fra markedet, selv om den er billig. Vanguarden er (var) ikke en Weatherby-produksjon, men produseres av andre for Weatherby og selges under det kjente Weatherby navnet.

Har bare håndtert en Vanguard, ikke avfyrt skudd, og kan ikke uttale meg om presisjonspotensialet. Mend en virket grei nok.

Weatherby levere neppe noe som er direkte dårlig, velger jeg å tro.

 

Jeg liker ikke Ruger M77, som er en slags modifisert mauser. Rimelig den også, men en slik jeg prøvde for noen år siden (rustfri) hadde treg sluttstykkegange, og virket slarkede.

 

"Need lots of ammo" ?

Det var da svært. Ikke en eske eller tre, men "lots"? Stor ufylt elgkvote?

Link to comment
Share on other sites

Weatherby Vanguard er en Howa 1500 med flutet sluttstykke, topunkts sikring og litt annet skjefte. Det er absolutt ingenting i veien for at den skal bli en rifle å trives med i lang tid. Som andre har nevnt over i tråden er den løpsbeddet, atså følsom for varmskyting, men det løses ved å spandere på den en beddejobb og evt. en ny stokk.

Link to comment
Share on other sites

Trenger forsåvidt ikke "Lots of Ammo" :lol: Det var ett sitat fra "Me, Myself and Irene".

Ammo har jeg så jeg skal klare meg med i grunn.

 

Men børse trenger jeg.

 

Lurer på å bare gå for den Vanguarden og heller selge den senere om den ikke faller i smak.

 

Har bruk for en rifle resten av denne sesongen og skyter mye utenom sesong så vil ikke bli sittende uten.

 

Noen som sitter på erfaringer med den på litt hold?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

jeg ville gått for weatherby pakken, har selv håndtert rifla og den virker solid, eneste jeg ikke liker me den syntetiske stokken, på di modelen jeg har sett er at du kan tydelig se skille på at stokken er 2 halvdeler som er satt sammen som 1. men slik er det me alle syntetiske stokker, bare her ser du det litt bedre.

 

men det er en bra rifle du kan sitte i regnværet me og krype rundt med og du får me 3-9*40 sikte som funker helt greit.

 

weatherby sier jo selv di vil lage bra våpen til bra kvalitet, slik at alle skal ha råd til jaktrifler, og at riflene deres levers med Presisjons garanti, så presisjonen er sikkert mer en god nok, til en vanelig jeger.

 

og vis du ser på videoer på youtube, virker folk veldig fornøyd me riflene sine =)

Link to comment
Share on other sites

Nå er Sub-MOA en tunet modell som koster mer enn det dobbelte av Synthetic-versjonen, da...

Her er garantien som gjelder de øvrige modellene:

All Weatherby® rifles are guaranteed to shoot a 1 1/2" or better 3-shot group at 100 yards from a cold barrel when used with premium (non-Weatherby calibers) or Weatherby factory ammunition.

Endelig presist nok til storviltjakt. Og de Vanguardene jeg har vært borti har vært bedre enn denne garantien, spesielt etter bedding.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe rifle og valget står blandt annet mellom en Howa 1500 Hogue eller en W. Vanguard Fibermark. Antar at disse kvalitetsmessig er ganske like, og begge er søylebeddet ??

Hva ville dere valgt ?

 

Ser også at W har en ny versjon 2 av W Vanguard. Blir den tatt inn til Norge og er det noe å vente på ??

Link to comment
Share on other sites

Her var det flust med kunnskaper om Weatherby...

 

Jeg er 99% sikker på at presisjonsgarantien på Vanguarden er 3 MOA, ikke 1.

Da er jeg 100% sikker på at du tar feil.

 

Vanguard riflen er laget i Japan av Howa.

Howa produserte alle Weatherby riflene frem til 1995. Også MK V riflene.

Alle Vanguard riflene er nå garantert Sub-Moa. Det er derfor ikke lengre noen egen Sub-Moa rifle for salg.

Disse selges under Vanguard Series 2 navnet.

Mer info finner du her: http://www.weatherby.com/vanguardseries2/

Test av riflen:

" target="_blank

 

PS. Ligger en Weatherby AccuMark på finn til en grei pris:

 

WEATHERBY MARK V ACCUMARK 308

Pris: kr 7 000,-

 

Beskrivelse

Fin rifle med god presisjon. Selges med A-TEC TMM-4 demper. 30mm og 1" ringer følger med. bud. : "Salg forutsetter godkjent våpensøknad og fremvisning av gyldig legitimasjon". http://www.weatherby.com/product/rifles/markv/accumark" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...