Jump to content

Så var albin skutt.


Telemarking

Recommended Posts

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jakter elg selv, og første bud er: "Vær lojal overfor de regler som jaktleder bestemmer, og som gjelder for hele laget". Her kom det fram at Dansken hadde hørt at den var fredet av jaktleder. Men han hadde aldri skutt en okse før, og ville ikke la sjansen gå fra seg. Det hadde vært mer imponerende om han hadde latt den gå forbi posten. Men noen er mer opptatt av trofeer enn andre.

Samtidig hadde albin vært i media, og da hadde det vært like greit å la den gå.

Link to comment
Share on other sites

Så rasende festlig å se at folk er det minste forbauset over reaksjonene! :D

 

Snart på tide at vi tar Disneyfiseringen av samfunnet på alvor????

 

Hørte om en bever som demmer ned mye skog sentralt på østlandet, og når det er snakk om skadefelling så blir det bråstopp: Hyttefolket mobiliserer - "Redd Børre Bever"!!

 

Slik irrasjonell tankegang bør i alle fall vi jegere holde oss for gode til - Albin er for p***** bare en hvit elg!! :roll:

 

Nei, overlat slikt til kvinner med litt for stort følelsesliv, litt pussig kompassretning og litt for mye sendetid..... (Hvor er Koht..??)

 

 

Hva har kjønn med saken å gjøre?

 

Jeg synes dette er en latterlig sak, det er da vel bare en elg som alle andre elger og ferdig med det.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt, jaktlagets interne regler er ikke min greie. Ikke vet jeg hva som var avtalt, og ikke vet jeg hva Dansken hadde oppfattet.

 

Men jeg har min mening om at ett eller flere jaktlag freder en Elg med begrunnelse av at den er hvit.

 

Jeg har generelt ikke noe problem med intern fredning av normale grunner (avl, sparing for fremtiden etc.), men her ble den fredet p.g.a. Press fra utenforstående som ville ha en kjæledegge de kunne kjenne igjen, noe ville dyr hverken er eller skal være (slikt kan være direkte farlig).

 

Forvaltning skal ikke styres av opinion, men av fornuft og fakta. Alt annet er anarki.

Link to comment
Share on other sites

Så rasende festlig å se at folk er det minste forbauset over reaksjonene! :D

 

Snart på tide at vi tar Disneyfiseringen av samfunnet på alvor????

 

Hørte om en bever som demmer ned mye skog sentralt på østlandet, og når det er snakk om skadefelling så blir det bråstopp: Hyttefolket mobiliserer - "Redd Børre Bever"!!

 

Slik irrasjonell tankegang bør i alle fall vi jegere holde oss for gode til - Albin er for p***** bare en hvit elg!! :roll:

 

Nei, overlat slikt til kvinner med litt for stort følelsesliv, litt pussig kompassretning og litt for mye sendetid..... (Hvor er Koht..??)

 

 

Hva har kjønn med saken å gjøre?

 

Jeg synes dette er en latterlig sak, det er da vel bare en elg som alle andre elger og ferdig med det.

 

Lite politisk korrekt av meg å knytte det mot kjønn kanskje?

 

Nå er det en kjensgjerning at det som oftest er damer som heller denne veien, men det finnes heldigvis hederlige unntak som bekrefter regelen. Det ER en kjønnsforskjell, selvom man i 2011 liker å tenke at alt skal være likt..

 

Det er imidlertid veldig bra å se at det er stadig flere damer som jakter :!:

Link to comment
Share on other sites

Jammen bra vi har slike store tenkere som med (for)lett tilgang til tastatur kan gjøre seg til talsmenn for hele den norske jegerstanden :trist:

 

Rart at alle saker så til de grader må polariseres til å bli fullstendig svart/hvit så lengde det er på kammeret saken diskuteres.

 

Spørsmålet er ikke om det var lov - men om det var riktig gjort.

Sett fra ett ståsted som nogenlunde oppegående jeger - der hverdagen vår fortsatt bestemmes av alle de som faktisk ikke er jegere.....

Så lenge en elgfelling blir riksnyheter er det jo ganske åpenbart selv for de/dem med minst omløp i den øvre etasjen hvor positiv denne saken er for oss. Sett i forbindelse med arbeidet med ny våpenlov som skal være klart om bare 1,5 mnd - så er denne saken egentlig en ikke sak, men som omdømme bygging der de fleste av oss håper det ikke blir store innskrenkninger grunnet 22/7 - er det rimelig åpenbart at denne saken ikke ramler ned på plussiden.

 

Det har fra NJFF sin side blitt gjort ett ganske så godt arbeid via lokallag og fylkeslag for å få inn positive saker om jakt og jegere. Tenker de er kjempefornøyde med dagen nå det eneste folk husker fra elgjakten 2011 -er at jegerne skjøt Albin. Selvfølgelig helt koko og Bambi tenkning, men mediebildet og ikke minst fokuset er nå engang som det er og da kan det iblant være lønnsomt å stikke fingeren i jorda og se hvilken vei det blåser.......

 

@Idar: En tulling har rappa brukernavnet og passordet ditt, og sitter og skriver babbel her inne!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...