Jump to content

22LR til langholds-trening?


General8

Recommended Posts

Hei er det noen der ute som bruker 22LR til langholds-trening? Hvis ja, hva bruker du av utstyr og ammo?

 

Når det kommer til skyting er riktig mengde-trening viktig. Har en utbytte av feks 22LR på 200-250 meter? Eller blir det for "enkelt"?

 

Har ny LH-rifle i 338LM på vei, men er ikke alltid jeg har tilgang på 1000+ banen.

 

Takker for tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

skyter endel på 200m med salongen.

største problemet er å finne noe som går godt i din salong, dette må prøves ut.

deretter er den fryktelig følsom for vind, men utenom det er vel antall tilgjengelige knepp i kikkerten den største utfordringen. du bør ha minst 10 MIL tilgjengelig. når jeg skyter inn på 100m med winchester sub, så er det 6,1mil opp til 200m.

bruker cz 455 target med millett trs-1

Link to comment
Share on other sites

Vind er kun snakk om trening, prøving og feiling - og å notere... Idag skjøt jeg på 416m, 24.4milliradianer opp, og 5.3 til siden (7.2m/s fra kl 14) Vinden er mye lettere å ha med å gjøre på sjøen enn i heia - 1. skuddet var ca 20cm lavt, og rett på i side :D Alle 4 skuddene ville ha treft et dasslokk. Litt senere skjøt jeg rett motvinds - måtte 0.5mrad opp for å kompensere for motvind ...

 

K

Link to comment
Share on other sites

22Lr er ypperlig til langholdstrening! Spesielt mtp vindbedømmelse. Har en kulefanger på 25x25cm, riktig gøy å plassere den ut på 300-400m og prøve seg. Jeg pleier oftest å plassere den i vannkanten, så jeg kan se nedslag i vannet (har selvsagt sikker bakgrunn / omgivelser). Deilig å høre treff med 22lr på 400m! Kan være utfordrende på 300 også, med mindre det er vindstille, da blir det litt for lett med 25x25 cm... Har prøvd meg på 520m, skjøt mot en stein ca 50x100cm, og fikk ikke akkurat inn mange treffere, selv om det var vindstille. Synes det var litt rart, siden utifra nedslagene i vannet å dømme var det relativt god samling, og samtlige skudd var nærme steinen. Ikke presisjonsskyting på noen som helst måte, mer for moro skyld, men jeg ville definitivt ikke stått ved målet selv!

 

Utstyret jeg bruker, CZ 452 Varmint og Bushnell 3200 10x kikkertsikte. Har knepp ut til ca 250m, deretter må jeg forlegge med mildot. Ammo Lapua Standard.

 

200-250m er definitivt effektiv bruk av tid mtp å bli bedre på langhold og vindbedømmelse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for konstruktive tilbakemeldinger.

 

Ser ut som det må bli enda en ny rifle på meg da.

 

Litt usikker på hva jeg bør gå for. Ser at noen kritiserer CZ 452 Varmint for å være ustabil og ha dårlig avtrekk.

Vil i utgangspunktet ha noe som fungerer bra, rett ut av esken, men som ikke koster så alt for mye.

Er heller ikke så begeistret for trevirke på rifla.

 

Tar gjerne imot tips om rifle med litt mer langholds preg. Dvs. Form følger funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Takk for konstruktive tilbakemeldinger.

 

Ser ut som det må bli enda en ny rifle på meg da.

 

Litt usikker på hva jeg bør gå for. Ser at noen kritiserer CZ 452 Varmint for å være ustabil og ha dårlig avtrekk.

Vil i utgangspunktet ha noe som fungerer bra, rett ut av esken, men som ikke koster så alt for mye.

Er heller ikke så begeistret for trevirke på rifla.

 

Tar gjerne imot tips om rifle med litt mer langholds preg. Dvs. Form følger funksjon.

 

 

Jeg har hatt 452 varmint, og har nå 455 target. Var mye kryp i avtrekket på begge to når de var nye.

Montert avtrekker "kit" fra statene på begge to. avtrekket blir justerbart ved å bytte fjører og hylser, og etter min mening, helt i klasse med det beste jeg har prøvd (sauer 200str, og min egen sako L579)

Presisjonen er vel bortimot det det beste du får for så lite penger.

har prøvd finnfire tidligere, og den gir en bedre kvalitetsfølelse enn cz. begge børsene holder nok like lenge, men finishen på sako finnfire er et par hakk over mener jeg. ulempen med finnfire er små, skrøpelige plastmagasin som er dyre å kjøpe flere av. cz magasin finner du i alle våpensjapper til drøye tohundrelappen. og vil du ha i stål, som de var i før, så er det å få tak i det også.

 

Lilja holder på med løp til cz455 har jeg lest et sted.

