Jump to content

Trenger hjelp til saus til elgestek.


_GroundControl

Recommended Posts

Det nylig opprettede "Lillehammer ølsmakarlag" (medlemmer er 5 stakkarslige studenter) skal ha elgestek til middag på lørdagen som kommer, problemet er jo selvfølgelig at vi ikke har noen ideer på sauser vi kan lage og føler at rein toro blir litt feil.

Tilbehør blir nok kun poteter og ovnstekte oppkutta gullerøtter (alt fra egen gård). Tilbredinga av elgen blir salt og peppra på utsiden før den skjæres opp og legges i smørbruna steikepanne og tas RETT fra panna til tallerken.

 

Det har blitt foreslått toro kantarell og bytte ut melk med fløte og ha i litt (billig) rødvin. Selv har jeg hatt god erfaring med rein toro [bærne] (aner ikke hvordan jeg staver det) men tror det finnes mange bedre sauser der ute.

 

Husk på at vi steikemetoden lukker for muligheten for å ta krafta (?) fra elgen når den er ferdig stekt og bruke den i sausen og at vi ikke har så god råd.

 

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Du tar grådig feil ang skyen...

 

Bruk ei jerngryte, ha i en passe mengde grovkvernet eller hel pepper. Varm til du ikke klarer å lukte over gryta uten av det river vondt i nesa. Ha da på en god klatt smør, la det smelte ned. (Ha gjerne oppi et glass cognac eller to på dette stadiet, såfall må den få dampe av seg før du tilsetter mer væske). Hell så oppi et par glass vann og ha i en buljongterning. La dette koke godt, jo lengre, dets mer smak trekker du ut av pepperen. (Er den for sterk sper du på med litt helmelk melk).

 

Når du har stekt kjøttet har du litt vann i panna og koker ut smaken som sitter igjen. Evt kan du kjøre dette mellom hver runde siden du trolig må steike kjøttet i flere omganger. Ha denne skyen i sausen! Smak til med salt mot slutten, vil variere etter hvor salt buljong og sky du har. Jevn sausen med Maizena brunjenver, evt ha i litt sukkerkulør om du vil ha en dypere farge.

Link to comment
Share on other sites

4-6 timer var da så,det som er mer viktig er å redusere vinen først.slik at det ikke blir noe råsmak.

la vinen redusere til det er 50% igjen. så ha i resten.

 

men enkel saus. 1-2 SS hvetemel 1-2 SS margarin,brun dette godt,hell på sky til tykkelsen er passe,smak til med salt og pepper.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil påstå at skal du først kutte opp steika før den steikes og ikkje er veldig påpasselig med steiketida, så er det i grunn like greitt å kutte den opp i terninger og lage ei gryte i plassen for..

 

Litt avhengig av kva muskel som er brukt til steika, men, men..

 

Ellers så er trikset for ein lettvint og god saus, det som Fat_dog86 her skriv, få fram sky, bruk krydder og maizena jevner.. Rødvin i sausen går heilt fint, uten å koke den i 4-5 timer, MEN det spørst kor mykje du har oppi av den, skal du kun ha ein liten "touch" med rødvinssmak, så er det nok med 0.5 dl på ein saus på 1 liter, du treng kun koke den 10-15 minutter etterpå, for å få vekk alkoholen i den..

Link to comment
Share on other sites

Smelt meierismør i en kjele (helst jerngryte) tilsett hvetemel og la det surre til det blir brunt i fargen IKKE BRENN DET. Spe med viltkraft fra Jacobs eller Rema sin.

Tilsett 4-5 skiver brunost, rømme (seterrømme gir en kraftigere smak enn lettrømme) bruk gjerne hele boksen. En dæsj med sukkerkulør for syns skyld og gjerne 1 ss rognebærgele.

 

Ved en annen anledning så legg elgsteken i en ildfastform sammen med sjalottløk, gulrøtter og en skvett vann.

Langstek den og bruk kraften til å lage saus.

