Jump to content

Noen farer med gammel ammo?


sjorgen

Recommended Posts

Har fått Mauser i hus, og så har vi tilfeldigvis noe gaaaammel ammo liggende. Fåglarna må vite hvor gammel den er, men den har i allefall vært her så lenge jeg kan huske (28 år..). Er det noen farer med å prøve å skyte denne ammoen?

 

Edit: Eskene er forresten merket med dette:

"7.62 mm A.P. M2, Lot-RA-61"

 

og

 

"7.62 [kort tekst borte] skarpe patroner. Cal 30 Ball, M2. Parti 26/51"

 

51 betyr vel ikke 1951..?

 

Edit 2: Det står faktisk 1951 i enden av patronen, gitt.

 

Edit 3: Og patronene i den andre pakka har visst ligget der så lenge at det ser ut som om den der skinna de sitter fast på (fem og fem patroner) er frosset. Det er dog ikke frost, men oksidasjon av skinna..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del slike fra 1945.....funker bra, men hadde to klikk av 50 skudd.

Er vel hettene i disse som inneholder et stoff som tærer på både kammer å løp??

Ellers så er det patroner som ikke går å lade om da det er berdan hetter i dem (om du da ikke har spess utstyr for slike hetter)

Link to comment
Share on other sites

AP - Armour Piercing - Pansebrytende - sort spiss vil jeg anta?

 

Frank

Sort spiss, ja. Panserbrytende, faktisk. Småskummelt å skyte på gong da, sikkert, ettersom kula går tvers igjennom?

 

Pusse løp og kammer godt kort tid etter skyting. Korosive hetter er noe dritt.

Greit å vite. Jeg hadde sannsynligvis ikke pusset i det heletatt om du ikke hadde sagt at jeg burde.

 

AP - Armour Piercing - Pansebrytende - sort spiss vil jeg anta?

 

Frank

 

I så fall er de vel "litt" ulovlige å ha i privat eie?

Har sikkert 100 runder med sånn ammo her. Ble vel delt ut til de som var i beredskap, også ble de aldri brukt. Det var dog ingen som kom på å reise rundt og samle inn det som var igjen..

 

Har skutt en del slike fra 1945.....funker bra, men hadde to klikk av 50 skudd.

Er vel hettene i disse som inneholder et stoff som tærer på både kammer å løp??

Ellers så er det patroner som ikke går å lade om da det er berdan hetter i dem (om du da ikke har spess utstyr for slike hetter)

Interessant at så gammel ammo likevel kan brukes etter så mange år. Må da være en del sånn ammo som ligger rundt omkring i vårt langstrakte land? Ser for meg en billig kilde til treningsammo her, men mulig jeg har for begrenset kunnskap om akkurat dette. Hehe..

Hva legger du i "tærer", i grunnen? Er det nok å pusse kammer og løp etter skyting for å unngå unødig slitasje?

 

Ved skyting med korrosive hetter er det alltid lurt å sende gjennom et "pusseskudd" etterpå.

altså et skudd helt til slutt med ei mer moderne patron UTEN korrosive hetter.

Du sparer løpet på det og pussingen blir lettere.

Hvordan vet jeg i grunnen hvilke patroner som har slike hetter og ikke? Har mer ammo liggende, men vet ikke forskjellen på de forskjellige typene.

 

du bør skylle pipa med vann etter skyting, for stoffene som blir dannet (mener å huske kvikksølvsalter) er vannløslige, ikke olje...

Vann i pipa høres ut som en dårlige idé(?)

Link to comment
Share on other sites

Vann til våpenpuss var vanlig før i tiden, da krutt og/eller tennhetter inneholdt vannløselige ting som kunne føre til rust i løpet.

 

Etter skyting med gammeldagse korrosive hetter blir det liggende ting i løpet som er lett løselige i vann, men som ikke løses opp av moderne våpenolje. Bruk derfor vann først, så tørrpuss og olje. Trikset er forresten å bruke VARMT vann, så pipa varmes godt opp. de få dråpene som blir igjen damper da stort sett bort av seg selv. Det jeg pleier å gjøre er å ha ei lita bøtte (evt isboks eller lignende) med kokvarmt såpevann, som jeg setter på gulvet (gjerne oppå en avis i tilfelle søl). Setter munningen på rifla nedi vannet, og pusser fra kammerenden med pussestang og passelig stor pusselapp. Ved å "pumpe" pussestanga opp og ned i løpet trekker du da varmt vann opp i løpet, og er løpet ordentlig skittent kan du tydelig se dritten renner ut. Holder åp til pipa er for varm til å ta i uten grytekluter, trekker deretter gjennom et par ganger med tørre lapper. Setter børsa på høykant så det trekker litt luft opp gjennom løpet, og lar det kjøle seg ned litt. Gjenværende vann vil nå dampe bort pga varmen i stålet. Til slutt en rask puss med olje, for å forebygge rust.