 

avtrekker "kit" øverst på siden:

http://www.yodaveproducts.com

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er godt fornøyd med min CZ 452 Varmint, og den har jeg ikke gjort noe annet med enn å gjenge for demper. Avtrekket er ikke helt optimalt, men jeg synes det er helt greit. Jeg skyter ca 1 MOA (15mm@50m) i snitt med Lapua Std, og det er skytter sin feil at det ikke er tettere samling for å si det slik. Presis rifle, bare du forer den med rett ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det jeg ser som en utfordring ved å brukke .22LR til langholdstrening er og finne ammo med lite hastighetsspredning.

Hvis du ender opp med å kjøpe ammo til 3-4 kr pr skudd fordi Vo-spredningen på den "billige" er for stor, så kan man like gjerne skyte 6,5 i stede :wink:

Jeg bruker SK std pluss til min .22, men er ikke helt fornøyd. Ammoen har litt for stor hastighetsvariasjon og det gir begrensninger :?

Link to comment
Share on other sites

På hva slags hold gir den begrensninger?

Jeg har akkurat brukt opp en lot med SK Match som var bra. Og er inne i en lot med DFS Spesial som er lovende.

 

Jeg skjøt ei kråke på 316m med DFS igår :roll: (den var truffet ifra før så det var bare å kjøre på), men det beviser ikke annet enn at jaktammo må være hullspiss. BC på DFSen har jeg målt til 0.145, og Vo er 310m/s i Anny,

Det går akkurat, minus et sjeldent skudd som faller under, å holde så godt som alt på 30x30cm @300m, og på 10x10 på 150m. På 400m har den så mye høydespredning at bare rundt 1/3 treffer 30x30cm, litt flere går vel i rett høyde, men noen går jo på sia :wink: @100m skyter den sånn 20-25mm, noen ganger bedre, og på 50, i fravær av vind, eller variasjon i vind, er <10mm vanligere enn >10mm med disse.

Egentlig, så er det veldig relevant å holde seg innafor 200m, da er ikke høydespredninga SÅ dramatisk, og i litt vind skal du jaggu få plages, og ratting opp og ned er det nok av før du kommer så langt.

 

Om ammoen blir 3kr bekymerer meg ikke så mye, muligheten til å trene uten å lage et skytefelt utav det, og uten puss og lading - er mere viktig enn prisen.

Jeg har testet Midas + og flere andre steindyre ammotyper, og de har mindre hastighetsvariasjon, men ikke mye, de verste flyverne er ± 7m/s, men standardavviket er lavere, på lavt 3-tall, DFS er bare marginalt verre på SD, men mye verre på ES.

5m/s er omtrent 5cm på skiva @ 200m, iallefall ser det sånn ut - jeg har ikke regna på det.

 

JEg synes det gir verdifull trening uansett, ratte rett, tenke først, bedømme vind, er avstanden rett, få rattene ned på 0 igjen, det gir mengdetrening/drill, vinkler en må til vestlandet for å skyte med grov, oppover/nedover. Og på bevegelige mål kommer behovet for en spotter stupende inn, hva er avstanden NÅ? Med hensyn på vindbedømming har iallefall jeg blitt mye flinkere, men jeg er ikke like sikker på at det er så overførbart til større forhold, det er uansett vanskeligere å bedømme vinden 1km unna, enn 300m unna.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig i det M67 skriver, og kan legge til at man med skyting med kaliber 22lr ikke

behøver tenke på pipeslitasje og slike ting. Pipeskift koster fort vekk 5 lapper, og det får

man jo kjøpt mye 22ammo for(dyr eller billig).

Ved ønsket om ekstrem presisjon så må man også ta høyde for at det er en grunn til at noe

22ammo er dyrere. Tilslutt et godt råd: les litt om benkeskyting og lær litt om hvorfor

vindflagg er så viktig for å finne ut hva vi driver med. :smile:

 

Hilsen :Erlu

Link to comment
Share on other sites

På hva slags hold gir den begrensninger?

 

Jeg skyter sjeldent over 200m med min salong. På 200m med SK std+ klarer jeg og holde meg innenfor et A4 ark, og det er jo praktisk på mange måter :wink: Jeg har forsøkt å skyte ut til 380m ved flere anledninger med samme ammo, men når man må kronografere alle skuddene for å forklare hvorfor det ble treff eller ikke mister det litt hensikten.

Link to comment
Share on other sites

På 200m med SK std+ klarer jeg og holde meg innenfor et A4 ark,

Da må du bytte ammo, med de lottene jeg bruker er det godt mulig (dvs. har gjort flere ggr, og flere ggr på rad) å skyte fullt hus på DFS sine 200m skiver i vindstille eller lett forståelig vind.

 

Hva slags samlinger skyter du på 50m? Det ser ut for meg som om en må godt under 10mm @50 for å fylle 10eren @200, og vinden tilgir INGENTING.

Noen ganger har alt vært ræva, og da har det hjulpet å pusse, det gjør ikke mye fra eller til på 50m, men gir jevnere hastigheter.

 

Ammo som har levert slik presisjon er:

Fiocchi SM280, sett både bra og dårlig

SK Rifle Match

DFS Spesial

Lapua Center X

Lapua Midas +

Winchester Super X Sub HP

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noen som har prøvd Eley Tenex , match eller Team på langhold? Match er 2sortering tenex og team er 3sortering.