 

For guds skyld ikke ødlegg elgkjøttet med Toro, det er som å banne i kjerka. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

lager skjelden saus selv. Jeg pleier å lage soppstuing selv.

 

Jeg tar altså en passe stor mengde sopp, for det meste champingion ( eller hvordan det nå skrives) Skjærer dem i skiver, og steker dem i M A S S E smør. Salt og pepper på.

Når de er stekt akkuratt litt for mye, så kommer det en deilig nøtteaktig smak frem. Heller på fløte, evt litt melk. Lar det koke inn til passe konsistens. Rett før servering tilsetter jeg en liten skvett balsamico. Bruker det som saus og garnityr på en gang. De aller fleste jeg har servert det til himler med øynene når de griper etter skålen for andre gang.

 

Det er ganske fettrik kost, så et øl med voksen humlebitterhet vil sikkert gjøre seg. Håper det blir vellykket.

Link to comment
Share on other sites

Dæven, detta kan dere.

Er redd for at det er dårlig med jærngryter der borte ellers skulle jeg nok prøvd på fat_dog sin.

 

Den til skytterenka ser temmelig god ut, er det noen som har ca mål? Er ganske ny på hjemmesauslaging og er redd for at jeg kan bomme fælt. Jo bedre detaljert oppskrift jo bedre.

 

På forhånd takk! Skal rapportere tilbake på søndagen hvordan den ble!

Link to comment
Share on other sites

Nå blir det vel hylekor...men en enkel og super go saus er som følger- En pose tore fløtesaus,en pose toro viltsaus bland sammen, tilsett 5dl steike sjy som man siler av panna som steiken ligger i, 3 dl cremfraiche og 2 dl vann. kok opp, ha i litt tyttebær, 5-6 skiver brunost og en ts sirup/lønnesirup (smakes fram til "rett" balanse mellom kraftig og søtt. Denne bruker jeg mye å jeg har "lurt" mange saus kjenner med denne mixen som rundt mat bordet er HELT hjemmelaget :D

 

Den største bakdelen med denne sausen for min egen del er at jeg ikke klarer å stoppe å spise før det svir i strekkmerkan.

Link to comment
Share on other sites

Bruker alltid dæsj metoden :forvirra:

 

Men ca 50-100 gram smør og 4-5 ss hvetemel.

Hvor mye kraft du trenger er litt avhengig av hvor tjukk

du vil ha sausen. Men hvis du får for tjukk saus og ikke har mer

kraft og rømme/fløte igjen så bruk vann.

 

Samme saus kan du bruke til kjøttkaker, men bruk da kraft og en skvett med fløte.

 

Lykke til med sauslagingen, og det går like fint med en vanlig kjele, må ikke ha jerngryte. Men å lage viltsaus i jerngryte blir mye bedre enn ellers :D

Link to comment
Share on other sites

Bruk 100 gr smør og ca 1-1.5 dl hvetemel.

Jo mer mel du bruker jo tykkere blir sausen og mere saus blir det når du sper den opp.

Du trenger nok 1.5-2 liter kraft. Kjøper du kraft så bland den ut med litt vann. Eller du kan bruke buljongterninger. Men skaff deg noen elgbein svi dem i panna og kok dem i et par timer.

Da har du skikkelig god kraft :D

 

Husk å la sausen småkoke i 20 min for å ikke ha melsmak på den.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hvor kraftig smak du vil ha.

2 på litern kanskje, eller gjør det enkelt og kjøp deg

flytende buljong (toro). Og bruk en dæsj i ny og ne og smak til.

Bruker du buljong så ikke ha i noe salt før du har smakt til.

 

Server gjerne rognebærgele til elgsteken i stedenfor tyttebær.

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er en ølfest.

 

1/2 liter bayer på 1kg steik

1dl kikkoman soyasaus

3-5 hvitløksfed.

5 enebær

1ts timian

 

La steken trekke i 1 1/2 - 2 timer med vanntemp ikke over 75grader.

 

Sil "kraften" og rør inn noe mel - tykkere. Sausen er da ferdig og er helt super. Det blir også steika.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...