Link to comment
Share on other sites

Vann til våpenpuss var vanlig før i tiden, da krutt og/eller tennhetter inneholdt vannløselige ting som kunne føre til rust i løpet.

 

Etter skyting med gammeldagse korrosive hetter blir det liggende ting i løpet som er lett løselige i vann, men som ikke løses opp av moderne våpenolje. Bruk derfor vann først, så tørrpuss og olje. Trikset er forresten å bruke VARMT vann, så pipa varmes godt opp. de få dråpene som blir igjen damper da stort sett bort av seg selv. Det jeg pleier å gjøre er å ha ei lita bøtte (evt isboks eller lignende) med kokvarmt såpevann, som jeg setter på gulvet (gjerne oppå en avis i tilfelle søl). Setter munningen på rifla nedi vannet, og pusser fra kammerenden med pussestang og passelig stor pusselapp. Ved å "pumpe" pussestanga opp og ned i løpet trekker du da varmt vann opp i løpet, og er løpet ordentlig skittent kan du tydelig se dritten renner ut. Holder åp til pipa er for varm til å ta i uten grytekluter, trekker deretter gjennom et par ganger med tørre lapper. Setter børsa på høykant så det trekker litt luft opp gjennom løpet, og lar det kjøle seg ned litt. Gjenværende vann vil nå dampe bort pga varmen i stålet. Til slutt en rask puss med olje, for å forebygge rust.

 

Da skal jeg gjøre det, jeg vil jo ikke ha rust i pipa mi. :) Med det samme vi er i gang - er det noe grense for hvor mange runder jeg kan skyte før jeg må gjøre dette, eller er dette noe jeg må gjøre etter endt skyting? For har jo ca 150 runder liggende, og de skyter vi sikkert opp på en dag eller tre. Vil tro jeg må vaske etter hver gang slik ammo er brukt?

Link to comment
Share on other sites

Puss etter endt skyting for dagen, du. Problemet er ikke under skyting, men under lagring etterpå hvis disse korrosive saltene fremdeles er i løpet. De reagererer med fuktighet i lufta slik at det ruster fort.

 

Altså: du kan skyte så mange av disse skuddene du vil uten at det blir noen fare for løpet, men puss skikkelig når du er ferdig for dagen. Ikke la det stå upusset over natta.

 

Forøvrig er all moderne ammunisjon laget med "rustfrie" tennhetter, og har ikke dette problemet. Etter skyting med bare moderne ammo holder det å pusse med olje/solvent, ingen behov for vann.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pusser med Vindex eller annen moderat ammoniakkløsning etter å ha skutt korrosiv ammo. Deretter flusher jeg med varmt vann og oljer. Har ikke sett noe gravrust i hverken korte eller lange som har fått store doser med ammo fra 40-50 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Det KAN også være andre problemstillinger enn korrosive hetter på slik "årgangs ammo". Noen typer ammo har et krutt som ikke har tålt lagringa(feks endel loter av Kroneammo i 3006) noe som kan gi for høyt trykk, eller for lavt trykk. Noen typer har dårlige hylser eller hetter ( hylsene eller hettene kan ha blitt sprø i metallet og sprekker, det kan i tillegg til å lekke gass mot skyttern gi skader på støtbunn osv ). Andre typer har stålmantel eller andre typer kuler som sliter ekstra på pipa(feks AP ammo). Jeg bruker alltid briller når jeg skyter gammel ammo i tilfelle sprukne hylser/hetter.

Link to comment
Share on other sites

for å finne ut hva slags hette det er i patronene, må du jo ut med den først. Men om du har ladepresse, så ikke bruk denne før du har forsikret deg om at det IKKE er berdan hetter. For da kan du ødelegge utstøterstangen i dia. På hylser beregnet for berdan hetter er det to små hull som leder tenningen inn, mens på hylser beregnet for boxerhetter er det bare et hull....slik som dien din er beregnet for.

Mulig du også kan se dette om du ser inni hylsa . Husker ikke årstallet dem sluttet med korrosive hetter, men om du ser at det ikke er boxerhetter så kan du nesten være sikker på at det er av denne sorten.

Vet ikke om forsvaret bruker berdanhetter enda??????........men er vel i såfall veldig få andre som bruker det nå til dags.