Testing på 15m innendørsbane (dfs) viser stor forskjel på presisjon. Noen børser samler denne ammoen slik at de blir et helt rundt hull som en tomhylse henger fast i, altså ca .22 i ytre diameter på samlingen. Mens en børse vi testet fikk best samling med cci standard, og andre børser ikke holdt tieren engang med cci. :shock:

Alt er testet i div sauer 200str på 15m

Hastighetsvariasjon er vel ikke et tema på 15m men regner med at tenex, match og team gir stabile hastigheter.

Regner med økt fokus på 22lr ammo i dfs når Rekrutt klassen skal bruke kun 22lr også på 100m.

 

http://www.bergpresisjon.no/ selger kvalitets 22lr ammo bla annet utvalgte lotter tenex og norma 2

Regner med han er behjelpelig med spesifike lotter av di andre typene han selger også

Link to comment
Share on other sites

Eley Team har jeg prøvd, men bare en eske, på 100m. Det var ikke noe spesielt, hverken den ene eller andre veien, presisjon på 100m er bra, men det er som i det meste annet slengere som faller like under innertieren uten at en har annet å skylde på enn hastigheten (skutt med støtte ja).

CCI Std, som sammenligning, samler det meste (8 av 10 skudd..), ikke alt for mye dårligere - men der er det slengere som faller under tieren.

Men ikke nok til at jeg gadd å ta det videre - med de resultatene jeg hadde med div. Lapua, SK og DFS Spesial (som det jo står ELey under)

 

Det med lot-lot variasjon er et seriøst tema. Har sikkert nevnt det før, jeg hadde en lot med Fiocchi SM280 som var overjordisk. den skjøt jeg 12mm samlinger med på 100m opptil flere ggr. og 10 skudd kunne dekkes av ei håndflate, @ 300m! (da var det STILLE) skutt innenfra ut i en stille januardag.. Uansett, sønnen min driver og skyter opp den loten jeg kjøpte etterpå, og jeg skyter litt med den av og til - ikke forbanna at jeg kommer under 25mm, og jeg må ha flaks for å skyte 10 skudd uten at det er et eller to hull 3-4cm under der igjen. Rimelig irriterende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva slags samlinger skyter du på 50m?

 

På 50m skyter jeg samlinger under 10mm med SK std+. På 100m blir samlingen gjerne rundt 30mm.

Nå har jeg vært lite flink til å skrive ned alle data etter forskjellige tester med denne ammoen, så det meste jeg har og komme med er hentet fra middels bra/dårlig hukommelse. Jeg har brukt V0middel=325m/s, men husker ikke maks og min (annet enn at jeg synes det var mye...?)

Jeg har prøvd å selektere ammoen ut fra rimmtykkelse, men ble ikke klok på dette. Utførte også et forsøk hvor jeg veide og sortert ammo på vekt, men ble ikke klok av det heller. Husker at jeg traff på flere hastighets slengere i begge forsøkene, selv om det kanskje var færre av de. Konklusjonen ble at det var for mye arbeid i forhold til resultatet.

 

Jeg har prøvd en del andre ammotyper for å se om det er noen som utmerker seg, men har vel endel arbeid igjen her. "Problemet" er at jeg har noen 1000++ SK std+ ligende, og at jeg begynte å tenke på hvorfor jeg skaffet meg en salong. Meningen var å trene mere på frihåndsskyting uten å måtte dra på en skytebane....... :roll:, men siden det er farlig morro å skyte med salong på lange avtander må det vel forskes mere..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Idag skjøt jeg på 416m (med .22 l.r. min anm.) - 1. skuddet var ca 20cm lavt, og rett på i side :D Alle 4 skuddene ville ha treft et dasslokk.

Den er vel grei?

Noen som kan ta på seg å sette 5 av 5 skudd på et standard IKEA-dasslokk på f.eks. 500 m med en salongriffel i .22 l.r.?

Spanderer en lerke Upper Ten til Jul på den som klarer det.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ei artig utfordring, og det burde være mulig.

 

En kan velge en vindstille dag, skyte tidlig om morran, og høydespredningen pga. hastighetsvariasjon er hovedfienden. Ved en ES på 20m/s (som er typisk for alt annet enn "match" type ammo) er høydespredningen på 500m omkring 1.5m, og ved 10m/s er den 75cm.

Vi må altså ned under 5m/s i ES for de 5 skuddene. Godt under

 

Såvidt jeg kan se fra endel loggefiler fra kronografen, så er det fullstendig realistisk med utvalgt ammo, men en må ha litt flaks, eller prøve flere ganger - såvidt jeg kan se av notater fra skyting på 400m med den samme ammoen, så er det nokså urealistisk. Samtidig er det en mismatch mellom de gode resulitatene fra 300m og de "halvråtne" fra 400m.

 

Er vel ikke stort annet å gjøre en å tegne av dasslokket og gå ned og skjære ut ei stålplate... men med dette været tror jeg ikke det haster.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...