Om du går tilbake til fjordeåret her på kammeret. Vil du finne tråden jeg startet da jeg skulle begynne å skyte disse skuddene. Ligger en god del svar der fra folk som har mere peiling enn jeg har :D

Link to comment
Share on other sites

Det KAN også være andre problemstillinger enn korrosive hetter på slik "årgangs ammo". Noen typer ammo har et krutt som ikke har tålt lagringa(feks endel loter av Kroneammo i 3006) noe som kan gi for høyt trykk, eller for lavt trykk. Noen typer har dårlige hylser eller hetter ( hylsene eller hettene kan ha blitt sprø i metallet og sprekker, det kan i tillegg til å lekke gass mot skyttern gi skader på støtbunn osv ). Andre typer har stålmantel eller andre typer kuler som sliter ekstra på pipa(feks AP ammo). Jeg bruker alltid briller når jeg skyter gammel ammo i tilfelle sprukne hylser/hetter.

 

Hva er farene med for høyt trykk da? Har skutt med 22lr(!) med for høyt trykk, og da fikk jeg ei fin skur med gnister midt i fleisen. Samme greia her og?

Hva med for lavt trykk? Kula blir vel ikke sittende fast i løpet?

 

Mister litt lysten på å skyte denne ammoen nå, ettersom geværet har en viss "sentimental value".. Er ikke gira på å ødelegge noe.

 

Nå kan forresten fattern fortelle at han i sin ungdom, da han skjøt med denne rifla, med gjevne mellomrom kjente at det var gasslekasje og at han fikk en "vind" (haha) i ansiktet..

Link to comment
Share on other sites

Det KAN også være andre problemstillinger enn korrosive hetter på slik "årgangs ammo". Noen typer ammo har et krutt som ikke har tålt lagringa(feks endel loter av Kroneammo i 3006) noe som kan gi for høyt trykk, eller for lavt trykk. Noen typer har dårlige hylser eller hetter ( hylsene eller hettene kan ha blitt sprø i metallet og sprekker, det kan i tillegg til å lekke gass mot skyttern gi skader på støtbunn osv ). Andre typer har stålmantel eller andre typer kuler som sliter ekstra på pipa(feks AP ammo). Jeg bruker alltid briller når jeg skyter gammel ammo i tilfelle sprukne hylser/hetter.

 

Jeg vil si at det er dette som kan være problemet. Når en leser om korrosive hetter, skulle en nesten tro at våpenet går i oppløsning på banen hvis en ikke spyler med vann. Det har tross alt vært opp til flere kriger i verden der denne ammoen er blitt benyttet og mange av disse våpene fungerer den dag i dag. Joda, korrosive hetter fører til at våpenet ditt ruster etter en stund hvis du ikke gjør noe men jeg ville heller vært bekymret for det som Høggern skriver. Jeg har skutt en del med ammo fra bl.a. 1943 - 1945 i 3006 men jeg har aldri merket noe.

Link to comment
Share on other sites

Er det så mye å bekymre seg for at det i grunnen lønner seg å la være å skyte denne ammoen? Å ende opp med brannsår i fleisen bare fordi man vil skyte billig er jo litt dumt..

 

Jeg hadde ikke hatt problemer med å skyte dem ut... :winke1:

Du kan jo gjøre som Høggern, bruke briller "just in case"..

Link to comment
Share on other sites

Det er lov å bruke hodet tross alt. Dersom hylsene er fulle av irr og/eller virker sprø/ru er det greiest å la være. Ser hylsene bra ut går det an å prøve. Jeg har selv vært ute for årgangs 8x57 der trykket var i høyeste laget. Symptomene var hard rekyl og ekstremt treg gange på sluttstykket ved ekstraksjon. Rifla var en Jugoslavisk M48, de tåler litt juling. Den loten gikk i destruksjonsbøtta på banen jeg brukte etter to skudd.

Link to comment
Share on other sites

jeg sitter med noen hundre sporlys i .30-06 og tenker litt på det samme... får vel åpne et par til. den første jeg åpnet hadde lyssatsen begynt å gå i opplysning, men da jeg antente den lyste den litt opp... Kan man få tak i sporlys for hjemmeladning noe sted? Har sett det på finn.no før.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikker husker feil sluttet forsvaret å benytte NM61 Panserbrytende ammo i 7,62X51 bla pga stor løpsslitasje. Gjør jo at man kansje kan tenke seg om en gang før man fyrer avgåre slikt i private våpen man kansje er litt glad i løpene på ;)

I tillegg er det fortalt at sporlys og kan ha negative effekter på løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...